Tetszett a cikk?

Kop.-pecs. Ha valaki nem ismerné a zálogházi becsüsök tolvajnyelvét, megfejthetjük a rejtvényt. Hogy minél kisebb összeget kelljen írni a zálogcédulára, a majdnem új holmikat is úgy minősítették: kopott, pecsétes. Esetünkben tényleg kopott és pecsétes volt a Művészetek Palotájában előadott Koldusopera-verzió.

Brecht-Weill: Koldusopera
Rendező: Böhm György
Április 16., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Azt ígérték az est létrehozói, hogy most majd Kurt Weill partitúrájának minden hangja megszólal. Az Oberfrank Péter vezette alkalmi zenekarban – amelyben jeles muzsikusok ültek – valóban megzendült minden kottafej, a produkció mégsem szólt semmiről – legfőképp Brechtről és Weillről nem. E bevezető után még megjegyezhető, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem külföldi sztárok által magasztalt akusztikáját a Keleti pályaudvaréval azonos, kaotikus hangzásúvá alakítani – no, az aztán művészet! A narrátor, Kocsis Gergely például egyrészt hallhatatlan volt, másrészt kedvetlen, álmatag és pontatlan, aki többször lekéste a belépéseit. Mivel a zenés dráma párbeszédeit elhagyták – hogy az énekeseknek ne kelljen szöveget mondaniuk – a színész feladata lett volna a számokat összekötni. Jó néhány ismert Brecht-fordulat is elhangzott, de tulajdonképpen új szöveg készült, amelyet Zöldi Gergely írt. A dalok németül hangzottak el, a verseket (az ígérttel ellentétben) nem fordították le, pedig a Müpában használatos feliratozó vélhetően rendelkezésre állt. Talán arra számítottak, hogy a publikum úgyis fújja ezeket a strófákat; ám az összekötőszöveghez sehogy sem akartak ízesülni a dalok.

A Koldusopera mindig azt a kérdést veti föl – legalábbis Magyarországon, ahol a konzervatív képzési hagyományok miatt a színésznevelés nehezen éri utol az európai követelményeket –, hogy milyen apparátussal adják elő a darabot. Ha kitűnő színészekre osztják a szerepeket, nem biztos, hogy a songok kellő muzikalitással szólalnak meg. Mégis, ugyancsak a hazai hagyományok szerint előnyösebb és főként hitelesebb, ha ezeket a számokat recitálja valaki, mint ha operaáriaként énekli. A song feladata ugyanis – a lexikon szerint is – az aktuális szöveg közvetítése.

Az alapkoncepció, mely szerint a leírt kottafejek szerint hangozzanak el a számok (lásd fent), az énekesek tekintetében súlyos tévedésnek bizonyult. Ez leginkább Wiedemann Bernadett és Kálmán Péter teljesítményén volt lemérhető, noha a mezőnyben ők nyújtották a legtöbbet. Wiedemann az Operaház Mahagonnyjában – a Koldusoperát megelőző Weill-Brecht közös alkotásban –egy hónappal ezelőtt lényegesen közelebb került a szerzők világához. Kálmán Péter, akinek színészi, sőt prózai képességei jól hasznosultak a Philemon és Baucis tavaszi fesztiválon játszott előadásában, most mintha A mosoly országa bonvivánját formázta volna, egy falusi önképző társulat színvonalán.

Az énekes szakma teli van „üzemi balesetekkel”: a betegeskedő Rozsos Istvánt igazságtalan lenne megróni a reccsenő hangokért. Szolnoki Apollónia Polly Peachum-je egy színészileg stabilabb csapatban talán megtalálta volna a helyét. Huszár Anitát őszinte sajnálat illeti, ha azt mesélték neki, hogy a Koldusopera egy Händel-kortárs komponista alkotása, tehát az ő barokk iskolázottságának éppen megfelel, mert csúnyán félrevezették. Igaz ugyan, hogy Gay és Pepusch Beggar’s Opera című darabja „mosott be” az olasz operajátszásnak Londonban 1728-ban – de az sajnos egy másik darab.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Tizenöt évig tartó szalagavató

A New Cool Collective azon kevés holland zenekar közé tartozik, amelyeknek több évre visszamenő kapcsolatuk van a magyar közönséggel. Mégis úgy kezdték mostani koncertjüket, mint akik csodálkoznak, hogy egyáltalán van Budapesten akárki, akit érdekel a zenéjük. Miért is van ez? Szerintem talán azért, mert ezek az amszterdami fiúk guineai groove-ot énekelnek öltönyben.

Kult

Sztárénekesek Budapesten: jó itt fellépni?

Olyan énekes sztárok léptek föl az elmúlt napokban Budapesten, akiknek jöttét tényleg várta a közönség. Akik nem a leszálló ágban lévők kategóriáját képviselik, hanem azt a minőséget, amely a fővárost visszaemelheti a fontos európai zenei állomások közé. Kritikusunk összegez.

Gramofon

Megannyi Lucifer

A tett halála az okoskodás – szögezi le Lucifer. Megannyi Éva (és Ádám) fanyalog okoskodón Zsótér Sándor legújabb operarendezésén, Ambrus Mária meghökkentő színpadképén. Ha jól számoltam, harmincöt zenedráma van ebben az évadban a Magyar Állami Operaház repertoárján. Nem szeretném, ha mindegyik épp ilyen keretben jelenne meg. De Haydn operájának, az Orpheusz és Eurüdikének magyarországi bemutatója végre nemcsak helyi értékű esemény volt. Két estére az európai zenés színjátszás éllovasának tekinthette magát a dalszínház.

Gramofon

Csodák márpedig vannak - még a MÁV-nál is

A parádés tavaszi fesztiválprogramok között meglapult néhány „normális” koncert is. Akik április első péntekjén Andrew Davis és Arkagyij Vologyosz helyett Takács-Nagy Gábort és Kocsis Zoltán választották, nem bánták volna meg, ha valóban választhatnak. A MÁV Szimfonikusok bérleten kívüli estjének hamar híre ment, a Zeneakadémia nagyterme teljesen megtelt.

Gramofon

Nigel vagyok és jazzelni akarok

Miután az ötvenkét éves angol hegedűvirtuóz, Nigel Kennedy mindent elért a klasszikus zenében, amit lehetett, egy ideje a könnyebb műfajnak tartott jazzben próbálgatja szárnyait. Nagyok az ívek, de a röppálya nem túl kiegyensúlyozott. Nem vesz tudomást arról, hogy aki nem tanulja meg a szárnymozgatás technikáját, könnyen a földbe csapódik. Mi tartja mégis a levegőben?

Cápa végzett egy turistával Marsza Alamnál

Cápa végzett egy turistával Marsza Alamnál

Niall Ferguson: Batman ideje jött el a világpolitikában

Niall Ferguson: Batman ideje jött el a világpolitikában

Nemzetközi lapszemle: Nyugaton összeomlott a jobbközép, a mérsékeltek a populista demagógokat utánozzák

Nemzetközi lapszemle: Nyugaton összeomlott a jobbközép, a mérsékeltek a populista demagógokat utánozzák

Mit tegyünk, hogy ne essen baja szilveszterkor a kutyánknak?

Mit tegyünk, hogy ne essen baja szilveszterkor a kutyánknak?