Tetszett a cikk?

Progresszív és radikális jellegűvé formálta az idei fesztivált az igazgató, Veronica Kaup-Hasler. Mint mondja, a Stájer Ősz „nem népszerű kultúrshow”, hanem a „kurrens, naprakész művészet nemzetközi platformja”; olyan művészeté, amelyet „nem mindig könnyű megérteni”. Ezzel szakít a nagyszabású, mindenekelőtt a populáris, közérthető, tömegeket vonzó és mozgató programok fogyasztását kínáló regionális fesztiválok gyakorlatával.

HA Schult: Trash People, 2006
(SLUM, Neue Galerie)
Hulladékemberek
© Műértő
Az idei eseménysorozat hívószavai - az ellenőrzés, az együttműködés, a részvétel és a szabad források - azonban olyan szociális, gazdasági, politikai és pszichológiai jelenségekre vonatkoznak, amelyek a legszélesebb társadalmi érdeklődésre tarthat(ná)nak számot. Mindennapi életükben „az emberek” sokkal többször szembesülnek e jelenségek megnyomorító és (ritkábban) lelkesítő hatásaival, mint a művészeti szórakoztatóipar különféle élvezeteket nyújtó termékeivel. Paradox helyzet áll elő: a „mindenkit” érintő, húsbavágó kérdésekkel foglalkozó kortárs művészet olyan diszkurzív mezőben jelenik meg, olyan „nem könnyen érthető” nyelven szólal meg, amely csak egy szűk, professzionális réteg számára dekódolható. A művészet elitista szemléletének (a régi jó „elefántcsonttoronynak”) mai változatáról van szó, ahol már nem az „elvont formák”, a hiperkvalitás és a művészzseni megközelíthetetlensége távolítja el egymástól a beavatottak és a kívülállók csoportjait, hanem egy új típusú kommunikációs akadály. Az „akadály” leglényegesebb eleme ismét egy paradoxon: a „nem könnyen érthető” kortárs művészet koncepcionálisan interaktív természetű; eddig sohasem tapasztalt mértékben számít a nézők közreműködésére, akiknek a művészhez hasonló mélységben kellene elmerülniük a tematizált problémákban, amelyek legtöbbször - tekintve, hogy az aktuális trend szerint a kortárs művészet „társadalomtudatos” - önmagukban is meglehetősen összetettek, és elsősorban nem is esztétikai természetűek. A látogató alkotótárssá lép elő, de nem ő megy a műterembe, hanem a műterem kerül a kiállítótérbe.

A kortárs művész műtermében azonban hiába keressük a stafelájt és a mintázó állványt, inkább irodára vagy hangstúdióra emlékeztet: komputerasztal, faliújság, polcok, dossziék, könyvek, monitorok, kábelek, fejhallgatók. Ezek a tárgyak (meg széksorok és projektorok) alkotják a kiállítás installációját. A professzionális néző - a „kortárs látogató” - otthonosan mozog közöttük, és bőkezűen bánik az idejével is; mindazzal, amivel a professzionális művész hivatásszerűen, full-day jobként foglalkozik, neki a kiállításon kell kapcsolatot találnia. Ezért videókat néz végig, interjúkat hallgat meg, könyvekben merül el, táblázatokat tekint át, űrlapokat tölt ki, részt vesz a délutáni prezentáción, hozzászól az esti vitán és kienged az azt követő koncerten.

Látható, hogy a nyitott, folyamatszerű, interaktív és multidiszciplináris kortárs művészet nemcsak a tradicionális „képzőművészet” fogalmát írta felül, hanem a hagyományos kiállítási formát is felbontotta. A Stájer Ősz bélyegzőt idéző logója az egyes programok mellett körgrafikonként funkcionál, és tudatja, hogy az adott eseményben hány százalék a vizuális művészet, a teória, a performansz, a hétköznapi élet.

A Kunsthaus Graz Protections (Védelmek, Védekezések) című bemutatója alkalmából, mintegy „rejtőzködve” Gutshaus Kranzra anagrammásította a nevét, és rögtön definiálta műfaját is: „ez nem kiállítás”. Persze ez azért nincs teljesen így; objektek, installációk, videók teremtik meg a kortárs látogató komfortérzetét. A kurátorok azonban formabontó akciókkal borzolják idegeit: Dejan Spasovic szimbolikus ékszereket készít egy standon, Markus Schinwald lakásbelsőt imitáló, mozgatható bútorlemezekből épített installációjában tornázik, Roman Ondák naponta láthatatlan (!) performanszot ad elő az épület előtt, Apolonija Sustersic pedig egy múzeumbuszt közlekedtet Graz és Ljubljana között. Tudni lehet, hogy a képzeletben létrehozott Szlovén Kortársművészeti Múzeumot jelképező MUSU Bus valahol úton van, és ez épp elég. „Felforgató építészeti gesztusként” Elmgreen & Dragset faházakat épített a Gutshaus terében, és azokban más művészek munkáit helyezték el. Az egyik pavilonban a Radio Helsinki (grazi alternatív adó) üres stúdióit és elárvult keverőpultjait lehet megnézni. A kurátorok szerint nem-kiállításuk olyan „dinamikus struktúra”, mi több: a különböző „művészeti szándékok olyan mátrixa”, amely e projekt révén „helyspecifikus eseménnyé” változik.

Nem ígér hasonló teátrális izgalmakat a Camera Austria Knowing you, knowing me című fotó- és videobemutatója, amely Képekkel a bűnrészességről alcímmel szándéka szerint „ironikus, kritikai és (megint csak!) felforgató valóságkonstrukciókkal” szolgál látogatóinak a surveillance (felügyelet, őrizet) up to date kulcskategóriája jegyében. Korrekt, középszerű kiállítást látunk két videó köré szervezve: Rainer Oldendorf vetítés közben folytonosan átalakuló film- és diakollázsán a szereplők személyisége is „kollázsszerűen” változik; Mark Raidpere eszköztelen, fekete-fehér áldokumentarista munkája pedig egy kikívánkozó, de a megfogalmazásig sohasem eljutó vallomást örökít meg.


Nincs ártatlan tér (Oldaltörés)


A bevezetőben leírt enteriőrrel találkozhatunk a Forum Stadtpark és az ESC im labor kiállításain. Előbbi No Space is Innocent (Nincs ártatlan tér) programja esetében 28 százalék vizuális művészetet, 15 százalék zenét, 20 százalék filmet, 21 százalék elméletet, 8 százalék előadást és ugyanennyi radikalizmust határoztak meg a kurátorok, köztük a szlovén sztárszemélyiség, Marina Grzinic. A „tematikai mátrix” (megint egy mátrix!) itt az emlékezés, a történelem és a társadalmi aktivizmus bázisán álló, a „történelem formálta, valamint utópikus térre és a benne rögzült kulturális gyakorlatra reflektáló, ezeket re-artikuláló művészi elképzeléseket” tartalmazza - legalábbis ezzel a (műsorkalauzban is közölt) statementtel csábítja a kortárs látogatót. Valójában a késő kapitalizmus aktivista kritikájának képi vetületeit, valamint mai és közelmúltbeli politikai és etnikai konfliktuszónák dokumentumait láthatjuk különféle műfajokban. Az erőszak, a félelem, a menekülés és a halál dermesztően hasonló koreográfiái felkeltik az igényt, hogy a földrajzilag egymástól távol eső területeken élő, az eseményeket előidéző és elszenvedő emberek személyes sorsát is megismerjük. Egy hátsó teremben - a koncepcióról „leválva” - Ursula Mayer poétikus videója fut: a francia újhullám eszközeivel készített fekete-fehér filmen két nő, egy fiatal és egy idősebb bolyong egy Bauhaus stílusú villában, ahol vissza-visszatérnek Barbara Hepworth absztrakt szoborkompozíciójához.

Az ESC im labor ljubljanai és grazi művészek közös kiállításával szerepel a programban (52 százalék vizuális művészet, 31 százalék munkafolyamat, 17 százalék diskurzus). Itt a kortárs látogató helyzete némiképp nehezebb, mivel a kommunikáció - bevallottan - nem feléje irányul, hanem a kortárs művészek között zajlik. A kiállítótér kollektív műterem képét mutatja, ahol a résztvevők sürögnek-forognak, vezetékeket húznak, székeket tologatnak, CD-t írnak, kávét főznek, és mindeközben a művek „folyamatban vannak”. A kiállítás egy totális performansz díszleteként hat, ami a megnyitó körüli prezentációkat és előadásokat követően minden valószínűséggel elcsendesül majd.

A Neue Galerie kényszeredett részvétele (a SLUM című, a nyomor változatos formáival „ijesztgető”, fantáziátlan kamarakiállítás az udvari kisterembe került) és „másodlagos frissességű” szenzációja (a megfáradt avantgardista, HA Schult hulladékokból összepréselt emberalakokból állított össze egy regimentet az udvaron) a Stájer Ősz koncepciója mögötti vitákat sejtet. Idén a programról „lenyesték” a magángalériákat, ezáltal kétségkívül feszesebb, egyértelműbb lett az irányvonal, de a rendezvény így sokat veszített fesztiváljellegéből.

Elsőként a 2002-es frankfurti Manifesta kurátorai tettek arra kísérletet, hogy egy kiemelkedő költségvetésű megarendezvényt radikalizáljanak, és a progresszív művészet célközönségéül (kimondatlanul is) a professzionális látogatók körét jelöljék ki. A szponzorok ugyan buzgón támogatják a kapitalizmuskritikát is, de nem bocsátják meg a tömegek távolmaradását. (Kunsthaus, október 22-ig; Camera Austria, november 26-ig; Forum Stadtpark, ESC im labor és Neue Galerie, október 15-ig. www.steirischerherbst.at)

Andrási Gábor

(A cikk a Műértő októberi számában jelent meg.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Műértő

Az elsikkasztott narratíva

Az őr arról tájékoztat, hogy a HM külön engedélye nélkül nem engedhetnek be senkit, és nem adhatnak ki semmilyen információt. Felvilágosítást az építésvezetők adhatnának. Kisvártatva előkerülnek, s az egyikük felajánlja, hogy sisak felvétele ellenében körbevezet, de hangsúlyozza, hogy sajnos semmilyen információt sem áll módjában kiadni. - A Műértő kritikusa az épülő, új '56-os emlékművet próbálta megtekinteni.

Műértő

Műértő, 2006. októberi tartalom

Az elsikkasztott narratíva – az 56-os központi emlékműről, a pillanat a kor valósága? - 56 fotói és fotósai, holokauszt és képzőművészet – a magyar kultúra öncsonkítása, portré Angela Rosengartról. Mindez és még sok minden más a Műértő októberi számában!

Műértő

Bérbe adott emlékezet

A kettős megszállás, a náci és a szovjet terror a balti államok XX. századi történetének magva: az 1939-ben megkötött Sztálin - Hitler-paktum következtében 1940-ben szovjet uralom alá kerültek, 1941-ben a németek foglalták el, majd 1944-1945-ben a Szovjetunió kebelezte be mindhármat.

Kult

A kódolt véletlen

Moholy-Nagy Lászlót Man Ray mellett a XX. század legnagyobb hatású fotográfusaként tartják számon. Az akkor még újdonságnak számító színes fényképezéssel 1934-től haláláig kísérletezett. Color in Transparency címmel a berlini Bauhaus Archívum mutatja be Moholy-Nagy színes fotográfiáit - köztük portrékat, reklámokat, életképeket, absztrakt kompozíciókat -, amelyek először kerültek a nagyközönség elé.

Műértő

Őrület a bázeli művészeti vásáron

Minden olyan volt, mint a múlt évben, csak még jobb! Így lehetne - elismeréssel és némi cinizmussal - jellemezni az idei bázeli vásárt. De lehet egyáltalán még jobb a világ legfontosabb és legsikeresebb művészeti vására, amelynek vezető szerepét - dacára a konkurencia minden erőfeszítése és utánzási kísérletének (lásd például a párizsi FIAC vagy az Art Cologne „modernizálását”) - senki sem fenyegeti?

Műértő

Műértő, 2006. szeptemberi tartalom

Bontott téglák Bábel tornyából - beszámoló Türk Péter legújabb művéről, konfliktus a Műcsarnokban, összeállítás a kulturális szféra intézményi változásairól, svájci aukciós körkép, látogatás az ART Basel 2006 kiállításon. Mindez és még sok minden más a Műértő szeptemberi számában!

Műértő

Bontott téglák Bábel tornyából

Mit gondoljon az ember, ha ötezer téglát pillant meg a Kiscelli Múzeum padlóján? Még azt is lehet tudni, hogy kereskedelmi céllal készült téglák ezek, ugyanazok, amikből mindenfelé falakat húznak fel. Nem a műalkotás számára előállított kerámiaidomok, de még csak nem is spéci falazóblokkok, hanem tömör, durván megmunkált téglák, csíkos az oldaluk a présgép nyílásától, és látszik, hol vágta el a kipréselt agyagot a hidraulikus kés.

Kult

Egy eredeti, vagy hamis Csontváry-kép kálváriája

Vita zajlik egy festmény körül. Egy cédrust ábrázol. Akik eredetiségét hangoztatják, Csontváry Kosztka Tivadar híres cédrus-képeinek előtanulmányát látják benne. Ha valódi, akkor az életmű egy hihetetlenül értékes darabjával állnánk szemben. Ha hamis, akkor egy szinte csak egy darab színes vászonnal. Voltak, akik meg akarták szerezni, vannak, akik nem veszik komolyan. A pro és kontra véleményeket a Műértő júliusi száma közölte.

December 3-án, Szigethalmon búcsúztatják Nemere Istvánt

December 3-án, Szigethalmon búcsúztatják Nemere Istvánt

Új színházat hoz létre a kormány az Erkel Színház helyén

Új színházat hoz létre a kormány az Erkel Színház helyén

Mást mond a semlegességről Gulyás Gergely, mint Lázár János

Mást mond a semlegességről Gulyás Gergely, mint Lázár János

Öt napja csak pornót posztolnak a Jászapáti Római Katolikus Plébánia Facebook-oldalára

Öt napja csak pornót posztolnak a Jászapáti Római Katolikus Plébánia Facebook-oldalára