szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság már felszólította a Sheint, hogy feleljen meg az uniós jogszabályoknak.

A kínai Shein piactér és e-kereskedő észrevétlen manipulatív módszereket alkalmaz felületein – vélik fogyasztóvédő szervezetek, melyeket a BEUC (Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet) fog össze. A BEUC emiatt hivatalos panaszt nyújtott be a cég ellen az Európai Bizottságnál és az európai fogyasztóvédelmi hatóságoknál (CPC Network).

Az online vásárlási platform számos vásárlásösztönző eszközt használ – írja a panasztételről szóló közleményében a BEUC-hoz tartozó Tudatos Vásárlók Egyesülete. Ezek közös vonása, hogy a vásárlóban olyan érzelmi helyzetet teremtenek, amelyben képtelenek vagyunk racionális döntést hozni, és a tervezettnél sokkal több terméket vásárolunk. Ezek a gyakorlatok, amelyeket „dark pattern”-nek, sötét mintázatnak vagy sötét trükköknek neveznek, a panasztevő szervezetek, köztük a Tudatos Vásárlók szerint

nagyban hozzájárulnak a divatipar, különösen a fast fashion okozta súlyos környezeti és társadalmi problémákhoz.

Nem beszélve arról, hogy sok esetben egyenesen jogellenesnek minősülnek az Európai Unióban.

A panasz szerint a Shein többféle „sötét trükköt” alkalmaz, például:

  • Időkorlátozott ajánlatokat és visszaszámlálókat, amelyek azt sugallják, hogy az akció hamarosan lejár, sürgetve ezzel a vásárlást.
  • Készlethiányra utaló jelzéseket, mint a „már csak X darab maradt” szövegek, amelyek gyors és kevésbé átgondolt döntéshozatalra ösztönözhetnek.
  • Túlnyomórészt pozitív vásárlói ajánlások és értékelések feltüntetését, amik a termékválasztás objektivitását befolyásolják.
  • Érzelmi manipulációt, például olyan felugró ablakokat, amelyek visszarángatják a látogatót az oldalra mikor éppen elhagyná az oldalt anélkül, hogy vásárolna. Pl.: „Most már jogosult vagy az akciókra! Biztos, hogy el akarsz menni?”
  • Végtelen görgetésre ösztönzést azzal, hogy folyamatosan új termékeket dob fel az oldal, mintha a választéknak soha nem lenne vége.

A panasztevők szerint a módszerek célja egyértelműen a vásárlók figyelmének fenntartása, és ezáltal a túlköltekezés ösztönzése.

Shein
AFP / Christophe Archambault

A panasz benyújtásában részt vevő szervezetek arra kérik az Európai Bizottságot és az európai fogyasztóvédelmi hatóságokat, hogy vizsgálják felül a Shein marketinggyakorlatát. Konkrétan arra szólítják fel őket, hogy:

  • Szüntessék be az olyan megtévesztő módszereket, mint az érzelmek manipulálása, a végtelen görgetés ösztönzése vagy a vásárlásra való noszogatás, mert ezek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülnek az Európai Unióban, és túlfogyasztásra ösztönöznek.
  • Ellenőrizzék az állítások hitelességét, például hogy az „alacsony készlet” vagy a „vásárlói ajánlások” megfelelnek-e a valóságnak. Ha nem, a Sheinnek fel kell hagynia ezek használatával.
  • Amennyiben a Shein nem módosítja a fent említett gyakorlatait, a fogyasztóvédelmi csoportok szerint a hatóságoknak határozottan be kell avatkozniuk a vásárlók védelmében.

Május végén az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok közösen szólították fel a Sheint, hogy változtasson bizonyos módszereken, melyek megtévesztik a fogyasztókat. A hamis kedvezmények és sürgető visszaszámlálók mellett átláthatósági hiányosságokat is kifogásoltak a hatóságok.

A Shein egy hónapot kapott a válaszadásra és változtatásra, különben bírságokra számíthat.

A mostani panasz további adatokkal és bizonyítékokkal segíti a hatóságok munkáját.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!