Tetszett a cikk?

Néha egy családi albumból való fotográfia is közérdekűvé válhat. A Magyar Rádió zenei együtteseinek március 4-ei koncertjéhez készült, szerény kivitelű műsorfüzetbe szerkesztett képen Kodály Zoltánnak egy kisfiú virágcsokrot nyújt át. Ez a fiú Fischer Ádám, a gyermekkórus egykori tagja, az évfordulós koncert egyik dirigense, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának zeneigazgatója.

A Magyar Rádió jubileumi Kodály-évadjának nyitóhangversenye
március 4., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kodály és szignója
Szigorú és elnéző
© Gramofon
Köztudomású - és Fischer Ádámnak a koncert elé írt sorai is erről szólnak -, hogy a felnőttek világában szigorúságáról „hírhedett” Kodály a gyerekekkel megértő volt. Azt éreztük, hogy velünk szemben elnéző – állítja Fischer. Bizonyos, hogy ha gyerekekhez (kivált, ha gyerekkórusokhoz) hívták, mindig örömmel ment. Egész élete egyfajta gondoskodás volt a következő nemzedékek szellemi, morális létéről. Bárcsak megtörhetetlen valósággá váltak volna elméletei, módszere!

A Magyar Rádió Gyermekkórusa, amelyhez igen bensőséges kapcsolat fűzte, minden születésnapján fölkereste és fölköszöntötte őt. Nem is kezdődhetett másként a Kodály Zoltán halálának 40. évfordulójára emlékező koncert, mint hogy nyitányképp a gyerekkórus énekelt: a Serkenj fel, kegyes nép kezdetű népdalfeldolgozást, a Nagyszalontai köszöntőt. Valakinek a halálával járó veszteségre gondolni nem derűs dolog, az üde gyermekhangok, az éneklés látható öröme azonban mégis bizakodó hangulatot teremtett. A folytatás meg éppen a kétség és hit viszonyáról szólt, mert a Missa brevis szólalt meg. Az a mű, amelyet Kodály Budapest második világháborús ostroma alatt, búvóhelyről búvóhelyre vándorolva fejezett be, és amelyet 1945. február 11-én, az Operaház alsó ruhatárában mutattak be a legjobb magyar énekesek. Adj nekünk békét! – hangzik a fohász, és a Missa brevisszel tényleg a béke szólalt meg. A Magyar Rádió Énekkara Strausz Kálmán vezényletével adta elő - igen koncentráltan. Kodály miséjében a kórus és a szólisták szerepe egyenrangú – ennek elfogadását tükrözte Fodor Beatrix, Korondi Anna, Geötz Judit, Wiedemann Bernadett, Fekete Attila és Hámori Szabolcs disztingvált közreműködése. Ezután ismét a gyermekkar lépett pódiumra: előbb a 150. genfi zsoltárt, majd az Öt tantum ergót énekelték, biztos stílusismeretről adva tanúságot. A Pünkösdölővel a közösségi éneklés felszabadító élményét ragyogtatták föl a gyerekek. Ezt a blokkot Nemes László Norbert és Thész Gabriella vezényelte.

A műsort úgy állították össze, hogy Kodály kompozíciós munkásságának sokszínűsége mutatkozhasson meg. Az Öregek című kórusmű, amely Weöres Sándor versére készült, a francia zenei impresszionizmus iránti érdeklődésre mutat. Mintha egy színes krétarajz transzformálódna hangjegyekké, a Magyar Rádió Énekkara is ilyen rajzosan, pasztellszerűen tolmácsolta a művet. A Jézus és a kufárok bibliai jelenete miniatűr-dráma, ezt pedig ennek megfelelő drámai feszültséggel adta elő a kórus. Az est második felében a Pest, Buda és Óbuda egyesülésének ötvenedik évfordulójára (1923) szervezett ünnepi hangversenyre komponált Psalmus Hungaricus hangzott el. Megszólalt a teljes apparátus, tehát a szimfonikus zenekar is. Az orgonánál az egész hangversenyen Deák Lászlót hallhattuk. A Psalmus hangjai betöltötték a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet; Fischer Ádám pálcája alatt a kamarazenei részek épp oly plasztikusan hangzottak, mint az erős dinamikájúak.

Albert Mária
Gramofon Zenekrititikai Műhely

Gramofon

Birkózás Mozarttal

Hogy a publikum kezdetben nem rendült meg a produkciótól, mutatja, hogy rögtönzött köhögőkoncerttel szórakoztatta magát. Mozart zenéjével nehezen birkóztak, Csajkovszkij muzsikájában viszont otthon érezték magukat a Londoni Szimfonikus Zenekar világszerte elismert művészei.

Gramofon

Terápiás foglalkozás az Operában

Umberto Giordano André Chénier című operájának „új kiadása” az első igazi premier a Magyar Állami Operaházban ebben az évadban. Két szereposztás, hatalmas közönségsiker, bravózás, mámor az Ybl-palotában. És még?

Gramofon

Zavar és megrendülés a koncertteremben

Nagy fába vágta a fejszéjét a harminchárom éves, Kossuth-díjas zongoraművész, Bogányi Gergely. Legutóbbi szólóestjén négy, egyenként is embert próbáló szonátát szólaltatott meg. Mégsem a különös műsor – Bartók, Mozart, Chopin, Liszt műveinek párosítása –, hanem Bogányi zongorázása hozott zavarba.

Kult

Jóféle zúzás két részben

A European Mantra és Vernon Reid zenekara, a Masque koncertje előtt, az A38 hajó színpadára lépve nem viccből kérdezte a szervező Smart Music képviseletében Szepesi Mátyás, hogy vajon hányan hoztak füldugót a nézők közül. Valami vadság következett, két felvonásban. Jóféle vadság.

Gramofon

Carmen: import vagy hazai?

A Carmen népopera, a Köztársaság téren a helye – gondolják az aktuális igazgatók. 1982, 1993, 2000 – Bizet Carmenjének legutóbbi felújításai az Erkel Színházban. Most megint felújították a dalművet, a címszerepben a figyelemre méltó Vizin Viktóriával.

Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek

Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek

Nagy Márton letagadta, hogy 2015-től lett volna MNB-alelnök, pedig akkor lett az

Nagy Márton letagadta, hogy 2015-től lett volna MNB-alelnök, pedig akkor lett az

Új biciklis forradalom Magyarországon: az e-bringák megnyitották az utat az idősebbek előtt

Új biciklis forradalom Magyarországon: az e-bringák megnyitották az utat az idősebbek előtt

A sós vízbe pottyant disznótól az ünnepi asztalig: hogyan lett a húsvét főszereplője a sonka?

A sós vízbe pottyant disznótól az ünnepi asztalig: hogyan lett a húsvét főszereplője a sonka?