Tetszett a cikk?

A hamburgi Északnémet Rádió Zenekara - Christoph von Dohnányi vezetésével - Mahler I. szimfóniáját felülmúlhatatlannak tetsző tökéllyel játszotta el. A zenekar nem a leghíresebb együtteseket jellemző rutin-csúcsminőséget képviselte. Miközben hozta az elvárható maximumot, egyedi maradt, Mahler-tolmácsolása pedig olyan etalont állított fel, mely adaptálhatatlan és másolhatatlan.

Az Északnémet Rádió Zenekara – Hamburg
Km.: Vagyim Repin (hegedű), karmester: Christoph von Dohnányi
március 20., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Christoph von Dohnanyi
Jól egybentartott zene
© Terry O'Neill/Decca
A koncert Ligeti György Lontano című nagyzenekari darabjával kezdődött. Dohnányi a zenekari színek és árnyalatok, a szép együtthangzásokká transzformált disszonanciák fotórealisztikus kidolgozására és felmutatására helyezte a hangsúlyt. Nem hagyott kétséget afelől, hogy a hamburgi együttes a világ csúcszenekarai közé tartozik. Akusztikai értelemben a terem rendkívül barátságosan, alázattal szolgálta a művet, a karmester minden törekvését maximálisan segítette. S bár a mű inkább a Ligeti-oeuvre második vonalába tartozik (ezzel együtt vált az elmúlt négy évtized egyik legtöbbet játszott Ligeti-kompozíciójává), annál azért több, semmint hogy egy koncertterem akusztikai „berepülőpilótájává” nevezzük ki. Élénken él emlékezetünkben Eötvös Péter tavalyi produkciója az akusztikai romhalmaznak is nevezhető Budapest Kongresszusi Központban, amikor a Suisse Romande Zenekar élén, hasonlíthatatlanul rosszabb körülmények között, de sikerrel tárta fel a mű partitúráját. Dohnányi tagadhatatlanul élményszerűen, de pusztán levezényelte a darabot, Eötvös viszont elvezényelte. A Lontano népszerűségét jellemzendő, emlékezzünk meg a közelmúlt másik budapesti előadásáról is, amikor Vladimir Ashkenazy az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának élén nem értette meg a darabot.

A folytatásban Vagyim Repin szólójával Mendelssohn e-moll hegedűversenyét hallottuk. Férfiasan, értelmesen és tökéletes technikával játszott, ám az első tételben inkább a jólfésültség és a rutin biztosította a színvonalat. Mintha nem is vette volna fel elsőre a fonalat. A nyitótételben szinte azonnal be kell lépni a szólistának; minden hegedűs rémálma, hogy lemarad a belépésről, Repinnek is majdnem sikerült. A második tétel nemes lírája figyelemreméltó volt, de ez még mindig kevés ahhoz, hogy az előadás a legnagyobbakéhoz mérhető legyen. Dohnányi vezényletére kevés figyelem irányult, pedig ha az apró, alig látható mozdulatokra, a koncentráció rezdüléseire is figyelünk, akkor kiderülhetett volna, hogy az idős mester tökéletes formában, megkérdőjelezhetetlen színvonalon kísér. A lassútétel vége, majd a teljes harmadik tétel már olyan finomságokról, eredeti mozzanatokról, a zenei események olyan gazdagságáról árulkodott, amit erőfeszítés nélkül tudunk memóriánkban elraktározni. A tapsot Repin egy hangulatoldó ráadásszámmal, bűvészmutatvánnyal is felérő bravúrdarabbal köszönte meg. Egyként konstatálta mindenki, hogy Repin nagyon tud hegedülni, pedig többről van itt szó: Repin hegedűs. Hamarosan újra Budapestre jön, hogy ezt Brahms Hegedűversenyében is bizonyítsa.

A második részben, a Titán melléknévre hallgató Mahler-szimfóniában már minden figyelem a karmesterre irányult. Dohnányi tökéletes volt, rejtélyes, a kisujjával is hadosztályokat mozgató generális. S eközben egyetlen parancsoló mozdulata sem volt. Nem is oly rég az Amszterdami Concertgebouw Zenekara (csak hogy egy topzenekarra emlékezzünk) ugyanitt játszotta ezt a darabot (Mariss Jansons vezényelt), a kivitelezés szempontjából tökéletesen, az interpretáció azonban semmitmondó volt. Dohnányi sem az elemző értelmezésre helyezte a hangsúlyt, mégis egy hallatlanul összetett, varázslatos, többszörösen rétegzett Mahler-tolmácsolást hallottunk. Ugyanazzal a hangzáseszménnyel találkoztunk, mely a Ligeti-művet is jellemezte, de ez a hangzás most a mű közepébe talált. Sorolhatatlan mindaz a rácsodálkozást kiváltó hangszín és intonáció, mely ütemről ütemre vezette a hallgatót egy olyan birodalomban, amelyben alig-alig található a mi „birodalmunkra” emlékeztető mozzanat. Öntörvényű és minden elemében összecsiszolt, koherens mesevilág ez. Nem gyermeknek szól, a felnőtteknek mégis felfoghatatlan.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Strauss-panoráma, avagy koncert csukott szemmel

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar Richard Strauss hatalmas életművéből adott nagyszabású keresztmetszet-hangversenyt. A kivitelezés gondossága magasrendű zenei élményt adott, a kiválasztott darabok megközelítése, értelmezése azonban zárójeles megjegyzésekre bíztatta a kritikust.

Gramofon

Szerb rezesek tündöklése és bukása

Marjan Krstic esete tipikus: az ember hiú reményeket fűz egy kissé megkopott kultuszú műfaj új előadójához. Tíz évvel ezelőtt Boban Markovic, a Kocani Orkestar vagy a román Fanfare Ciocarlia által képviselt zene a balkáni kultúra húzóágazatát jelentette. Marjan Krstic bandájáról más jut az eszünkbe. Pillanatkép a szerb színesfém exportkilátásairól.

Gramofon

Dallamok erőből

Courtney Pine belép egy harmincemeletes ház liftjébe, megnyomja a 33-as gombot, majd kiszáll a harmincnyolcadikon. Valahogy így igyekszik kitágítani azokat a határokat, amelyeket az általa megszólaltatott stílusok, a társak és saját maga pillanatnyi képességei vagy a befogadó közeg jelenthetnek számára. Kevés kell hozzá, hogy mágusnak gondoljuk őt.

Gramofon

Virágcsokor Kodálynak

Néha egy családi albumból való fotográfia is közérdekűvé válhat. A Magyar Rádió zenei együtteseinek március 4-ei koncertjéhez készült, szerény kivitelű műsorfüzetbe szerkesztett képen Kodály Zoltánnak egy kisfiú virágcsokrot nyújt át. Ez a fiú Fischer Ádám, a gyermekkórus egykori tagja, az évfordulós koncert egyik dirigense, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának zeneigazgatója.

Gramofon

Mezítlábas, füstszűrőtlen ünnep

A varázsfuvola Sarastróját mostanában favágó méretű finn basszisták szólaltatják meg a legideálisabban. Mit tehet egy rendező-tanár, akinek növendékei között épp a legmélyebb fekvésű hang birtokosa nem szálfatermetű? Például egy létra tetejére ülteti. Talán nem nagy ötlet, ha csak egy ilyen jut az előadásra. De Ascher Tamás és tanítványai a létrás Varázsfuvola egészét a színház ünnepévé avatják.

Akcióba lendültek az orosz hackerek, szinte mindenki veszélyben lehet

Akcióba lendültek az orosz hackerek, szinte mindenki veszélyben lehet

Az Európai Parlament megszavazta az új Európai Bizottságot – Várhelyi Olivér ismét biztos lett

Az Európai Parlament megszavazta az új Európai Bizottságot – Várhelyi Olivér ismét biztos lett

Orbán Viktor azt állítja, nála nem lehet kijárni semmit

Orbán Viktor azt állítja, nála nem lehet kijárni semmit

Tiramisugolyó és fermentálás lépésről lépésre

Tiramisugolyó és fermentálás lépésről lépésre