Tetszett a cikk?

Lassan befejeződik a kőszínházi évad, elkészülhetnek az első számadások. A Magyar Állami Operaház mérlegéből a „tartozik” oldalon lekerült Verdi A szicíliai vecsernye című operája. Hogy a „követel” oldalon ott volt-e valaha, arról nem vagyok meggyőződve.

Verdi: A szicíliai vecsernye
Rendező: Matthias von Stegmann, karmester: Kovács János
június 2., Magyar Állami Operaház

Az előadást megelőző beszélgetésen a főszereplők könnypárás szemmel dicsérték Stegmannt, s ez már fölkelthette volna gyanakvásunkat. Mert a magyar énekes – elnézést kérek a kivételektől – általában arról híres, hogy szereti a jó fiúkat (lányokat), mert azok nem sokat követelnek, beérik a jól begyakorolt gesztusokkal. Ha haragról van éppen szó, akkor a morcos arckifejezéssel, esetleg égre emelt tekintettel. Ha boldognak kell lenni, hát csapkodnak kezükkel, mint valami kismadár a szárnyával. Mint az esküvőjére készülő Elena is, Sümegi Eszter alakításában.

A hercegnő szerepe lehetetlenül sokféle: drámaian indul, bosszúszomjas, majdnem Lady Macbeth-i súlyú ária mutatja be jellemét, de végül könnyed, virtuóz koloratúr-énekesnők kedvenc koncertszámaként ismert boleróval (sicilianával) válik teljessé. A kiváló szoprán becsülettel teljesíti a zenei feladatot, de mintha személyes jutalomjátékának vagy saját szobra kifaragásához alkalmas eszköznek tekintené a szerepet, valahogy kívül marad az összjátékon. A csapatmunkában e produkció tagjai különben sem remekelnek. Fokanov Anatolijtól hangban, érzelemben igen távol áll Monforte bonyolult figurája: a vérengző, kegyetlen zsarnok egyben érző atya, fő ellensége a saját fia. Fokanov ennek ellenére hősként vonul be az évad kalendáriumába; igen rövid idő alatt tanulta meg Kálmándi helyett a szerepet.

Arrigo – Monforte fia – szólamát Fekete Attila kiabálta el, aki gyönyörű matériájával egyre felelőtlenebbül bánik. Az idősebb pályatársak még tudták, a hangra vigyázni kell, a gége nem javítható, mint egy billentyűjét vesztett zongora. Az erőltetésnek hamar következményei lesznek, lásd a világsztár Rolando Villazónt, akinek sikerült cisztát növeszteni a hangszálaira. Rácz István Procidaként ugyancsak tartózkodott az érzékeny frazírozástól. A kórus összeszedetten énekelt, ám érthetetlen, hogy ugyanazok, akik képesek például az Orfeusz és Eurüdikében belső késztetésből jelen lenni a színen, milyen hamar találnak vissza a sematikus és külsődleges kifejezéshez.

A premiert vezénylő Kovács János jó muzsikus és jó ember, s ez most megbosszulta magát: kiszolgálta az énekeseket, a zenekart, sőt a publikumot is. Engedett a sztereotípiának, miszerint egy Verdi-előadás akkor sikeres, ha iszonyú hangos. Kivételesen örültem, hogy csak egyetlen szereposztásra futotta, mert ha még egyszer végig kellett volna hallgatni e zajtömeget, alighanem töredelmes és kimerítő vallomást teszek nem létező off shore-cégeimről…

Közel ültem volna a zenekarhoz? De hiszen a Májusünnepen ugyanide szólt a jegyünk a Miguel Gomez-Martinez vezényelte Traviatára, amely a zenekari színek gazdagságában mutatott erőt és valódi koncentrációt. Persze tudjuk, a Traviata más karakterű mű, de A szicíliai vecsernye minden hősi hangvétele ellenére sokkal közelebb áll Bellini belcanto heroizmusához, mint a későbbi Verdi-zenedrámákhoz.

A „tartozik” oldalról tehát lekerült egy tétel, de gazdagabbak nem lettünk általa.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Ami tudni akartál az énekesnőről

Kozma Orsi egész pályáját végigkíséri az a kettősség, hogy miközben saját tehetsége által, saját jogán vívta ki a szakmai tiszteletet – mint az egyik legsokoldalúbb énekesnőnk –, valójában mintha mindig is csapatjátékos szeretett volna lenni.

Gramofon

Magasugrás a móló mellett: jazz Siófokon

Ed Neumeister, az Amerikában élő híres osztrák trombonos volt a Kodolányi Jazzverseny zsűri-zenekarának szólistája a május 11-i gálán, Siófokon. Így magas mércéhez kellett igazodniuk a győztes együtteseknek. Vajon megugrották?

Gramofon

Putyin és Menuhin randevúja

A külsőre Putyin-ra emlékeztető észt dirigens esete a Menuhinra hasonlító német hegedűssel? Félre a tréfát: annál is inkább, mivel a hasonlóság nem puszta látszat. Paavo Järvi erős kezű vezető, a szimpatikus Christian Tetzlaff muzsikálásának pedig fő jellegzetessége a mélység.

Gramofon

Milyen volt az Operaház májusi maratonja?

Befejeződött a Magyar Állami Operaház Májusünnepe; elkészíthető az első mérleg. A startnál nagy lendületet vett a dalszínház: egy igazi világsztárral és egy jól sikerült premierrel indította útjára a sorozatot. Csak így tovább?

Gramofon

"Szívesebben olvasok Attiláról, mint Napóleonról"

Rockernek indult és a lányok miatt jelenkezett énekkarba. Szeretne végre letelepdni valahol, és inkább Kelet-Európa vonzza, mint a Nyugat. Egy világhírű tenor, Charles Castronovo először lép fel Magyarországon. A Gramofon stábja vele beszélgetett.

Gramofon

Kameruni "Kis kece lányom"

A korán érő zenészekre különösen élesre fent előadói csapdák leskelődnek: rutin, kiégés, az inspiráció hiánya. Ha jól sejtem, a zseniális Snétberger Ferenc is szembenézett már valamelyikkel eddigi pályája során. Egy kritikus se büszke rá, ha a korábbi kellemetlen élmények miatt eleve rossz szájízzel ül be a következő koncertre – de micsoda megkönnyebbülés, amikor a művész ekkora hátrányból is hanyag eleganciával győz!

Piramist Budára, akropoliszt a Gellért-hegyre, ezerméteres szeméthegyet Berlinbe

Piramist Budára, akropoliszt a Gellért-hegyre, ezerméteres szeméthegyet Berlinbe

Mennyi az annyi? Kiszámolták, mennyi időt veszít az életéből minden egyes elszívott cigarettával

Mennyi az annyi? Kiszámolták, mennyi időt veszít az életéből minden egyes elszívott cigarettával

Kevés fékkel és ellensúllyal vághat neki sajátos tervei végrehajtásának az újrázó Donald Trump

Kevés fékkel és ellensúllyal vághat neki sajátos tervei végrehajtásának az újrázó Donald Trump

A grúz zűrzavartól az újvidéki katasztrófán és az amszterdami antiszemita támadásokon át Aszad bukásáig – 2024 krónikája

A grúz zűrzavartól az újvidéki katasztrófán és az amszterdami antiszemita támadásokon át Aszad bukásáig – 2024 krónikája