Tetszett a cikk?

Arnold Schönberg Mózes és Áron című alkotásának két ősbemutatója is ismert: az 1954-es hamburgi koncertszerű és az 1957-es zürichi szcenírozott. Azóta legalább hatvan premiert ért meg, a nemzetközi opera- és fesztiválközpontokban rendszeresen színre kerül.

Schönberg: Mózes és Áron
Karmester: Kocsis Zoltán
június 18., Miskolc
A Bartók+Bécs Miskolci Nemzetközi Operafesztivál keretében

Adóssága csupán a magyar zeneéletnek volt – 2009. június 18-ig. Ezen a napon, a Bartók+Bécs Miskolci Nemzetközi Operafesztivál keretében először láthatta a közönség Magyarországon Schönberg operáját, a fesztivál és a Nemzeti Filharmonikusok közös produkciójában, Kocsis Zoltán vezényletével. A mű 2010 januárjában Budapesten, a Művészetek Palotájában is elhangzik; reményeink és vágyaink szerint ugyanolyan ihletett előadásban, mint Miskolcon. Az úgynevezett műhelybeszélgetésekre érdemes lesz a MüPában is Földes Imrét invitálni, aki oly egyszerűen és világosan vezette a fesztiválpublikumot Schönberg bibliai útjára.

Arnold Schönberg
© Gramofon archív
A zeneszerzőnek A bibliai út (Der biblische Weg) című prózai művét is eljátszották az esti premier előtt két órával. Ez is magyarországi bemutató volt: az operánál egy évtizeddel korábban kelt darabot a kaposvári egyetem színinövendékei keltették életre. Az ügy furcsasága, hogy a színjáték a húszas években játszódik, fiatalok között, akik a sport oldaláról, de más-más szemlélettel közelítik meg a zsidó állam megtalálásának/létrehozásának eszményét. Nincs egyetértés: három ifjú az életével fizet a cél és az eszköz megoldhatatlannak látszó konfliktusáért.

Schönberg operájával – amelyhez a librettót is ő írta – 1932-33-ban (még emigrációja előtt) visszatért az ősforráshoz, Mózes Első könyvéhez. Mózesre rendkívüli feladatok várnak, a rabság viszonylagos kényelméhez alkalmazkodott népet ki kell vezetnie Egyiptomból. Elfogadtatnia az egyetlen, láthatatlan és ábrázolhatatlan Istent a bálványok helyett. Ha az út előbb a pusztába vezet, ha a leghétköznapibb csodát sem cselekszi a láthatatlan, hogyan támaszkodjanak rá, mi végre vállalják az exodust? – ez a kérdés. Mózes elhivatott, de nem meggyőző, Áron kételkedő, de tud bánni az emberekkel. Áron képes egy adott helyzetre gyorsan és gyakorlatiasan reagálni, a hátráltató elvi megfontolásokat figyelmen kívül hagyva.

Aktuális dilemma, de nem feltételezhető, hogy az időszerűség vezette volna Kocsis Zoltánt, hogy ezt a páratlanul nehéz alkotást válassza. A zenei szövet bonyolultsága hatalmas kihívás, amivel sikeresen birkózott meg a zenekar és Antal Mátyás vezetésével az énekkar. Az lehetett a hallgató érzete, hogy csakis a dodekafónia az egyetlen hangzó eszköz a dramaturgiai kidolgozáshoz. A mű interpretációs egységét természetesen Kocsis adta, akinek biztos (és kényes) zenei ízlése uralta az egész produkciót.

Mózes szólama tulajdonképpen ritmikus recitáció; Wolfgang Schöne robusztus orgánuma tökéletesen megfelelt a szerep karakterének. Az Áront éneklő Daniel Brenna orgánuma nem „csodahang”, de pillanatnyilag egyetlen magyar énekest sem említhetnék, aki hasonló, speciális előadói kultúrával léphetne helyette pódiumra. A Pap alakjában Sebestyén Miklós basszusa, Ephraimitként Kálmán Péter alakítása és egy epizódfigurában a kórus tagja, Lisztes László járult hozzá, hogy az est meghatározó élményünkké legyen. Andrea Stanisci látványterve – kevés eszközzel jelzett zsinagógabelső – a régmúltat és a mát egyaránt idéző térbe helyezte a cselekményt és a szereplőket.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Putyin és Menuhin randevúja

A külsőre Putyin-ra emlékeztető észt dirigens esete a Menuhinra hasonlító német hegedűssel? Félre a tréfát: annál is inkább, mivel a hasonlóság nem puszta látszat. Paavo Järvi erős kezű vezető, a szimpatikus Christian Tetzlaff muzsikálásának pedig fő jellegzetessége a mélység.

Gramofon

Hangtompító nélkül az Operában

Lassan befejeződik a kőszínházi évad, elkészülhetnek az első számadások. A Magyar Állami Operaház mérlegéből a „tartozik” oldalon lekerült Verdi A szicíliai vecsernye című operája. Hogy a „követel” oldalon ott volt-e valaha, arról nem vagyok meggyőződve.

Gramofon

Ami tudni akartál az énekesnőről

Kozma Orsi egész pályáját végigkíséri az a kettősség, hogy miközben saját tehetsége által, saját jogán vívta ki a szakmai tiszteletet – mint az egyik legsokoldalúbb énekesnőnk –, valójában mintha mindig is csapatjátékos szeretett volna lenni.

Gramofon

Sanyi és Aranka menni opera

A hazai operajátszásról sokszor megjegyeztük: nem tesz jót a "zászlóshajó" Magyar Állami Operaháznak, hogy alig van alternatívája. Egyszemélyes mezőnyben elsőnek lenni nem kunszt, ugyanakkor túl sok kötelezettséget ró a delikvensre. Nos, az Ybl-palotához képest bolhányi méretű, ferencvárosi Sanyi és Aranka Színház (SASZ) olyan kezdeményezés, amely sikerével frissességre serkenthet.

Gramofon

Magasugrás a móló mellett: jazz Siófokon

Ed Neumeister, az Amerikában élő híres osztrák trombonos volt a Kodolányi Jazzverseny zsűri-zenekarának szólistája a május 11-i gálán, Siófokon. Így magas mércéhez kellett igazodniuk a győztes együtteseknek. Vajon megugrották?

Iráni közlések szerint csak Teherán tartományban 78 halálos áldozata volt az izraeli támadásnak

Iráni közlések szerint csak Teherán tartományban 78 halálos áldozata volt az izraeli támadásnak

Van egy kis bökkenő Nagy Márton újabb árcsökkentésével

Van egy kis bökkenő Nagy Márton újabb árcsökkentésével

Brad Pitt: „Én nem fogom a seggemet kilógatni repülőkből, mint Tom Cruise”

Brad Pitt: „Én nem fogom a seggemet kilógatni repülőkből, mint Tom Cruise”

USB-kábel szorult egy férfi húgycsövébe, műtéttel kellett eltávolítani

USB-kábel szorult egy férfi húgycsövébe, műtéttel kellett eltávolítani