Tetszett a cikk?

A nyolcvanas években létezett egy tejivásra buzdító reklám, amelyben a vokál azt énekelte, hogy „nem lehet megunni, soha-soha nem lehet megunni!” Kritikusunk szerint a jazzrajongók ma is így vannak a Zawinul Syndicate zenéjével. De vajon mi az, ami ebben a zenében nem tud unalmas lenni?

Joe Zawinul és a Zawinul Syndicate
Jövő Háza Teátrum, március 25.

Joe Zawinul
Visszatérő vendég Magyarországon
© Gramofon
Joe Zawinul és zenekara szinte minden évben megfordul Magyarországon. Legutóbb tavaly júliusban adtak koncertet Körmenden, s amilyen lelkes ünnepléssel búcsúzott a Jövő Háza (korábban: Millenáris) Teátrum közönsége a zenekartól a március 25-ei fellépés után, borítékolható, hogy meglesz a kellő érdeklődés egy 2007-es produkció iránt is. Zawinul még ezt is hihetetlen érzékkel csinálja: az utolsó szám után nincs ráadás, csak hosszan integetnek a zenekartagok a produkciójuk hatása alatt álló, éljenző sokaságnak, amíg a Good Day című szám szól immár CD-ről a hangfalakból. Így nincs csalódottság, csak a „de jó volna ebből még egy kicsit” prolongált érzése.

S hogy mivel hengerli le a hallgatóságot Zawinul időről időre? Állandó vérfrissítést alkalmaz zenekaraiban, újabb és újabb elképesztően tehetséges muzsikusokra lel jártában-keltében a világ legkülönfélébb pontjain, akik saját egyéniségüket megőrizve, sőt kiteljesítve, s egyben népi kultúrájuk ékköveit megcsillogtatva játszanak, miközben tökéletesen simulnak a Zawinul által festett világzene-tájképbe. A vetésforgó – számunkra – három új tagja most a brazil származású énekesnő, Ana Paula da Silva, a szintén brazil Jorge Bezerra kongás, ütőhangszeres és a New Yorkból érkezett dobos, Nathaniel Townsley volt – utóbbi Stevie Wonderrel, a Special EFX zenekarral és Mariah Careyvel is dolgozott. Alegre Correa gitáros, Linley Marthe basszusgitáros és Aziz Sahmaoui énekes-ütőhangszeres már korábbi koncertekről is ismerős lehetett a magyar közönségnek.

Ha végigvesszük, milyen sziporkázóan virtuóz és rendkívül egyéni játékú muzsikusok fordultak meg rövid idő alatt Joe Zawinul „jazzhírnökei” között (például Sabine Kabongo énekesnő, Amit Chatterjee és Scott Henderson gitárosok, Richard Bona és Etienne Mbappe basszusgitárosok, Paco Sery és Karim Ziad dobosok vagy Manolo Badrena és Arto Tuncboyacian ütőhangszeresek), láthatjuk, milyen ritka érzékeny antennái vannak a tehetséghez (mint Art Blakeynek vagy Miles Davisnek), de azt is megállapíthatjuk, hogy az ő esetében mindig a produkció a legelőbbre való, s a megfelelő hangzáshoz találja meg a megfelelő embereket, nem pedig fordítva.

A mostani koncerten nem hallhattunk új kompozíciókat, nagy részük a Vienna Nights – Live at Joe Zawinul’s Birdland című lemezről is ismerős lehetett, de Zawinul elrejtett a Weather Report Sportin’ Life albumáról egy számot, és Wayne Shorter Native Danceréről is egy témát a darabok között. (Kivételt képeztek és kivételes pillanatokat jelentettek a „koncert a koncertben” típusú részek, amikor például egy autentikus brazil dalt adott elő a három honfitárs). De ezek a szerzemények nem is kopnak el egykönnyen, hiszen lelküket a jellegzetes groove-okra játszott témák közti hangszerszólók, a csak látszólag spontán módon történő váltások, modulációk és a mesteri dinamikakezelés adja. A zenészeket egy intenzív, egy pillanatra sem lanyhuló figyelemháló köti össze, melynek csomópontja Zawinul: ő a karmester, aki nemcsak nagy formátumú muzsikus, hanem lenyűgözően karizmatikus személyiség is. Ő irányít, egy percig sem kérdéses, hogy ő a főnök, de aki olyan lefegyverző kongajátékkal ad újabb lendületet a zenének, mint Bezerra, úgy fűti a háttérből a jazzkazánt, mint Townsley, és olyan tüzijátékot ereget basszusgitárján, mint Marthe, az egyenrangúvá emelkedik a 74 éves jazzóriással – legalábbis egy-egy estére.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Az első hazai klezmer musical

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense szerint jegyeladási gondjai legfrissebb produkciójával sem lesznek a Budapesti Operettszínháznak: a Menyasszonytánc látványos, lendületes és humánus előadás. Az emberség manapság hiánycikk - jó, ha legalább a kulisszák festett világában találkozunk vele.

Gramofon

Az EST fénypontja

Régóta vártuk az Esbjörn Svensson Triót (EST) Magyarországra mindnyájan, akik az együttes által kiadott kilenc CD-t, s különösen a zenei tévécsatornákon látható koncertfelvételeik valamelyikét hallottuk-láttuk. A trió első budapesti koncertje, a Millenáris Teátrumban igazolta a várakozásokat.

Gramofon

Szakemberek önkívületben

Első látásra hagyományos programmal, közelebbről szemügyre véve azonban nagyon is sajátos műsorral lépett fel a római Accademia Nazionale di Santa Cecilia Zenekara. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense a koncert végeztével úgy érezte, a Tavaszi Fesztivál a hatodik napon elérkezett a több mint kéthetes koncertfolyam első tetőpontjára.

Gramofon

Ellentétes félidők

A jubileumi Bartók-év nyitókoncertjének az volt a nagy kérdése, hogy a könnyű megoldásoktól és zenetörténeti közhelyektől irtózó Kocsis Zoltán hogyan tud megfelelni az ünnepi alkalomból adódó konvencionális elvárásoknak. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense szerint az eredmény: egy nagyon izgalmas és egy korrekt félidő.

Éjszakai italozás másnapján okozott halálos balesetet egy férfi, öt évet kaphat

Éjszakai italozás másnapján okozott halálos balesetet egy férfi, öt évet kaphat

Karácsony Gergely: Tegyük kisebbé Budapestet?

Karácsony Gergely: Tegyük kisebbé Budapestet?

A BYD építése miatt a szegedi önkormányzat 60 millióért sajátítana ki egy területet, ami legalább 400 milliót ér

A BYD építése miatt a szegedi önkormányzat 60 millióért sajátítana ki egy területet, ami legalább 400 milliót ér

Mást mond a semlegességről Gulyás Gergely, mint Lázár János

Mást mond a semlegességről Gulyás Gergely, mint Lázár János