Tetszett a cikk?

Debütált a Liszt Ferenc Kamarazenekar a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A koncertre neves vendégszólista, a zongorista Yefim Bronfman kapott meghívást. Sokan hitték azt, hogy elsősorban nem a megbízható zenekar, hanem a zongorista miatt érdemes elmenni a koncertre. Pont fordítva alakult.

Liszt Ferenc Kamarazenekar, km.: Yefim Bronfman (zongora)
j
anuár 25., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rolla János
Pontos, hajlékony muzsikálás
© Gramofon
Kezdjük a csalódással. Yefim Bronfman Mozart c-moll zongoraversenyét (K. 491) játszotta - ki tudja, milyen felfogásban? Úgy tűnt, hogy Rolla János és együttese sem tudta. Az biztos, hogy nem könnyen tárja fel magát ez a versenymű, a közönség is nehezebben talál utat hozzá. Mozart az elkomorodás művésze volt, Maynard Solomon magyar nyelven a múlt év végén megjelent, hatalmas, pszichoanalitikus Mozart-monográfiájában külön fejezetet szentel ennek a kérdésnek Szorongás a paradicsomban címmel. Mit kezdjünk egy olyan Mozart-darabbal, melynek már a nyitógondolatait is félreérthetetlenül a félelem kormányozza? Hová mehetünk innen tovább, ha nem Beethovennek születünk, aki pont az ilyen kezdetekben találta meg heroikus küzdelmeinek kiindulópontját? Utalhatnánk Charles Rosen figyelmeztetésére is: „A mű szokatlanul sok problémát jelentett Mozart számára, nemcsak részleteiben, hanem arányaiban is. A kézirat rengeteg javítást és átírást mutat, a nyitó ritornellbe pedig egy igen hosszú, új szakasz került be utólag – az ilyenfokú változtatás rendkívül ritka Mozart gyakorlatában”. Nem állítom, hogy a szerzői problémákra vagy annak természetére rá kell mutatni egy interpretációnak (a c-moll zongoraverseny mindezek mellett a legnagyobb Mozart-kompozíciók közé tartozik), de azt igen, hogy a mű szokatlan, egyedi megoldásait, átlagot felülíró vonásait érzékelhetővé kell tenni. Bronfman előadása azonban el sem jutott addig, hogy megoldásait, javaslatait vitassuk. Ugyanis semmit sem mondott, így-úgy lejátszott hangokat. Az így-úgy pedig éppen eléggé tágas játékmód ahhoz, hogy egy karmester nélkül játszó együttes képtelen legyen alkalmazkodni hozzá. Ilyen mértékű aszinkronitást szólista és zenekar között ritkán tapasztalni. Úgy vettem észre, hogy Bronfman amúgy sem sok kedvvel kezdett zongorázni, és az a kevés is teljesen elenyészett az eredménytől. Kedvetlenségét az is növelte, hogy tisztában volt saját felelősségével.

A koncert nyitószáma Grieg Holberg-szvitje volt. Tiszta, vonószenekari muzsika. Az akusztikai tisztaságot a Liszt Ferenc Kamarazenekar egészen kis létszámmal – tehát a nehezebben járható úton – biztosította. Minden tökéletesen hallatszott, miközben alig-alig lépték túl a közepesen hangos fokozatot. S valahogy a muzsikálás jellege is a tisztaság fogalmával írható le a legplasztikusabban. Pontos, mégis hajlékony muzsikálás, egyszerű, kitalációk nélküli formálás, természetes folyékonyság jellemezte a zenekar munkáját. A zene különösebb erőszak nélkül tárulkozott fel. Apró bizonytalanságra csak az utolsó, mini-concertante tételében, a hegedű és a brácsa szólóiban figyeltem fel. Ez is csak azért volt feltűnő, mert addig az elíziumi mezőkön érezhettük magunkat. Ez a zenélés egyébként nem különösebben divatos manapság, talán mert túl sokat kíván a hallgatótól, s nem ad készen semmit. Az erősen foghíjas nézőtér erre utalt, a minőség alapján ugyanis a csillárra szóló helyeket is el kellett volna adni.

Ugyanezt a színvonalat élvezhettük az est második felében, Schubert B-dúr szimfóniájában. Varázsos fiatalkori darab. Kis részleteiben teljesen schubertes, nagy általánosságban szinte egyetlen eredeti gondolat sincs benne, az ifjú Mozart ötven évvel későbbi kiadása. A menüett tétel pedig egyenesen a nagy g-moll szimfóniából lépett elő. A rövidke második részt Rolla Jánosék éppen ezért a Mozart-menüettel toldották meg. Olyan ráadást adtak, mely szervesen illeszkedett a teljes koncerthez: a klasszicizáló Grieghez, a komor zongoraversenyhez és az üde szimfóniához.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Jobbak a jazz-zenészek, mint a miniszterek?

Tizenhatodszor találkoztak a Visegrádi Négyek kulturális miniszterei, de először tarkította tárgyalásukat jazzkoncert. Ha az Uránia Nemzeti Filmszínházban rendezett esten részt vevő cseh, lengyel, szlovák és magyar kulturális döntéshozók nem váltak egy csapásra lelkes jazztámogatóvá, akkor nem ér a nevük. Mert a négy ország utánpótlás-válogatottja bizony kitett magáért.

Gramofon

Bevállalós muzsika

Roberto Abbado és a Saint Paul Chamber Orchestra alaposan „bemérte” a Zeneakadémia akusztikáját. Úgy vélték, hogy a stúdióban beállított előadásmódjuknak nincs különösebb kockázata egy szépen zengő teremben sem. A zenekar hatalmasat szólt. Azonban ennél sokkal több is történt.

Gramofon

Boldogító elegy a Trafalgar Square mellől

A recenzens szerencsésnek mondhatja magát, mert többször beszámolhatott már világhírű zenekarok budapesti koncertjeiről. A St. Martin in the Fields Kamarazenekar mindegyiket felülmúlta: játéka a professzionalizmus és a lelkesedés boldogító elegyét alkotta.

Gramofon

A Bélaság dicsérete

Ha valahová, hát Magyarországra, névadó példaképe hazájába már réges-rég el kellett volna látogatnia. A nyolcszoros Grammy-díjas Béla Fleck és zenekara, a The Flecktones végre adott egy bélást vagyis egy duplakoncertet lelkes magyar rajongóinak.

Gramofon

Mennyei páholyból: Ferencsik-emlékkoncert

Néhai főzeneigazgatója, a 100 éve született Ferencsik János emlékének ajánlotta január 12-i hangversenyét a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Kocsis Zoltán mai főzeneigazgató kétszer jött be a pódiumra; először azért, hogy megemlékezzen Ferencsikről. Ha a mester egy mennyei páholyból hallgatta a hangversenyt, elégedett lehetett a Filharmonikusokkal.

Dél-Indiában kapták lencsevégre Orbán Viktort, magánúton lehet ott családjával

Dél-Indiában kapták lencsevégre Orbán Viktort, magánúton lehet ott családjával

Hová tűnt Orbán Viktor? És mit szól ehhez Willy Fog? – teszi fel a kérdést Magyar Péter

Hová tűnt Orbán Viktor? És mit szól ehhez Willy Fog? – teszi fel a kérdést Magyar Péter

Elhagyta Kunhegyes 80 éves volt fideszes polgármesterét a 60 évvel fiatalabb felesége

Elhagyta Kunhegyes 80 éves volt fideszes polgármesterét a 60 évvel fiatalabb felesége

Meloni is Floridába ment Trumphoz, aki “fantasztikus nőnek” nevezte az olasz miniszterelnököt

Meloni is Floridába ment Trumphoz, aki “fantasztikus nőnek” nevezte az olasz miniszterelnököt