Tetszett a cikk?

A jubileumi Bartók-év nyitókoncertjének az volt a nagy kérdése, hogy a könnyű megoldásoktól és zenetörténeti közhelyektől irtózó Kocsis Zoltán hogyan tud megfelelni az ünnepi alkalomból adódó konvencionális elvárásoknak. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense szerint az eredmény: egy nagyon izgalmas és egy korrekt félidő.

Bartók Béla: I. hegedűverseny (op. posth), I. zongoraverseny, Concerto
Km.: Kelemen Barnabás (hegedű), Ránki Dezső (zongora), Nemzeti Filharmonikusok, karmester: Kocsis Zoltán
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 24.

Kocsis Zoltán
Ihletett interpretáció
© Gramofon
Aligha vitatható, hogy Kocsis Zoltán napjaink egyik legjelentősebb Bartók-interpretátora, s ezt nemcsak itthon, hanem világszerte így gondolják szakmai körökben. Ezt a cseppet sem könnyen elérhető és megtartható pozíciót először zongoristaként, a Philipsnél megjelent lemezsorozatával vívta ki: e felvételek nagy része máig etalonértékű. Később karmesterként és zenekarvezetőként is Bartók-specialistává képezte magát, ami egyrészt saját, nagyszerű Bartók-hangszereléseinek, másrészt a Nemzeti Filharmonikusokkal az ezredfordulón megkezdett minőségjavító programnak köszönhető. Ebben a folyamatban ugyanis kezdettől meghatározó szerephez jutott a bartóki életmű.

Mindezek alapján egyáltalán nem meglepő, hogy a jubileumi Bartók-év hivatalos nyitókoncertjét Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar adta - abban a teremben, amely éppen e hangverseny napjától kezdve viseli Bartók Béla nevét. A szólisták személye is szinte magától értetődő volt. Kocsis és gyerekkori barátja-riválisa, Ránki Dezső szakmai kapcsolatában új fejezetet nyitott az a lehetőség, hogy egyikük továbbra is hangszere mellől, másikuk viszont a karmesteri pulpitusról vehet részt a zenei folyamatok irányításában. Kelemen Barnabás pedig az elmúlt években sokszorosan bizonyította, hogy nemcsak egy virtuózan hegedülő ifjú versenygyőztes, hanem érzékeny és elmélyült muzsikus, aki a kevésbé látványos, kamarazenei indíttatású produkciókban éppen olyan otthonosan érzi magát, mint a hangszer technikai lehetőségeit maximálisan kiaknázó concertók, bravúrdarabok világában.

Ha az előadókat egy képzeletbeli barkochba-játékban pillanatok alatt ki lehet találni, milyen meglepetés maradhat a publikumnak? Természetesen a repertoárválasztás, vagyis az, hogy a könnyű megoldásoktól és a zenetörténeti közhelyektől irtózó, azokat szándékosan elkerülő Kocsis hogyan választ a bartóki életműből olyan darabokat, amelyekkel az ünnepi alkalomból adódó konvencionális elvárásoknak is meg tud felelni. Ezúttal az a kompromisszum született, hogy az este első részében a még mindig szinte teljesen ismeretlen – de posztromantikus stílusjegyeiből adódóan könnyen befogadható - fiatalkori Hegedűverseny, valamint az ugyancsak ritkán (és jó színvonalon még ritkábban) játszott I. zongoraverseny hangzott el, szünet után viszont Bartók oeuvre-jének első számú „slágerdarabja”, a Nemzeti Filharmonikusok és jogelődjének repertoárján is hosszú évtizedek óta szereplő Concerto.

Két ellentétes félidőt hallottunk tehát, s különös módon ez az interpretációk ihletettségére is igaz. A legerősebbnek a zongoraversenyt éreztem, amelyben Ránki Dezső elkötelezett, technikailag perfekt, zeneileg is tökéletesen felépített játékához a zenekar precízen, figyelmesen, érzékenyen kapcsolódott. Szólista és zenekar együttműködése a Hegedűversenyben is kiegyensúlyozottan alakult, s a két tétel karaktere is plasztikusan, szépen rajzolódott ki. A Concerto viszont kissé fáradtnak, enerváltnak tűnt: bár ez az interpretáció is korrekt volt, a Bartók kései remekművére oly jellemző, markáns hangulatváltásokból ezúttal keveset érzékeltünk.

Retkes Attila
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Szakemberek önkívületben

Első látásra hagyományos programmal, közelebbről szemügyre véve azonban nagyon is sajátos műsorral lépett fel a római Accademia Nazionale di Santa Cecilia Zenekara. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense a koncert végeztével úgy érezte, a Tavaszi Fesztivál a hatodik napon elérkezett a több mint kéthetes koncertfolyam első tetőpontjára.

Gramofon

Az első hazai klezmer musical

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense szerint jegyeladási gondjai legfrissebb produkciójával sem lesznek a Budapesti Operettszínháznak: a Menyasszonytánc látványos, lendületes és humánus előadás. Az emberség manapság hiánycikk - jó, ha legalább a kulisszák festett világában találkozunk vele.

Gramofon

Nem elég ütőképes

Amikor azt gondolnánk, hogy a zene többre már nem képes, az ütőhangszerek még akkor is fantasztikus dolgokat tudnak hozzáadni. Mino Cinelu most bebizonyította ennek az ellenkezőjét: mennyire unalmas tud lenni a zene, amikor csak a gondolat nélküli ritmusról szól. Kritikusunk megszenvedte ugyan, de hősiesen végigállta a megpróbáltatást.

Gramofon

Az EST fénypontja

Régóta vártuk az Esbjörn Svensson Triót (EST) Magyarországra mindnyájan, akik az együttes által kiadott kilenc CD-t, s különösen a zenei tévécsatornákon látható koncertfelvételeik valamelyikét hallottuk-láttuk. A trió első budapesti koncertje, a Millenáris Teátrumban igazolta a várakozásokat.

Új, 22 milliárd forint értékű magángéppel bővülhetett a NER luxusrepülő-parkja

Új, 22 milliárd forint értékű magángéppel bővülhetett a NER luxusrepülő-parkja

Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában

Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában

Tovább gyengült a forint, benézett a 415-ös euróárfolyam fölé is

Tovább gyengült a forint, benézett a 415-ös euróárfolyam fölé is

Van olyan iskola, ahol vezetői utasításra kell rögzíteni a KRÉTA-ban, hogy a diákok milyen vallásúak

Van olyan iskola, ahol vezetői utasításra kell rögzíteni a KRÉTA-ban, hogy a diákok milyen vallásúak