Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"699910d5-d47a-488b-80f9-c0ba96069fbc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iráni gyártmányú, de az orosz hadsereg által Ukrajna ellen bevetett drónok ellen is jól jöhetnek azok a légvédelmi rakéták, amelyekhez egy észt cég által juthat hozzá az ukrán katonaság.","shortLead":"Az iráni gyártmányú, de az orosz hadsereg által Ukrajna ellen bevetett drónok ellen is jól jöhetnek azok a légvédelmi...","id":"20250103_frankenburg-technologies-mark-1-legvedelmi-raketa-dronok-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/699910d5-d47a-488b-80f9-c0ba96069fbc.jpg","index":0,"item":"ef396977-8710-419b-8453-8584f2b993e0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_frankenburg-technologies-mark-1-legvedelmi-raketa-dronok-ellen","timestamp":"2025. január. 03. 14:03","title":"Ukrajnában tesztelik a miniatűr rakétát, amely az MI segítségével a drónokat is ki tudja lőni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány egészére nézve viszont van egy negatív hatása.","shortLead":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány...","id":"20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5.jpg","index":0,"item":"272afa40-d960-432b-b88d-b661d3063160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","timestamp":"2025. január. 04. 16:03","title":"Sokat ad az egyes tudósoknak, de a tudománytól el is vesz valami nagyon fontosat az MI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9040c777-ed9f-433b-96e0-eb6bce867bef","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Britt Allcroft 81 éves volt. ","shortLead":"Britt Allcroft 81 éves volt. ","id":"20250103_Thomas-a-gozmozdony-mese-sorozat-alkoto-Britt-Allcroft-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9040c777-ed9f-433b-96e0-eb6bce867bef.jpg","index":0,"item":"274db133-1db2-40f4-b96b-d7dd98c218a6","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_Thomas-a-gozmozdony-mese-sorozat-alkoto-Britt-Allcroft-meghalt","timestamp":"2025. január. 03. 16:14","title":"Meghalt a Thomas, a gőzmozdony-mesesorozat alkotója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0f41ea4-ffb0-4e81-9386-9fa7cce07f59","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Előbb csak feltételezés volt, hogy a kormány előrehozná a következő választást, majd Magyar Péter már követelte is ezt Orbántól, sőt, egyből kampányüzemmódot hirdetett. A kormányzat cáfol, de vajon milyen lehetőségei vannak, ha meggondolná magát? És érdeke lenne ilyet tenni?","shortLead":"Előbb csak feltételezés volt, hogy a kormány előrehozná a következő választást, majd Magyar Péter már követelte is ezt...","id":"20250103_Elorehozott-parlamenti-valasztas-2025-2026-maskor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0f41ea4-ffb0-4e81-9386-9fa7cce07f59.jpg","index":0,"item":"bbe4eeb3-46b5-447c-8fa3-dcd062a0cc91","keywords":null,"link":"/360/20250103_Elorehozott-parlamenti-valasztas-2025-2026-maskor","timestamp":"2025. január. 03. 06:30","title":"Bejön-e Magyar Péter húzása: lesz idén parlamenti választás, vagy csak 2026-ban, esetleg még később?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2398cd39-b931-48ac-8f9d-99c85c05d1f0","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ilyen lett volna a Potter-univerzum, ha beengedik a Harcosok klubja rendezőjét. ","shortLead":"Ilyen lett volna a Potter-univerzum, ha beengedik a Harcosok klubja rendezőjét. ","id":"20250103_David-Finchert-megkerestek-rendezne-e-Harry-Potter-filmet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2398cd39-b931-48ac-8f9d-99c85c05d1f0.jpg","index":0,"item":"332388d0-b3ae-49c9-9296-04d65b2fe6a5","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_David-Finchert-megkerestek-rendezne-e-Harry-Potter-filmet","timestamp":"2025. január. 03. 08:58","title":"David Finchert megkeresték, rendezne-e Harry Potter-filmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f0144b6-2481-464f-bd70-abdc3378633d","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"A Végzet közgazdásza szerint, ha visszafogják Trumpot, akkor 2025-ben túlságosan nagy infláció nélkül is lehet növekedés.","shortLead":"A Végzet közgazdásza szerint, ha visszafogják Trumpot, akkor 2025-ben túlságosan nagy infláció nélkül is lehet...","id":"20250103_Roubini-trump-gazdasagpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f0144b6-2481-464f-bd70-abdc3378633d.jpg","index":0,"item":"ed0e8c73-ce9b-4f05-948b-ae9b32032a06","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Roubini-trump-gazdasagpolitika","timestamp":"2025. január. 03. 12:34","title":"Roubini: Akár jó végeredménye is lehet Trump rossz gazdasági elképzeléseinek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebad5613-a0d7-4111-af05-813448949432","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"És többen is nézték őket.","shortLead":"És többen is nézték őket.","id":"20250103_Fordult-a-kocka-tavaly-mar-tobb-olyan-filmet-mutattak-be-ami-allami-tamogatas-nelkul-keszult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebad5613-a0d7-4111-af05-813448949432.jpg","index":0,"item":"4e0f18f6-141a-42db-b5cb-48a0c0464c89","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_Fordult-a-kocka-tavaly-mar-tobb-olyan-filmet-mutattak-be-ami-allami-tamogatas-nelkul-keszult","timestamp":"2025. január. 03. 10:30","title":"Fordult a kocka: tavaly már több olyan filmet mutattak be, ami állami támogatás nélkül készült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell az emberi teljesítménynek megfelelő eredményeket produkált egy olyan tesztben, amellyel az „általános intelligenciát” mérik.","shortLead":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell...","id":"20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d.jpg","index":0,"item":"ad57864a-5150-4fbe-8571-69b50c6478b0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","timestamp":"2025. január. 04. 10:03","title":"Az OpenAI állítja: az új MI-je már megüti egy átlagember szintjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évekkel katapultálta a jövőbe a magyar online kiskereskedelmet a járvány, a ruhák és az élelmiszerek terén is sikerült jelentős növekedést elérni. Az emberek vásárolnak még vezetés közben is – de a fizetésnél konzervatívok vagyunk.
2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem – ezt a címet adta a GKI Digital piackutató és az Árukereső.hu árösszehasonlító portál közös, immár hagyományos éves online kiskereskedelmi piacról szóló jelentésének. A cím nem túlzás, 2020-ban a hazai e-kereskedelem hatalmas növekedést produkált, a forgalom soha nem látott mértékben, 45 százalékkal nőtt, így 909 milliárd forinton zárt. Ez valóban évekkel katapultálta előre a magyar e-kiskereskedelmet – amely amúgy jelentős lemaradásban volt a többi régiós országhoz, és különösen Csehországhoz képest.
Már ruhát és élelmiszert is vesz a magyar a neten
A jelentős előrelépés természetesen nem volt független a koronavírus-járványtól: az amiatt bevezetett korlátozások miatt egyes esetekben és időszakokban szó szerint lehetetlen volt fizikai üzletben vásárolni, miközben a házhoz szállítások és a webshopok működését soha nem korlátozták. A koronavírus felgyorsította a digitalizációt, szintlépésre kényszerítette a lakosságot, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket és nem utolsó sorban átformálta a vásárlói szokásokat – írja jelentésében a GKI Digital.
És nem csak az online kiskereskedelmi forgalom értéke nőtt jelentősen. A belföldi online rendelések száma 37 százalékkal volt magasabb, mint a megelőző évben, meghaladta az 52 milliót. Az online vásárlók száma pedig megközelítette a 3,4 millió főt.
Az e-kereskedelem közép- és hosszú távú növekedése szempontjából különösen üdvös, hogy olyan alpiacok produkáltak jelentős növekedést, mint a ruházati cikkek és az FMCG (az angol kifejezésből képzett betűszó a napi fogyasztási termékeket, köztük az élelmiszereket takarja).
Ezek olyan termékek, amiket sokan jobban szeretnek személyesen megvásárolni, miután felpróbálták, megtapogatták őket,
ezért a hazai piacon e területeken még váratott magára az online áttörés. A GKI Digital jelentése szerint az év legnagyobb nyertese a ruházati szektor és az FMCG-szektor volt, utóbbi esetében a forgalom éves szinten 65% felett bővült. A ruházati cikkek esetében a tavaszi boltzár olyan változásokat indukált a vásárlói magatartásban, amely a piacra az elmúlt években belépő nemzetközi szereplők tapasztalatával együtt a szektor forgalmát több mint kétszeresére növelte.
Kell a fizikai jelenlét
A megnövekedett rendelésszám mellett a vírushelyzet a kézbesítési és átvételi szokásokat is formálta. Ezzel egyidejűleg – a pandémiától jórészt függetlenül – a legnagyobb kereskedők komoly logisztikai fejlesztésbe kezdtek. Terjedésnek indultak az érintkezésmentes átvételt lehetővé tévő, önálló üzemeltetésű csomagautomaták, míg mások az akár aznapi kézbesítést is kínáló, saját szervezésű házhoz szállítási szolgáltatást fejlesztették. A kézbesítési-piac igazi nyertesének 2020-ban a futárszolgálatok tekinthetők, mivel a házhoz kért rendelések volumene emelkedett leginkább. A csomagpontok, saját átvételi pontok igénybevétele viszont átmenetileg csökkent a korlátozásoknak köszönhetően.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar vásárlók statisztikai sajátossága, hogy preferálják az utólagos fizetést (illetve a készpénzt).
Ez vélhetően nem független attól, hogy a magyar gazdaságban még mindig nagyon elterjedt a készpénzhasználat, az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben pedig relatíve nagy a bizalmatlanság. Annak ellenére, hogy ezt a bizalmatlanságot nem támasztják alá statisztikák, az elektronikus fizetés nem kockázatosabb, mint a készpénzes. A jegybank és a kereskedelmi bankok pedig igyekszenek előmozdítani az online megoldások terjedését. A kormány is, bár a bankok szerint a tranzakciós illeték, valamint az ingyenes készpénzfelvételi lehetőség fenntartása ennek ellene hat.
Szintén a magyar vásárlókra jellemző, hogy jobban szeretik az olyan üzleteket, amelyeknek van fizikai inkarnációja. Akár egy áruátvételi pont, akár egy bemutatóterem, ahol a kereskedő tényleg, fizikailag fellelhető. Ezek a jellegzetességek 2020-ban sem tűntek el a GKI Digital számai alapján. Az e-kereskedelmi tranzakciók mindössze 34 százalékában fizettek előre a vevők kártyával vagy utalással. Az esetek 28 százalékában ugyan kártyával fizettek, de csak az átvételkor – ez a magas arány az elektronikus fizetésekkel szemben fennálló bizalmatlanságra utal. A tranzakciók 36 százaléka pedig készpénzes fizetéssel zárult. Vagyis
összességében az esetek kétharmadában a vevő ugyan online rendelt, amikor is szinte biztosan rendelkezésére állt online fizetési opció, ezzel mégsem élt,
inkább személyesen fizetett, akár kártyával, akár készpénzzel.
WC-ről, ágyból, mindenhonnan
Ehhez vélhetően hozzátartozik, hogy az online vásárlás kevésbé elterjedt az idősebb korcsoportokban – bár e tekintetben is jelentős előrelépés történt 2020-ban. A 18-39 éves korosztály a legaktívabb az online vásárlás területén, több mint felük rendel heti rendszerességgel a netről, de a koronavírus ideje alatt az ötvenes korosztályban nőtt a legnagyobbat az online vásárlók aránya (39 százalékkal) – derül ki a Mastercard kártyaszolgáltató Fizetési Élmény Riportjából. A tipikus hazai online vásárló városban él, legalább érettségivel rendelkezik, és 55 százalékuk háztartásának havi nettó jövedelme 300 ezer forint felett van – összegzik a jelentés eredményeit.
A jelentés szerint annyira szerves része lett az online vásárlás a hétköznapoknak, hogy szinte nincs olyan helyzet, ahol ne rendelnének az emberek. Az ágyból vásárlás vezeti a rangsort, az emberek majdnem 60 százaléka vásárolt már párnák közt fekve. A következő legnépszerűbb helyzet a tévénézés, innen már a magyarok 52 százaléka, míg munkahelyen munkaidőben 45 százalékunk intézett már digitális vásárlást. És közel minden 5. magyar rendelt már a WC-n ücsörögve.
Ráadásul az, hogy milyen helyzetben vásárolunk összefügg azzal, hogy mit vásárolunk: például a fürdőszobából, vagy a mellékhelyiségből legtöbbször háztartási termékeket veszünk, a gyerekekkel való foglalkozás közben, a játékok vásárlása a leggyakoribb. Az emberek 5 százaléka életveszélyes helyzetben is vásárolt már online, például biciklizés vagy vezetés közben – ezekben a helyzetekben az emberek legtöbbször műszaki cikkeket vásárolnak.