Tetszett a cikk?

Extra sietséggel adta alvállalkozásba a Volánbusz a budai és a pesti régió egyes menetrendszerű járatait: a 6,3 milliárd forintos üzletre mindössze 11 napot adott.

„Az eljárás lefolytatása rendkívül sürgős, mivel a szolgáltatás nyújtásának megkezdésére 2009 augusztusában szükség van, azonban adott esetben a feladat ellátásához szükséges autóbuszok legyártása és helyszínre szállítása ajánlatkérő tapasztalatai szerint hat-nyolc hónap” – ezzel indokolta a Volánbusz Zrt., hogy a tavaly decemberben kiírt pályázatán még két hetet sem hagyott a jelentkezésre. Pedig az eddigi legnagyobb értékű üzletről van szó: a budai és a pesti régió egyes menetrendszerű buszjáratainak alvállalkozásba adásáról, ami összesen évi 5,6 millió hasznos kilométert, azaz utasokkal megtett távolságot jelent. A szolgáltatást 3,3 évre összesen 6,3 milliárd forintért vállalta el a T&J Busz Projekt Kft., illetve a Kontakt-Busz Közlekedési és Szolgáltató Tanácsadó Kft. A sietség annak ismeretében nehezen érthető, hogy a 24 Volán-társaságot közel három éve kelt szerződés kötelezi közszolgáltatásuk kiszervezésére. A közlekedési tárcával kötött szerződés szerint éves kilométer-teljesítményük legalább 5, legfeljebb 30 százalékát kell alvállalkozásba adniuk.

Némi kétséget ébreszt a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) legutóbbi – lapzártánkkor még nem jogerős – határozata afelől, hogy mindenkor igazi versenyben kelnek-e el az alvállalkozói pozíciók. Az említett tender szabálytalansága miatt a KDB ugyanis 5 millió forint bírságot rótt ki a Volánbuszra. Bár csak 2006-ban alakult, volánbuszos körökben amúgy nem ismeretlen a T&J, illetve a Kontakt-Busz, hiszen egy-egy korábbi tendert megnyerve tavaly óta a T&J Gödöllő, a Kontakt-Busz pedig Zsámbék térségében fuvarozhat. A Kontakt-Busz ügyvezető-résztulajdonosa, Lepp László 1983-tól 2006-ig – munkaköre megszűntéig – maga is a Volánbusznál dolgozott. A két társaság nem esik messze egymástól, a T&J és a Kontakt-Busz közös tulajdonosa a luxemburgi bejegyzésű Taibo Beteiligungen AG, amelyről Lepp csak annyit közölt a HVG-vel: „befektetőcsoport”. A T&J egyenesen el is zárkózott a nyilatkozattól, mondván, csak nyár végétől szolgáltat.

Mindkét cég kínai King Long buszokkal közlekedik – a King Long Magyarország Kft.-nek és a buszkereskedő Neobusz Magyarország Kft.-nek egyaránt ügyvezető-résztulajdonosa a T&J ügyvezetője, Kelemen János István. A jelek szerint ez a vállalkozói kör a buszbeszerzéstől a személyszállításig terjedő vertikumot szervezett. A versenytársak nem vitatják, hogy nem kell feltétlenül darabonként 50 milliós Mercedes vagy Scania buszokkal közlekedni, ám a fele áron elérhető King Longokat nem mindenki tartja ideálisnak. A zsámbéki térség utasai legalábbis aligha: egyikük januárban azért reklamált az Index portálján, mert a kínai járműben mínusz 7 fokot mért. Honlapján a Kontakt-Busz azt ígéri, a fűtésrendszert február végéig hatékonyabbá teszi. A budai és a pesti régió a többi, négy-öt éves szerződéstől eltérően csak 3,3 évre szól, így a konkurensek szerint a több mint 6 milliárd forintos vállalási díjat csak az olcsóbb autóbuszokkal lehet kigazdálkodni. „Nem nyereségtermelő, inkább stratégiai ügy” – jellemezte az üzletet a HVG-nek Lepp László, arra utalva, abba nem a gyors haszon reményében vágtak bele, a pozíciószerzés inkább hosszabb távú terveikbe illeszkedik.

Az alvállalkozók listáját látva kissé belterjesnek tűnik a Volán-társaságok kiszervezése, hiszen jobbára csak kisebb cégek, illetve Volán-kötődésű vállalkozások rúghatnak labdába. Mivel a cégcsoport privatizációja lekerült a napirendről, az átlátható részvényeladás helyett a Volán tevékenységének egy részét alvállalkozások révén magánosítják. Tőkeerős konkurens azonban nem került a körbe, s nagyobb darabot sem engedett át egyetlen Volán sem a magántársaságoknak. Az esetleges privatizáció iránt saját bevallásuk szerint érdeklődő nagy cégek, mint a Veolia vagy a Waberer's, nem bukkantak fel az alvállalkozók között; kivétel a Videoton-csoporthoz tartozó VT-Transman Kft., amely az Alba Volán Zrt. felségterületén szolgáltat tavaly óta. Ugyanakkor még az is előfordul, hogy egyes esetekben maga a Volán az egyik tulajdonos a szerződtetett társaságban. A Jászkun Volánnak fuvarozó Panoráma Tourist Kft. például máig a megrendelője többségi tulajdonában van. A Mátra Volán pedig 19 százalékát jegyzi a tavaly augusztus óta neki bedolgozó Kékesbusz Kft. tőkéjének, amit az állami cég „a kezdeti időszakban a szolgáltatás biztonságának növelése érdekében” tart indokoltnak. A másik, 2006 óta a Mátra Volánnak szolgáltató alvállalkozóban, az 55 új buszt csatasorba állító Color Tours Kft.-ben pedig az állami cég 2007 végéig volt tulajdonos. A Color Tours a pályáját a Mátra Volán utazási irodájaként kezdte, azóta a Seychelle-szigeteken bejegyzett Melbury Trading Corp. kezébe vándorolt.

Bármilyen természetű legyen is a vállalkozók kiválogatódása, bevonásuk célja, azaz a Volán-társaságok működési költségének csökkentése, illetve a szolgáltatás minőségének javulása – többnyire – teljesülni látszik. A Mátra Volán legalábbis arról számolt be, hogy az átlagos alvállalkozói kilométerdíjak nem érik el az állami cég önköltségének 70 százalékát.

A pályázatok előnyben részesítik az új buszokat ajánló vállalkozásokat, így a rendszer hozzájárul a 11 éves átlagéletkorú Volán-buszok flottacseréjéhez. Például a Szekér-Transz'99 Bt. kilenc darab saját Mercedesszel és Neoplannal fuvaroz egyebek között a Budapest–Dány vonalon. A költségeket azzal is csökkentik, hogy a tulajdonos Szekeres testvérpár alkalmanként sofőrnek is beugrik. Ugyancsak családi vállalkozás a Volánbusz és a Kőrös Volán területén szolgáltató, 33 darabos flottával rendelkező Áipli Busz Kft. Áipli László – aki valaha a Kunság Volánnál dolgozott – azt állítja, mióta ők üzemeltetik a járatokat, érzékelhetően nőtt az utaslétszám. Igaz, a szerződés e tekintetben nem ösztönző, a vállalkozás az utasok számától független kilométerenkénti díjat kap.

VITÉZ F. IBOLYA

Kórházak és óvodák maradtak áram, fűtés és víz nélkül egy éjszakai orosz légicsapás után Odesszában

Kórházak és óvodák maradtak áram, fűtés és víz nélkül egy éjszakai orosz légicsapás után Odesszában

Trumpnak terve, Európának ereje és bátorsága nincs az ukrajnai békéhez

Trumpnak terve, Európának ereje és bátorsága nincs az ukrajnai békéhez

Hamvay Péter: Egész pályás letámadás

Hamvay Péter: Egész pályás letámadás

Körülnéztek a német gazdaságban, és nagyon nem tetszett a szakértőknek, amit találtak

Körülnéztek a német gazdaságban, és nagyon nem tetszett a szakértőknek, amit találtak