Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Gondok vannak a gépekkel, kevés a kapacitás, repülni meg sokan akarnak. Drágulni fog idén is a repülés, Michael O’Leary szerint akár 10 százalékkal is feljebb mehetnek az árak.
Akár 10 százalékkal is emelkedhet a repülőjegyek ára a nyári csúcsidőszakban – jelezte a Ryanair. A drágulás okát a Boeing és az Airbus utasszállító gépeivel kapcsolatos problémákban látják.
A fejleményről beszámoló Guardian emlékeztet: az újabb drágulás a koronavírus-járvány utáni tavalyi áremelkedésre jön rá, amikor a visszapattanó utazási hajlandóságot nem tudták lekövetni elegendő hellyel a légitársaságok.
Michael O’Leary szerint ráadásul a Ryanair várhatóan idén is járatai ritkítására kényszerülhet, miután késve érkezenek a már megrendelt Boeing Max 737-8200-asok. A repülőgéptípussal ugyanis minőségi problémák adódtak, aminek rémisztő példája volt az Alaska Airlines Max-9-esének esete, amikor kiszakadt egy darab a gép törzséből.
Leary szerint ha márciusig csak 40-45 gépet kapnak meg, akkor lehet szükség járatritkításra főleg a sűrű forgalmú vonalakon. “Még a cégünk növekedése is visszafogott lehet, ami összességében magasabb viteldíjakat eredményezhet idén nyáron Európában” – idézte a Guardian a Ryanair vezetőjét, aki szerint tavaly nyáron átlagosan 17 százalékkal emelkedtek a jegyárak, de idénre nem számít ilyen magas értékre:
5-10 százalékos jegyár-emelkedéssel számolunk.
O”Leary emlékeztetett, hogy nem csak a Boeingokkal, hanem az Airbusokkal is akadnak problémák, utóbbinál az A 320-asok Pratt & Whitney hajtóművei szorultak a tervezetten felüli karbantartásra, és ez vezetett kiesésekhez több légitársaságnál is. Szerinte Európában egész nyáron szűkösek lesznek a rövid távú járatok kapacitásai.
O’Leary azonban reménykedik:
Ha június előtt megkapjuk mind az 57 Boeinget, gennyesre keresnénk magunkat, mert már döngetik az ajtónkat a repterek, és nekünk kínálnak ösztönzőket, mivel mások meg elviszik tőlük a gépeiket.
A Ryanair-vezér nem először ijesztget drágulással:
Ryanair-vezér: Ha megveszi az állam a Budapest Airportot, az magasabb jegyárakat hozhat
Az ír fapados légitársaság 66-ra bővíti úticél-pontjai számát, egyben a magyar kormány kikezdése mellett is a hazai piac legnagyobb játékosa kíván lenni. Idén jelenős befektetések nyomán lehagyhatja a Wizz Airt, egyben a hazai piac vezetői pozícióját is tovább erősítheti.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.