GKI: A magyar fogyasztók és a cégek is pesszimistábbak lettek májusban

Egyre kisebb áremeléssel számolnak a cégek és a fogyasztók is, de így is rosszabbnak érzik a gazdaság helyzetét a GKI felmérése szerint.

  • HVG HVG
GKI: A magyar fogyasztók és a cégek is pesszimistábbak lettek májusban

Az év eleje óta lassacskán javulgatott a hangulat, aztán egyetlen hónap alatt visszaesett oda, ahonnan januárban indult – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss felméréséből. A GKI konjunktúraindex értéke –17,8 lett májusban (ez +100 és –100 között méri a fogyasztói és céges hangulatot, minél magasabb az érték, annál jobb), aminél rosszabbat utoljára az idei első hónapban mértek.

A lakossági várakozásokat és hangulatot mérő fogyasztói bizalmi index szinte mindig rosszabb a céges helyzetet mérő üzleti bizalmi indexnél, így van ez most is. A fogyasztói index –28,1-ről –29,3-ra esett vissza – ennél mélyebben utoljára márciusban volt –, az üzleti mutató pedig –11,4-ről süllyedt le a január óta mért legmélyebb pontjára, –13,8-ra. A céges és a lakossági bizalmi indexben is hasonló a trend: az év eleji mélypont óta volt némi javulás áprilisban, de ez mostanra eltűnt.

Az emberek egy kicsit alacsonyabb inflációt várnak most, mint egy hónapja, és a munkanélküliségtől sem tartanak annyira. Az elmúlt 12 havi pénzügyi helyzetét a legtöbb megkérdezett enyhén javulónak érzi, a következő egy évre szóló kilátások viszont közepesen romlók.

A cégeknél ez az egymást követő ötödik hónap, amikor az áremelési terveket számszerűsítő mutató csökkent – minden szektorban enyhültek az áremelési szándékok. A következő három hónapban a vállalatok 20 százaléka tervezi emelni az árait, 8 százaléknál várható csökkentés.

A foglalkoztatási mutató enyhén csökkent, főleg az építőipar és az üzleti szolgáltató szektor miatt. A következő három hónapban a vállalkozások 12 százaléka tervez létszámcsökkentést, míg 9 százalék bővítené a dolgozói számát.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.