Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"188ff732-45ad-4e07-9782-f37d31bf727f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iOS-re fejlesztett alkalmazás után az androidos verziót is kiadta az Adobe a Photoshopból. A felhasználók egy ideig a prémium funkciókhoz is ingyen férhetnek hozzá.","shortLead":"Az iOS-re fejlesztett alkalmazás után az androidos verziót is kiadta az Adobe a Photoshopból. A felhasználók egy ideig...","id":"20250605_adobe-photoshop-kepszerkeszto-android","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/188ff732-45ad-4e07-9782-f37d31bf727f.jpg","index":0,"item":"1b394897-ab8a-41d8-873b-25614baf0a68","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_adobe-photoshop-kepszerkeszto-android","timestamp":"2025. június. 05. 10:33","title":"Töltse le, megéri: itt az androidos Photoshop, és teljesen ingyenes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1d671bc-9135-4af6-8965-643c2e6dff6f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Tavaly Budapesten, idén Moszkvában találkoznak az illetékesek. ","shortLead":"Tavaly Budapesten, idén Moszkvában találkoznak az illetékesek. ","id":"20250606_","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1d671bc-9135-4af6-8965-643c2e6dff6f.jpg","index":0,"item":"34720f93-54c6-41b0-aefe-89fcfbef0969","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_","timestamp":"2025. június. 06. 16:06","title":"Oroszország és Magyarország újabb együttműködéseken dolgozik, ősszel lesz a bizottsági ülés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c910190d-1658-416f-93a7-1213e7872109","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NER-esekkel is üzleti kapcsolatban álló férfi 30 napig biztosan rács mögött marad.","shortLead":"A NER-esekkel is üzleti kapcsolatban álló férfi 30 napig biztosan rács mögött marad.","id":"20250605_Meghosszabbitottak-a-kemkedessel-gyanusitott-Hollo-Istvan-letartoztatasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c910190d-1658-416f-93a7-1213e7872109.jpg","index":0,"item":"bee99b66-aff7-4225-bc5c-b2a693d360e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Meghosszabbitottak-a-kemkedessel-gyanusitott-Hollo-Istvan-letartoztatasat","timestamp":"2025. június. 05. 13:36","title":"Meghosszabbították a kémkedéssel gyanúsított Holló István letartóztatását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c65f2ce-d8fc-48b1-a2b2-19240324bb9f","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Pete Hegseth szerint a hónap végéig döntés születik a kötelezettségvállalási szint növeléséről. Korábban a magyar miniszterelnök egyértelműen megfogalmazta, ez milyen nehézségeket okozna a magyar gazdaságnak.","shortLead":"Pete Hegseth szerint a hónap végéig döntés születik a kötelezettségvállalási szint növeléséről. Korábban a magyar...","id":"20250605_gdp-vedelmi-kiadas-nato-egyesult-allamok-pete-hegseth","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c65f2ce-d8fc-48b1-a2b2-19240324bb9f.jpg","index":0,"item":"a1e9e540-c7d6-48bb-a8cb-16e1c6bda2e0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_gdp-vedelmi-kiadas-nato-egyesult-allamok-pete-hegseth","timestamp":"2025. június. 05. 11:30","title":"Trump védelmi minisztere olyan NATO-kiadás-növekedést helyezett kilátásba, amely Orbán szerint tüdőlövéssel ér fel a magyar gazdaságnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bba11e60-fce3-42fe-998b-d1986513d7ac","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A vita azt követően robbant ki, hogy múlt héten egy határvillongásban életét vesztette egy kambodzsai katona.","shortLead":"A vita azt követően robbant ki, hogy múlt héten egy határvillongásban életét vesztette egy kambodzsai katona.","id":"20250606_kambodzsa-thaifold-hatarvita-katonai-feszultseg-hatarvillongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bba11e60-fce3-42fe-998b-d1986513d7ac.jpg","index":0,"item":"4226ca4e-2886-460c-801c-2ab92a8dfaf4","keywords":null,"link":"/vilag/20250606_kambodzsa-thaifold-hatarvita-katonai-feszultseg-hatarvillongas","timestamp":"2025. június. 06. 13:18","title":"Fellángolt egy határvita Thaiföld és Kambodzsa között, Bangkok magas szintű katonai művelettel fenyegetőzik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca097fbd-ddcb-4821-881c-49b433d07a1f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A műszer ára körülbelül ezer forint – a fejlesztési, gyártási költségekkel együtt.","shortLead":"A műszer ára körülbelül ezer forint – a fejlesztési, gyártási költségekkel együtt.","id":"20250605_sorosdoboz-gyorshajtok-ellen-barkacstraffipax","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca097fbd-ddcb-4821-881c-49b433d07a1f.jpg","index":0,"item":"272cbfab-c821-400e-b6f1-8acd8058839a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_sorosdoboz-gyorshajtok-ellen-barkacstraffipax","timestamp":"2025. június. 05. 10:35","title":"Két sörösdobozzal a gyorshajtók ellen – a Balatonnál fotózták ezt a barkácstraffipaxot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ed8fb0e-4766-4b3d-8280-c79dbf0a2166","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A volt külügyminisztert és feleségét a múlt héten támadta meg egy férfi kalapáccsal. ","shortLead":"A volt külügyminisztert és feleségét a múlt héten támadta meg egy férfi kalapáccsal. ","id":"20250606_Hazatert-a-korhazbol-Jeszenszky-Geza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ed8fb0e-4766-4b3d-8280-c79dbf0a2166.jpg","index":0,"item":"632bb145-1473-4fe3-92ec-462d07096493","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Hazatert-a-korhazbol-Jeszenszky-Geza","timestamp":"2025. június. 06. 12:36","title":"Kiengedték a kórházból Jeszenszky Gézát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"860f2c7d-5a94-432a-ba2d-6d304122c43c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Négyszeres termelékenységnövekedéssel és 56 százalékos bérprémiummal jár együtt a mesterséges intelligencia térnyerése – olvasható ki a PwC friss elemzéséből.","shortLead":"Négyszeres termelékenységnövekedéssel és 56 százalékos bérprémiummal jár együtt a mesterséges intelligencia térnyerése...","id":"20250605_pwc-mesterseges-intelligencia-global-ai-jobs-barometer-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/860f2c7d-5a94-432a-ba2d-6d304122c43c.jpg","index":0,"item":"eb418b94-1fb3-4bd5-840d-aaf720c8b68b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_pwc-mesterseges-intelligencia-global-ai-jobs-barometer-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 11:47","title":"56%-kal nagyobb fizetést kap, aki ezt tudja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sűrű viharfelhők gyülekeznek az európai autógyártás felett: magas energiaköltségek, csökkenő nyereség, miközben Kína mellett a bőkezű állami szubvenciók révén az Egyesült Államok is egyre többet költ az elektromobilitás felpörgetésére. A német autógyártásban dolgozók joggal félnek a jövőtől, még ha az átállást Németországban „szociálisan érzékenyen” is igyekeznek levezényelni. A kelet-európai gyártóhelyek sem lehetnek nyugodtak, hiszen több német autógyártó- és beszállító is inkább Amerikában nyitna új gyáregységet. A Deutsche Welle riportja.
Nagy visszhangja volt a németországi autóiparban dolgozók körében egy július eleji hírnek, amely szerin a Magyarországon is több telephellyel rendelkező Bosch-csoportnál – egész pontosan a beszállítói részlegénél – egyezséget kötöttek a vállalati vezetők és a munkavállalói érdekképviseletek a nagyjából 80 ezer munkahely megvédéséről. A megállapodás 2027 végéig tiltja meg a munkáltatónak az üzemszervezési okokból történő elbocsátásokat.
Ez az egyezség azoknak a dolgozóknak jelent időszakos biztonságot, akik a belsőégésű motorok gyártásában vesznek részt. A technológiai átállás nemcsak az autógyártókat, hanem a beszállítókat is érinti – emiatt sokan munkahelyük elvesztésétől félnek. Nem alaptalanul, hiszen az elektromobilitás terjedésével számos álláshely szűnik meg.
Egyszerű felépítés
Az áramfejlesztő aggregátorok és a hozzájuk tartozó hajtásláncok lényegesen kevesebb alkatrészből állnak, mint a funkciójuknak megfelelő belső égésű motorok. Emellett a vállalat üzleti tervében egyre fontosabb szerepet kap az elektronikus hálózatok és vezetéstámogatói rendszerek kialakítását segítő szoftverek fejlesztése. Ezekre a feladatokra a Bosch jellemzően új, külsős szakembereket vesz fel, ritkábban jön szóba az állásuk megszűnésével fenyegetett munkavállalók átképzése, mint ahogy ezzel az üzemei átalakításánál a Volkswagen-konszern próbálkozik. Harmadrészt a Bosch új gyártóhelyeket költséghatékonysági okokból egyre inkább Németországon kívül létesít, főként Kelet-Európában, ami nyugtalanságot kelt a dolgozók körében.
A Bosch-csoport vezérigazgatója, Stefan Hartung
picturealliance/dpa|BerndWeißbrod
A beszállítói részleg a vállalatcsoport legerősebb üzletága, amely a vállalat tavalyi 88 milliárd eurós forgalmának csaknem 60 százalékát adta. A világszerte foglalkoztatott 420 ezer Bosch-alkalmazott több mint fele dolgozik ebben a divízióban.
Hosszú átállás
Az, hogy most a beszállítói részlegbe – legalábbis a következő néhány évre – visszatérhet a nyugalom, Stefan Hartung vezérigazgató szándéka szerint való. „Az átállásnál sok más mellett azt is figyelembe kell venni, hogy a lehető legszociálisabb módon menjen végbe” – hangsúlyozta nemrég a Welt am Sonntagnak adott interjúban.
Világszerte körülbelül 1,4 milliárd jármű közlekedik az utakon, és a teljes autóipar termelési kapacitása jelenleg kevesebb mint 90 millió jármű évente – tette hozzá a Bosch-vezér. „Még ha holnaptól kizárólag elektromos járműveket gyártanánk is – ami az ehhez szükséges akkumulátor-kapacitás hiánya miatt amúgy sem lehetséges –, akkor is legalább 15 évre lenne szükségünk ahhoz, hogy minden belső égésű motorral rendelkező járművet lecseréljünk”.
A koronavírus-járvány okozta problémákat – akadozó szállítási láncok, „csipválság” – az iparág mára kiheverte. A világ 100 legnagyobb autóipari beszállítója az áremelkedéseknek és a járműgyártás fellendülésének köszönhetően erőteljesen növelte forgalmát. A Berylls ágazati tanácsadó tanulmánya szerint a szektor forgalma a járvány előtti utolsó, 2019-es évhez képest tavaly 16 százalékkal emelkedett, ezzel elérte a 1064 milliárd eurót.
A Continental AG munkatársai egy járművezérlő egység áramköri lapját ellenőrzik.
ArminWeigel/dpa/picturealliance
A magasabb anyag- és energiaköltségek azonban átlagosan 5,6 százalékra csökkentették a nyereségességet – ennél alacsonyabb csak a világjárvány csúcspontján volt az átlagos haszonkulcs. Az összképet komoly regionális különbségek árnyalják. „Míg Európa – különösen Németország – szenvedett a magas energiaáraktól, addig a kínai vállalatok ebből semmit sem érzékeltek” – olvasható a tanulmányban.
A top 100 beszállító nemzetközi listáján a német Bosch, a ZF Friedrichshafen és a Continental továbbra is az élen szerepel a japán Denso csoporttal együtt. A legnagyobbak között van még több német cég is, de „a koreai és a kínai beszállítók rohamtempóban erősödnek, miközben a német és japán vállalatok piaci részesedése tovább csökken” – írják az iparág szakértői.
A kínai verseny egyre erősebb
A következő években valószínűleg folytatódik ez a tendencia: az összforgalomból és -nyereségből is egyre nagyobb rész csapódik le a kínai beszállítóknál – mondta a Berylls egyik partnere, Alexander Timmer. „Ezt a folyamatot az elektromobilitás előretörése és a járművek digitalizációja ösztönzi.” Ez lehet a fő ok, hogy az iparág Németországban pesszimistábban tekint a jövőbe, mint az elmúlt években bármikor.
A kínai autógyártó cég, a BYD egyik SUV-ja a 2023-as barcelonai autókiállításon.
AdriaPuig/AA/picturealliance
A gyártók nagy része még mindig azokból a megrendelésekből él, amelyek tavaly az alkatrészhiány miatt halmozódtak fel, és amelyek lassan elfogynak. Új megrendelések a bizonytalan gazdasági helyzet miatt alig érkeznek. A német autógyártók szövetsége, a VDA szerint idén júniusban 20 százalékkal kevesebb megrendelést regisztrált, mint egy évvel korábban. Az év eleje óta 27 százalékkal csökkentek a németországi gyártók belföldi megrendelései is.
A müncheni Ipargazdasági és Új Technológiák Intézete, az Ifo múlt héten publikált felmérése szerint a német autógyártók üzleti prognózisa negatívabb, mint a nemzetközi pénzügyi válság óta bármikor. Az ide vonatkozó mutató már ötödik alkalommal esett egymás után. „Az autógyártók körében most körülbelül akkora a bizonytalanság, mint az ukrajnai háború kezdetén, vagy amikor ősszel jelentősen megnőtt az esélye annak, hogy az ipar csak korlátozottan juthat földgázhoz” – jelentette ki az Ifo vezetője, Oliver Falck. Nincs mit csodálkozni azon, hogy a felmérés szerint a jelen helyzetben a beszállítók sem túlzottan bizakodóak.
Az európai ipar számára valós veszély, hogy egyre több autóipari beszállító a kontinens helyett Észak-Amerikában vagy Kínában nyit inkább új gyárakat. „A meglévő termelést nem helyezzük át az USA-ba. De a következő üzemeket inkább Amerikában fogjuk építeni. Attól tartunk, hogy Európa lesz a vesztese a jelenleg zajló újraelosztásnak” – nyilatkozta Klaus Rosenfeld, a Schaeffler vezetője. A vállalat Németország negyedik legnagyobb autóipari beszállítója, amely világszerte több mint 80 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Kijelentése az említett tendenciát támasztja alá.
Az okok sokfélék. Az elsőről már volt szó: az EU-ban a villamos energia árszintje kétszer-háromszor magasabb, mint az Egyesült Államokban. Emellett az európai szabványok és szabályozás is nagyobb követelményeket támaszt a beszállítókkal szemben, miközben az USA milliárdos nagyságrendű támogatásokat kínál az e-járművek gyártásában közreműködő cégeknek.
A Berylls számításai szerint Észak-Amerikában négymillióval több e-autót gyártanak majd, mint Németországban, ami részben az Audi és a Ford már bejelentett telephelyáthelyezésének köszönhető. 2029-re 100 ezer munkahely is megszűnhet Németországban, ami a bruttó hazai termék (GDP) 0,6 százalékpontos csökkenésével járhat.
Míg Németországban jelenleg 14 százalék a tisztán elektromos hajtású járművek aránya, Kínában 21, az USA-ban pedig mindössze 6 százalék. Az amerikai szubvenciók miatt drámai változások várhatók az ottani piacon: 2030-ra évi 6 millió új e-autó gyártását várják, és ezzel részarányuk a pesszimistább becslések szerint is meghaladhatja a 40 százalékot – Európa pedig csúnyán lemaradhat.
Szerző: Klaus Ulrich. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette. Címlapkép: picturealliance/dpa|Karl-JosefHildenbrand
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.