szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagyot ugrott az utóbbi időben mind a bankkártyás fizetések száma, mind az online vásárlások aránya. Nem mindegy tehát, hogy milyen benyomások érik webshopokba özönlő felhasználók szépen bővülő tömegeit. Ehhez adunk néhány tippet.

Éves szinten 7 százalékkal nőtt a bankkártyás fizetések száma Magyarországon 2020 során, nem kis részben a koronavírus-járvány miatt bevezetett biztonsági intézkedések hatására. Tavaly összesen majdnem 970 milliószor fizettek bankkártyával a vevők, vagyis naponta 2,65 millió tranzakciót bonyolítottak le – írtuk nemrég a hvg.hu-n.

Ezzel párhuzamosan jelentősen bővült az online vásárlás, a legalább hetente így vásárló magyarok aránya két év alatt megduplázódott. A vásárlók ráadásul kevésbé az esetleg kedvezőbb ár, mint inkább a kényelem miatt rendelnek online, kulcskérdés, hogy milyen benyomásokat szereznek egy-egy online bankkártyás vásárlás során.

Két dolog jól került ki a járványból: a kezünk és a bankkártyánk

Későn bizonyosodott be, hogy a koronavírus elsősorban a levegőben terjed. Az utólag már indokolatlanul szigorúnak tűnő védelmi javaslatok - például a gyakoribb kézmosásra és a nélkülözhető érintések kerülésére - két dologra azonban biztosan jók voltak. Egyrészt legalább olyanok is rászoktak a kézmosásra, akiknek korábban az ilyesmi igen ritkán jutott csak eszükbe.

Vagyis a webes kereskedők jól teszik, ha minél nagyobb figyelmet szánnak a vásárlói, azon belül is a fizetési élményre, hiszen súlyos százalékokat jelenthet forgalmukra egy-egy jól kidolgozott rendszer. Nekik igyekszünk tippeket adni Ferge Balázs SEO stratéga, webáruház-tanácsadó, a seoacegedert.hu tulajdonosa segítségével.

1. Az egyszerűség kifizetődő

Minél egyszerűbb egy fizetési folyamat, annál többen fejezik be – mondja a szakember, aki szerint törekedni kell hogy az űrlapok átláthatók, kitöltésük magától értetődő legyen, a fizetési folyamat pedig csak a szükséges lépéseket foglalja magába. Nem csak elbizonytalanítja a felhasználót, ha sokáig kell kattintgatni a tovább gombra, újabb és újabb aloldalakra navigálni – vagy például ha fizetéshez külön be kell lépnie egy harmadik fél szolgáltatásába –, hanem a potenciális vevők lemorzsolódásához vezethet.

A szakember szerint vannak olyan webáruházrendszerek, amik 3–4 lépésre vannak beállítva, de sok esetben a webshopon dolgozó fejlesztőn múlik, hány lépést iktat be a folyamatba. Érdemes tisztázni vele az elvárásokat.

Aki javítani szeretne a fizetési folyamaton, annak célszerű lehet a kattintásokat és az egérmozgást rögzítő hőtérképes, és kényernyővideós szoftverekkel elemezni a felhasználók viselkedését, és ezzel optimalizálni az igényekhez a rendszert. A szakértő ajánlott erre fejlesztett szolgáltatásokat is, mint a hotjar.com vagy smartlook.com.

2. Pontos és érthető tájékoztatás

A bizalmat is építi és az élményhez is hozzájárul, ha a webshopot üzemeltető pontosan és közérthetően tájékoztatja a vevőket a fizetési lehetőségekről. Érdemes ezt a weboldalon jól látható helyre – a felső menüsorba vagy a láblécbe – vagy mindkét helyre – tenni, hogy könnyen megtalálják azok, akik még a kiválasztott áru kosárba helyezése előtt szeretnének tájékozódni.

3. Több lehetőség, több potenciális vásárló

Nem elhanyagolható tényező a fizetési lehetőségek minél szélesebb biztosítása, amelynek a révén minden vevő megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet. Az utánvét, a személyes átvétel, az előre utalás, a bankkártyás fizetés lehetősége már magától értetődő, de utóbbi esetében is megfontolandók a további lehetőségek. A fejlesztés és az integráció költségei között ugyanakkor lehetnek különbségek.

A legnépszerűbb hazai kártyás fizetési megoldások között nagyjából ebben a sorrendben található az OTP Simple Payje, a Barion, a Borgun, de az egyes kereskedelmi bankoknak is vannak külön megoldásaik, és sokaknak magától értetődő a PayPal.

Amikor a webshop dönt egy megoldás mellett, akkor érdemes mérlegelni azt, hogy milyen vásárlói kört szólít meg, és a hozzájuk legközelebb álló, ismert és kényelmes megoldást célszerű választani. Konzervatívabb vásárlói közösségnél a jól ismert nevek kelthetnek bizalmat, a technológiai változásokra nyitottabb felhasználói kör esetén jöhetnek a modernebb és a gyakran kedvezőbb díjakat és feltételeket kínáló frissebb megoldások.

4. Bizalomkérdés

A fizetési élménynek fontos összetevője a webáruház iránt érzett bizalom is. Ebbe beletartozik nemcsak a márka ismertsége, esetleg a webshop tulajdonosa, alkalmazottjai bemutatkozása, de az oldal érthetősége, a választott megoldások megbízhatósága, és persze a rendszer biztonsága. A vásárlók akkor fizetnek szívesen és jó érzéssel online, ha biztosak lehetnek benne, hogy személyes és bankkártyaadataikat biztonságban tudhatják.

És néhány általános webshopos tanács

A vásárlási élmény persze nem a fizetésnél kezdődik. A szakember szerint általánosságban arra érdemes figyelni, hogy a weboldal tartalma azonnal érthető legyen, a felhasználó számára egyből derüljön ki, milyen oldalra navigált, milyen témájú webshopban van. “Az első néhány másodpercben dől el, hogy ottmarad-e a vevő vagy sem.

„Kulcsfontosságú még a betöltési sebesség és az oldal gyorsasága is. Érdemes még a vevő figyelmét egyből a termékek felé terelni, de az sem mindegy, milyen színekkel operál a bolt: a zöld és a narancssárga inkább kattintásra ösztönöz, míg a piros kevésbé. Persze sok múlik az arculaton is, van, aki ennek rendeli alá a színhasználatot.

Fontos kérdés a keresőoptimalizálás, a menüpontok, aloldalak elnevezése, a kulcsszavak használata. Nem csak a keresések miatt, de a felhasználó szempontjából is fontos, hogy találkozzon az általa keresett kulcsszavakkal. Az egyik legfontosabb tényező pedig a termékkínálat: célszerű megadni az adott termékcsoporthoz, kulcsszóhoz tartozó termékmennyiséget, így nagyobb eséllyel fognak vásárolni, és lesznek elégedettek a felhasználók. Ráadásul ez a Google-találatok eredményét is jelentősen befolyásolja. A megfelelő termékmennyiséget célszerű a konkurenciához mérni, aminek fontos lehet egy alapos konkurenciaelemzés – mondta Ferge Balázs.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Mi az Amazon sikerének titka? Hogyan vehetik át a magyar webshopok?

A webshopoknak meg kell tudni felelniük az átalakuló felhasználói igényeknek ahhoz, hogy talpon tudjanak maradni a globális nagyágyúk mellett. Költséghatékonyság, rugalmasság, fenntarthatóság – csak néhány olyan tényező, amely biztosíthatja a sikert, és könnyedén megvalósítható az Amazon, vagy éppen az eBay és az AliExpress által is használt módszer, az ún. microservice architektúra segítségével. Ezt állítja elemzésében a vállalati informatikai megoldásokat szállító Stylers Group, és egyúttal el is magyarázza, mit takar pontosan ez a titokzatosnak tűnő fogalom és vajon hogyan profitálhat ebből egy magyar webshop.