szerző:
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A tudósok régóta gyűjtik a mesemondással kapcsolatos tényeket. Innen tudjuk, hogy a mesék segítenek információkat megjegyezni, összpontosítani, együttérzésre nevelni és eligazodni az élet viszontagságai között. Arra azonban csak mostanában kezdtek rákérdezni, hogy miért is van ez így. Részlet a Hogyan meséljünk gyerekeknek? című könyvből.

„A kényszerek világában élve miért áldozunk önszántunkból annyi időt olyan történetekre, amelyekről az elbeszélő és hallgató egyaránt tudja, hogy soha nem történtek meg és nem is fognak?”

Ezzel a kérdéssel kezdődik Brian Boyd evolúciókutató On the Origin of Stories (A történetek eredete) című könyve. Hasonló kérdést tesz fel David Sloan Wilson a Darwin’s Cathedral (Darwin katedrálisa) című könyvében. A Binghamtoni Egyetem biológia- és antropológiaprofesszora annak lehetőségét kutatja, hogy a kultikus történetek (az ő esetében kimondottan a vallásos történetek) olyan csoporttá egyesítik-e a befogadóikat, amelyet meghatározott evolúciós előnyök jellemeznek. Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása túlmutat a könyvön (hiszen írói csak óvodapedagógusok), mindazonáltal a kognitív kutatók, idegtudósok és evolúciókutatók között folyó párbeszéd meggyőzően világít rá a mesemondás jelentőségére.

Egyszerűen fogalmazva, az ember rendkívüli mértékben társas lény, úgy is mondhatjuk, „szuperszociális” faj. A fajként és ebből adódóan az egyénként elért sikereink is nagyrészt annak köszönhetők, hogy képesek vagyunk együttműködni és versenyezni egymással. A családunkkal, a törzsünkkel és a szomszédainkkal való együttműködés és versengés közötti vékony határvonalon lépkedünk, és ez vezetett azoknak a nagyszerű eszközöknek a kialakulásához, amelyekkel információt oszthatunk meg vagy tarthatunk vissza, következtethetünk mások szándékaira, ráerőltethetjük másokra a saját akaratunkat, vagy éppen titokban tarthatjuk a gondolatainkat.

A mesemondás ezen alapvető eszközök egyike

A mesemondás által osztjuk meg másokkal, mi történt velünk, minek a bekövetkezésében reménykedünk, vagy hogy éppen mit szeretnénk tenni. Jennifer Aaker, a Stanford Üzleti Iskolájának marketingprofesszora megállapította, hogy ha az információk egy történet részét képezik, akkor akár 22-szer jobban emlékezünk rájuk, mint amikor csak a tényeket halljuk.

Emellett a történetmondás az emberek legfőbb módszere arra, hogy hazugság révén félrevezessenek másokat, vagy legalábbis megkíséreljék ezt. A szorult helyzetbe kerülő négyévesek többsége önkéntelenül is történeteket eszel ki, hogy elkerülje a kellemetlen igazságot. Azonban úgy tűnik, a felnőttek sem sokkal jobbak: a nyilvános kommunikáció 65 százalékát pletykák teszik ki.

A történetek azonban sokkal többre képesek annál, mint hogy csak igazságokat és hazugságokat közvetítsenek. A sikerkönyvek és a 30 ezer éves barlangfestmények bizonyítják, hogy a történetek világszerte lebilincselik az embereket. Pénzt adunk ki a jó történetekért, holott, mint ahogy arra Brian Boyd is rávilágít, „az elbeszélő és a hallgató egyaránt tudja, hogy soha nem történtek meg, és nem is fognak”.

Az igazmondás vagy a hazugság puszta véghezvitelén kívül az emberek arra is használják a történeteket, hogy felhívják magukra a figyelmet, tettekre sarkalljanak másokat, viselkedéseket és érzelmeket váltsanak ki és bizalmat ébresszenek. A történetmondás az elsődleges eszköze annak, hogy értékeket adjunk át a társadalmi csoportunk tagjainak, többek között a szülők a gyerekeknek. Ahogy a The Atlantic egyik cikke megjegyzi,

„A történetek lehetőséget biztosítanak az embereknek arra, hogy úgy érezzék, ráhatásuk van a világra. Lehetővé teszik, hogy észrevegyük a mintázatokat a zűrzavarban […], a létkérdések megoldásának egyik módját jelentik”.

A történetmondás az egyik elsődleges módja annak, ahogyan a szülők a gyerekeknek, vagy az egyik ember a másiknak a kultúrát, vagyis a jelentést közvetíti. És nemcsak a jelentéseket adjuk így át, hanem a létezésmódokat is. A viselkedést. A hangnemet. A tartást. A családtörténetet. „Miközben hallunk kibontakozni egy történetet, az agyhullámaink ténylegesen elkezdenek összehangolódni a beszélő agyhullámaival” – írja Elena Renken. Renken Uri Hasson munkájára építve fogalmazta ezt meg, aki a Princeton Egyetem pszichológia- és idegtudományi professzora, akinek történetmondásról és kommunikációról szóló TED-előadását is érdemes meghallgatni.

A történetmondás az intimitás és a bizalom megteremtésének egyik eszköze

HVG Könyvek

Azok az emberek, akik gyakran osztanak meg történeteket egymással, általában sajátos és tartós köteléket alakítanak ki. Ez az oka annak, hogy a Psychology Today tudományos ismeretterjesztő blog szerint a felolvasás az egyik legjobb módszer arra, hogy a szülők boldog gyermeket neveljenek. A tartalom szinte lényegtelen. Érzelmi intimitásra vágyunk, és a történetek megosztása szinte mindennél jobban képes ennek a megteremtésére.

Jonathan Gottschall nagy horderejű, The Storytelling Animal (A mesemondó állat) című könyvében azt írja, hogy a kitalált történetek „együttérzőbbé tesznek minket, és jobban tudunk tájékozódni általuk az élet nehéz helyzeteiben”. Gottschall a valós élet főpróbáiként írja le a történeteket. Marco Iacobonit, a UCLA úttörő idegtudósát idézi, aki a tükörneuronok tanulmányozásával foglalkozik: „Együttérzünk a kitalált karakterekkel […], mert szó szerint mi is ugyanazokat az érzéseket éljük át.” A történetmondás nem evolúciós hiba, mert „a kitalált történetek […] a hasznunkra válnak”.

A történetmondás velünk született lehetőség, amelyhez nincs szükség a tudományos szakszavak ismeretére. Egyébként is azzal telik a napjaink nagy része, hogy történeteket osztunk meg hol magunkkal, hol a munkatársainkkal, hol a barátainkkal. Gottschall találó megfogalmazásában „a történet olyan az embernek, mint a halnak a víz”. A mesemondásból fakadó érzelmi kötelék pedig örök ajándék lesz számunkra és a gyermekünk számára is.

A fenti cikk a Hogyan meséljünk gyerekeknek? című könyv szerkesztett részlete. A kiadvány szerzői, akik szülőként és tanárként is gyakorlott mesemondók, bevezetnek a mesemondás mesterségébe, a gyakorlatok pedig segítenek életre kelteni a módszert. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Könyvek HVG Könyvek

Gyermekkori traumák, felnőttkori viselkedési minták

Mit élnek át az alkoholbeteg szülők gyermekei felnőttkorban? A Janet G. Woititz amerikai pszichológus által bemutatott jellemzők nem szükségképpen igazak mindenkire, de a lista jó kiindulópont lehet a helyzet feldolgozásához. Részlet Békési Tímea és Dr. Kassai Szilvia Újraépített életek - Történetek szenvedélybeteg szülők felnőtt gyermekeiről című könyvéből.

HVG Könyvek HVG Könyvek

Mik a gyermek egészséges fejlődésének feltételei?

Az, hogy sikeres lesz-e egy gyermek fejlődési folyamata, azon múlik, hogy a családi közeg biztosítja-e számára az egészséges fejlődéséhez szükséges feltételeket. Részlet Békési Tímea és Dr. Kassai Szilvia Újraépített életek című könyvéből.