Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az 53 éves miniszter a születésnapján lett lányos apa.","shortLead":"Az 53 éves miniszter a születésnapján lett lányos apa.","id":"20250207_rogan-antal-negyedik-gyerek-szuletes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952.jpg","index":0,"item":"b9fc03ea-1ea1-485a-b626-0ee024186509","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_rogan-antal-negyedik-gyerek-szuletes","timestamp":"2025. február. 07. 08:28","title":"Megszületett Rogán Antal negyedik gyermeke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df03c33e-a669-44f3-8121-770b30835982","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Erődítéseket épített Igor Rugajev Kurszkban, de nem fizették ki. Amikor tüntetni akart emiatt, a rendőrök mentek érte.","shortLead":"Erődítéseket épített Igor Rugajev Kurszkban, de nem fizették ki. Amikor tüntetni akart emiatt, a rendőrök mentek érte.","id":"20250205_kurszki-vallalkozo-fiezetes-tuntetes-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df03c33e-a669-44f3-8121-770b30835982.jpg","index":0,"item":"e38c34f5-a730-45ab-965c-3aa648bce496","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_kurszki-vallalkozo-fiezetes-tuntetes-oroszorszag","timestamp":"2025. február. 05. 15:11","title":"Elvittek a rendőrök egy kurszki vállalkozót, akit nem fizettek ki Putyinék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"384056a7-a3d9-402c-bc26-6f26321f0187","c_author":"Mátrai Anna","category":"elet","description":"Japánon az ezredforduló után hatalmasodott el a kabalaőrület.","shortLead":"Japánon az ezredforduló után hatalmasodott el a kabalaőrület.","id":"20250206_kabala-japan-cukisag-kawaii-oszaka-vilagkiallitas-miska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/384056a7-a3d9-402c-bc26-6f26321f0187.jpg","index":0,"item":"1b51956d-9cb2-498f-bf64-41ba650dd9fb","keywords":null,"link":"/elet/20250206_kabala-japan-cukisag-kawaii-oszaka-vilagkiallitas-miska","timestamp":"2025. február. 06. 04:31","title":"A magyar pavilon miskakancsója a kanyarban sincs a dilis japán kabalákhoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbfeb9b6-736d-43d2-b129-0de1006c1a7a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mercedes hamarosan megújítja az S-Klasse immár 5 éves múltra visszatekintő aktuális generációját.","shortLead":"A Mercedes hamarosan megújítja az S-Klasse immár 5 éves múltra visszatekintő aktuális generációját.","id":"20250207_igy-fest-a-csillaglampas-uj-mercedes-s-osztaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbfeb9b6-736d-43d2-b129-0de1006c1a7a.jpg","index":0,"item":"ce0258b1-4ca0-43e5-9fa3-ccd88198abc9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250207_igy-fest-a-csillaglampas-uj-mercedes-s-osztaly","timestamp":"2025. február. 07. 07:59","title":"Így fest a csillaglámpás új Mercedes S-osztály","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53b7c3be-ac82-40f6-8b19-f8f5be08c581","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Hiába állítja Gulyás Gergely, hogy a magyar jogszabályok kielégítően működnek és nincs szükség arra, hogy a kormány jogi eszközöket vegyen át az Isztambuli Egyezményből, Magyarországon még mindig nincs rendszerszintű képzés, ahol a rendőrök megtanulhatnák, hogyan reagáljanak a nők elleni erőszak áldozatainak szükségleteire. Amíg az állam nem hallja meg a nők segélykiáltását, nem is lesz előrelépés. Nőjogi szakemberekkel beszélgettünk az V. kerületi tragédia tanulságairól. ","shortLead":"Hiába állítja Gulyás Gergely, hogy a magyar jogszabályok kielégítően működnek és nincs szükség arra, hogy a kormány...","id":"20250206_bantalmazas-rendorseg-tarsadalom-isztambuli-egyezmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53b7c3be-ac82-40f6-8b19-f8f5be08c581.jpg","index":0,"item":"ab5a4c53-1df7-4ae7-b640-86d855d3ff4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_bantalmazas-rendorseg-tarsadalom-isztambuli-egyezmeny","timestamp":"2025. február. 06. 18:00","title":"Amilyen a társadalom, olyan a rendőrség - miért fordulhat elő, hogy relativizálják a bántalmazást?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d15eee26-67ca-4598-8eea-e2893d82ed5f","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Csak lassan és akadozva pótlódott a tavalyi aszály után a talajok nedvességtartalma. A 90 napos csapadékmennyiség messze a sokéves átlag alatt van, a talajban is bőven lenne még helye a víznek, és a talajvízszint is méterekkel elmarad a megszokottól. A meteorológus szerint még semmi sincs veszve, hozhatnak elég esőt a következő hónapok, igaz, az elmúlt években többször is megtapasztalt száraz tavaszt sem zárhatjuk ki. Ha beüt az utóbbi, újabb aszályos évre készülhetünk.","shortLead":"Csak lassan és akadozva pótlódott a tavalyi aszály után a talajok nedvességtartalma. A 90 napos csapadékmennyiség...","id":"20250206_aszalykockazat-csapadekanomalia-klimavaltozas-agrometeorologia-hungaromet-idojaras-agrargazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d15eee26-67ca-4598-8eea-e2893d82ed5f.jpg","index":0,"item":"75610612-5335-4545-825d-1dc49b0bece5","keywords":null,"link":"/360/20250206_aszalykockazat-csapadekanomalia-klimavaltozas-agrometeorologia-hungaromet-idojaras-agrargazdasag","timestamp":"2025. február. 06. 14:40","title":"Baljós előjel: nagyobb a csapadékhiány Magyarországon, mint a 2022-es aszálykatasztrófa előtt volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat? Hogy az ország második legnagyobb bankjában tulajdont szerez? Vagy hogy alig lehet úgy nyaralni, hogy ne az ő érdekeltségeibe fussunk bele? A G-nap tizedik évfordulóján összeszedtük, mennyire volt Simicska Lajos megkerülhetetlen a 2015-ös bukása előtti időkben, és mennyire megkerülhetetlen ma a NER elitje.","shortLead":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat...","id":"20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6.jpg","index":0,"item":"4f02edaa-3bae-4dfe-97ac-685aa96e6b35","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 07:00","title":"Gyenge kezdőnek tűnik Simicska Lajos ahhoz képest, amit az új NER-elit a G-nap óta elért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dbbf2de-43ac-408f-94f6-c04c1bac5c89","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"gazdasag","description":"Az eddigi csókos felszámoló helyére újat neveztek ki a kiemelt felszámolásokat végző állami cég felügyelőbizottságának élére. A távozó embert Mészáros Lőrinc, az érkezőt Tiborcz István köreihez sorolják.","shortLead":"Az eddigi csókos felszámoló helyére újat neveztek ki a kiemelt felszámolásokat végző állami cég felügyelőbizottságának...","id":"20250206_Lefejez-nemzeti-felszamolo-nrn-mike-ferenc-waberer-tiborcz-dunaferr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dbbf2de-43ac-408f-94f6-c04c1bac5c89.jpg","index":0,"item":"5eba5ec3-0454-41f0-8b75-a55b9efd2183","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Lefejez-nemzeti-felszamolo-nrn-mike-ferenc-waberer-tiborcz-dunaferr","timestamp":"2025. február. 06. 10:07","title":"Váratlanul lefejezték a nemzeti felszámolócéget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lesznek olyan, jellemzően kisebb szállítmányozási cégek, amelyek nagy valószínűséggel elvéreznek 2021 januárja után, hiába a vámmentesség. A nagyok azonban kitartanak, és áremelkedést jövendölnek, mert több lesz a papírmunka, és lassúbb az ügyintézés.
„Az EU-tagállamok és az Egyesült Királyság közötti fuvarozás nagyrészt változatlan keretek között, de várhatóan valamilyen áruregisztrációs eljárással kiegészítve működhet tovább” – reagált a hvg.hu érdeklődésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs munkatársa, Árvay Tivadar az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti Brexit-megállapodásra. A szakember arra számít, hogy a kamionsofőrök is nagyrészt változatlan feltételekkel léphetnek majd be az Európai Unióból az Egyesült Királyság területére. A részletes szabályok ugyanis még nem ismertek.
AFP
Az biztos, hogy december 31-én, 23 órától tilos lesz sonkás-sajtos szendvicset vagy más hús- és tejterméket az Egyesült Királyságból bevinni az Európai Unióba, még akkor is, ha a sofőrök azt vezetés közben eszik – írta a The Guardian a brit környezetvédelmi minisztériumra hivatkozva. A tilalom a turistákra is vonatkozik, a rendelkezés hátterében pedig az áll, hogy a húsáruk ragályos betegségeket terjeszthetnek.
A brit kormány és az Európai Bizottság többhavi tárgyalás után december 24-én százszázalékos vámliberalizációban állapodott meg. Ez azt jelenti, hogy sem vámok, sem kvóták nem terhelik majd az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti árukereskedelmet, ha az áru megfelel az eredetigazolási előírásoknak. Ez az első eset, hogy az EU valamely külső kereskedelmi partnerrel zéró vám- és kvótatartalmú kereskedelmi feltételrendszerről állapodott meg.
Most, január első napjaiban fogalmunk sincs, a gyakorlatban hogyan lehet ténylegesen belépni Angliába
– mondta a hvg.hu-nak a Global Project Sped vezetője, Fehér Zoltán. A cégnek Biatorbágyon van telephelye, kamionjai kizárólag Anglia és Magyarország között közlekednek. „Sok részletet nem tudunk ma még a január 1-jei tényleges adminisztrációs igényekről, az az információ egyelőre kevés nekünk, hogy vámmentes lesz az EU–UK forgalom” – magyarázta a cégvezető, hozzátéve, „úgy is lehet vámmentes, hogy csak hozzuk-visszük, és úgy is, hogy készíteni kell egy vámpapírt, azt kezeltetni kell az induló és az érkező oldalon, és közben nem keletkezik vámfizetési kötelezettség”.
AFP
Szerinte, ha az utóbbi megoldásról lesz szó, megismétlődhet a karácsony előtti doveri káosz, amikor több ezer kamion rekedt az Egyesült Királyság területén, miután Franciaország lezárta a közös határátkelőket az új brit vírusmutáció megjelenésének hírére. A kamionok jelentős része a kontinensre indult volna friss élelemért, illetve egy részük brit árut vitt Európába. A szenteste is veszteglő sofőröknek helyiek, köztük magyarok segítettek.
Dovernél naponta 10 ezer kamion halad át, a teljes brit árukereskedelem egyötödét itt bonyolítják, ezért sokan attól tartottak, hogy a szigetországban élelmiszerhiány alakul ki. A Brit Kereskedelmi Szövetség adatai szerint az Egyesült Királyságban elfogyasztott élelem 30 százaléka Európából érkezik. Tavaly a globális export 23,6 milliárd font volt, amiből 14,2 milliárd fontnyi áru az európai kontinensen talált gazdára. Leginkább a brit whiskey, a lazac, a csokoládé, a sajt és a gin kelendő.
A biatorbágyi cégnek egy kamionja ragadt Doverben, az autót egy házaspár vezette. „A feleség nem utas, hanem ő is a sofőrünk, ahogy a férje” – meséli Fehér Zoltán, hozzátéve, hogy nagyon büszke rájuk, „mert úgy vészelték át ezt a 3 napot, hogy valamennyiünk tehetetlenségét nem fokozták olyan gondokkal, amelyeket egyébként nem tudtunk volna megoldani”.
Mit hozhat 2021?
Már a koronavírus-járvány első hulláma is nehéz helyzetbe hozta az áruszállítással foglalkozó vállalatokat. A kisebb-nagyobb cégek több megrendeléstől is elestek, miután a kijárási és a munkavégzési korlátozások miatt több gyár is leállt Európában. A Waberer’s például a 3500 kamionjából ezret állított le egy hét alatt tavasszal.
Túry Gergely
Idén karácsonykor a cég kétszáz kamionja nem tudott átkelni a szárazföldre. „Végig tartottuk velük a kapcsolatot, és az átkelés után próbáltuk a lehető leggyorsabban hazajuttatni őket. Szerencsére pozitív teszt nem volt, és mindenki viszonylag hamar elhagyhatta Angliát” – közölte lapunkkal Némedi Krisztina, a Waberer’s kommunikációs vezetője.
Arra a kérdésre, hogy 2021 januárjától megéri-e majd a fuvarozás az Egyesült Királyságba, a másik szállítmányozási cég, a Global Project Sped ügyvezetője úgy válaszolt, a doveri káoszban több tévériportot is látott, és különböző nemzetiségű sofőrök mondták azt, miért jönnének többet Angliába, ha ezek a körülmények – akár részben is – fennmaradnának. Rengeteg fuvar képződik az uniós országok között, és ezekből a fuvarozók – szerinte – lényegesen tervezhetőbben meg tudnak élni. Ami pedig a szállítmányozási cégeket illeti, ők sem biztos, hogy „a problémákat keresik maguknak”.
Túry Gergely
A Waberer’snél másként látják: Némedi Krisztina szerint az Egyesült Királyság egy nagyon fontos piac, „számottevő volument jelent számunkra, így Európa egyik vezető fuvarozóvállalataként semmiképpen nem szándékozunk lemondani ezekről a fuvarfeladatokról. Azt gondoljuk, hogy a kisebb fuvarozócégek azonban nem minden esetben tudják majd teljesíteni a Brexit után felmerülő többletfeladatokat, ezért bizonyára többen lesznek, akik feladják pozícióikat”. A Waberer’snél így arra számítanak, hogy még több munkájuk lesz ebben a viszonylatban.
A szóvivő hozzátette ugyanakkor, hogy
„A többletadminisztrációval töltött idő és a részletszabályok hiánya, ami a késői megállapodás eredménye, többletköltséget eredményez majd, és ezt a többletköltséget érvényesítenünk kell az árainkban is”.
A Közúti Fuvarozók Egyesülete úgy látja, januártól is megéri majd Nagy-Britanniába fuvarozni, hiszen a szigetország és az EU közötti áruszállítási igény a Brexit után sem csökken. Azzal Árvay Tivadar is egyetért, hogy ha a be- és kilépés az országba bonyolultabbá, a jelenleginél nehézkesebbé, lassúbbá válik, „akkor ennek lesznek fuvardíj-felhajtó hatásai, amit a vállalkozások érvényesíteni fognak a megbízók felé. Ahhoz, hogy az áruszállítás zavartalan maradjon, ezeket a változásokat minden félnek el kell fogadnia” – tette hozzá.