Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b4b67137-d753-4c12-95c3-915d5c122f4f","c_author":"Crystal Group","category":"brandchannel","description":"Tévhitek, városi legendák keringenek a külföldi jövedelmek utáni adózásról, az adóilletőségről, alábbi cikkünkben ezek eloszlatásához kívánunk szakértő segítségét igénybe véve hozzájárulni.","shortLead":"Tévhitek, városi legendák keringenek a külföldi jövedelmek utáni adózásról, az adóilletőségről, alábbi cikkünkben ezek...","id":"20250507_hatarido-kulfoldi-befektetesek-bevallas-crystal-worldwide","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4b67137-d753-4c12-95c3-915d5c122f4f.jpg","index":0,"item":"4589391d-64c8-4f0a-87a5-1bf45fe48674","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250507_hatarido-kulfoldi-befektetesek-bevallas-crystal-worldwide","timestamp":"2025. május. 09. 07:30","title":"Egyre közelebb a bűvös határidő: Ön már mindent tud a külföldi befektetések bevallásáról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Crystal Worldwide Group","c_partnerlogo":"69277d6e-5ab7-4502-a807-c6177aed924b","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"8f0ed077-a447-4596-b70f-ad2898288665","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kilenc év alatt bővítette olyan méretűre a saját házibarkács-projektjét a Glubux néven ismert fórumozó, hogy mostanra a teljes háztartása zöldenergiával működik.","shortLead":"Kilenc év alatt bővítette olyan méretűre a saját házibarkács-projektjét a Glubux néven ismert fórumozó, hogy mostanra...","id":"20250509_laptop-akkumulator-zoldenergia-napelem-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f0ed077-a447-4596-b70f-ad2898288665.jpg","index":0,"item":"549b850a-d6eb-4154-b23b-05ac0df9c92a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_laptop-akkumulator-zoldenergia-napelem-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 09. 08:03","title":"Összerakta 1000+ leselejtezett laptop használt akkumulátorát, most erről megy az egész háza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a4f07f6-ac02-4e80-845f-11649f69cab2","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"Fejenként 25 millió forintot is felszámíthatnak költségként azok a cégek, amelyek közvetítőként segítik a harmadik országból érkező állampolgárokat a tartózkodási engedély megszerzésében az állami aranyvízumprogramban. Az érintettek szerint ezért hatalmas munkát kell végezni, és sok a költség is.","shortLead":"Fejenként 25 millió forintot is felszámíthatnak költségként azok a cégek, amelyek közvetítőként segítik a harmadik...","id":"20250508_hvg-tartozkodasi-engedely-kozvetitocegek-aranyvizum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a4f07f6-ac02-4e80-845f-11649f69cab2.jpg","index":0,"item":"7628e946-5b2d-49a9-af7d-1facf1b5dec8","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-tartozkodasi-engedely-kozvetitocegek-aranyvizum","timestamp":"2025. május. 08. 06:30","title":"Nagy kaszálásra készülnek a hazai közvetítők, és Tiborczék sem maradnak ki az aranyvízumbizniszből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d603d86-39f8-4b4c-a75b-5723427823b9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Parlament a gazdálkodók mellé állt a természetvédőkkel szemben.","shortLead":"Az Európai Parlament a gazdálkodók mellé állt a természetvédőkkel szemben.","id":"20250509_farkas-eu-termeszetvedelmi-leminosites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d603d86-39f8-4b4c-a75b-5723427823b9.jpg","index":0,"item":"284ea8e9-bdfb-4a07-aa55-1a649e29bf26","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_farkas-eu-termeszetvedelmi-leminosites","timestamp":"2025. május. 09. 17:13","title":"Könnyebb lesz farkasokat kilőni az Európai Unióban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"423c1cc2-5ee6-485a-b781-aeb6b74dd6d7","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Idén márciusban rekordközeli összeget, 137 milliárd forintot helyeztek ki a pénzintézetek.","shortLead":"Idén márciusban rekordközeli összeget, 137 milliárd forintot helyeztek ki a pénzintézetek.","id":"20250508_Ontik-a-bankok-a-lakashitelt-a-lakossagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/423c1cc2-5ee6-485a-b781-aeb6b74dd6d7.jpg","index":0,"item":"efbca854-7907-42a5-8208-97eebe86e2e7","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250508_Ontik-a-bankok-a-lakashitelt-a-lakossagra","timestamp":"2025. május. 08. 11:57","title":"Öntik a bankok a lakáshitelt a lakosságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Még mindig nem sikerült levinni a célként kitűzött 4 százalék alá az inflációt, de már jobb a helyzet, mint egy hónapja volt. ","shortLead":"Még mindig nem sikerült levinni a célként kitűzött 4 százalék alá az inflációt, de már jobb a helyzet, mint egy hónapja...","id":"20250509_inflacio-arak-dragulas-arres-ksh-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa.jpg","index":0,"item":"547d52ab-af22-419d-9cf6-e03dcc20c527","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_inflacio-arak-dragulas-arres-ksh-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 08:37","title":"Tovább lassult az infláció, de nem annyira az árrés, inkább a benzinár miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f13f6b9-a037-43d9-99a1-7ece2ad1e0fb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter a közösségi oldalán írt kommentjével reagált a felvételre, amelyben arról beszél, hogy szakítanak a békementalitással.","shortLead":"A miniszter a közösségi oldalán írt kommentjével reagált a felvételre, amelyben arról beszél, hogy szakítanak...","id":"20250508_Megszolalt-Szalay-Bobrovniczky-Kristof","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f13f6b9-a037-43d9-99a1-7ece2ad1e0fb.jpg","index":0,"item":"3ecd62df-5a72-4ae6-8100-2fec99e861b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Megszolalt-Szalay-Bobrovniczky-Kristof","timestamp":"2025. május. 08. 10:23","title":"Szalay-Bobrovniczky reagált, és nem próbálta tagadni, hogy ő beszél a Magyar Péter által közzétett felvételen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04a8acb5-fe1b-4926-9845-d94729b365e4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormánypárti napilap Von Der Leyent lényegében azért támadja, amit a honvédelmi miniszterünknek is fel lehetne róni. ","shortLead":"A kormánypárti napilap Von Der Leyent lényegében azért támadja, amit a honvédelmi miniszterünknek is fel lehetne róni. ","id":"20250508_Magyar-Nemzet-Honvedelmi-miniszter-Magyar-Peter-haboru-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04a8acb5-fe1b-4926-9845-d94729b365e4.jpg","index":0,"item":"f824ff19-f902-485f-b0c5-c86ddb7a8195","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Magyar-Nemzet-Honvedelmi-miniszter-Magyar-Peter-haboru-beke","timestamp":"2025. május. 08. 11:36","title":"A Magyar Nemzet csütörtöki címlapja kiváló időzítéssel száll bele a háborúpártiságba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évekkel katapultálta a jövőbe a magyar online kiskereskedelmet a járvány, a ruhák és az élelmiszerek terén is sikerült jelentős növekedést elérni. Az emberek vásárolnak még vezetés közben is – de a fizetésnél konzervatívok vagyunk.
2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem – ezt a címet adta a GKI Digital piackutató és az Árukereső.hu árösszehasonlító portál közös, immár hagyományos éves online kiskereskedelmi piacról szóló jelentésének. A cím nem túlzás, 2020-ban a hazai e-kereskedelem hatalmas növekedést produkált, a forgalom soha nem látott mértékben, 45 százalékkal nőtt, így 909 milliárd forinton zárt. Ez valóban évekkel katapultálta előre a magyar e-kiskereskedelmet – amely amúgy jelentős lemaradásban volt a többi régiós országhoz, és különösen Csehországhoz képest.
Már ruhát és élelmiszert is vesz a magyar a neten
A jelentős előrelépés természetesen nem volt független a koronavírus-járványtól: az amiatt bevezetett korlátozások miatt egyes esetekben és időszakokban szó szerint lehetetlen volt fizikai üzletben vásárolni, miközben a házhoz szállítások és a webshopok működését soha nem korlátozták. A koronavírus felgyorsította a digitalizációt, szintlépésre kényszerítette a lakosságot, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket és nem utolsó sorban átformálta a vásárlói szokásokat – írja jelentésében a GKI Digital.
És nem csak az online kiskereskedelmi forgalom értéke nőtt jelentősen. A belföldi online rendelések száma 37 százalékkal volt magasabb, mint a megelőző évben, meghaladta az 52 milliót. Az online vásárlók száma pedig megközelítette a 3,4 millió főt.
Az e-kereskedelem közép- és hosszú távú növekedése szempontjából különösen üdvös, hogy olyan alpiacok produkáltak jelentős növekedést, mint a ruházati cikkek és az FMCG (az angol kifejezésből képzett betűszó a napi fogyasztási termékeket, köztük az élelmiszereket takarja).
Ezek olyan termékek, amiket sokan jobban szeretnek személyesen megvásárolni, miután felpróbálták, megtapogatták őket,
ezért a hazai piacon e területeken még váratott magára az online áttörés. A GKI Digital jelentése szerint az év legnagyobb nyertese a ruházati szektor és az FMCG-szektor volt, utóbbi esetében a forgalom éves szinten 65% felett bővült. A ruházati cikkek esetében a tavaszi boltzár olyan változásokat indukált a vásárlói magatartásban, amely a piacra az elmúlt években belépő nemzetközi szereplők tapasztalatával együtt a szektor forgalmát több mint kétszeresére növelte.
Kell a fizikai jelenlét
A megnövekedett rendelésszám mellett a vírushelyzet a kézbesítési és átvételi szokásokat is formálta. Ezzel egyidejűleg – a pandémiától jórészt függetlenül – a legnagyobb kereskedők komoly logisztikai fejlesztésbe kezdtek. Terjedésnek indultak az érintkezésmentes átvételt lehetővé tévő, önálló üzemeltetésű csomagautomaták, míg mások az akár aznapi kézbesítést is kínáló, saját szervezésű házhoz szállítási szolgáltatást fejlesztették. A kézbesítési-piac igazi nyertesének 2020-ban a futárszolgálatok tekinthetők, mivel a házhoz kért rendelések volumene emelkedett leginkább. A csomagpontok, saját átvételi pontok igénybevétele viszont átmenetileg csökkent a korlátozásoknak köszönhetően.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar vásárlók statisztikai sajátossága, hogy preferálják az utólagos fizetést (illetve a készpénzt).
Ez vélhetően nem független attól, hogy a magyar gazdaságban még mindig nagyon elterjedt a készpénzhasználat, az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben pedig relatíve nagy a bizalmatlanság. Annak ellenére, hogy ezt a bizalmatlanságot nem támasztják alá statisztikák, az elektronikus fizetés nem kockázatosabb, mint a készpénzes. A jegybank és a kereskedelmi bankok pedig igyekszenek előmozdítani az online megoldások terjedését. A kormány is, bár a bankok szerint a tranzakciós illeték, valamint az ingyenes készpénzfelvételi lehetőség fenntartása ennek ellene hat.
Szintén a magyar vásárlókra jellemző, hogy jobban szeretik az olyan üzleteket, amelyeknek van fizikai inkarnációja. Akár egy áruátvételi pont, akár egy bemutatóterem, ahol a kereskedő tényleg, fizikailag fellelhető. Ezek a jellegzetességek 2020-ban sem tűntek el a GKI Digital számai alapján. Az e-kereskedelmi tranzakciók mindössze 34 százalékában fizettek előre a vevők kártyával vagy utalással. Az esetek 28 százalékában ugyan kártyával fizettek, de csak az átvételkor – ez a magas arány az elektronikus fizetésekkel szemben fennálló bizalmatlanságra utal. A tranzakciók 36 százaléka pedig készpénzes fizetéssel zárult. Vagyis
összességében az esetek kétharmadában a vevő ugyan online rendelt, amikor is szinte biztosan rendelkezésére állt online fizetési opció, ezzel mégsem élt,
inkább személyesen fizetett, akár kártyával, akár készpénzzel.
WC-ről, ágyból, mindenhonnan
Ehhez vélhetően hozzátartozik, hogy az online vásárlás kevésbé elterjedt az idősebb korcsoportokban – bár e tekintetben is jelentős előrelépés történt 2020-ban. A 18-39 éves korosztály a legaktívabb az online vásárlás területén, több mint felük rendel heti rendszerességgel a netről, de a koronavírus ideje alatt az ötvenes korosztályban nőtt a legnagyobbat az online vásárlók aránya (39 százalékkal) – derül ki a Mastercard kártyaszolgáltató Fizetési Élmény Riportjából. A tipikus hazai online vásárló városban él, legalább érettségivel rendelkezik, és 55 százalékuk háztartásának havi nettó jövedelme 300 ezer forint felett van – összegzik a jelentés eredményeit.
A jelentés szerint annyira szerves része lett az online vásárlás a hétköznapoknak, hogy szinte nincs olyan helyzet, ahol ne rendelnének az emberek. Az ágyból vásárlás vezeti a rangsort, az emberek majdnem 60 százaléka vásárolt már párnák közt fekve. A következő legnépszerűbb helyzet a tévénézés, innen már a magyarok 52 százaléka, míg munkahelyen munkaidőben 45 százalékunk intézett már digitális vásárlást. És közel minden 5. magyar rendelt már a WC-n ücsörögve.
Ráadásul az, hogy milyen helyzetben vásárolunk összefügg azzal, hogy mit vásárolunk: például a fürdőszobából, vagy a mellékhelyiségből legtöbbször háztartási termékeket veszünk, a gyerekekkel való foglalkozás közben, a játékok vásárlása a leggyakoribb. Az emberek 5 százaléka életveszélyes helyzetben is vásárolt már online, például biciklizés vagy vezetés közben – ezekben a helyzetekben az emberek legtöbbször műszaki cikkeket vásárolnak.