szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A rengeteg rendelés és a Sprinter futárszolgálatot is magába foglaló cégcsoport felvásárlása is betett a román vállalatnak.

Tömegével panaszkodnak a Facebookon a pórul járt emberek, akiknek a román hátterű Sameday hetek óta nem szállítja ki az online rendelésüket, az ügyfélszolgálatuk pedig elérhetetlen – írja a Telex.

A lap olvasói levelekből is közölt részleteket, amelyek szerint hetek óta várnak csomagokra az ügyfelek, és eközben elérhetetlen az ügyfélszolgálat.

A lap megkereste a 2020 óta a magyar piacon is jelen lévő, a román Emaghoz tartozó Samedayt, amely közölte: elismeri „a kiszállításokkal kapcsolatos ideiglenes nehézségeket”, mind a kiszállítás, mind az ügyfélszolgálat terén. A fennakadást „az őszi, a szezonra nem jellemző kedvezmények által okozott csomagdömping és a korábbi akvizíciók miatt jelenleg is zajló konszolidációs folyamatok” okozzák a cég szerint.

Márpedig amikor a Sameday nyáron bejelentette, hogy felvásárolja a Sprinter futárszolgálatot is magába foglaló Pactic Groupot, akkor a vezérigazgató még úgy nyilatkozott: „A tranzakció véglegesítése után a Sameday ügyfelei olyan teljes körű szállítási szolgáltatásokhoz jutnak hozzá, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy az egész régióban kimagasló feltételek mellett küldhessenek és fogadhassanak csomagokat.”

Mindennek a jelek szerint az ellentéte valósult meg: a konszolidáció sok esetben egyet jelent az elbocsátásokkal a párhuzamosságok megszüntetése végett.

A Sameday agresszív terjeszkedése eközben égette a pénzt is: a vállalat vesztesége 2021-ben 1,4 milliárd forint volt (az árbevétel 56 százaléka), 2022-ben 2,5 milliárd (47 százalék), míg tavaly 3 milliárd forint (53 százalék), a cég saját tőkéje pedig mínusz 2,3 milliárd forinton állt.

A Packeta is megrogyott

Október elején számoltunk be arról, hogy a cseh hátterű Packetánál is akadozik a kiszállítás, mert a cég nem bír el a Temuról rendelt csomagok mennyiségével. A konkrét cégnevet ugyan nem mondták ki, csak azt, hogy „hirtelen jelentősen megnövekedett a csomagok száma egy nagy, távol-keleti webáruházzal kötött szerződés hatására”.

Optimális esetben a feladó partnerek előre megmondják, hogy egy adott héten milyen mennyiségű csomagot terveznek átadni, így a szolgáltató előre tud tervezni. A problémát az jelenti, hogy minél távolabbi és minél globálisabb partnerről van szó, annál rugalmasabban kezelik a cégek a volumeneket. Már csak azért is, mert egy Temuhoz hasonló cég esetében nem nagyon van szankcionálási lehetőség, ha a megbeszéltnél több csomag érkezik.

A GKID piackutató cég szerint a Temu magyarországi csomagszáma 2024 első felében 4 millió volt, 2024 egészére pedig a 10 milliót is meghaladhatja. A Packeta nem kizárólagos szállítója a temus termékeknek, sőt, messze nem is a legnagyobb. A kitettségét viszont növeli, hogy több csomagot szállít automatákba, mint a versenytársak, ami ad egy bizonyos fokú rugalmatlanságot – írtuk akkor.

A Packeta úgy próbál úrrá lenni a helyzeten, hogy kibéreltek egy 3000 négyzetméteres raktárhelyiséget, megkezdték együttműködésüket egy új alvállalkozóval, amely értelmében több új futár és futárkör segíti a csomagok kiszállítását, valamint 75 új Z-BOX-ot telepítettek az elmúlt hetek során. Emellett ideiglenes hétvégi kiszállítást vezettek be, „ráadásul minden csomagautomatánkat felszereltük kezelőpanellel a csomagátvétel megkönnyítése érdekében” – sorolta a vállalkozás, amely szerint ezeknek köszönhetően „már érzékelhető a csomagok átfutási idejének csökkenése”.

A Postán kívül gyakorlatilag nem maradt magyar szereplő a csomagautomaták piacán

A Foxpost eladása is jelzi, hogy zajlik a konszolidáció a csomagautomaták piacán: a külföldi cégek lassan teljesen kiszorítják a magyar befektetőket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!