Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A Swietelsky nem állt le a munkával, de nem is mondott le a teljes igénye érvényesítésről, így több milliárdos per szakadhat a BKV nyakába.
Nem élt kifogással a hármas metró felújítására kapott uniós források kifizetését jóváhagyó Irányító Hatóság (IH) döntése ellen a BKV, ezzel gyakorlatilag elfogadta, hogy saját büdzséből fedezi a hármas metró alagútjának felújításáért a kivitelező által kért extra milliárdok egy részét – értesült a Népszava.
A lap szerint az viszont erősen kétséges, hogy miből fizetik ki a vállalkozót a munka elvégzése után, mivel a fővárosi közlekedés folyamatos működtetéséhez likviditási hitelt is fel kell venni.
A Népszava emlékeztetett, hogy a Palkovics László által vezetett Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő IH június első napjaiban azt közölte a fővárosi céggel: a kivitelezői pluszkövetelés csaknem harmada megalapozatlan. Azt írák, hogy a hatályos jogszabályok alapján lefolytatott „elszámoltathatósági” vizsgálat során arra jutottak, hogy a műszaki és gazdasági szempontokra tekintettel nem támasztható alá az alagúti rekonstrukció szerződésmódosításában szereplő 9,5 milliárdos áremelés csaknem harmada.
A határozat értelmében az uniós források terhére ebből csak nettó 6,2 milliárd forint és az ehhez tartozó 5 százalékos tartalékkeret számolható el, a fennmaradó nettó 2,6 milliárdot a hozzá tartozó 5 százalékos tartalékkal a fővárosi cégnek kell állnia. Ha a kivitelező Swietelsky nem fogadja el a csökkent értékű szerződésmódosítást, akkor az a felújítás leállásához vezethetett volna.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója pár napja abban bízott, hogy a Swietelsky befejezi a felújítást az ITM által engedélyezett összegért, a hiányzó milliárdokért legfeljebb a munka végeztével indít pert. Mint a Népszavának akkor elmondta: a négyes metró felújításához is számos per kapcsolódik, többet még mindig nem sikerült lezárni. Vélhetőleg a Swietelsky is így fog eljárni, ha most bele is mennek a kisebb összegű módosításba.
A Swietelsky valóban nem állt le a munkával, és belement a vállalkozói szerződés ITM által engedélyezett összegű módosításába. A kontraktus záradékában azonban rögzítenék, hogy nem mondanak le a teljes igényük érvényesítésről, ami egy többmilliárdos pert vetít előre.
A lap szerint, ha egy teljesen új kivitelezői tendert kellett volna indítani, akkor az tovább csúsztatta volna felújított vonal átadását, ami így is csak 2023 első harmadára várható.
Bolla egyébként nem tagadta a Népszavának, hogy a cégnek nincs miből hozzátennie a hiányzó összeget. A szerződésmódosítást eleve úgy írták alá a Swietelskyvel még decemberben, hogy abba belefoglalták: a teljesítéshez az IH jóváhagyására van szükség.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.