Tetszett a cikk?

A Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa a magyar karmesterek doyenjének koncertjén járt – lehet, hogy az utolsón. Lukács Ervinnek a kisujjában van a zene, bámulatos tapasztalat és tudás érződik minden mozdulata mögött. De garancia-e a nagy tapasztalat a magas színvonalú zenélésre?

A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye
Közreműködött: Jandó Jenő (zongora)
Vezényelt: Lukács Ervin
június 12., Zeneakadémia

Lukács Ervin mára szinte kivonult – kivonultatták – a zenei életből, aminek az ötvenes-hatvanas években egykor nagy reménysége, majd neves személyisége volt, többek közt az Operaház főzeneigazgatójaként és a Zeneakadémia karmester tanszakának vezetőjeként. Az utóbbi időben a MÁV Zenekar kérte fel időről időre, de műsornaptára szerint ez az együttes sem foglalkoztatja őt a következő évadban. A nyolcvanegy éves dirigens most kiváló fizikai kondíciónak örvend, de kérdés, vállal-e még fellépést fél év, egy év múlva? A szóbeszéd szerint operát már biztosan nem vezényel, és lassan végleg leteszi a karmesteri pálcát. Lehet, hogy utolsó fellépésén jártunk?

Lukács Ervin sosem volt az a típus, aki temperamentumával ragadta volna magával a hallgatóságot. Mindig inkább az akadémizmus napfényén érlelt, csöndes profizmust képviselte, ami olykor színtelen, olykor felemelő produkciókat eredményezetett, lett légyen szó zenekari árokról vagy koncerttermi pulpitusról. Leszögezhetjük: Magyarországon aligha van még egy olyan karmester, aki ilyen mélységben ismerné művek partitúráját, aki ilyen tévedhetetlenül intene be szólamokat, ilyen biztos kézzel vezetne együttest. Kérdés: mi a partitúra? Olyan vezérkönyv, ami alapján biztonságosan le lehet vezetni egy előadást, vagy csupán egy zeneszerző-fejben megszólalt hangzás tökéletlen lenyomata, ami kiindulópont ennek a sosemvolt hangzásnak az életre keltésére? Lukács Ervin számára a partitúra szent könyv: többé-kevésbé megteszi – a zenészekkel megtéteti –, ami abban írva vagyon, de nem tesz hozzá. Nem kelti életre, nem személyes, nem interpretál. Kivitelez.

Brahms ördögi nehézségű d-moll zongoraversenyében Jandó Jenő ezúttal is azt az arcát mutatta, amiből azt gyaníthatnók: kiégett művész, nincs mondanivalója. Lukács Ervin és az ő habitusa ebben megegyezik: Jandó is remek technikájú, de most nála is a hangjegyek akkurátus, előre begyakorolt megszólaltatása maradt a cél. Éltető akcentusokban szegény, langyos zenélést hallhattunk; lehetett tudni, mikor jön a következő hang, minden kiszámítható volt. Túlzottan lefoglalta a feladat, nem zenélt. Megjegyzendő: Brahms e szimfóniaméretű műve sem az előadónak, sem a hallgatónak nem sétagalopp: mintha kicsit még mesterségesen lenne felduzzasztva.

Schumann Negyedik szimfóniája azért zseniális alkotás, mert az első tételben felvonultatott motívumok, dallamok úgy alkotják a következő tételek zenéit, hogy a hallgatónak pillanatra sincs az az érzése, hogy erőltetett volna ez a konstruktivista eljárás, mégis felismerhetők maradnak ezek az átváltozásokon áteső témák. A zenekar jól teljesített, nem akart többet, mint vezetője, és ebbe beletartozik az is, hogy nem játszottak felszabadultan – talán éppen a nagyhírű dirigenstől tartottak. A most megjelent életút-kötetből (A Maestro – Lukács Ervin emlékezik) is kiderül, hogy Lukács Ervin hamar elkészültnek tud nyilvánítani egy produkciót. Hangzásban nincsenek nagy igényei. Ezt támasztotta alá a koncert is: furcsa volt tapasztalni, hogy nem korrigál, nem reagál arra, ami szól: piano helyett mezzoforte játszanak a fúvósok, túl vastag a hangzás – mindez másodlagos. A tempókat biztos kézzel adja meg, egy kis mozdulatából kiolvasható az új metrum, de a hangerő-arányok nem megfelelők a szólamok között; nem jön létre zenei dialógus, mert minden motívumnak csak az eleje hallható, mert menni kell tovább, és be kell inteni a következő hangszert. Minden elkezdődik, de semmi nem fejeződik be. Az ütemek egyformák, hiányzik a romantikus zenében néha oly fontos súlyos-súlytalan ütempárok hierarchiája.

Annál nagyobb meglepetést jelentett a ráadás, Schubert Rosamunda-zenéjének egyik tétele. Ebből kiderült, hogy Lukács Ervin szereti a zenét, és bizony, nemcsak tempókról és ritmusról, belépésekről, hanem hangvételről, karakterről, hangszínről és formálásról is vannak gondolatai.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Bartók+Bécs: milyen volt az idei Operafesztivál?

Nem akármilyen programot tűzött műsorára idén a Bartók+… Miskolci Nemzetközi Operafesztivál: Bartók Béla színpadi művei mellett a bécsi klasszikus mesterek és az új bécsi iskola alkotásaival találkozhatott a közönség. - Kritikusunknak tetszett a miskolci felhozatal.

Gramofon

Sanyi és Aranka menni opera

A hazai operajátszásról sokszor megjegyeztük: nem tesz jót a "zászlóshajó" Magyar Állami Operaháznak, hogy alig van alternatívája. Egyszemélyes mezőnyben elsőnek lenni nem kunszt, ugyanakkor túl sok kötelezettséget ró a delikvensre. Nos, az Ybl-palotához képest bolhányi méretű, ferencvárosi Sanyi és Aranka Színház (SASZ) olyan kezdeményezés, amely sikerével frissességre serkenthet.

Gramofon

Putyin és Menuhin randevúja

A külsőre Putyin-ra emlékeztető észt dirigens esete a Menuhinra hasonlító német hegedűssel? Félre a tréfát: annál is inkább, mivel a hasonlóság nem puszta látszat. Paavo Järvi erős kezű vezető, a szimpatikus Christian Tetzlaff muzsikálásának pedig fő jellegzetessége a mélység.

Gramofon

Hangtompító nélkül az Operában

Lassan befejeződik a kőszínházi évad, elkészülhetnek az első számadások. A Magyar Állami Operaház mérlegéből a „tartozik” oldalon lekerült Verdi A szicíliai vecsernye című operája. Hogy a „követel” oldalon ott volt-e valaha, arról nem vagyok meggyőződve.

Gramofon

Visszatérés az ősforráshoz Miskolcon

Arnold Schönberg Mózes és Áron című alkotásának két ősbemutatója is ismert: az 1954-es hamburgi koncertszerű és az 1957-es zürichi szcenírozott. Azóta legalább hatvan premiert ért meg, a nemzetközi opera- és fesztiválközpontokban rendszeresen színre kerül.

Egymilliárd eszközben van ott a chip, amiről most kiderült: nagyon súlyos hibát hordoz magában

Egymilliárd eszközben van ott a chip, amiről most kiderült: nagyon súlyos hibát hordoz magában

Halogén helyett LED? Ezeket az izzókat lehet itthon legálisan használni az autókban

Halogén helyett LED? Ezeket az izzókat lehet itthon legálisan használni az autókban

The Guardian-kommentár: Putyin lakájaként Trump nem kap Nobel-békedíjat, de egy Lenin-rend még leeshet neki

The Guardian-kommentár: Putyin lakájaként Trump nem kap Nobel-békedíjat, de egy Lenin-rend még leeshet neki

„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?

„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?