szerző:
Mészáros Márton Balázs
Tetszett a cikk?

Nem sok mozgástere van egy futárcégnek egy olyan hatalmas távol-keleti webáruházzal szemben, mint a Temu. A Packeta is inkább csak állja a sarat, és várja, hogy elüljön a népharag, és örül, hogy az iskolakezdési roham után, de még bőven a karácsonyi főszezon előtt derült fény arra, milyen sérülékeny a rendszere.

Hetek óta akadozik a csomagszállítás a Packetánál, a múlt héten a cseh tulajdonú cég maga is beismerte, hogy a fennakadás hátterében az áll, hogy hirtelen jelentősen megnövekedett a csomagok száma egy nagy, távol-keleti webáruházzal kötött szerződés hatására. A társaság ugyan nem nevesítette, de egyértelmű, hogy a Temuról van szó. A csomagküldő azonban az RTL Híradónak küldött visszafogott válasznál többet nem tett azért, hogy a rázúduló népharagot a webáruházra irányítsa.

Egy olyan globális e-kereskedő, mint a Temu, kiszolgáltatott helyzetbe tud hozni egy csomagszállítót – mondta Madar Norbert, a PwC vezető menedzsere a HVG-nek. Egy csomagszállító áteresztőképességét, azaz hogy mennyi csomagot tud adott idő alatt kiszállítani, olyan, viszonylag fix tényezők határozzák meg, mint a rendelkezésre álló furgonok mennyisége, vagy a csomagautomata-hálózat rekeszszáma.

Optimális esetben a feladó partnerek előre megmondják, hogy egy adott héten milyen mennyiségű csomagot terveznek átadni, így a szolgáltató előre tud tervezni. A problémát az jelenti, hogy minél távolabbi és minél globálisabb partnerről van szó, annál rugalmasabban kezelik a cégek a volumeneket. Már csak azért is, mert egy Temuhoz hasonló cég esetében nem nagyon van szankcionálási lehetőség, ha a megbeszéltnél több csomag érkezik.

Egy Magyarországon működő csomagszolgáltató nem mondhatja azt a Temunak, hogy mi ezt most nem szállítjuk ki, mert akkor majd kiszállítja más – magyarázza Madar, aki szerint arra azért fontos lenne odafigyelnie a cégeknek, hogy a kínai csomagok ne kerülhessenek túlsúlyban, tartani kell egy egészséges arányt. Hogy ez pontosan mit jelent, az szolgáltatónként eltérő, lehet 20-30 vagy akár 50 százalék is, de az fontos, hogy ezt tartsák, mert ad egy védőhálót a kínai csomagdömpinggel szemben.

A PwC által frissen megvásárolt GKID adatai szerint a Temu magyarországi csomagszáma 2024 első felében 4 millió volt, 2024 egészére pedig a 10 milliót is meghaladhatja. A Packeta nem kizárólagos szállítója a temus termékeknek, sőt messze nem is a legnagyobb. A kitettségét viszont növeli, hogy több csomagot szállít automatákba, mint a versenytársak, ami ad egy bizonyos fokú rugalmatlanságot.

Madar szerint könnyen gellert kaphat egy csomaglogisztikai szolgáltató, ha egy nem várt akció miatt, vagy más okból hirtelen jelentősen megemelkedik a csomagszám – ez történt nemrég az azóta a Packeta tulajdonosai által felvásárolt Foxposttal is, amikor a Vinted ingyenes szállítási akciója fektette két vállra a futárcéget.

Reviczky Zsolt

Nem tárolásra találták ki

A csomagszállítóknak úgynevezett crossdocking elosztó központjaik vannak, a csomagok ide érkeznek be a partnerektől. Innen tárolás nélkül osztják szét őket a depók felé, ahonnan kiszállítják őket, akár házhoz, akár automatákba. Ha minden jól megy, a csomagok csak átfolynak a központon: annyi jön be, amennyit elbír, és annyi megy ki, amennyi bejött.

Ha viszont a tervezettnél több csomag érkezik, akkor azok beragadnak a rendszerbe, és el kell kezdeni tárolni őket az amúgy nem erre a célra kialakított központban. Mivel innen az úgynevezett FIFO elv (first in, first out, azaz két csomag közül az megy ki előbb, amelyik korábban érkezett be) alapján viszik tovább a csomagokat, egy-egy ilyen fennakadás láncreakciót indíthat el, és hosszabb időre is megnövekedhet a szállítási idő. Ha túl sok csomag felhalmozódik, az is előfordulhat, hogy a FIFO-t sem tudják tartani, ilyenkor lesznek olyan címzettek, akik semmit nem fognak érzékelni a fennakadásból, másoknak viszont hetekre bent ragadhat a rendszerben a csomagja.

Madar arra számít, hogy a Packeta rendszere néhány nap, vagy legfeljebb néhány hét erőfeszítéssel “ki tudja lökni magából” a bennragadt csomagokat, ehhez azonban az kell, hogy a kínai partner egy időre leállítsa a a nagyobb volumenű csomagküldést. A Packeta a fennakadás kapcsán komoly kapacitásbővítésbe kezdett, többek között bejelentették, hogy növelik az érintett automatáik kapacitását, és bővítik a csomagpont-hálózatukat is, de erről árulkodik az is, hogy a cég jelenleg is keres csomagkezelőt, műszakvezetőt és ügyfélszolgálati munkatársat is.

Ez a bővítés Madar szerint egyébként is időszerű volt, a növekedéssel együtt jár. A Packeta abból a szempontból szerencsés volt, hogy kedvező körülmények között, nem csúcsszezonban zuhant be. Az iskolakezdési fellendülésen már túl vannak a webáruházak, a karácsonyi szezonra pedig valószínűleg kiheveri a szolgáltató a mostani nehézségeket. Ha december elején történt volna ugyanez, még nagyobb lett volna a felháborodás. A mostani eset ugyanakkor egy sokadik figyelmeztetés a vásárlóknak is, hogy a csomagrendeléseket nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni.

A PwC szakértője szerint a Packetának nem jelenthet gondot felszívnia magát a főszezonra, tekintettel arra, hogy tőkeerős tulajdonosi háttérrel rendelkezik a cég. Ha rövid időn belül megszűnik a fennakadás, akkor nem valószínű, hogy nyomot hagyna a szolgáltató megítélésén. Karácsonykor a vásárlók a gyorsaság és az ár alapján döntenek elsősorban, csomagautomatáknál pedig a többség a legközelebbit választja, ilyenkor nem a márkahűség az elsődleges szempont. Madar úgy véli, hogy a mostani esetért egyébként sem érdemes a Packetát hibáztatni.

Temu Shein
Stefani Reynolds / AFP

A Packeta szerint már érezhető a javulás

Kérdésünkre a Packeta közölte, hogy hozzávetőlegesen két hete áll fenn a jelenlegi helyzet, ugyanakkor a fejlesztéseik hatása már érzékelhető. Kapacitásproblémákat elsősorban a csomagautomatáknál tapasztaltak, de azoknak is csak egy kis százalékánál, a legforgalmasabb területeken.

Azt a cég nem erősítette meg, hogy a Temu a kérdéses távol-keleti áruház, de azt elmondták, hogy az érintett céggel 2024 eleje óta állnak kapcsolatban, egyúttal felhívták a figyelmünket arra a 2024. februári bejegyzésre a Packeta blogján, amely elsőként számolt be a Temuval kötött együttműködésről. Válaszában a cég arról is beszámolt, hogy a csomagokat diszkrimináció nélkül, azonos feltételekkel kezelik feladótól és címzettől függetlenül, így a kiszállításban tapasztalt késedelem bármely csomagot érinthette.

A kialakult fennakadások azonosítását követően azonnal megkezdtük azon lépések kidolgozását, amelyek képesek visszaállítani a megszokott szolgáltatás minőségét – írta a cég. Ahogy a helyzet kialakulása, úgy a megoldás sem egyik napról a másik történik, de már több fejlesztésbe kezdtek a helyreállítás érdekében. “Kibéreltünk plusz egy 3000 négyzetméteres raktárhelyiséget, megkezdtük együttműködésünket egy új alvállalkozóval, melynek értelmében több új futár és futárkör segíti a csomagok kiszállítását, valamint 75 új Z-BOXot telepítettünk az elmúlt hetek során, ideiglenes hétvégi kiszállítást vezettünk be, ráadásul minden csomagautomatánkat felszereltük kezelőpanellel a csomagátvétel megkönnyítése érdekében” – sorolta a vállalkozás, amely szerint ezeknek köszönhetően “már érzékelhető a csomagok átfutási idejének csökkenése”.

A Postán kívül gyakorlatilag nem maradt magyar szereplő a csomagautomaták piacán

A Foxpost eladása is jelzi, hogy zajlik a konszolidáció a csomagautomaták piacán: a külföldi cégek lassan teljesen kiszorítják a magyar befektetőket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!