Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"97229862-b63f-4aa1-861d-4ecbe33d1863","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A párt szerint a Fidesz most a szabadságjogaikkal élő embereket másodrendű állampolgárrá teszi.","shortLead":"A párt szerint a Fidesz most a szabadságjogaikkal élő embereket másodrendű állampolgárrá teszi.","id":"20250514_Kutyapart-az-atlathatosagi-torvenyrol-Ez-nem-vicc-Bar-az-lenne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97229862-b63f-4aa1-861d-4ecbe33d1863.jpg","index":0,"item":"9b10a3e6-ea2c-4098-9869-464f9a7b13ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Kutyapart-az-atlathatosagi-torvenyrol-Ez-nem-vicc-Bar-az-lenne","timestamp":"2025. május. 14. 13:43","title":"A Kutyapárt az átláthatósági törvényről: Ez nem vicc. Bár az lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4080161f-70bd-4074-a7ae-28aedaa50f66","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Stjepan Hauser produkcióját üdvözölte is gyorsan a Korda–Balázs házaspár.","shortLead":"Stjepan Hauser produkcióját üdvözölte is gyorsan a Korda–Balázs házaspár.","id":"20250514_Mezitlabas-horvat-csellomuvesz-dolgozta-fel-Korda-Repteret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4080161f-70bd-4074-a7ae-28aedaa50f66.jpg","index":0,"item":"28eba896-e5c6-47c0-97a5-de0f17a7109b","keywords":null,"link":"/elet/20250514_Mezitlabas-horvat-csellomuvesz-dolgozta-fel-Korda-Repteret","timestamp":"2025. május. 14. 15:50","title":"Mezítlábas horvát csellóművész dolgozta fel Korda György Reptér című dalát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Reagált a román párt egyik vezető politikusa, miután kiderült, hogy a magyargyűlöletéről ismert elnökjelölt Orbán arcképével kampányol.","shortLead":"Reagált a román párt egyik vezető politikusa, miután kiderült, hogy a magyargyűlöletéről ismert elnökjelölt Orbán...","id":"20250514_RMDSZ-Simion-Orban-roman-elnokvalasztas-Romania-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e.jpg","index":0,"item":"2d8bf93b-c589-4ac4-bb83-e6859305d76c","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_RMDSZ-Simion-Orban-roman-elnokvalasztas-Romania-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 11:32","title":"Az RMDSZ az orbános szórólapokról: „Itt mindenki hülyének néz minket, erdélyi magyarokat?”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e162feac-c763-4b77-9717-12b7973df040","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Párbeszéd az éjjel benyújtott átláthatóságinak nevezett törvényjavaslat miatt azonnali uniós vizsgálatot követel.","shortLead":"A Párbeszéd az éjjel benyújtott átláthatóságinak nevezett törvényjavaslat miatt azonnali uniós vizsgálatot követel.","id":"20250514_Szabo-Timea-Az-emberben-megfagy-a-ver-Menetelunk-a-fasizalodas-utjan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e162feac-c763-4b77-9717-12b7973df040.jpg","index":0,"item":"7e7a68cc-b20a-4afd-a5b5-35f862424c13","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Szabo-Timea-Az-emberben-megfagy-a-ver-Menetelunk-a-fasizalodas-utjan","timestamp":"2025. május. 14. 12:21","title":"Szabó Tímea az EU-hoz fordul, mert a kormány „minden, a kormánytól eltérően gondolkodó személyt és intézményt kiiktat a magyar közéletből”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A miniszter arra reagált, hogy az Európai Unió Bírósága megsemmisítette az Európai Bizottság azon határozatát, amelyben a brüsszeli testület megtagadta a Bizottság elnöke és a Pfizer vezérigazgatója közötti sms-váltások kiadását.","shortLead":"A miniszter arra reagált, hogy az Európai Unió Bírósága megsemmisítette az Európai Bizottság azon határozatát, amelyben...","id":"20250514_covid-jarvany-szijjarto-peter-ursula-von-der-leyen-europai-bizottsag-europai-torvenyszek-pfizer-sms","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc.jpg","index":0,"item":"91ebe0db-948c-4a6d-a29a-c21d997d36f1","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_covid-jarvany-szijjarto-peter-ursula-von-der-leyen-europai-bizottsag-europai-torvenyszek-pfizer-sms","timestamp":"2025. május. 14. 12:51","title":"Szijjártó: Innentől kezdve Ursula von der Leyen az utolsó, akitől bármilyen kritikát hajlandók vagyunk elfogadni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint ellenkező esetben a törvény visszafordíthatatlan károkat okoz a magyar demokrácia szempontjából.","shortLead":"A főpolgármester szerint ellenkező esetben a törvény visszafordíthatatlan károkat okoz a magyar demokrácia...","id":"20250515_Karacsony-Gergely-nyilt-levelben-keri-Von-der-Leyent-hogy-fuggessze-fel-az-uldozesi-torveny-vegrehajtasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836.jpg","index":0,"item":"34ac037e-86c5-4af1-8835-9d37193414c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Karacsony-Gergely-nyilt-levelben-keri-Von-der-Leyent-hogy-fuggessze-fel-az-uldozesi-torveny-vegrehajtasat","timestamp":"2025. május. 15. 08:32","title":"Karácsony Gergely Brüsszelben fogja kérni az üldözési törvény felfüggesztését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"420913c7-b584-4c88-b3e3-11f8cf68176d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tovább bővül a szankciókkal sújtott oroszok listája, nehezebb lesz kikerülni a szankciókat, de a putyinista propagandát is célba veszi az EU.","shortLead":"Tovább bővül a szankciókkal sújtott oroszok listája, nehezebb lesz kikerülni a szankciókat, de a putyinista propagandát...","id":"20250514_eu-oroszorszag-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/420913c7-b584-4c88-b3e3-11f8cf68176d.jpg","index":0,"item":"de6351bf-1cdc-4145-9b3d-f56e57125a01","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_eu-oroszorszag-szankciok","timestamp":"2025. május. 14. 14:01","title":"Megvan az egyezség az EU újabb, Oroszország elleni szankcióiról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3456be8c-e32d-4cf2-8a3a-fdc49c90c093","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A jogász úgy véli, „nagyon nagy bajban lehet a hatalom, hogyha szükségét érzi ennek a szabályozásnak”.","shortLead":"A jogász úgy véli, „nagyon nagy bajban lehet a hatalom, hogyha szükségét érzi ennek a szabályozásnak”.","id":"20250514_atlathatosagi-torveny-ligeti-miklos-transparency-international","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3456be8c-e32d-4cf2-8a3a-fdc49c90c093.jpg","index":0,"item":"306324ba-4d2f-41da-ab2e-fabd23afa145","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_atlathatosagi-torveny-ligeti-miklos-transparency-international","timestamp":"2025. május. 14. 16:10","title":"Ligeti Miklós szerint az átláthatósági törvény javaslata rosszabb, mint az oroszországi szabályozás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sűrű viharfelhők gyülekeznek az európai autógyártás felett: magas energiaköltségek, csökkenő nyereség, miközben Kína mellett a bőkezű állami szubvenciók révén az Egyesült Államok is egyre többet költ az elektromobilitás felpörgetésére. A német autógyártásban dolgozók joggal félnek a jövőtől, még ha az átállást Németországban „szociálisan érzékenyen” is igyekeznek levezényelni. A kelet-európai gyártóhelyek sem lehetnek nyugodtak, hiszen több német autógyártó- és beszállító is inkább Amerikában nyitna új gyáregységet. A Deutsche Welle riportja.
Nagy visszhangja volt a németországi autóiparban dolgozók körében egy július eleji hírnek, amely szerin a Magyarországon is több telephellyel rendelkező Bosch-csoportnál – egész pontosan a beszállítói részlegénél – egyezséget kötöttek a vállalati vezetők és a munkavállalói érdekképviseletek a nagyjából 80 ezer munkahely megvédéséről. A megállapodás 2027 végéig tiltja meg a munkáltatónak az üzemszervezési okokból történő elbocsátásokat.
Ez az egyezség azoknak a dolgozóknak jelent időszakos biztonságot, akik a belsőégésű motorok gyártásában vesznek részt. A technológiai átállás nemcsak az autógyártókat, hanem a beszállítókat is érinti – emiatt sokan munkahelyük elvesztésétől félnek. Nem alaptalanul, hiszen az elektromobilitás terjedésével számos álláshely szűnik meg.
Egyszerű felépítés
Az áramfejlesztő aggregátorok és a hozzájuk tartozó hajtásláncok lényegesen kevesebb alkatrészből állnak, mint a funkciójuknak megfelelő belső égésű motorok. Emellett a vállalat üzleti tervében egyre fontosabb szerepet kap az elektronikus hálózatok és vezetéstámogatói rendszerek kialakítását segítő szoftverek fejlesztése. Ezekre a feladatokra a Bosch jellemzően új, külsős szakembereket vesz fel, ritkábban jön szóba az állásuk megszűnésével fenyegetett munkavállalók átképzése, mint ahogy ezzel az üzemei átalakításánál a Volkswagen-konszern próbálkozik. Harmadrészt a Bosch új gyártóhelyeket költséghatékonysági okokból egyre inkább Németországon kívül létesít, főként Kelet-Európában, ami nyugtalanságot kelt a dolgozók körében.
A Bosch-csoport vezérigazgatója, Stefan Hartung
picturealliance/dpa|BerndWeißbrod
A beszállítói részleg a vállalatcsoport legerősebb üzletága, amely a vállalat tavalyi 88 milliárd eurós forgalmának csaknem 60 százalékát adta. A világszerte foglalkoztatott 420 ezer Bosch-alkalmazott több mint fele dolgozik ebben a divízióban.
Hosszú átállás
Az, hogy most a beszállítói részlegbe – legalábbis a következő néhány évre – visszatérhet a nyugalom, Stefan Hartung vezérigazgató szándéka szerint való. „Az átállásnál sok más mellett azt is figyelembe kell venni, hogy a lehető legszociálisabb módon menjen végbe” – hangsúlyozta nemrég a Welt am Sonntagnak adott interjúban.
Világszerte körülbelül 1,4 milliárd jármű közlekedik az utakon, és a teljes autóipar termelési kapacitása jelenleg kevesebb mint 90 millió jármű évente – tette hozzá a Bosch-vezér. „Még ha holnaptól kizárólag elektromos járműveket gyártanánk is – ami az ehhez szükséges akkumulátor-kapacitás hiánya miatt amúgy sem lehetséges –, akkor is legalább 15 évre lenne szükségünk ahhoz, hogy minden belső égésű motorral rendelkező járművet lecseréljünk”.
A koronavírus-járvány okozta problémákat – akadozó szállítási láncok, „csipválság” – az iparág mára kiheverte. A világ 100 legnagyobb autóipari beszállítója az áremelkedéseknek és a járműgyártás fellendülésének köszönhetően erőteljesen növelte forgalmát. A Berylls ágazati tanácsadó tanulmánya szerint a szektor forgalma a járvány előtti utolsó, 2019-es évhez képest tavaly 16 százalékkal emelkedett, ezzel elérte a 1064 milliárd eurót.
A Continental AG munkatársai egy járművezérlő egység áramköri lapját ellenőrzik.
ArminWeigel/dpa/picturealliance
A magasabb anyag- és energiaköltségek azonban átlagosan 5,6 százalékra csökkentették a nyereségességet – ennél alacsonyabb csak a világjárvány csúcspontján volt az átlagos haszonkulcs. Az összképet komoly regionális különbségek árnyalják. „Míg Európa – különösen Németország – szenvedett a magas energiaáraktól, addig a kínai vállalatok ebből semmit sem érzékeltek” – olvasható a tanulmányban.
A top 100 beszállító nemzetközi listáján a német Bosch, a ZF Friedrichshafen és a Continental továbbra is az élen szerepel a japán Denso csoporttal együtt. A legnagyobbak között van még több német cég is, de „a koreai és a kínai beszállítók rohamtempóban erősödnek, miközben a német és japán vállalatok piaci részesedése tovább csökken” – írják az iparág szakértői.
A kínai verseny egyre erősebb
A következő években valószínűleg folytatódik ez a tendencia: az összforgalomból és -nyereségből is egyre nagyobb rész csapódik le a kínai beszállítóknál – mondta a Berylls egyik partnere, Alexander Timmer. „Ezt a folyamatot az elektromobilitás előretörése és a járművek digitalizációja ösztönzi.” Ez lehet a fő ok, hogy az iparág Németországban pesszimistábban tekint a jövőbe, mint az elmúlt években bármikor.
A kínai autógyártó cég, a BYD egyik SUV-ja a 2023-as barcelonai autókiállításon.
AdriaPuig/AA/picturealliance
A gyártók nagy része még mindig azokból a megrendelésekből él, amelyek tavaly az alkatrészhiány miatt halmozódtak fel, és amelyek lassan elfogynak. Új megrendelések a bizonytalan gazdasági helyzet miatt alig érkeznek. A német autógyártók szövetsége, a VDA szerint idén júniusban 20 százalékkal kevesebb megrendelést regisztrált, mint egy évvel korábban. Az év eleje óta 27 százalékkal csökkentek a németországi gyártók belföldi megrendelései is.
A müncheni Ipargazdasági és Új Technológiák Intézete, az Ifo múlt héten publikált felmérése szerint a német autógyártók üzleti prognózisa negatívabb, mint a nemzetközi pénzügyi válság óta bármikor. Az ide vonatkozó mutató már ötödik alkalommal esett egymás után. „Az autógyártók körében most körülbelül akkora a bizonytalanság, mint az ukrajnai háború kezdetén, vagy amikor ősszel jelentősen megnőtt az esélye annak, hogy az ipar csak korlátozottan juthat földgázhoz” – jelentette ki az Ifo vezetője, Oliver Falck. Nincs mit csodálkozni azon, hogy a felmérés szerint a jelen helyzetben a beszállítók sem túlzottan bizakodóak.
Az európai ipar számára valós veszély, hogy egyre több autóipari beszállító a kontinens helyett Észak-Amerikában vagy Kínában nyit inkább új gyárakat. „A meglévő termelést nem helyezzük át az USA-ba. De a következő üzemeket inkább Amerikában fogjuk építeni. Attól tartunk, hogy Európa lesz a vesztese a jelenleg zajló újraelosztásnak” – nyilatkozta Klaus Rosenfeld, a Schaeffler vezetője. A vállalat Németország negyedik legnagyobb autóipari beszállítója, amely világszerte több mint 80 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Kijelentése az említett tendenciát támasztja alá.
Az okok sokfélék. Az elsőről már volt szó: az EU-ban a villamos energia árszintje kétszer-háromszor magasabb, mint az Egyesült Államokban. Emellett az európai szabványok és szabályozás is nagyobb követelményeket támaszt a beszállítókkal szemben, miközben az USA milliárdos nagyságrendű támogatásokat kínál az e-járművek gyártásában közreműködő cégeknek.
A Berylls számításai szerint Észak-Amerikában négymillióval több e-autót gyártanak majd, mint Németországban, ami részben az Audi és a Ford már bejelentett telephelyáthelyezésének köszönhető. 2029-re 100 ezer munkahely is megszűnhet Németországban, ami a bruttó hazai termék (GDP) 0,6 százalékpontos csökkenésével járhat.
Míg Németországban jelenleg 14 százalék a tisztán elektromos hajtású járművek aránya, Kínában 21, az USA-ban pedig mindössze 6 százalék. Az amerikai szubvenciók miatt drámai változások várhatók az ottani piacon: 2030-ra évi 6 millió új e-autó gyártását várják, és ezzel részarányuk a pesszimistább becslések szerint is meghaladhatja a 40 százalékot – Európa pedig csúnyán lemaradhat.
Szerző: Klaus Ulrich. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette. Címlapkép: picturealliance/dpa|Karl-JosefHildenbrand
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.
Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez 300 kilométeres, Nagyváradig tartó útja során Magyar Péter. Az első napon Pécelig jutottak, mi pedig elkísértük őket. Videóriport.