Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"985c8b73-2214-4341-8478-2c12005758d5","c_author":"Szabó Yvette","category":"gazdasag","description":"A Rogán Antal elleni szankciók kapcsán nyilatkozott a HVG-nek Heim Péter, aki tíz évvel ezelőtt maga is felkerült egy hasonló listára.","shortLead":"A Rogán Antal elleni szankciók kapcsán nyilatkozott a HVG-nek Heim Péter, aki tíz évvel ezelőtt maga is felkerült...","id":"20250108_heim-peter-amerikai-szankcio-rogan-antal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/985c8b73-2214-4341-8478-2c12005758d5.jpg","index":0,"item":"5af2dddf-b26a-4a9f-83b1-df3807f9c830","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_heim-peter-amerikai-szankcio-rogan-antal","timestamp":"2025. január. 08. 15:15","title":"Heim Péter a Rogán-ügyről: A kínai rezsim halálra ítéli a korrupcióban vétkes ellenségeit, az amerikai kormányzat pénzügyileg nyírja ki őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78ce22f7-d711-4c16-965f-92467fbf6a61","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A károk is jelentősek, a régióban az áram- és vízellátás is szünetel.","shortLead":"A károk is jelentősek, a régióban az áram- és vízellátás is szünetel.","id":"20250107_foldrenges-kina-tibet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78ce22f7-d711-4c16-965f-92467fbf6a61.jpg","index":0,"item":"4912f109-3078-43f5-96e6-ced8222b9b64","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_foldrenges-kina-tibet","timestamp":"2025. január. 07. 06:48","title":"Nagy erejű földrengés rázta meg Tibetet, sokan meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e41e3434-0301-4e3d-869d-c1474a52fef2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán gyártó első saját fejlesztésű EV platformja két év múlva debütálhat.","shortLead":"A japán gyártó első saját fejlesztésű EV platformja két év múlva debütálhat.","id":"20250107_erkezoben-a-mazda-elso-igazi-villanyautoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e41e3434-0301-4e3d-869d-c1474a52fef2.jpg","index":0,"item":"ac8be2c0-8d7c-429a-b8f8-4011b686790e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_erkezoben-a-mazda-elso-igazi-villanyautoja","timestamp":"2025. január. 07. 08:41","title":"Érkezőben a Mazda első igazi villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8aa67e4-4735-4859-ab02-9c07367741c9","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"Lehet-e friss vért pumpálni egy több mint 100 éves mozis mítoszba? Tud-e még újat nyújtani egy közhelyessé vált figura és egy unalomig ismételt történet? Robert Eggers negyedik filmjével bebizonyította, hogy igen.","shortLead":"Lehet-e friss vért pumpálni egy több mint 100 éves mozis mítoszba? Tud-e még újat nyújtani egy közhelyessé vált figura...","id":"20250107_Nosferatu-filmkritika-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8aa67e4-4735-4859-ab02-9c07367741c9.jpg","index":0,"item":"13df5cb6-3a67-4da1-ba61-c38347c4ff41","keywords":null,"link":"/kultura/20250107_Nosferatu-filmkritika-ebx","timestamp":"2025. január. 07. 19:00","title":"Drakula feminista lett, és ezt mindenki élvezi – Nosferatu-kritika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e9c56a6-b23a-4925-8124-03c320914d7d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az autós a közútkezelő furgonjának is nekicsapódott. ","shortLead":"Az autós a közútkezelő furgonjának is nekicsapódott. ","id":"20250107_Helyszineles-rendor-figyelmetlen-autos-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e9c56a6-b23a-4925-8124-03c320914d7d.jpg","index":0,"item":"a717064b-557a-46dc-9205-1b5adf81f03f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Helyszineles-rendor-figyelmetlen-autos-gazolas","timestamp":"2025. január. 07. 08:22","title":"Helyszínelő rendőrt ütött el egy figyelmetlen autós – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bed24f9-b863-4d00-8653-dd9b0563581b","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Fontos döntéseket hozott a február 23-ai, előrehozott választások előtt a német parlament, ahol együtt szavaztak a kisebbségben lévő kormányfrakciók és az ellenzék képviselői.","shortLead":"Fontos döntéseket hozott a február 23-ai, előrehozott választások előtt a német parlament, ahol együtt szavaztak...","id":"20250107_hvg-nemetorszag-elorehozott-valasztas-cdu-csu-spd-afd-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bed24f9-b863-4d00-8653-dd9b0563581b.jpg","index":0,"item":"b828460d-c0bf-442b-bed4-0721eb1e164c","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-nemetorszag-elorehozott-valasztas-cdu-csu-spd-afd-elon-musk","timestamp":"2025. január. 07. 17:30","title":"Adókedvezményekkel és a jogállam megerősítésével készülnek a hagyományos német pártok az AfD és Musk megfékezésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"235794fa-0a35-4c27-9add-a7aefa561d60","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség kiskorú veszélyeztetése gyanúja miatt nyomozott, de nem talált bűncselekményt.","shortLead":"A rendőrség kiskorú veszélyeztetése gyanúja miatt nyomozott, de nem talált bűncselekményt.","id":"20250107_fot-karolyi-istvan-gyermekotthon-pager-pal-attila-visszahelyezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/235794fa-0a35-4c27-9add-a7aefa561d60.jpg","index":0,"item":"ec59a49c-37b6-4c49-8ccf-f03a345cafb7","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_fot-karolyi-istvan-gyermekotthon-pager-pal-attila-visszahelyezes","timestamp":"2025. január. 07. 06:14","title":"Visszahelyezték a fóti gyermekotthon felfüggesztett igazgatóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b662baf4-eb41-4ca2-ab2a-aa6494a5fcf5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Noha 2019-ben végül nem vezették be az előkészített szankciókat, már Donald Trump első elnöki ciklusában is gondolkoztak az eszköz bevetésén. Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.","shortLead":"Noha 2019-ben végül nem vezették be az előkészített szankciókat, már Donald Trump első elnöki ciklusában is...","id":"20250108_elozo-Trump-adminisztracio-tervezett-szankciok-Rogan-ellen-Meszaros-Tiborcz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b662baf4-eb41-4ca2-ab2a-aa6494a5fcf5.jpg","index":0,"item":"5e1c8e95-077f-4421-850f-7bdceefeefb7","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_elozo-Trump-adminisztracio-tervezett-szankciok-Rogan-ellen-Meszaros-Tiborcz-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 16:59","title":"Az előző Trump-adminisztráció idején is tervben voltak a Rogán elleni szankciók, sőt Mészáros és Tiborcz neve is felmerült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés után visszajár a jegyár fele, buszos rásegítéssel készülnek a nyári főszezonra, és mellékesen azt is elmondta, hogy decemberben a GYSEV-ben még nagyobb tulajdonrészt szerzett a magyar állam, úgyhogy több dunántúli megye teljes hálózatát átadják.
Öt perc késéssel kezdődött el Lázár János közlekedésügyi sajtótájékoztatója, vagyis a MÁV statisztikai módszertana szerint még pontosnak számított, abban ugyanis hat perc késésig jár ez a besorolás. A miniszter arról beszélt, hogy „példátlan lejárató kampány zajlik” a MÁV és egyáltalán a magyar tömegközlekedés ellen, amilyenre az elmúlt 130 évben nem volt példa.
Pedig a MÁV, a Volán és a HÉV a rendszerváltás óta először átlépte az évi egymilliárd utazást. 2024-ben mintegy 10 millió bérletet adtak el (2019-ben még csak 5,5 millió volt ez a szám) – sorolta. 11,9-ről 13,5 millióra nőtt az eladott helyjegyek száma is. Az utasoktól származó bevétel is nőtt: 2024-ben január és november között volt annyi, 114 milliárd forint a bevétel, mint amennyi 2023-ban az egész év alatt.
Lázár tíz vállalást tett a közlekedés javítására:
Késési biztosítást vezetnek be, június 1-jétől a jegyár felét visszakapja az, akinek a vonata vagy a busza 20 percnél többet késik. Az utasnak nem kell semmilyen bürokratikus papírozáson átesnie ehhez: aki appon át vette a jegyét, az automatikusan kapja vissza a pénzt, mindenki más a pénztárban tudja átvenni a jegyár felét. Ez járni fog a bérleteseknek is: ha a havi bérletes legalább ötször késik 20 percet, akkor a következő havi bérletéből 10 százalék kedvezményt kap (azt az applikációban kell jelezni, hogy a késő vonaton ült).
2026. január 1-jére a MÁV és a Volán-csoport összes állomási WC-jét felújítják. A nagyobb pályaudvarokon fizetni kell a mosdóért, kivéve annak, aki jeggyel, vagy bérlettel rendelkezik, ők ingyen mehetnek be továbbra is.
Minden IC-járaton takarító személyzet fog dolgozni áprilistól.
2026. április 30-ig 1000 új autóbuszt vásárolnak.
40 új villanymozdonyt és 15 dízelmozdonyt bérelnek még idén, további 15 jármű pedig 2026-ban érkezik, ezzel a mozdonyok negyede helyett a fele lesz 40 évesnél fiatalabb.
Június elejére 50 új InterCity-kocsi és további 50 felújított kocsi áll a forgalomba – ez az a 100 jármű, amely már most is megvan, csak épp felújításra vár. Még nagyobb tétel lesz az a 285 kocsi, amelyet idén fognak megrendelni.
A magyar kormány felvásárolja a GYSEV-et: december végén egy újabb tőkeemeléssel az eddiginél is sokkal nagyobb lett a magyar tulajdonrész. Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala teljes hálózatát, és a Veszprém megyeinek egy részét átadják a GYSEV-nek üzemeltetésre, minden GYSEV-dolgozó MÁV-dolgozó lesz, a járműállományt pedig beforgatják az ország többi részére is, első körben a Békés InterCitykre is GYSEV-es mozdonyokat küldenek.
A nyári szezonban több száz buszt kap a MÁV, hogy csökkentsék a zsúfoltságot: ha betelik egy-egy InterCity, akkor ezekre szállhatnak fel, akik már nem kapnak helyjegyet.
Már a jegyvásárlásnál jelzik, hogy a vonaton van-e klíma, illetve külön jelzik a klímás járatokat és azokat, amelyeken csak légbefújó rendszer segít hűteni. Ha nem tudnak klímát biztosítani a nyári menetrendben, akkor oda buszt küldenek.
Áprilistól elindul a MÁV+ új applikációja, ennek az első fontos része az lesz, hogy a késés miatt visszafizetett pénzt ezen át lehet kérni, és azt is be lehet jelenteni, ha elromlik a klíma vagy koszos a wc.
Lázár azt ígérte, hogy a fővonalakon lesz látható eredmény, a mellékvonalakon nem biztos, ott a buszok segíthetnek.
Ami pedig a HÉV felújítását illeti: ezekre még idén ki kell írni a pályázatokat, 2026-ban pedig meg kell indítani a munkát, hogy ne bukjuk el az EU-pénzeket.
Mint mondta, január 31-ig várják a jelentkezőket, hogy kik üzemeltetnék a legnagyobb pályaudvarokat, de az ország tíz legnagyobb ingatlanfejlesztője már jelentkezett. Arról is beszélt, nem zárkózik el attól, hogy a Nyugati pályaudvar mögötti területből a VI. kerületi önkormányzat parkot alakítson ki, de nem érzi annyira tőkeerősnek egyetlen önkormányzatot sem, hogy egymagukban alkalmasak lennének egy pályaudvar üzemeltetésére.
Azt is elmondta, hogy a vonatok 200 km/órás sebessége Magyarországon nem reális, az összes nagy, nyugat, illetve kelet felé menő vonalat is úgy tudják tervezni, hogy sok felújítás után a 160-as sebességet elérhessék. Ez azt is jelenti, hogy a kormány a saját korábbi ígéreteitől is visszalép, eddig arról volt szó, hogy majd a Budapest-Kolozsvár gyorsvasúton elérhető lesz legalább 200-as, ha nem még nagyobb sebesség. (A 200-ashoz már teljesen zárt pályát kell építeni, nem elég a meglévőt felújítani.)
Amikor pedig arról kérdezték, hogy felelősséget vállal-e azért, mert decemberben több utas megsérült, amikor egy vonatot a Keleti pályaudvaron az ütköző fogott meg, azt megígérte, hogy ha egy ember meghal a MÁV hibája miatti balesetben, akkor ő le fog mondani.
Megerősítette, hogy március végére kész lesz a KRESZ új tervezete, és azt is elmondta, hogy a főváros kérése ellenére a gyorshajtásnak nem lehet büntetése az, hogy az autót elveszik a tulajdonostól.
A Közlekedési Múzeum tervezett Debrecenbe költöztetéséről is megkérdezték, erre pedig azt mondta: éves szinten tízmilliárd forintos alapot szeretne létrehozni, amelynek a fele a járműipari cégek járulékaiból állna össze, a másik felét pedig az állam tenné hozzá, és ebből lehetne egy új múzeumot építeni. Amikor ezt felvetette a kormánynak, akkor Orbán Viktor támogatta, de még nincs hivatalos döntés.
Lázár több olyan kérdést is kapott, amely nem a közlekedéssel foglalkozik.
„Örülök, hogy Magyarországon az jelenti a legnagyobb problémát, hogy hova utazott a miniszterelnök” – mondta Orbán Viktor indiai utazásáról. A miniszterelnöknek is kijár két hét szabadság, kereskedelmi járaton utazik és teljes mértékben ő fizeti az utat – tette hozzá.
Amikor pedig arról kérdezték, hogy mit szól a Rogán Antallal szembeni amerikai szankciókra, azt mondta: nem lehet komolyan venni a megbukott amerikai kormány lépését, de egy szövetséges államtól szokatlan és méltatlan az, hogy a magyar szuverenitásba így beavatkozik az Egyesült Államok. Ezen kívül „szemenszedett hazugságokra, föltételezésekre alapszik, amelyekből egy szó sem igaz”. Azt is hozzátette, azt javasolja David Pressmannak, hogy amikor lejár majd a nagyköveti mandátuma, akkor kerülje el Magyarországot. A magyar kormány nem készül válaszlépésre, mert „tudjuk értelmezni a nagyságrendi különbségeket”, de majd az új amerikai kormány hivatalba lépése után igyekeznek rendezni a helyzetet.
Megkérdezték arról az esetről is, amikor egy MKKP-aktivistának, aki a Lázárhoz köthető batidai kastélynál akciózott, egy szintén hozzá kapcsolódó portál kiírta a nevét és lakcímét is. Erről azt mondta Lázár: azt bezzeg eltűrik, amikor az ellenzéki médiában rendszeresen megjelennek a fideszesekkel kapcsolatos személyiségijog-sértések, pedig „amikor valaki elmegy dolgozni a kuplerájba, akkor nem kell csodálkozni azon, hogy megtörténnek bizonyos dolgok”.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.