Lázár bejelentette: 20 perc késés után visszajár a vasúti jegyár fele, buszt küldenek nyáron a vonat helyett, ha nincs klíma

Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés után visszajár a jegyár fele, buszos rásegítéssel készülnek a nyári főszezonra, és mellékesen azt is elmondta, hogy decemberben a GYSEV-ben még nagyobb tulajdonrészt szerzett a magyar állam, úgyhogy több dunántúli megye teljes hálózatát átadják.

Lázár bejelentette: 20 perc késés után visszajár a vasúti jegyár fele, buszt küldenek nyáron a vonat helyett, ha nincs klíma

Öt perc késéssel kezdődött el Lázár János közlekedésügyi sajtótájékoztatója, vagyis a MÁV statisztikai módszertana szerint még pontosnak számított, abban ugyanis hat perc késésig jár ez a besorolás. A miniszter arról beszélt, hogy „példátlan lejárató kampány zajlik” a MÁV és egyáltalán a magyar tömegközlekedés ellen, amilyenre az elmúlt 130 évben nem volt példa.

Pedig a MÁV, a Volán és a HÉV a rendszerváltás óta először átlépte az évi egymilliárd utazást. 2024-ben mintegy 10 millió bérletet adtak el (2019-ben még csak 5,5 millió volt ez a szám) – sorolta. 11,9-ről 13,5 millióra nőtt az eladott helyjegyek száma is. Az utasoktól származó bevétel is nőtt: 2024-ben január és november között volt annyi, 114 milliárd forint a bevétel, mint amennyi 2023-ban az egész év alatt.

Lázár tíz vállalást tett a közlekedés javítására:

  • Késési biztosítást vezetnek be, június 1-jétől a jegyár felét visszakapja az, akinek a vonata vagy a busza 20 percnél többet késik. Az utasnak nem kell semmilyen bürokratikus papírozáson átesnie ehhez: aki appon át vette a jegyét, az automatikusan kapja vissza a pénzt, mindenki más a pénztárban tudja átvenni a jegyár felét. Ez járni fog a bérleteseknek is: ha a havi bérletes legalább ötször késik 20 percet, akkor a következő havi bérletéből 10 százalék kedvezményt kap (azt az applikációban kell jelezni, hogy a késő vonaton ült).
  • 2026. január 1-jére a MÁV és a Volán-csoport összes állomási WC-jét felújítják. A nagyobb pályaudvarokon fizetni kell a mosdóért, kivéve annak, aki jeggyel, vagy bérlettel rendelkezik, ők ingyen mehetnek be továbbra is.
  • Minden IC-járaton takarító személyzet fog dolgozni áprilistól.
  • 2026. április 30-ig 1000 új autóbuszt vásárolnak.
  • 40 új villanymozdonyt és 15 dízelmozdonyt bérelnek még idén, további 15 jármű pedig 2026-ban érkezik, ezzel a mozdonyok negyede helyett a fele lesz 40 évesnél fiatalabb.
  • Június elejére 50 új InterCity-kocsi és további 50 felújított kocsi áll a forgalomba – ez az a 100 jármű, amely már most is megvan, csak épp felújításra vár. Még nagyobb tétel lesz az a 285 kocsi, amelyet idén fognak megrendelni.
  • A magyar kormány felvásárolja a GYSEV-et: december végén egy újabb tőkeemeléssel az eddiginél is sokkal nagyobb lett a magyar tulajdonrész. Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala teljes hálózatát, és a Veszprém megyeinek egy részét átadják a GYSEV-nek üzemeltetésre, minden GYSEV-dolgozó MÁV-dolgozó lesz, a járműállományt pedig beforgatják az ország többi részére is, első körben a Békés InterCitykre is GYSEV-es mozdonyokat küldenek.
  • A nyári szezonban több száz buszt kap a MÁV, hogy csökkentsék a zsúfoltságot: ha betelik egy-egy InterCity, akkor ezekre szállhatnak fel, akik már nem kapnak helyjegyet.
  • Már a jegyvásárlásnál jelzik, hogy a vonaton van-e klíma, illetve külön jelzik a klímás járatokat és azokat, amelyeken csak légbefújó rendszer segít hűteni. Ha nem tudnak klímát biztosítani a nyári menetrendben, akkor oda buszt küldenek.
  • Áprilistól elindul a MÁV+ új applikációja, ennek az első fontos része az lesz, hogy a késés miatt visszafizetett pénzt ezen át lehet kérni, és azt is be lehet jelenteni, ha elromlik a klíma vagy koszos a wc.

Lázár azt ígérte, hogy a fővonalakon lesz látható eredmény, a mellékvonalakon nem biztos, ott a buszok segíthetnek.

Ami pedig a HÉV felújítását illeti: ezekre még idén ki kell írni a pályázatokat, 2026-ban pedig meg kell indítani a munkát, hogy ne bukjuk el az EU-pénzeket.

Mint mondta, január 31-ig várják a jelentkezőket, hogy kik üzemeltetnék a legnagyobb pályaudvarokat, de az ország tíz legnagyobb ingatlanfejlesztője már jelentkezett. Arról is beszélt, nem zárkózik el attól, hogy a Nyugati pályaudvar mögötti területből a VI. kerületi önkormányzat parkot alakítson ki, de nem érzi annyira tőkeerősnek egyetlen önkormányzatot sem, hogy egymagukban alkalmasak lennének egy pályaudvar üzemeltetésére.

Azt is elmondta, hogy a vonatok 200 km/órás sebessége Magyarországon nem reális, az összes nagy, nyugat, illetve kelet felé menő vonalat is úgy tudják tervezni, hogy sok felújítás után a 160-as sebességet elérhessék. Ez azt is jelenti, hogy a kormány a saját korábbi ígéreteitől is visszalép, eddig arról volt szó, hogy majd a Budapest-Kolozsvár gyorsvasúton elérhető lesz legalább 200-as, ha nem még nagyobb sebesség. (A 200-ashoz már teljesen zárt pályát kell építeni, nem elég a meglévőt felújítani.)

Amikor pedig arról kérdezték, hogy felelősséget vállal-e azért, mert decemberben több utas megsérült, amikor egy vonatot a Keleti pályaudvaron az ütköző fogott meg, azt megígérte, hogy ha egy ember meghal a MÁV hibája miatti balesetben, akkor ő le fog mondani.

Megerősítette, hogy március végére kész lesz a KRESZ új tervezete, és azt is elmondta, hogy a főváros kérése ellenére a gyorshajtásnak nem lehet büntetése az, hogy az autót elveszik a tulajdonostól.

A Közlekedési Múzeum tervezett Debrecenbe költöztetéséről is megkérdezték, erre pedig azt mondta: éves szinten tízmilliárd forintos alapot szeretne létrehozni, amelynek a fele a járműipari cégek járulékaiból állna össze, a másik felét pedig az állam tenné hozzá, és ebből lehetne egy új múzeumot építeni. Amikor ezt felvetette a kormánynak, akkor Orbán Viktor támogatta, de még nincs hivatalos döntés.

Lázár több olyan kérdést is kapott, amely nem a közlekedéssel foglalkozik.

„Örülök, hogy Magyarországon az jelenti a legnagyobb problémát, hogy hova utazott a miniszterelnök” – mondta Orbán Viktor indiai utazásáról. A miniszterelnöknek is kijár két hét szabadság, kereskedelmi járaton utazik és teljes mértékben ő fizeti az utat – tette hozzá.

Amikor pedig arról kérdezték, hogy mit szól a Rogán Antallal szembeni amerikai szankciókra, azt mondta: nem lehet komolyan venni a megbukott amerikai kormány lépését, de egy szövetséges államtól szokatlan és méltatlan az, hogy a magyar szuverenitásba így beavatkozik az Egyesült Államok. Ezen kívül „szemenszedett hazugságokra, föltételezésekre alapszik, amelyekből egy szó sem igaz”. Azt is hozzátette, azt javasolja David Pressmannak, hogy amikor lejár majd a nagyköveti mandátuma, akkor kerülje el Magyarországot. A magyar kormány nem készül válaszlépésre, mert „tudjuk értelmezni a nagyságrendi különbségeket”, de majd az új amerikai kormány hivatalba lépése után igyekeznek rendezni a helyzetet.

Megkérdezték arról az esetről is, amikor egy MKKP-aktivistának, aki a Lázárhoz köthető batidai kastélynál akciózott, egy szintén hozzá kapcsolódó portál kiírta a nevét és lakcímét is. Erről azt mondta Lázár: azt bezzeg eltűrik, amikor az ellenzéki médiában rendszeresen megjelennek a fideszesekkel kapcsolatos személyiségijog-sértések, pedig „amikor valaki elmegy dolgozni a kuplerájba, akkor nem kell csodálkozni azon, hogy megtörténnek bizonyos dolgok”.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.