szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Kálvin térnél fúrnak, ahol a tervek szerint az új vonal végállomása lesz ötven méteres mélységben.

Megkezdődtek a próbafúrások a Kálvin téren, ezzel elindult az 5-ös metróvonal megépítésének első szakasza – közölte a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). Ez a vonal a tervek szerint a csepeli és a ráckevei HÉV meghosszabbítása lesz, azok „összefonódva”, a Boráros tér érintésével a Kálvin térig futnának. A beruházás célja, hogy a HÉV-vel érkezők átszállás nélkül tudják elérni a 3-as és a 4-es metrót.

A közlemény szerint a metróhoz tervezett alagút a Kálvin téri végállomásnál éri el a legnagyobb, 50 méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó 4-es metró alá érkezik. A próbafúrásokra azért van szükség, mert az alagút változatos talajkörnyezetben épül majd, így a tervezéséhez minél több információt kell begyűjteni. A fúrógépek a Kálvin tér környezetében akár 65-70 méter mélységig is lejutnak, így megismerhetők a különböző földtani korokban települt geológiai képződmények.

A tervezett alagút nyomvonalán 50 méterenként csaknem 100 próbafúrást végeznek el egy hónap alatt – közölte Facebook-oldalán a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs. Azt is jelezte, hogy a második lépésben a szentendrei, a csepeli és a ráckevei vonalakat egy Duna alatti alagúttal kötik majd össze, amellyel létrejön az „5-ös metró”.

Azt is mondta Fürjes, hogy kormányzati tervek megvalósítását egyértelműen támogatja Karácsony Gergely főpolgármester és a fővárosi önkormányzat, közösen döntöttek róluk a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában.

Fürjes szerint a külső kerületekből és az elővárosokból naponta egymillió ember érkezik Budapest belvárosába. Ezt a terhelést a város már nehezen bírja: a közútjai telítődtek, mindennaposak a dugók. A kormány elfogadja azt a szakmai konszenzust, hogy e kihívásra három elemből álló megoldással kell válaszolni:

  • javítani kell a budapesti, főként a kötöttpályás tömegközlekedést,
  • szükség van a külső városrészek közötti közvetlen kapcsolatot teremtő, hiányzó északi és déli peremhidakra (Galvani, Aquincumi) és „körúti elemekre”,
  • meg kell építeni a külső csomópontokon a hiányzó P+R és B+R parkolókat, így le lehet tenni az autót, és kényelmesen át lehet váltani közösségi közlekedésre.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!