Tetszett a cikk?

Befejeződött a Magyar Állami Operaház Májusünnepe; elkészíthető az első mérleg. A startnál nagy lendületet vett a dalszínház: egy igazi világsztárral és egy jól sikerült premierrel indította útjára a sorozatot. Csak így tovább?

Májusünnep a Magyar Állami Operaházban
április 29-május 10.

A Xerxes című Händel-operáról már szóltunk (Kovalik új rendezése: gondos kidolgozás, elementáris humor; hvg.hu, május 4.) , most sort keríthetünk a többire – nem pusztán zenei szempontból. Cecilia Bartoli budapesti fellépte tagadhatatlanul az évad eseménye volt, kivált médiaszempontból. Még az opera műfajával különben nem foglalkozó kereskedelmi televíziók is beszámoltak arról, hogy az énekesnő megérkezett – hogy milyen zöldségekkel körítették ezt a tényt, arra nem érdemes szót vesztegetni. Bartoli valódi médiaszemélyiség: beszédes tekintete, nyájas mosolya lefegyverző közlékenységgel párosul. Később persze rájövünk, Bartoli roppant okos, nyíltságának szigorú határai vannak, a titkait vagy azt, amit nem ránk tartozónak gondol, laza csacsogással leplezi. A sajtóbeszélgetésre farmert vesz, a koncertjeire dívához illő nagy toaletteket, amiket viselni is tud.

Cecilia Bartoli
Kifürkészhetetlen technika
© Gramofon archív
Három estet adott: az elsőt a Májusünnep nyitányaként az Ybl-palotában, kettőt pedig az Operaház partneréül szegődött Művészetek Palotájában. Az Operaházban elsőül Haydn- és Mozart-műveket énekelt, két részben öt ária hangzott el, nem számítva a ráadásokat. Demonstrálta, amit szóban is tudtunkra adott: régi muzsikuspartnere, Fischer Ádám hívása győzte meg, hogy el kell jönnie Budapestre.

Nem jut eszembe semmi negatívum: nem volt megingás, a virtuóz koloratúrák csilingeltek, a hosszú ívek hibátlanul szóltak. Ami a CD-kről is hallható, élőben emberfelettinek tetszett: elképesztő és kifürkészhetetlen a légzéstechnikája. Mozart éppoly énekművészeti csúcsteljesítményben szólalt meg, mint a második esten Händel és kortársai, a harmadikon pedig a mintaképhez, a kétszáz évvel „idősebb” dívához, Maria Malibranhoz köthető művek, amelyek között felfedeznivaló is akad (például Persiani románca). No meg a korabeli slágerek, amelyeket az idő nem nemesített meg, ám közönségbarát, tapsprovokáló számok. Bartoli természetesen lubickolt a sikerben, mindegyik estén eljátszotta, hogy ekkora ünneplésben még nem volt része, talán csak a harmadik este végén jelezte: elfáradt, elég volt, viszlát… Viszontlátnánk bizony szívesen, hogy a varázslatos magánszámok után egy komplett előadásban a médiaszemélyiség után a világhírű művészt, a kiváló partnert ismerjük meg – addig maradnak a DVD-k.

A Májusünnep a továbbiakban biztonsági kűröket futott. A francia és svéd turistának, illetve a hazai operafannak egyaránt élvezhető például a Traviata. Békés András rendezése időtálló, bár a karakterszereplők gesztusai avíttak. Kár, hogy a ragyogó Elena Mosuc mellé nem sikerült üdébb garnitúrát keríteni. A két Germont nemcsak szerepe szerint, hanem a valóságban is két korosztály. A fiatal Charles Castronovo elfogódott, az éneklése kicsit darabos, de majdnem biztosra vehető, hogy lesz belőle valaki. Az apaszerepet nagy rutinnal alakító Renato Bruson mindent tud a szakmáról és a közönségről – ugyan ki bánja, hogy az orgánum fénye helyenként megtörik? Bűnös módon (mentség: egy másik zenei esemény miatt) kimaradt számomra a Turandot, pedig ott egy igazi tenort hallhattam volna, ellentétben a Tosca Cavaradossijával. Gustavo Porta életrajza jó házakat említ, érthetetlen, hogy miért érik be azzal, amit nyújtani képes. Nincs jobb jelző, mint ami a kulisszák között használatos: mekegő tenor. Michele Crider, aki A végzet hatalma Leonorájaként 2007-ben, a Művészetek Palotájában jó benyomást tett, hanggal és indulattal is győzi Floria Tosca szólamát. A matéria szép, de a technika nem elég alkalmas a formáláshoz, bizony be kellene egy-két órára iratkoznia Bartolihoz… Scarpia hálás – mert negatív – szerepét Carlos Almaguer alakította meggyőzően, jó zenei stabilitással. Volt tehát, és legyen jövőre is Májusünnep, mert szükségünk van a kiemelt, a megkülönböztetett pillanatokra.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Kameruni "Kis kece lányom"

A korán érő zenészekre különösen élesre fent előadói csapdák leskelődnek: rutin, kiégés, az inspiráció hiánya. Ha jól sejtem, a zseniális Snétberger Ferenc is szembenézett már valamelyikkel eddigi pályája során. Egy kritikus se büszke rá, ha a korábbi kellemetlen élmények miatt eleve rossz szájízzel ül be a következő koncertre – de micsoda megkönnyebbülés, amikor a művész ekkora hátrányból is hanyag eleganciával győz!

Gramofon

"Szívesebben olvasok Attiláról, mint Napóleonról"

Rockernek indult és a lányok miatt jelenkezett énekkarba. Szeretne végre letelepdni valahol, és inkább Kelet-Európa vonzza, mint a Nyugat. Egy világhírű tenor, Charles Castronovo először lép fel Magyarországon. A Gramofon stábja vele beszélgetett.

Gramofon

Tévedések szomorújátéka

Kop.-pecs. Ha valaki nem ismerné a zálogházi becsüsök tolvajnyelvét, megfejthetjük a rejtvényt. Hogy minél kisebb összeget kelljen írni a zálogcédulára, a majdnem új holmikat is úgy minősítették: kopott, pecsétes. Esetünkben tényleg kopott és pecsétes volt a Művészetek Palotájában előadott Koldusopera-verzió.

Gramofon

Egyoldalú sokféleség, kalkulált meglepetések

A Szimfonikus körkép elnevezésű hangversenysorozat legutóbbi koncertjén a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar vendégkarmesterrel és külföldi „sztárszólistával” lépett fel. Az est karakterét az egyoldalú program és a sokféleség látszatát keltő, ám mégis egyoldalúnak mutatkozó sztár határozta meg.

Gramofon

Kovalik új rendezése: gondos kidolgozás, elementáris humor

A Májusünnep fesztivál reprezentatív eseményeként végre sor került Händel Xerxes című operájának bemutatójára a Magyar Állami Operaházban. Az öröm teljes: olyan előadásra válthat jegyet a publikum, amely egyszerre szórakoztató, magasrendű és tűpontos – e fogalmak nem zárják ki egymást.

Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére

Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére

Nőtt a munkanélküliség, csökkent a foglalkoztatottság, a KSH a bázisra mutogat

Nőtt a munkanélküliség, csökkent a foglalkoztatottság, a KSH a bázisra mutogat

A magyarokat még mindig az alacsony fizetések aggasztják, nem az LMBTQ – elkészült Magyarország 2024-es problématérképe

A magyarokat még mindig az alacsony fizetések aggasztják, nem az LMBTQ – elkészült Magyarország 2024-es problématérképe

A szálloda- és vendéglátóiparban is bevezetik a 24 hónapos munkaidőkeretet

A szálloda- és vendéglátóiparban is bevezetik a 24 hónapos munkaidőkeretet