szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Az Iparművészeti Múzeum múltjából, földrajzi helyzetéből és profiljából következően a hazai múzeumi színtér egyik zászlóshajója lehetne, ehhez képest meglehetősen alapjáraton ketyegett az elmúlt években. Egyetlen állandó kiállítása, a Gyűjtők és kincsek réges-régen teljesítette küldetését, és az elmúlt évtized évi 2-3 időszaki kiállításának sem mindegyike írta be magát a művészettörténetbe.

Az épület régóta ígért rekonstrukciójának valós kezdetével kapcsolatban ne bocsátkozzunk most jóslatokba, a hivatalos verzió szerint az IMM 2017-ben bezár egy időre a felújítás miatt. A múzeum tehát igyekszik szép záróképpel búcsúzni, és rövid időn belül két remek kiállítással is kirukkolt az idén. Mindkettő a már megújult, korszerű, közönségbarát IMM névjegyét hivatott letenni. Az áprilisban nyitott, saját produkcióban készült Színekre hangolva után most itt a Kultúrgorilla közreműködésével készült Bringológia, mellyel múzeum és közönség egyaránt értékes látnivalóhoz jutott.

Az egyik nagy érték éppen a kurátor színre lépése: ez a Kultúrgorilla első nagyszabású kiállításrendezése. Eleve megnyugtató, hogy létezik olyan designmarketing-ügynökség is Magyarországon, amelyik tájékozott, van véleménye, képes is ezt kifejezni, tehát alkalmas arra, hogy értő módon és hatékonyan befolyásolja a hazai designkultúrát.

Herman van Hulsteijn: VH1
Tóta József

A Bringológia hivatalosan három részre tagolódik, valójában laza halmazokat alkotva sző sűrű szövetet a tárgyakból, hiszen azok több kategóriába is tartozhatnak egyszerre. A kiállítás osztályozás nélkül is tökéletesen érthető és élvezhető, a tárgyfeliraton feltüntetett piktogramok a besorolhatóság lehetőségeit jelzik. Bár sorra megjelennek az ilyenkor szokásos megközelítések, a Bringológia közhelymentesen járja körül a trendi témát. A tárgyak tucatnyi országból érkeztek, a kiállítás határozottan nemzetközi, de jó arányban és igényes válogatással bukkannak föl a hazai tárgyak és projektek. Bár a kiállítás egyértelműen a kerékpár jelenével és jövőjével foglalkozik, a háttérben a tárgyszövegekből – a Közlekedési Múzeum jóvoltából – finoman kirajzolódik a Csepel kerékpár története. Megjelennek a magyar bicikligyártás rekvizitumai: a Puch, amelynek licence alapján készült a Weiss Manfréd Művekben az első magyar sorozatgyártott kerékpár és a legendás Dongó motor. A tárlatot elegánsan egységesítik a különböző kiegészítők bemutatásához használt hófehér Csepel kerékpárok. Izgalmas párhuzam a dán–német n55 stúdió XYZ nyitott forráskódú cargójának és Szabó Sándor vízvezeték-szerelő teherkerékpárjának egymás mellé helyezése. Szabó 1935 táján alakította át kerékpárját víz- és gázcsövekből, valamint szerelvényekből. Az XYZ-t a Creative Commons szabályai alapján bárki elkészítheti, a váz egy konyhában összerakható csavarkötésekkel.

A magyar designnal kapcsolatban megszokhattuk, hogy gyakran határos a képzőművészettel. Gulyás Ferenc alkatrészekből és tartozékokból összerakott, lenyűgöző aprólékossággal készült gyerekjátékai, Ungár Fanni Kos fogasa és Kiss Balázs Recyclock faliórája ezen a mezsgyén mozognak, de látható, hogy ez nem kizárólag magyar sajátosság. Herman van Hulstein a „kézműves termék” lejáratott közhelyén nagyvonalúan túllépve valódi műremekként alkot egyedi kerékpárokat. A Lolo Palazzo Studio kerékpárláncokból épített tárgyai remekül megtalálták helyüket a patinás térben, a múzeum előterében felfüggesztett hatalmas lánccsillár fotója jelenleg a stúdió honlapjának kezdőképe.

A kerékpárosok közösségnek tekintik magukat akkor is, ha csak közlekednek, de a közösségi létnek ennél jóval bonyolultabb és kézzelfoghatóbb megnyilvánulásai is vannak. A bécsi kerékpáros kollektíva chipkártyákkal ellátott tagsága használhatja a használaton kívüli üzlethelyiségekben kialakított tárolókat és javítóhelyiségeket. Közösségi projekt a szintén osztrák Gabarage is, mely volt drogfüggőkkel közösen dolgozva készít lakberendezési tárgyakat eladásra, az itt kiállított kerékpárgumikból készült lámpatest a stúdió egyik slágercikke. A BeCiclos holland társulás elhagyott kerékpárokat újít föl, majd a közösségi oldalakon gazdát keres nekik, és 35 euróért Európában bárhová házhoz szállítja a kerékpárt az új tulajdonosnak, aki nyilatkozatban fogadja örökbe a műgonddal felújított tárgyat. Hogy ne maradjunk magyar példa nélkül: a Cargonomia teherszolgálat egy kerékpárműhely, egy kertészet és egy futárszolgálat összefogása, Budapesten és környékén szállít házhoz biotermékeket.

Szép állásfoglalás a mai Magyarországon a londoni The Bike Project programjának ismertetése, hiánypótló adalék a menekültkérdéshez. Tudta, hogy Londonban évente 13 500 ember kér menedéket? Tudta, hogy ugyanitt 22 500 gazdátlan bringa hever az utcán? Tudta, hogy az európai nagyvárosokban a köztereken hagyott gazdátlan kerékpárok tömege komoly gazdasági és közigazgatási teher, a menekülteknek viszont nagy segítség egy bicaj ott, ahol heti 20 font a tömegközlekedés? Nos, a The Bike Project műhelyeiben a bringákat profi szerelőkkel közösen dolgozva menekültek újítják föl, ami szocializációt és szakmai tudást jelent nekik, miközben segítenek a városnak felszámolni egy problémát.

A Studio Nomad kilométer-számlálója
Tóta József

Persze egy bringákról szóló kiállításból a környezetvédelem sem maradhat ki. Így szembesülünk azzal, hogy egy átlagos európai városban az utakon mozgó áru negyedét lehetne kerékpáron szállítani, és hogy az osztrák SPAR-okban bringára akasztható papír bevásárlószatyrot is választhat a vásárló. A Katmanduban működő Holy Crap (Szent szar) projekt a lakosságot ösztönzi szelektív hulladékgyűjtésre: a leadott szelektált hulladékért az emberek pontokat kapnak, amit online felületeken válthatnak be például telefonfeltöltésre. A hulladékot triciklikkel gyűjtik.

Intellektuális tett a kerékpár megközelítése a grafika szemszögéből. Gianluca Gimini itt bemutatott projektjében hétköznapi embereket kért meg, hogy rajzoljanak emlékezetből egy férfikerékpárt. A pszichológiai és kultúrantropológiai kutatásnak is beillő program során készült rajzok szerkezeti elveit és arányait megtartva készítette el Gimini a tárgyak élethű 3D grafikáit, melyek groteszk módon szembesítenek a bennünk élő bicikliképpel: a rajzok többsége működésképtelen szerkezetet ábrázol. Lírai elképzelés a Studio Nomad rajzológépe, mely egy kerékpárhoz kapcsolt áttéttel a falra rajzol. A kiállítás ütőereje is részben épp a Studio Nomad kis költségvetésű interaktív modelljeinek köszönhető, melyek intelligensen teszik mozgalmassá a bemutatott anyagot. Pedálozással hajtott szélforgókkal hűthetjük magunkat; az elnyűhetetlen Csepel szobabiciklit tekerő látogató minden kilométer után egy tartályba pottyanó pingponglabdát kap, s a tartályban gyűlő labdák mutatják, milyen messzire tudná eljuttatni a közönség a kiállítást. Minden jel arra utal, hogy messzire.

(Iparművészeti Múzeum Budapest, megtekinthető november 27-ig.)

Tóta József

Megjelent a Műértő 2016. októberi lapszámában

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Alig öt perc alatt elkapkodták az egyik terméket Meghan Markle webshopjából

Alig öt perc alatt elkapkodták az egyik terméket Meghan Markle webshopjából

Terroristaként ítéltek el az oroszok négy ukrán katonát, amiért részt vettek a kurszki betörésben

Terroristaként ítéltek el az oroszok négy ukrán katonát, amiért részt vettek a kurszki betörésben

Látványos változások jönnek a Windows 11-be, megnő a Start menü is

Látványos változások jönnek a Windows 11-be, megnő a Start menü is

Szeretne hatékonyabban fogyni? Érdemes lehet ezt a módszert is kipróbálnia

Szeretne hatékonyabban fogyni? Érdemes lehet ezt a módszert is kipróbálnia