70 óra tárgyalás után megállapodott a Volkswagen a német szakszervezetekkel, nem zárnak be gyárakat, de elbocsátának 35 ezer embert

Fokozatosak lesznek az elbocsátások, visszaállítják a foglalkoztatási garanciát, cserébe a munkavállalóknak le kell mondaniuk a közvetlen béremelésekről. Mindkét fél örülhet.

  • HVG HVG
70 óra tárgyalás után megállapodott a Volkswagen a német szakszervezetekkel, nem zárnak be gyárakat, de elbocsátának 35 ezer embert

Hetek óta tartó huzavona után a Volkswagen és a német fémipari dolgozók szakszervezete, az IG Metall megállapodott egy átfogó takarékossági programról, elejét véve a további sztrájkoknak. A kompromisszum értelmében jelentős létszámcsökkentés lesz a vállalatnál, de megállapodtak egy új foglalkoztatási garanciában is, amely kizárja a kötelező elbocsátásokat – írja a Franfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

A megállapodást több mint 70 órás tárgyalássorozat előzte meg. Mindkét fél többször meghosszabbította a tárgyalások ötödik fordulóját, éjszakákon át vitatkoztak a végső kompromisszumról – derül ki a Spiegel beszámolójából.

A lényeg röviden: nem zárnak be gyárakat, csak kisebb telephelyeket, de 2030-ig elbocsátanak 35 ezer embert.

A szakszervezet és a VW december 20-a este két külön sajtótájékoztatón beszél majd a megállapodás részleteiről. A FAZ azt írja, vállalati körök szerint a megállapodás „történelmi jelentőségű”.

Figyelmeztető sztrájk a Volkswagen gyáránál Németországban
AFP/JENS SCHLUETER

Az elbocsátásokkal egyidejűleg visszaállítják a foglalkoztatási garanciát, cserébe a munkavállalóknak le kell mondaniuk a közvetlen béremelésekről, és a bónuszokat is csökkenteni fogják.

Az elbocsátások a megállapodás értelmében nem a VW működési pénzügyi nehézségeire való hivatkozással történnek majd, hanem, amennyire lehetséges, végkielégítések, részleges nyugdíjazások és más, szociálisan elfogadható megoldások révén.

Az IG Metall is sikerként könyvelte el a megkötött kompromisszumot: elmondhatják, hogy sikerült elkerülni az üzembezárásokat és a kötelező elbocsátásokat.

Arról, milyen problémákkal küzd a német autóipar, itt írtunk bővebben:

A szemünk előtt zajlik az európai autóipar agóniája, hatalmas leépítések jönnek

A kiadáscsökkentések és átszervezések hatalmas elbocsátási hullámot indítottak az európai autóiparban, amelyet egyszerre több probléma sújt: 2035-re teljesen át kellene állnia az elektromos autók gyártására, miközben visszaesett a kereslet e járművek iránt. A kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európában, de még ennél is nagyobb baj, hogy a régi nagy autómárkák rohamosan szorulnak ki a kínai piacról.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.