Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Évekkel katapultálta a jövőbe a magyar online kiskereskedelmet a járvány, a ruhák és az élelmiszerek terén is sikerült jelentős növekedést elérni. Az emberek vásárolnak még vezetés közben is – de a fizetésnél konzervatívok vagyunk.
2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem – ezt a címet adta a GKI Digital piackutató és az Árukereső.hu árösszehasonlító portál közös, immár hagyományos éves online kiskereskedelmi piacról szóló jelentésének. A cím nem túlzás, 2020-ban a hazai e-kereskedelem hatalmas növekedést produkált, a forgalom soha nem látott mértékben, 45 százalékkal nőtt, így 909 milliárd forinton zárt. Ez valóban évekkel katapultálta előre a magyar e-kiskereskedelmet – amely amúgy jelentős lemaradásban volt a többi régiós országhoz, és különösen Csehországhoz képest.
A jelentős előrelépés természetesen nem volt független a koronavírus-járványtól: az amiatt bevezetett korlátozások miatt egyes esetekben és időszakokban szó szerint lehetetlen volt fizikai üzletben vásárolni, miközben a házhoz szállítások és a webshopok működését soha nem korlátozták. A koronavírus felgyorsította a digitalizációt, szintlépésre kényszerítette a lakosságot, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket és nem utolsó sorban átformálta a vásárlói szokásokat – írja jelentésében a GKI Digital.
És nem csak az online kiskereskedelmi forgalom értéke nőtt jelentősen. A belföldi online rendelések száma 37 százalékkal volt magasabb, mint a megelőző évben, meghaladta az 52 milliót. Az online vásárlók száma pedig megközelítette a 3,4 millió főt.
Az e-kereskedelem közép- és hosszú távú növekedése szempontjából különösen üdvös, hogy olyan alpiacok produkáltak jelentős növekedést, mint a ruházati cikkek és az FMCG (az angol kifejezésből képzett betűszó a napi fogyasztási termékeket, köztük az élelmiszereket takarja).
Ezek olyan termékek, amiket sokan jobban szeretnek személyesen megvásárolni, miután felpróbálták, megtapogatták őket,
ezért a hazai piacon e területeken még váratott magára az online áttörés. A GKI Digital jelentése szerint az év legnagyobb nyertese a ruházati szektor és az FMCG-szektor volt, utóbbi esetében a forgalom éves szinten 65% felett bővült. A ruházati cikkek esetében a tavaszi boltzár olyan változásokat indukált a vásárlói magatartásban, amely a piacra az elmúlt években belépő nemzetközi szereplők tapasztalatával együtt a szektor forgalmát több mint kétszeresére növelte.
A megnövekedett rendelésszám mellett a vírushelyzet a kézbesítési és átvételi szokásokat is formálta. Ezzel egyidejűleg – a pandémiától jórészt függetlenül – a legnagyobb kereskedők komoly logisztikai fejlesztésbe kezdtek. Terjedésnek indultak az érintkezésmentes átvételt lehetővé tévő, önálló üzemeltetésű csomagautomaták, míg mások az akár aznapi kézbesítést is kínáló, saját szervezésű házhoz szállítási szolgáltatást fejlesztették. A kézbesítési-piac igazi nyertesének 2020-ban a futárszolgálatok tekinthetők, mivel a házhoz kért rendelések volumene emelkedett leginkább. A csomagpontok, saját átvételi pontok igénybevétele viszont átmenetileg csökkent a korlátozásoknak köszönhetően.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar vásárlók statisztikai sajátossága, hogy preferálják az utólagos fizetést (illetve a készpénzt).
Ez vélhetően nem független attól, hogy a magyar gazdaságban még mindig nagyon elterjedt a készpénzhasználat, az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben pedig relatíve nagy a bizalmatlanság. Annak ellenére, hogy ezt a bizalmatlanságot nem támasztják alá statisztikák, az elektronikus fizetés nem kockázatosabb, mint a készpénzes. A jegybank és a kereskedelmi bankok pedig igyekszenek előmozdítani az online megoldások terjedését. A kormány is, bár a bankok szerint a tranzakciós illeték, valamint az ingyenes készpénzfelvételi lehetőség fenntartása ennek ellene hat.
Szintén a magyar vásárlókra jellemző, hogy jobban szeretik az olyan üzleteket, amelyeknek van fizikai inkarnációja. Akár egy áruátvételi pont, akár egy bemutatóterem, ahol a kereskedő tényleg, fizikailag fellelhető. Ezek a jellegzetességek 2020-ban sem tűntek el a GKI Digital számai alapján. Az e-kereskedelmi tranzakciók mindössze 34 százalékában fizettek előre a vevők kártyával vagy utalással. Az esetek 28 százalékában ugyan kártyával fizettek, de csak az átvételkor – ez a magas arány az elektronikus fizetésekkel szemben fennálló bizalmatlanságra utal. A tranzakciók 36 százaléka pedig készpénzes fizetéssel zárult. Vagyis
összességében az esetek kétharmadában a vevő ugyan online rendelt, amikor is szinte biztosan rendelkezésére állt online fizetési opció, ezzel mégsem élt,
inkább személyesen fizetett, akár kártyával, akár készpénzzel.
Ehhez vélhetően hozzátartozik, hogy az online vásárlás kevésbé elterjedt az idősebb korcsoportokban – bár e tekintetben is jelentős előrelépés történt 2020-ban. A 18-39 éves korosztály a legaktívabb az online vásárlás területén, több mint felük rendel heti rendszerességgel a netről, de a koronavírus ideje alatt az ötvenes korosztályban nőtt a legnagyobbat az online vásárlók aránya (39 százalékkal) – derül ki a Mastercard kártyaszolgáltató Fizetési Élmény Riportjából. A tipikus hazai online vásárló városban él, legalább érettségivel rendelkezik, és 55 százalékuk háztartásának havi nettó jövedelme 300 ezer forint felett van – összegzik a jelentés eredményeit.
A jelentés szerint annyira szerves része lett az online vásárlás a hétköznapoknak, hogy szinte nincs olyan helyzet, ahol ne rendelnének az emberek. Az ágyból vásárlás vezeti a rangsort, az emberek majdnem 60 százaléka vásárolt már párnák közt fekve. A következő legnépszerűbb helyzet a tévénézés, innen már a magyarok 52 százaléka, míg munkahelyen munkaidőben 45 százalékunk intézett már digitális vásárlást. És közel minden 5. magyar rendelt már a WC-n ücsörögve.
Ráadásul az, hogy milyen helyzetben vásárolunk összefügg azzal, hogy mit vásárolunk: például a fürdőszobából, vagy a mellékhelyiségből legtöbbször háztartási termékeket veszünk, a gyerekekkel való foglalkozás közben, a játékok vásárlása a leggyakoribb. Az emberek 5 százaléka életveszélyes helyzetben is vásárolt már online, például biciklizés vagy vezetés közben – ezekben a helyzetekben az emberek legtöbbször műszaki cikkeket vásárolnak.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
Egyelőre nem tudni, milyen rakétával hajtott végre csapást Irán Izrael ellen csütörtök reggel, de az biztos, hogy a lövedék sikerrel jutott át a Vaskupolán.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.