Nagy Márton megideologizálta, miért nem küzd a kormány az infláció ellen

A világgazdasági folyamatok, a munkaerő- és tőkehiány hosszú távon, strukturálisan árfelhajtó hatásúak. Az infláció letörése érdekében fenntartott magas kamatok pedig lefojtják a gazdasági növekedést, és az államkasszát is megterhelik.

Nagy Márton megideologizálta, miért nem küzd a kormány az infláció ellen

Lehet, hogy érdemes lenne a jelenleginél (2-4 százalék) magasabb inflációs célt meghatározni – veti fel a Magyar Nemzetben megjelent publicisztikájában Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) volt alelnöke. A miniszter szerint ugyanis „elképzelhető, hogy az egy számjegyű tartományban nem tudunk majd visszatérni a 2–4 százalékos szinthez”, illetve „Persze elképzelhető, hogy az inflációt a korábbi mértékre, a 2–4 százalék közötti tartományba szorítsuk vissza, de egy gyors ütemben felzárkózó gazdaságban ez nem egyértelműen szükséges”.

Ami az okokat illeti, Nagy Márton szerint a világban olyan folyamatok zajlanak, amelyek hosszú távon, strukturálisan árfelhajtó hatásúak. Röviden összefoglalva, a jövőben munkaerőből és tőkéből is szűkösség várható. Bővebben:

  • A Nyugat-Kelet (USA-Kína) közti gazdasági háború (vámok, szankciók) költsége.
  • A globalizáció átrendeződése piaci koncentrációval járhat, ami csökkenti a versenyt, ami teret nyit az árak emelkedésének.
  • „Az iparpolitikát megtámogatva egyes országok valutaháborúkba is bocsátkozhatnak, hogy szárba szökkentsék újjászabott iparukat, ami világszerte szintén dráguló importhoz vezet”.
  • A globális zöld­átállás kezdetben komoly (költséges) beruházásokat igényel. „A kísérletek ráadásul mindig drágák, most pedig éppen egy nagy energiakísérletbe kezdett a világ” – véli Nagy Márton.
  • „Közben az időjáráshoz kapcsolódó katasztrófák erodálhatják tovább az energiatermelést és a kínálati oldalt is, rendszeres sokkokat „importálva” a rendszerbe.”
  • A világgazdaság átalakulása új utakra terelheti a tőke áramlását: „Amiből a tőke érzékelt elérhetőségének csökkenése is adódhat, miközben persze más, stratégiai fontosságúnak tartott területeken minden eddiginél több tőke állhat rendelkezésre”.
  • A népesség elöregedése munkaerőhiányt okoz, ami béremelési nyomást gerjeszt. Továbbá „az egyik legsúlyosabb negatív hatás az innovációs stagnálás, mivel folyton csökken a kreatív, innovációs folyamatban részt vevő, a vállalatoknál újításokat bevezető és alkalmazó népesség mérete”.

Nagy Márton szerint – illetve ahogy írja: azok szerint, „akik magasabb inflációs cél mellett érvelnek” – lényegében a magasabb inflációs cél lehetővé tenné a fogyasztás és befektetés ösztönzését. A „magasabb inflációs cél hozzájárulhatna a reálkamatlábak csökkentéséhez, ami elérhetőbbé tenné a hitelfelvételt, és így ösztönözné a beruházásokat és ezzel a gazdaság bővülését is, s amivel nemcsak a jövő kínálatát építené fel, hanem az adósságteher súlyát is csökkentené”.

A miniszter által vázolt ideológiai keret kiválóan illeszkedik a kormány gazdaságpolitikája köré. A kormány ugyanis valójában – minden propagandaállítással szemben – nem küzd az infláció ellen, láthatóan a gazdasági növekedés élénkítése sokkal inkább prioritás, mint az infláció letörése. Az árstopok és az egyéb, az „inflációt letörni” hivatott kormányzati intézkedések csak szépségtapaszt jelentenek, valójában növelik az inflációt.

A kormány – lehetőségeihez mérten, tehát jelenleg elsősorban kedvezményes hitelprogramok útján – továbbra is laza költségvetés politikát folytat, ami a gazdasági növekedést támogatja, ugyanakkor erősíti az inflációt.

Továbbá a kormány hatósági eszközökkel (kamatstopok) immár több alkalommal beavatkozott az MNB monetáris politikájába, gyengítve a jegybank infláció elleni küzdelmének hatékonyságát.

A kormány gazdaságpolitikájának megvan az eredménye, a hazai infláció toronymagasan Európa-bajnok. Bár már csökken, köszönhetően a rendkívül magas kamatkörnyezetnek, a bázishatásnak (az egy évvel korábbi, már elszállt árakhoz hasonlítunk), a külső környezet kedvező alakulásának (elsősorban a normalizálódott energiaáraknak). Egyelőre kérdés, hogy a mérleg másik serpenyőjében a magyar gazdaság képes lesz-e legalább régiós szinten legalább valamelyest kiemelkedő gazdasági növekedést felmutatni. A kormány éves átlagban 1,5 százalékos növekedést vár, ami egyre inkább irreálisnak tűnik, és optimistább, mint az összes nemzetközi intézmény előrejelzése.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.