Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae34ca11-b63c-4081-a113-a53194ff6926","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester továbbra is küzd a Mini-Dubaj megépítése ellen, bár több kihívással is szembe kell néznie. ","shortLead":"A főpolgármester továbbra is küzd a Mini-Dubaj megépítése ellen, bár több kihívással is szembe kell néznie. ","id":"20250205_Karacsony-Gergely-Budapest-Fidesz-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae34ca11-b63c-4081-a113-a53194ff6926.jpg","index":0,"item":"65bd3420-33bf-4f67-b26b-6916a8925e50","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Karacsony-Gergely-Budapest-Fidesz-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 18:38","title":"Karácsony Gergely: Budapest nem Bindzsisztán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1872f69e-6e0d-401d-a9fd-d2f50275d9ba","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az elképesztő formájú Renault Filante Record nem a leggyorsabb, hanem a leghatékonyabb szeretne lenni az elektromos járgányok között.","shortLead":"Az elképesztő formájú Renault Filante Record nem a leggyorsabb, hanem a leghatékonyabb szeretne lenni az elektromos...","id":"20250204_brutalis-dizajn-orult-hatekonysag-megneztuk-a-renault-filante-record-z41-uj-rekorder-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1872f69e-6e0d-401d-a9fd-d2f50275d9ba.jpg","index":0,"item":"d746bf9d-1a52-43fe-b290-58f743c86dd0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_brutalis-dizajn-orult-hatekonysag-megneztuk-a-renault-filante-record-z41-uj-rekorder-auto","timestamp":"2025. február. 04. 17:49","title":"Brutális dizájn, őrült hatékonyság: megnéztük a Renault új rekorder autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","shortLead":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","id":"20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c.jpg","index":0,"item":"897d99b7-0fbf-478d-988c-482532dabded","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 14:23","title":"Zugló polgármestere felajánlotta, hogy kitakarít Rákosrendezőn, ha már Lázárék képtelenek rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4182af36-de99-4d68-b897-19fe320c53e2","c_author":"Vértessy Péter","category":"360","description":"Belgium annyira elhanyagolta a haderőfejlesztés az elmúlt évtizedekben, hogy egyesek szerint szégyen Brüsszelben tartani a NATO székhelyét. Az ország nem teljesítette a szövetségi előírásokat, ha pedig mégis költött fegyverre, abban nem volt köszönet. Szeretettel Brüsszelből-sorozatunk írása.","shortLead":"Belgium annyira elhanyagolta a haderőfejlesztés az elmúlt évtizedekben, hogy egyesek szerint szégyen Brüsszelben...","id":"20250204_Szeretettel-Brusszelbol-nato-hadsereg-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4182af36-de99-4d68-b897-19fe320c53e2.jpg","index":0,"item":"65693bdb-b6e1-49cf-814f-f2a3aace0ea6","keywords":null,"link":"/360/20250204_Szeretettel-Brusszelbol-nato-hadsereg-fejlesztes","timestamp":"2025. február. 04. 17:30","title":"Repedt alvázú páncélosokkal és létszámhiányos hadsereggel kapott fontos NATO-feladatot Belgium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5e4f44b-8a80-4343-9252-afaddea08e3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A sodródó mólót és a hajót a Dunáról kellett befogni, az ügyészség a kapitány eltiltását kéri a bíróságtól.","shortLead":"A sodródó mólót és a hajót a Dunáról kellett befogni, az ügyészség a kapitány eltiltását kéri a bíróságtól.","id":"20250204_birosag-kapitany-szallodahajo-duna-rendorsegi-molo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5e4f44b-8a80-4343-9252-afaddea08e3d.jpg","index":0,"item":"5b4cd10d-a6bb-47c7-b74b-f20955878141","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_birosag-kapitany-szallodahajo-duna-rendorsegi-molo","timestamp":"2025. február. 04. 11:36","title":"Bíróság elé állítják azt a kapitányt, aki szállodahajóval nekiment egy rendőrségi mólónak és egy hajónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86d1c497-f3f9-419c-ac53-5534bbd1547a","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250205_Marabu-Feknyuz-Egyeztettem-Miszter-Trumppal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86d1c497-f3f9-419c-ac53-5534bbd1547a.jpg","index":0,"item":"c6616378-d011-48b0-b2e6-e2841a14eb14","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Marabu-Feknyuz-Egyeztettem-Miszter-Trumppal","timestamp":"2025. február. 05. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Egyeztettem Miszter Trumppal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21b6c2e2-f945-4817-9df1-90560f721a9a","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Bernie Madoff a Wall Street meghatározó alakjából lett az Egyesült Államok üzleti világának legnagyobb csalója. De hogyan jutott az 1960-as években alapított filléres brókercégétől egy 65 milliárd dolláros piramisjáték összeomlásáig, amelyben bankokat, hollywoodi nagyságokat és holokauszttúlélőt is megkárosított? Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.","shortLead":"Bernie Madoff a Wall Street meghatározó alakjából lett az Egyesült Államok üzleti világának legnagyobb csalója. De...","id":"20250204_Nagy-csalasok-Bernie-Madoff","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21b6c2e2-f945-4817-9df1-90560f721a9a.jpg","index":0,"item":"75b31ed9-52b2-44ab-9531-0e560bed9c91","keywords":null,"link":"/360/20250204_Nagy-csalasok-Bernie-Madoff","timestamp":"2025. február. 04. 19:00","title":"Azt hitték, mindent arannyá változtat, de csúnyán megbukott: a Wall Street valaha volt legnagyobb csalója, Bernie Madoff","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a34fc1b2-3d3d-4782-a9e3-bf849254b71b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kormányzó Munkáspárt lejtmenetben van, és a torykra is kevesebben szavaznának, mint az előző felmérés idején.","shortLead":"A kormányzó Munkáspárt lejtmenetben van, és a torykra is kevesebben szavaznának, mint az előző felmérés idején.","id":"20250204_nigel-farage-part-anglia-kozvelemeny-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a34fc1b2-3d3d-4782-a9e3-bf849254b71b.jpg","index":0,"item":"06ec161b-dda0-4dea-946e-9c0e5129d4ec","keywords":null,"link":"/vilag/20250204_nigel-farage-part-anglia-kozvelemeny-kutatas","timestamp":"2025. február. 04. 13:43","title":"Előzött Nigel Farage pártja, most ők a legnépszerűbbek az Egyesült Királyságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A német egyesítés jelképének szánták, de mégis inkább egy állatorvosi ló juthat az ember eszébe Berlin új, szombaton megnyílt légikikötőjéről, a Willy Brandt/Brandenburg reptérről. És még nem is esett szó a hánytató kanyarról.
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
2012-ben egy újságírócsoport tagjaként meglátogathattam Berlin „hamarosan” megnyíló új repülőterét, a Brandenburgot, amely a tervek szerint kiváltotta volna az újraegyesült Németország fővárosának három légikikötőjét, a Schönefeldet, a Tempelhofot és a Tegelt. A „hamarosanból” nyolc év csúszás lett, hat megnyitási időpontot is meghirdettek, közben a költségek négymilliárd euróval megugrottak. A hetedik, másfél évvel ezelőtt megnevezett dátum 2020. október 31-e lett és akkor még nem lehetett tudni, hogy ennél rosszabb időpontot aligha lehetett volna választani: a koronavírus-járvány miatt összeomlott a nemzetközi légiközlekedés, Németország pedig a növekvő esetszámok miatt folyamatosan szigorítja az emberek mozgását korlátozó intézkedéseket.
MTI / EPA / Hayoung Jeon
A koronavírus csak betetőzte a gondokat, a csúszás éveiben minden elképzelhető és Németországban elképzelhetetlen galiba közbejött. 2010-ben a 2011-es megnyitást halasztották el amiatt, hogy csődbe ment az egyik fővállalkozó, az olvasóbarát elnevezésű Planungsgemeinschaft Berlin-Brandenburg International. A 2012-es dátum viszont kivitelezhetőnek tűnt, már megvoltak a tervek arra is, miként telepítik át néhány nap leforgása alatt a légiforgalom lebonyolításához szükséges infrastruktúrát a Schönefeldről és a Tegelről. Ekkor azonban, mint derült égből a villámcsapás, úgy érkezett a hír: szűkek a beszállítófolyosók, és ami még súlyosabb, komoly hibák vannak a füstelvezető rendszerrel, sőt, kiderült, a rendszer egy részét engedély nélkül építették.
A következő dátum 2013 januárja volt, de hamar egyértelművé vált, hogy ebből semmi sem lesz. Néhány vezetőt leváltottak, mások ellen korrupciós vizsgálat indult, a Brandenburg korábbi technikai igazgatóját például azzal vádolták meg, hogy 680 ezer eurónyi kenőpénzt fogadott el. 2013-ban történt meg az is, hogy napokig nem sikerült lekapcsolni a világítást a reptéren, ekkor jelentek meg azok a pólók és bögrék, amelyeken ez a felirat díszelgett: Könnyebb lenne Berlin egészét áttelepíteni egy működő repülőtér mellé.
2014-ben sem nyílt meg a reptér, az viszont kiderült, hogy Alfredo di Mauro, a légikikötő tűzvédelmi rendszerének tervezője műszaki rajzoló volt, nem diplomázott mérnök. Viszont elismerte, hogy hibázott. „Amikor mindenki azt hitte, mérnök vagyok, én nem mondtam ellent nekik” – vallotta szerényen. Az általa elkövetett „hibácskák” árát csak dollár százmilliókban lehet mérni.
MTI / EPA / Hayoung Jeon
Túl nagy a kabát?
2015-ben egy másik építőcég is csődbe ment, egy évvel később pedig arra derült fény, hogy a tervezett 2017-es átadásig már nem lehet megszerezni az átalakított tervek alapján készülő reptér használatbavételi engedélyét. Viszont kirúgták a projekt szóvivőjét, aki egy interjúban azt mondta, a tervezést és az építkezést csalások és vesztegetések kísérik.
2017-ben bedobta a törölközőt a Brandenburg reptér egyik reménybeli fő használója, az Air Berlin – a cég nem kevés utas pénzét vitte magával a csődbe – s bár a vetélytárs, az ugyancsak német Lufthansa ígéretet tett a járatok egy részének átvételére, a bizonytalanság nem növelte az építési kedvet. Már csak azért sem, mert a Lufthansa közölte, nem teszi meg Berlint újabb átszállási központnak Frankfurt, Düsseldorf és München mellé, így kérdésessé vált, szüksége van-e Berlinnek ekkora repülőtérre.
2017-ben az is kiderült, hogy az újratervezett füstelvezető rendszer sem tökéletes, és gondok vannak a tűzjelzőkkel is. Akkor olyan súlyosnak tűntek a gondok, hogy sokan úgy vélték, 2022 előtt aligha nyílik meg az elátkozott légikikötő.
MTI / EPA / Hayoung Jeon
Későn és rosszkor
Most megnyílt a Brandenburg, de ebben sincs sok köszönet. A koronavírus okozta utazási korlátozások miatt ugyanis forgalom alig van, jellemző, hogy a reptéren tucatszámra parkolnak más légitársaságok, forgalomból ideiglenesen kivont vasmadarai. Az alkalmazottak szinte még munkába sem álltak, máris bejelentették, hogy több százan csak rövidített munkaidőben és értelemszerűen csökkentett fizetéssel tarthatják meg állásukat. „A reptér végre elkezdhet működni, de alig vannak járatok, s ez egyszerűen tragikus” – idézte a The Guardian című brit lap Roland Böhmöt, a nyitás előtti teszteket koordináló szervezet vezetőjét.
A reptér aligha lesz a pilóták és az utasok kedvence: ha keleti szél fúj és a most átadott, déli felszálló pályáról kell a magasba emelkedni, kétszáz méter magasban 145 fokos kanyart kell leírni, hogy ne legyen túl nagy a közelben lévő településeken a zajterhelés. A manővert udvariasan LULUL 1B-nek nevezik, ám a pilóták egymás között csak hányató kanyarnak hívják azt. Azt is hozzáteszik, nem csak a pilóták fogják rosszul érezni magukat, az utasok között is lesz, akinek liftezni fog a gyomra.
A Brandenburg reptér jelenleg 27 millió utas fogadására lenne képes – ennek a számnak csak a töredéke érhető el az első hónapokban – és a tervek szerint 2040-re már 45 milliós lesz a kapacitás. A Berlintől 11 kilométerre fekvő új terminált a főváros központjából harmincperces vonatúttal lehet elérni, és óránként 14 szerelvény közlekedik a vonalon. A reptéren 39 éttermen várja a vendégeket és tízezer négyzetméter körül van az üzletek alapterülete. A reptér közvetlen közelében van a 322 szobás Steigenberger hotel is, amelyben akár 500 fős konferenciákat is rendezhetnek. Már ha nincs éppen koronavírus-járvány.