szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A győri Audi kapta a legtöbb állami támogatást a munkabérekhez és az árbevételhez képest. A cégcsoport egy győri munkahelyére négyszer annyi közpénz jut, mint egy németországira.

Megvizsgálta a G7.hu, hogy az Audi európai leányvállalatai közül melyik jutott támogatáshoz és mekkora összegben az Európai Unió nyilvántartása szerint. Ebbe a 200 ezer euró, tehát 70 millió forint feletti támogatások kerülnek, ezek esetében lenne alapvetően szükség Brüsszel jóváhagyására – bár kivétel is akad bőven.

2016 és 2019 között 6,4 millió euró, tehát 2,24 milliárd forint állami támogatást hagytak jóvá a vállalatnak négy uniós tagállamban. Ebben az időszakban a német Audi AG kapta a legmagasabb összegű támogatást, 2,7 millió eurót. A második a győri Audi Hungaria Zrt., ez 2,3 millió eurót kapott. A magyarországi támogatások kapcsán különösen érdekes – írja a gazdasági portál –, hogy

összességében csupán két magyar projekt szerepel az uniós nyilvántartásban, 7,6 milliárd forinttal. Eközben az egyedi kormánydöntések listájából látható, hogy összesen 36 milliárd forint állami támogatásnál jár az Audi Magyarországon.

Az uniós adatokhoz visszatérve, a G7 úgy számolja, hogy egy győri munkahelyre közel négyszer, egy brüsszelire tízszer több állami támogatás jut, mint egy németországira. A munkavállalók bére is jelentősen eltér: ötször többet keresnek az Audi németországi és belga munkavállalói, mint a győriek. Munkabér-arányosan már messze a magyar állam adja a legtöbb támogatást.

A győri Audi bőven nyereséges lenne támogatások nélkül is – teszik hozzá. A cég 2019-es, 8,56 millió eurós árbevételének 0,03 százalékát tette ki a támogatás összege, 4,1 százalékos profitráta mellett. Az árbevételhez mérten is messze a belga és a magyar cég jut a legtöbb állami támogatáshoz.

A G7 szerint a magyar példa azt mutatja, hogy pénzügyi szempontból nem érdemes multinacionális céget közpénzzel támogatni, hiszen elviszik a profitot. Az Audi Hungáriának az elmúlt évtizedben közel 1500 milliárd forintja lett volna szabadon befektetni a már leadózott profitjából, de a teljes összeget egyszerűen átutalta Németországba. 2010 és 2019 között az összesen 1476 milliárd adózott eredmény mellett így 1524 milliárd forint osztalékot vett fel a magyar Audi anyavállalata.

Az idén elkönyvelt kétmilliárd eurós, közel 700 milliárd forintos osztalékból, ha magyar tulajdonosok kapnák, akkor közel 170 milliárd forint adóbevétel jutna a magyar költségvetésbe, így azonban semmi.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Sztojcsev Iván Gazdaság

A magyar Audi után hamarosan a Mercedes-gyár is újraindul

Az eddig tervezettnél hat nappal később, de a hónap végén részlegesen újraindulhat a munka a kecskeméti Mercedes-gyárban. Az Audi győri üzemében a közel 13 ezer dolgozóból nagyjából százan álltak munkába egyetlen gyártósornál, ott a hét végén kezdődhet meg a munka még egy összeszerelő soron, a járműgyárat pedig még egy héttel később indíthatják be. A Suzuki esztergomi gyára is elindul április végén. Egy hónapos kényszerszünet után Európa-szerte elkezdtek éledezni az autógyárak.

Elvesztette magánvagyon jellegét: tíz éve volt a nagy nyugdíjlenyúlás

Elvesztette magánvagyon jellegét: tíz éve volt a nagy nyugdíjlenyúlás

És akkor a kasszások már többet nézik az órát, mint az árut

És akkor a kasszások már többet nézik az órát, mint az árut

Hogyan végezzük el a feladatainkat? És hogyan legyünk hatékonyak benne?

Hogyan végezzük el a feladatainkat? És hogyan legyünk hatékonyak benne?