Tetszett a cikk?

Umberto Giordano André Chénier című operájának „új kiadása” az első igazi premier a Magyar Állami Operaházban ebben az évadban. Két szereposztás, hatalmas közönségsiker, bravózás, mámor az Ybl-palotában. És még?

Giordano: André Chenier
Karmester: Kesselyák Gergely, rendező: Selmeczi György
Február 16-17., Magyar Állami Operaház

Umberto Giordano
Verdi árnyékában
© Gramofon
A ház az André Chénier-bemutatóval sietett a műfaj születésének négyszázadik évfordulóját köszönteni. Közben az európai operaházak vezetői Párizsban tanácskoztak, és nagyjából megegyeztek abban, hogy a műfaj életképes, de csak korszerű értelmezésben - különben nem nyeri meg jövendő közönségét. Nos, a budapesti premier épp ezzel maradt adós, pedig ha van zenedráma, amely képes elviselni, hogy a mának, a napi ádázoknak üzenjenek vele, az a Chénier. Selmeczi György, aki ezúttal rendezőként jegyezte a produkciót, nem akart (nem mert?) kinézni a tragikus sorsú költő csaknem valóságos forradalmi történetének kulisszái mögül. A bevallottan konzervatív keretek azonban becsületesen föl voltak állítva. A közreműködők mostani tudásuk legjavát hozták, a produkció elkészült, noha fél évvel korábban még arról szállongtak hírek, hogy az egészet lefújják, annyival is kevesebb baj esik az Andrássy úton…Vass Lajos miniszteri biztos egy pszichoterapeuta nyájasságával teremtett békét a házban. Az André Chenier-vel Selmeczi György is bekapcsolódott a terápiás foglalkoztatásba: az idegesek megnyugodtak, de legalábbis a színpadra korlátozták indulataikat.

Giordano élete nem lehetett túl boldog, nemcsak a szülői ház szigorú szabályai miatt, hanem mert az „atya”, Verdi szelleme még teljes fénnyel ragyogott Itália fölött. Operát már nem írt, de jelen volt. A versenytárs, Puccini pedig a világfi fölényességével körözte le tagadhatatlanul nehézkes és a nemes érzéseket már-már tömény giccsbe fordító kortársát. Az André Chénier sokféle muzsika, wagnerien harsány, egy nymphenburgi porcelánhoz hasonlóan törékeny részletekkel. Akkor érdemes bemutatni, ha a főszerepek szentháromsága – szoprán, tenor, bariton – hibátlan, és a többi is igencsak megfelelő.

Lukács Gyöngyi olyan énekesnő, akihez egy rangos operaház bátran alakíthatná a repertoárját. Cserébe a ház elvárhatná (sőt, egy plauzibilis főrendező irányításával megkövetelhetné), hogy a rábízott szerepet formálja a maga arcára, és ne önmegvalósítson. De a Nabucco Abigélje néhány hónapja éppúgy Lady Macbethre emlékeztetett, mint most Magdalena Coigny a Chénierben. Kiss B. Atilla a költő híres, különböző gálaműsorokon mindig sikerszámként fölbukkanó első felvonásbeli áriáját reménytkeltően szólaltatta meg. Csakhogy a tapsok megköszöntével most nem lehetett elhagyni a játékteret, hanem küzdeni, „mind a vérpadig”. A levegő és a technika hiányával, az intonációs bizonytalansággal. Fokanov Anatolij Gérard alakjában a forradalom (zeneileg is) pedáns bürokratáját keltette életre. A másik szereposztás Gérardja – Kálmándi Mihály – hangban jól eltalált, drámai figura. Chénier alakjában Fekete Attila sikerrel teljesítette feladatát. Nagy kár, hogy nincs, aki figyelmeztesse, a túlrajzolt smink, a bonviván gesztusok nevetségesek, a tiszta erőből éneklés pedig előbb-utóbb a hang kárára válik. Bátori Éva ideális Magdaléna, szenvedélyes, könnyed és drámai. Hogy valójában két karmester hozta létre az előadást - Kesselyák Gergely és Selmeczi György -, kifejezetten használt a produkciónak. Zeke Edit díszletei fölöslegesen monumentálisak, különösen egy olyan színházban, ahol a technika majdnem menetrendszerűen elromlik. Velich Rita jelmezei épp elég pontosan ábrázolják a kort és a történetet.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Kult

Jóféle zúzás két részben

A European Mantra és Vernon Reid zenekara, a Masque koncertje előtt, az A38 hajó színpadára lépve nem viccből kérdezte a szervező Smart Music képviseletében Szepesi Mátyás, hogy vajon hányan hoztak füldugót a nézők közül. Valami vadság következett, két felvonásban. Jóféle vadság.

Gramofon

A zene valóban mindenkié?

Háromrészes koncertsorozat ért véget február 10-én a Zeneakadémia nagytermében. A privát szféráját igen határozottan őrző Klukon Edit-Ránki Dezső zongoraművész házaspár a jó cél érdekében kiléptette a nyilvánosság elé a kisebbik fiút, Fülöpöt - hárman együtt adtak hangversenyt. A kamaszkorból kilépő másik gyerek, Soma is ott volt, szorgalmasan fényképezte a családot.

Gramofon

Karate Kid Bocskaiban

Részben megváltoztatott programmal lépett fel a Bécsi Filharmonikus Zenekar Budapesten. Daniel Barenboim vezényelt, Lang Lang zongorázott, sztárparádé volt ez a javából. Ám mindenki jobban járt volna, ha a programot nem csak részben változtatják meg, mert amit Bartók Béla II. zongoraversenyével (merő jó szándékból) műveltek, az infernális volt.

Gramofon

Véres és kegyetlen kozák történet

Az Európa Kulturális Fővárosa címet 2010-ben viselő Pécsett még nem forognak a betonkeverők, azt viszont már most hallom, hogy a majdani programsorozatban fontos szerepre vállalkozó Pannon Filharmonikusok megkezdték az előkészületeket. Az európai színvonalat megcélzó erőfeszítések első gyümölcseit a Művészetek Palotájában ízlelhettük meg.

Óriási természetvédelmi siker: 100 év után visszatértek a kihalás szélén álló viharfecskék

Óriási természetvédelmi siker: 100 év után visszatértek a kihalás szélén álló viharfecskék

Biztonsági okok miatt nem indít és nem fogad járatokat a szentpétervári repülőtér

Biztonsági okok miatt nem indít és nem fogad járatokat a szentpétervári repülőtér

Tényleg apokalipszist okozhat egy erős napkitörés? Valójában mekkora veszélyben van a Föld?

Tényleg apokalipszist okozhat egy erős napkitörés? Valójában mekkora veszélyben van a Föld?

Új gomb jön: a Netflix egyik remek funkciója bekerül a YouTube-ba

Új gomb jön: a Netflix egyik remek funkciója bekerül a YouTube-ba