Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"54379bce-aacd-44c2-b1ad-3ca6b2d2e807","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A jegybank korábban februárra várta az infláció lassulását, most már csak az első negyedévre. A pocsék januári adat miatt az egész éves előrejelzés fölfelé tolódik. Főleg a szolgáltatások januári áremelkedése volt meglepő. A lakosság inflációs várakozásai 2022-t idézik. A Monetáris Tanács szerint szigorúságra van szükség, ezért marad a 6,5 százalékos alapkamat.","shortLead":"A jegybank korábban februárra várta az infláció lassulását, most már csak az első negyedévre. A pocsék januári adat...","id":"20250225_Eselyes-hogy-februarban-sem-lassul-az-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54379bce-aacd-44c2-b1ad-3ca6b2d2e807.jpg","index":0,"item":"dd0c9e32-a17a-4e9b-8725-084a01efc7bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250225_Eselyes-hogy-februarban-sem-lassul-az-inflacio","timestamp":"2025. február. 25. 16:37","title":"MNB: Esélyes, hogy februárban sem lassul az infláció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95bc852f-ea9e-4698-9ba5-c0c57d200132","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A fiatal súlyos sérülésekkel túlélte a zuhanást.","shortLead":"A fiatal súlyos sérülésekkel túlélte a zuhanást.","id":"20250225_tulelte-zuhanas-kispest-panelhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95bc852f-ea9e-4698-9ba5-c0c57d200132.jpg","index":0,"item":"a8c75b2a-7043-4370-949a-7c60ea9f3c79","keywords":null,"link":"/itthon/20250225_tulelte-zuhanas-kispest-panelhaz","timestamp":"2025. február. 25. 19:39","title":"Szomszédai szerint zárkózottan élt a férfi, aki kiugrott egy kispesti panelházból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"934a8f42-09b4-47ab-b8e9-27e7fab4d52f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Bentley Bentayga legújabb limitált szériás verziója egyedi külsővel és belsővel, de már W12-es motor nélkül debütált.","shortLead":"A Bentley Bentayga legújabb limitált szériás verziója egyedi külsővel és belsővel, de már W12-es motor nélkül debütált.","id":"20250226_itt-a-luxustol-tocsogo-legujabb-hatalmas-bentley-bentayga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/934a8f42-09b4-47ab-b8e9-27e7fab4d52f.jpg","index":0,"item":"07e5f5ea-b89a-42ae-b567-4853a4a686b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250226_itt-a-luxustol-tocsogo-legujabb-hatalmas-bentley-bentayga","timestamp":"2025. február. 26. 07:59","title":"Itt a luxustól tocsogó legújabb hatalmas Bentley","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4451c744-f8cf-4b88-9de5-e0c371b83a96","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bemutatták annak a hídnak a látványtervét, amit 2028-ban adhatnak át a forgalomnak az amerikai Maryland államban.","shortLead":"Bemutatták annak a hídnak a látványtervét, amit 2028-ban adhatnak át a forgalomnak az amerikai Maryland államban.","id":"20250225_baltimore-hid-baleset-latvanyterv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4451c744-f8cf-4b88-9de5-e0c371b83a96.jpg","index":0,"item":"8b6ce78b-5a5b-4625-a3c0-29006f676f2c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250225_baltimore-hid-baleset-latvanyterv","timestamp":"2025. február. 25. 18:03","title":"Így néz majd ki az új baltimore-i híd, amit 2024-ben rombolt le egy teherhajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9eb06466-fe98-4619-8570-629d29dc62b0","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Clint Hill ugrott fel az elnök limuzinjára, amikor Dallasban eldördült a lövés. 93 éves volt.","shortLead":"Clint Hill ugrott fel az elnök limuzinjára, amikor Dallasban eldördült a lövés. 93 éves volt.","id":"20250225_kennedy-merenylet-dallas-titkosszolgalat-ugynok-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9eb06466-fe98-4619-8570-629d29dc62b0.jpg","index":0,"item":"da088904-a051-4a84-8a25-8132c07a9e3c","keywords":null,"link":"/kultura/20250225_kennedy-merenylet-dallas-titkosszolgalat-ugynok-halal","timestamp":"2025. február. 25. 09:13","title":"Meghalt a Kennedy-merénylet egyik leghíresebb fotóján szereplő titkosügynök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c72a4e7e-e1b7-42f0-8cd6-7ff56854066a","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A MÁV szerint nem tartható az eredeti egy hónapos határidő, mert sok pályázati anyag esetében pontosításokra, részletezésekre van szükség.","shortLead":"A MÁV szerint nem tartható az eredeti egy hónapos határidő, mert sok pályázati anyag esetében pontosításokra...","id":"20250226_Megakadt-a-palyaudvarok-99-eves-koncesszioba-adasa-mert-tul-vazlatosak-voltak-a-palyazatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c72a4e7e-e1b7-42f0-8cd6-7ff56854066a.jpg","index":0,"item":"5a1829ec-da83-4ad8-b145-0696133050b1","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250226_Megakadt-a-palyaudvarok-99-eves-koncesszioba-adasa-mert-tul-vazlatosak-voltak-a-palyazatok","timestamp":"2025. február. 26. 11:30","title":"Megakadt a pályaudvarok 99 éves koncesszióba adása, mert túl vázlatosak voltak a pályázatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Európa érdeke, Trump motivációi, a német választások tanulságai a világsajtó fókuszában. Válogatásunk a lapok írásaiból.","shortLead":"Európa érdeke, Trump motivációi, a német választások tanulságai a világsajtó fókuszában. Válogatásunk a lapok írásaiból.","id":"20250225_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"89abf7f2-9ff9-4ad9-a164-b4c126c7df95","keywords":null,"link":"/360/20250225_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 25. 11:00","title":"Volt NATO-főtitkár: Ukrajna számára a legnagyobb biztonsági garancia a NATO-tagság lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c729dfb-5f8d-4d96-a0bc-074c160bba3d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rendkívül ritka, kullancsok által terjesztett kórokozót kapott el egy beteg az Egyesült Államokban, de úgy, hogy nem őt csípte meg a kullancs, hanem egy másik embert – aki aztán neki adta az egyik veséjét.","shortLead":"Rendkívül ritka, kullancsok által terjesztett kórokozót kapott el egy beteg az Egyesült Államokban, de úgy, hogy nem őt...","id":"20250226_kullancs-fertozes-szervatultetes-bakterium-ritka-megbetegedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c729dfb-5f8d-4d96-a0bc-074c160bba3d.jpg","index":0,"item":"fc247014-cc6c-47d9-930c-23f3ab039e89","keywords":null,"link":"/tudomany/20250226_kullancs-fertozes-szervatultetes-bakterium-ritka-megbetegedes","timestamp":"2025. február. 26. 20:03","title":"Ritka, veszélyes kullancsfertőzést kapott el egy férfi, de úgy, hogy nem is őt csípte meg a vérszívó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miért bukik el az óriási projektek nagy része, és hogyan lesz egy vízióból győzedelmes terv? A világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent és Dan Gardner újságíró ennek a kérdésnek jár utána a Megvalósítás hatékonyan című könyvben. Szerkesztett részlet kiadványból.
Kezdjük mindjárt egy kaliforniai történettel! Az „Arany állam” szavazóit 2008-ban arra kérték, képzeljék magukat Los Angeles főpályaudvarára, egy csillogó, ezüstszínű vonatra. Idézzék maguk elé, ahogy a vonat elhagyja az állomást, csendben átsuhan az agglomeráción és a dugókon, majd felgyorsul és beszáguld a szélesen elterülő Központi-völgy vidékére. Mire a személyzet összeszedi a reggeli után a csészéket és a tányérokat, a vonat lelassul és begördül egy állomásra. San Francisco belvárosába érkezünk.
Az egész utazás nem tart tovább két és fél óránál – körülbelül annyi időt vesz igénybe, mint amikor egy Los Angeles-i lakos kocsival kimegy a repülőtérre, áthalad a biztonsági rendszeren, beszáll egy gépbe, amely azután a felszállópályán sorakozva várja az indulást. A vonatjegy 86 dollárba kerül. A projekt neve: Kaliforniai nagy sebességű vasút. A tervek szerint a világ két hatalmas városát kötötte volna össze, útba ejtve a csúcstechnológia globális fellegvárát, a Szilícium-völgyet is. A projekt káprázatos vízió volt, ráadásul 33 milliárdos összköltségért 2020-ra működőképes lett volna. Népszavazást tartottak az államban, és a kaliforniaiak jóváhagyták a tervet. A munka megkezdődött.
E sorok írásáig azóta tizennégy év telt el. A projekttel kapcsolatban rengeteg a bizonytalanság, de az egészen biztos, hogy a végeredmény nem felel meg az ígéreteknek. Miután a szavazók igent mondtak a projektre, az útvonal számos pontján megkezdődött az építkezés. Menet közben azonban folyamatosak voltak a csúszások. A terveket többször is módosították. A becsült költségek 43 milliárd, 68 milliárd, 77 milliárd, majd csaknem 83 milliárd dollárra emelkedtek. A legmagasabb becslés jelenleg 100 milliárd dollár. Az igazság azonban az, hogy senki sem tudja, végül mekkora lesz az összköltség.
Kalifornia kormányzója 2019-ben bejelentette, hogy az állam csupán az útvonal egy részét készíti el: a kaliforniai Központi-völgyben fekvő Merced és Bakersfield közötti több mint 275 kilométeres szakaszt, amelynek becsült költsége 23 milliárd dollár. A belső szakasz befejezésével a beruházás leáll. Egy későbbi kormányzó döntésétől függ majd, újraindítják-e a projektet, és ha igen, honnan szereznek durván 80 milliárd dollárt, hogy végre összekössék Los Angelest San Franciscóval.
A viszonyítás kedvéért gondoljunk bele, hogy csupán a Merced és Bakersfield közötti vonal költségei akkorák vagy magasabbak, mint Honduras, Izland és még körülbelül száz másik ország éves bruttó hazai terméke. És ebből a pénzből fogják megépíteni Észak-Amerika legkorszerűbb vasútvonalát két olyan város között, amelyről Kalifornia határain túl alig hallott valaki. A kritikus hangok szerint ez lesz a „semmibe száguldó szupergyors vonat”.
Hogyan lesz egy vízióból sikeres projekthez vezető terv? Semmi esetre sem így. A nagyratörő elképzelés csodálatos dolog, Kalifornia pedig merész volt, és hatalmasat álmodott. A vízió azonban nem elegendő, még akkor sem, ha halmokban áll a pénz.
Életmentő és sorsfordító iskolák Nepálban
Álljon itt egy másik történet is. Nem sokan hallottak az esetről, de minden bizonnyal közelebb visz minket a helyes válaszhoz. A dán hatóságoknak az 1990-es években támadt egy ötletük. Dánia kis ország, azonban gazdag, és óriási összegeket fordít külföldi segélyezésre. Rendkívül fontos számára, hogy a támogatásra szánt pénz jól hasznosuljon. Aligha találhatnánk olyan fontos területet, mint az oktatás, ezért a dánok más kormányok tisztviselőivel együttműködve megállapodtak abban, hogy Nepál iskolarendszerét támogatják. Húszezer iskolát és osztálytermet építenek a himalájai országban, a legtöbbet a legszegényebb és legelszigeteltebb régiókban. A húszéves időtartamra tervezett munka kezdetét 1992-re tűzték ki.
A külföldi segélyek történetében csak úgy sorjáznak az olyan kezdeményezések, amelyek végül merő idő- és pénzpocsékolásnak bizonyultak, és ez is könnyen erre a sorsra juthatott volna. De nem ez történt. A projekt 2004-ben fejeződött be, nyolc évvel korábban a tervezettnél, a költségek pedig a megszabott keretek között maradtak.
A következő években Nepál-szerte nőtt az oktatás színvonala, a számtalan pozitív hatás közül pedig kiemelkedik az oktatásban részt vevő lányok számának ugrásszerű növekedése. Az iskolák még életeket is mentettek. 2015-ben erős földrengés rázta meg Nepált, és sokan az összeomló épületek alatt lelték halálukat. Az iskolák tervezésénél azonban elsődleges szempont volt, hogy földrengésbiztosak legyenek, és nem is dőltek össze. Napjainkban a Bill és Melinda Gates Alapítvány számára ez a projekt szolgál példaként arra, hogyan érhető el a lakosság egészségi állapotának javulása az iskolai beiratkozások növelésével, különösen a lányok tekintetében.
Azt a projektet én terveztem. Akkoriban megelégedéssel töltött el a végeredmény, de miután megvalósult, nem gondolkodtam sokat a munkán. Ez volt az első nagyobb projektem, és csak azt tettük, amit vállaltunk: tervvé alakítottunk egy víziót, a terv pedig az ígéreteknek megfelelően valósult meg.
Miért olyan kétes a nagy projektek kimenetele?
Ugyanakkor nemcsak tervező vagyok, hanem egyetemi oktató is, és minél többet tanulmányoztam, hogyan válnak valóra – vagy buknak el – a nagy projektek, annál világosabbá vált, hogy a nepáli tapasztalatom a legkevésbé sem tekinthető szokványosnak. Az adatok tanúsága szerint ritkán fordul elő, hogy egy nagy projektet az ígéreteknek megfelelően hajtsanak végre. A nagy projektek sorsa többnyire inkább a kaliforniai nagy sebességű vasútéhoz hasonlít. A megaprojektek vezetése során arra a megállapításra jutottam, hogy a megvalósítás általában katasztrofális, és ha minden tekintetben jól sikerül, akkor kilóg a sorból.
Megvalósítás hatékonyan
HVG Könyvek
Miért olyan kétes a nagy projektek kimenetele? És ami még fontosabb: mi a szívfájdítóan ritka kivételek titka? Miért sikeresek, amikor a többi oly sok esetben elbukik? Csak a szerencsén múlott a nepáli iskolák megépítése, vagy megismételhető volna? A tervezés és megvalósítás oktatójaként sok évet fordítottam arra, hogy megválaszoljam ezeket a kérdéseket, tanácsadóként pedig számos évem telt el azzal, hogy a válaszokat átültessem a gyakorlatba.