A hazai operajátszásról sokszor megjegyeztük: nem tesz jót a "zászlóshajó" Magyar Állami Operaháznak, hogy alig van alternatívája. Egyszemélyes mezőnyben elsőnek lenni nem kunszt, ugyanakkor túl sok kötelezettséget ró a delikvensre. Nos, az Ybl-palotához képest bolhányi méretű, ferencvárosi Sanyi és Aranka Színház (SASZ) olyan kezdeményezés, amely sikerével frissességre serkenthet.

Faragó Béla: Az átváltozás
Vígopera két felvonásban
Rendező: Lukáts Andor, karmester: Tihanyi László
június 10., Sanyi és Aranka Színház

Faragó Béla Az átváltozás, avagy Jó reggelt Samsa úr! című operájának előadásán sokan szorongtunk egy széken osztozva vagy párnán ülve a lépcsőn, mert az úgynevezett „szakma” kivonult az estre. A kevésbé tájékozottak kedvéért: a Ferencváros szívében, a Mátyás utcában, egy pincében működteti színházát Lukáts Andor. Egy-két segítőt nem számítva a SASZ one man show: Lukáts osztja a párnákat, emeli be a pótszéket, erősíti a lámpákat a kottaállványok fölé. Ő inspirálja a szerzőket is; például Faragó Bélát, aki korábban már komponált egy kamarazenei művet Gregor Samsa vágyakozása címmel, tehát évek óta birizgálta alkotói fantáziáját Franz Kafka páratlan hatású elbeszélése. Remélem, hogy a kamaszkorú olvasót ma is megérinti az egy reggelen váratlanul bogárrá változott kereskedelmi ügynök története. Az alaphelyzet a jelenben még érdekesebbé, talán időszerűbbé is hangolódott, hiszen a cégvezető korlátolt figurája esetleg ott ül a szomszédos íróasztalnál…

A Sanyi és Aranka Színház és Opera
Leheletnyi tér
© sasz.hu
Faragó Béla persze nem ragad le az efajta aktualizálásnál, megemeli a zeneileg nem könnyen megragadható történetet. Az operának – műfajából adódóan – valamelyest cselekményesnek kell lennie, ugyanakkor a történetet is el kell mesélni. A darab szerkezetének kialakításában kiemelkedő érdeme van a librettót író Kovács Kristófnak. Kórusszámok kötik össze a jeleneteket – a kar a SASZ szerény lehetőségei miatt felvételről szólal meg, a Szent Efrém Férfikar négy tagjának remek előadásában. Talán véletlen, de lehet tendencia is, hogy a kortárs szerzők szívesen merítenek ihletet énekkari kompozícióknál a gregoriánból. Az átváltozás zenei egységét a kórusok bensőséges lírája jól szolgálja.

Az átváltozás kiérlelt mű: különböző rétegeit – a kevés szólót, a párbeszédeket, a tercetteket és kvartetteket – úgy illesztette össze a zeneszerző, hogy a csaknem három órás, sűrű előadás feszültsége egy pillanatra sem csökken. Lukáts Andor rendezésének a koncentráltságon túl legfőbb erénye, hogy az énekesekből pazar színházi egyéniségeket teremtett. Az oratórium-előadóként elkönyvelt Jekl László például az apa figurájában érzékletes portréját adja a stupid kispolgárnak. Pataki Potyók Dániel alakítja Gregor Samsa fizikailag is megerőltető szerepét: nagyon emberi bogár. Kővári Eszter Sára, aki Ligeti Le Grand Macabre-jában vagy Eötvös Le Balconjában már bizonyította a modern művek iránt affinitását, most ugyanezt igazolja Grete Samsaként. A kis apparátus többi tagja – Molnár Ágnes, Szandtner Anna, Domahidy László, Érsek Dóra és a rap-epizódban Pogány Judit – is nagyszerű teljesítményt nyújt. A remek muzsikusokból álló, mindössze tízszemélyes zenekar szimfonikus gazdagsággal szólaltatja meg az operát. Faragó Béla sikeréből jókora rész illeti a zenei kivitelt a karmesteri székből irányító, gondos pályatársat, Tihanyi Lászlót.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Milyen volt az Operaház májusi maratonja?

Befejeződött a Magyar Állami Operaház Májusünnepe; elkészíthető az első mérleg. A startnál nagy lendületet vett a dalszínház: egy igazi világsztárral és egy jól sikerült premierrel indította útjára a sorozatot. Csak így tovább?

Gramofon

Putyin és Menuhin randevúja

A külsőre Putyin-ra emlékeztető észt dirigens esete a Menuhinra hasonlító német hegedűssel? Félre a tréfát: annál is inkább, mivel a hasonlóság nem puszta látszat. Paavo Järvi erős kezű vezető, a szimpatikus Christian Tetzlaff muzsikálásának pedig fő jellegzetessége a mélység.

Gramofon

Ami tudni akartál az énekesnőről

Kozma Orsi egész pályáját végigkíséri az a kettősség, hogy miközben saját tehetsége által, saját jogán vívta ki a szakmai tiszteletet – mint az egyik legsokoldalúbb énekesnőnk –, valójában mintha mindig is csapatjátékos szeretett volna lenni.

Gramofon

Hangtompító nélkül az Operában

Lassan befejeződik a kőszínházi évad, elkészülhetnek az első számadások. A Magyar Állami Operaház mérlegéből a „tartozik” oldalon lekerült Verdi A szicíliai vecsernye című operája. Hogy a „követel” oldalon ott volt-e valaha, arról nem vagyok meggyőződve.

Gramofon

Magasugrás a móló mellett: jazz Siófokon

Ed Neumeister, az Amerikában élő híres osztrák trombonos volt a Kodolányi Jazzverseny zsűri-zenekarának szólistája a május 11-i gálán, Siófokon. Így magas mércéhez kellett igazodniuk a győztes együtteseknek. Vajon megugrották?

Halálra gázoltak egy gyalogost Gyöngyösön

Halálra gázoltak egy gyalogost Gyöngyösön

Napokon belül árulni kezdik a Huawei újabb jó kamerás mobilját

Napokon belül árulni kezdik a Huawei újabb jó kamerás mobilját

Kósa: Nincs vége a NER-nek

Kósa: Nincs vége a NER-nek

Puzsér: a NER ma nyert 10 évet

Puzsér: a NER ma nyert 10 évet

„A politikusok szeretik a káoszt”

„A politikusok szeretik a káoszt”

Kiakadtak az akadémiai dolgozók, amiért Maróth Bakuba utazott Orbánnal

Kiakadtak az akadémiai dolgozók, amiért Maróth Bakuba utazott Orbánnal