Tetszett a cikk?

A Budapestért felelős államtitkár a 2x2 gépjárműforgalmi sáv visszaállítását javasolta a Nagykörúton. Miután a városvezetés visszaállította a 2x2 forgalmi sávot, a kerékpárosok járdára terelését nehezményezte, de azt nem árulta el, hova kellene tenni a kerékpárosokat. Az biztos, hogy Karácsony Gergelyen nincs sapka.

„Javaslatunk: visszaadni az elvett sávot az autóknak, nem vinni biciklisávot járdán” – írta Fürjes Balázs Budapestért felelős államtitkár a Twitteren. Az államtitkár arra reagált így, hogy a Nagykörút déli részén a BKK és a városvezetés elkezdte visszaállítani a 2x2 gépjárműsávot, a nyáron a külső gépjárműsáv helyén kialakított kerékpársávot pedig a parkolósáv helyére vitte, néhány ponton, ahol nincs parkolósáv, pedig a kerékpárosokat a járdára terelte.

Utóbbi sok kritikát váltott ki – ebben a cikkben írtunk róla részletesen, miért nem jó, sőt miért balesetveszélyes megoldás, ha a kerékpárosok a járdán közlekednek. Arról is írtunk, hogy a lehetőségek száma korlátázott, mivel a Nagykörút szélessége házfaltól házfalig fix.

Fürjes Balázs tweetjében az az érdekes, hogy egy korábbi, augusztus végi posztjában még egy másik nagyon konkrét javaslatot tett le az asztalra: „a Nagykörúton lehet biciklisáv, a parkolósáv helyén”.

Vagyis a városvezetés azt a megoldást valósította meg, amit Fürjes javasolt, most azonban Fürjes kritizálja a városvezetést, amiért megvalósította az ő korábbi javaslatát.

Igaz, akkor Fürjes egy szót sem ejtett arról, mi legyen a kerékpárosokkal ott, ahol nincs parkolósáv. Ezt vagy nem gondolta végig, vagy egész egyszerűen politikai okból túráztatja Karácsony Gergely főpolgármestert, hol „autósüldözéssel”, hol a gyalogosok hátrányba hozásával, de feltétlenül szakmai hibákkal, kapkodással, kísérletezgetéssel stb. vádolva – lásd a kormánymédia Karácsonyra akasztott eposzi jelzőjét, miszerint „alkalmatlan”.

Az új tweetben Fürjes Balázs nem áll elő új, részetesen kifejtett javaslattal, mindössze (már többedjére) érdemi párbeszédet és szakmai hatástanulmány elkészítését sürgeti. A városvezetés egyébként nyilvános konzultációt tartott a Nagykörút forgalmi rendjéről, a BKK-nál és a Budapest Közútnál pedig nem pékek dolgoznak, hanem közlekedési szakemberek.

Azért is érdekes, hogy Fürjes Balázs nem áll elő új, részletes javaslattal, mert augusztus végén még elég határozottan, és csinos látványtervvel megtámogatva foglalt állást. Ahogy említettük, a Nagykörút szélessége korlátos, így a forgalomszervezési kombinációk száma is véges, nagyjából az alábbi verziók képzelhetőek el:

  • Az átszervezés előtti rend: 2x2 forgalmi sáv, dedikált kerékpáros infrastruktúra nélkül.
  • A nyáron ideiglenesen bevezetett rend: 2x1 gépjárműsáv és 2x1 kerékpársáv.
  • A mostani rend a déli szakaszon: 2x2 gépjárműsáv, kerékpársáv a parkolóhelyek helyén, ahol utóbbi nem kivitelezhető, a kerékpárosok a járdára vezetve.
  • Az előző változat azzal a különbséggel, hogy a kerékpársáv a szűk pontokon nem megy föl a járdára, hanem azokra a szakaszokra megszűnik, a bicikliseknek és az autósoknak pedig egy sávba kell összesorolniuk.
  • 2x2 gépjárműforgalmi sáv, plusz 2x1 kerékpársáv kialakítása a járdák keskenyebbre faragásával.
  • Bónusz lehetőség: 2x3 gépjárműforgalmi sáv a járdák keskenyebbre faragásával, dedikált kerékpáros infrastruktúra nélkül, mert ahogy Fürjes Balázs véli, „autóval közlekedni egy nagyvárosban nem deviancia”.
  • Bónusz bónusz lehetőség: 2x4 gépjárműforgalmi sáv a járdák keskenyebbre faragásával és a villamospálya megszűntetésével.

Ha Fürjes Balázsnak valóban határozott álláspontja van a Nagykörúttal kapcsolatban, a fentiekből lehet választani. Persze ha csak a főpolgármester túráztatása a cél, akkor célszerűbb nem elköteleződni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!