Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Évek óta slágertéma a gyermekvállalást ösztönző csok és a hozzá kapcsolódó kedvezmények, emellett azonban kevesebb szó esik az esetleges visszafizetés következményeiről – pedig egy ilyen fordulat jelentősen megnövelheti a családok kiadásait. Mire lehet egyáltalán számítani, ha visszafizetésre kerül a sor? Mekkora összeget jelent a családok számára, ha nem születnek meg a vállalt gyerekek? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a Bank360.hu elemzői.
Közel hat éve érhető el a családi otthonteremtési kedvezmény (csok), ez idő alatt több alkalommal is bővült az igénybe vehető támogatások köre – legutóbb a kedvezményes lakásáfa visszaigénylése és az illetékmentesség került fel a palettára. Arról viszont kevesebb szó esik, hogy az új kedvezmények bevezetésével nemcsak a támogatási összeg maximuma nőtt, hanem a kockázat is: egy esetleges visszafizetésnél ugyanis több támogatást kell visszafizetni.
Mitől függ a visszafizetendő összeg mértéke?
Több tényező függvénye, hogy végül mennyit kell visszafizetni az állam felé az igénybe vett támogatásból:
A sok változó miatt nincs egy általános képlet, amellyel a visszafizetendő összeg kiszámolható – a pontos összegről mindig a támogatást folyósító hitelintézet ad tájékoztatást. Ezzel együtt érdemes elvégezni néhány példaszámítást meghatározott élethelyzetekre, hiszen így kaphatunk egy közelítő értéket.
Visszafizetendő összeg a vállalt gyermek nem megszületése esetén
Ha egy vagy két gyermek vállaltunk, akkor a gyermekvállalás nem teljesülése esetén a jegybanki alapkamattal terhelve kell visszafizetni a támogatást – ez jelenleg mindössze 0,6 százalék. Egy gyermek vállalása esetén négy, két gyermek vállalása esetén nyolc éve van teljesíteni a párnak a feltételeket. A határidőt és a kamat mértékét ismerve kiszámítható a visszafizetendő összeg:
Súlyosabb büntetés jár azoknak, akik három gyermeket vállalnak előre, de végül a rendelkezésre álló tíz év alatt csak részben, vagy egyáltalán nem teljesítik a gyermekvállalásra vonatkozó feltételt: nekik magasabb büntetőkamattal kell számolniuk, mint a többi visszafizetőnek – a jegybanki alapkamat ötszörösével. Ha az igényelt támogatás a maximális 10 millió forint volt, akkor a jelenlegi jegybanki alapkamat ötszörösével számolva tíz év múlva
Szintén büntetőkamattal együtt kell visszafizetni a támogatást az ingatlan elidegenítésével kapcsolatos szerződésszegéseknél – például ha idő előtt eladjuk, kiadjuk vagy lebontjuk az ingatlant. Kivételes esetben nem kell büntetőkamatot fizetni, ha idő előtt eladjuk az ingatlant: ha "át tudjuk vinni" a támogatást egy másik ingatlanra, akkor csak a támogatást kell visszafizetni, majd ezután a következő ingatlancélra újra igénybe lehet venni a csokot.
Nem csak ezt a támogatást kell visszafizetni
A gyermekvállalás nem teljesítése 2021. januártól nemcsak a csok támogatás visszafizetésével jár együtt, hanem a vásárlásnál elengedett vagyonszerzési illetékével is. Ennek az utólagos kiszabása a NAV hatásköre, ha a csokot előre vállalt gyermek után vette fel az igénylő, de nem teljesítette a gyermekvállalásra vonatkozó feltételeket.
A fizetendő összeget a NAV az adásvételi szerződésben szereplő forgalmi érték alapján fogja kiszámítani. A vagyonszerzési illeték jelenleg négy százalék, tehát egy 70 milliós ingatlan esetén 2,8 millió forint.
Nem minden esetben kell büntetőkamatot fizetni
Előfordulhat olyan élethelyzet, amikor a pár nem tehet arról, hogy nem sikerült a gyerekvállalás – ekkor a rendelet szerint a kamatfizetés elhalasztható. Ilyen helyzet például, ha
Fontos, hogy egészségügyi probléma esetén a vagyonszerzési illetéket sem kell utólag kifizetni.
Egy összegben vagy részletben?
A támogatás visszafizetése alapesetben egy összegben történik, a gyermekvállalási határidőt követő 60 napon belül. Részletfizetésre van lehetőség, ezt a visszafizetést elrendelő határozat kézhezvételét követő 30 napon belül lehet benyújtani a kormányhivatalnál.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Humorbonbont reggelizett a Fidesz frakcióvezetője.