szerző:
Kákos Anna
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mára a szépségápolási és higiénés termékeket is elérte a drágulás, mivel a benzin és a papír árának elszállása, valamint a történelmi csúcsokat döntögető infláció ezeket is felfelé mozdítja. A gyártók az alapanyagok drágulásától is szenvednek, ami végső soron a fogyasztókon csattan.

Hiába nincs reflektorfényben, a tisztálkodószereket sem kíméli az áremelkedés. A KSH nyers adatai alapján 2022 januárja és márciusa között a 200-250 ml-es sampon átlagára 795 forintról 821 forintra emelkedett, az 500 ml-es mosogatószer koncentrátum 458 forintról 475-re, a 250 ml-es tusfürdő 658-ról 665 forintra, a fogkrém pedig 545 forint helyett már 553 forintba került a tavasz elején. Bár ezek az áremelkedések nem mindig eget rengetőek, rengeteg gyártó a kiszerelés űrtartalmával, vagy a darabszám csökkentésével kompenzál, ezért sok esetben nem nyomon követhető a fogyasztók számára a változás, hiszen a megszokott árat látják a terméken.

AFP / CHRISTIN KLOSE

A papírgyártókat sem csak a drága cellulóz sújtja

A Vajda-Papír Kft. termelési költségei 2021 szeptembere óta több mint 50 százalékkal nőttek csak az energia és beépülő anyagok árváltozása miatt, erre jön még rá az árfolyam, a bér, a szállítási és egyéb költségek árhatása. Az „Ooops” termékcsaládról híres piacvezető vállalat ügyvezető igazgatója, Vajda Attila jelezte, hogy a decemberi után idén már kétszer kellett árat emelniük és valószínűleg az évben még további emelésekre kell számítani a költségek növekedése miatt.

„2021-ben 2020-hoz viszonyítva összességében átlagosan 10 százalékos volt az áremelkedés mértéke, ezzel szemben 2022-ben már több mint 30 százalékkal kellett növelni az árakat. De még ez sem fedezi a cég emelkedő energiaárak okozta költségeit, mivel az iparág energiakitettsége extrém mértékű” - mondta a hvg.hu-nak. Emellett az alapanyagárak terén is nehéz helyzete van a papírgyártóknak, mert a cellulóz bár elérhető a nemzetközi piacon, tavaly év eleje óta több mint duplájára emelkedett az ára és nem várható árcsökkenés a közlejövőben.

Az árakat az újrahasznosított anyagok is növelik, mivel az eddig használt műanyag csomagolóanyagok relatíve a legolcsóbb csomagolások voltak, illetve a környezettudatos váltás miatt megnőtt papírfelhasználás a cellulóz keresletét is megemelte. A higiéniai alappapír friss cellulózból készül, és a technológiai és minőségi szabályozottság miatt nem helyettesíthető más alapanyaggal. A Vajda-Papír Dél-Amerikából és a skandináv térségből szerzi be a cellulózrostokat termeléséhez, majd hajókkal, uszályokkal szállítja az alapanyagot dunaföldvári üzemébe. Vajda szerint azért sem jó az újrahasznosított-papír, mint alapanyag, mert elérhetősége korlátozott, így nem áll rendelkezésre kellő mennyiség a tiszta cellulóz teljes és globális szintű kiváltására.

De nem csak az alapanyag, a szállítás költségek jelentős növekedése is felfelé mozdítja a költségeket és a fuvareszközök elérhetősége sem segít a helyzeten. Ugyanakkor a termelés volumene nem csökken, Magyarország 90 ezer tonnás higiéniai papírtermék igényét (toalettpapír, papír zsebkendő, háztartási papírtörlő) a gyártók még bőségesen ki tudják elégíteni, megszólalónk éves kapacitása például 140 ezer tonna.

Túry Gergely

Minden drágul

„Valójában az utolsó Covid hullám adta meg a kegyelemdöfést az alapanyagárak emelkedésének. A legtöbb vegyi anyag hajón érkezik, ott mintegy öt-tízszeres áremelkedés volt tapasztalható két év alatt, a forint árfolyama pedig már az első hullámban magasabb szintre rendezkedett be (mintegy 10 százalékkal), utána pedig a többi hullám és a háború miatt olyan hullámvasútba kezdett, amit képzett pénzügyesként is nehéz követni” – mondta Radnainé Sitkei Krisztina, a MosóMami Kft. ügyvezetője.

A kis- és közepes méretű gyártók – így ez a cég is – elsősorban egy szűk, de hűséges vásárlói rétegtől szerzik a bevételüket, így az extrém áremeléseket nem engedhetik meg maguknak. Mivel nem terhelik 100 százalékban a vásárlókra a többletköltséget, a minőségi termék megszólalónk szerint mindig eladható lesz. „Kozmetikai/háztartás vegyipari területen belül úgy vélem a dekorkozmetika és a speciális mosószerek kategóriája (pl. gyapjú, selyemre való mosószer) fog veszteséget elszenvedni. Utóbbit mi multifunkcionális mosógél gyártásával küszöböljük ki, amit ezekre az anyagokra is használhatnak a vásárlók”.

AFP / MONIKA SKOLIMOWSKA

Muszáj emelniük a kereskedőknek is

A vegyidiszkont.hu online kereskedés vezetője 2020 legeleje óta az általános tisztítószerek áraiban 15-20 százalék emelkedést tapasztalt, a tisztálkodószereknél pedig 5 – 10 százalékot. Elmondása szerint az áruszállítási költségeknél felmerülő üzemanyag és útdíjakat is áremeléssel kompenzálják a beszállítók. Ezen felül a papírtermékeknél 40 százalék az áremelkedést tapasztalt a kereskedő, ami a csomagolás miatt szinte minden termék árát befolyásolja.

A DM jelezte a hvg.hu-nak, hogy az általános energiaáremelkedés és az alapanyagok beszerzési árának növekedése (különös tekintettel a papírra), illetve a valuta-ingadozások és a növekedő logisztikai költségek mind megjelennek a beszerzési árakban. A Covid kapcsán még hozzátették, hogy a járvány lecsengésével a dekorkozmetikai termékek eladása újra növekedésnek indult.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!