Tetszett a cikk?

Olyan, mint egy képrejtvény. Nemcsak olyan, voltaképpen az is. Elsőre a SICC!

Olyan, mint egy képrejtvény. Nemcsak olyan, voltaképpen az is. Elsőre a SICC! jutott eszembe, arról meg az, mennyire eltűnt a sajtókultúrából a képrejtvény. Meg a sakkfeladvány, a vicces rajz, a „hol a hiba a képen?”, a rajzos illusztráció. A képéhséget egész másképp elégítjük ki. No de ez mellékvágány. SI-LA-GI január óta publikált ehhez hasonló bannereket itt, a Műértő hasábjain. Azokon a helyeken, ahol egyébként hirdetések jelennek meg. A SI-LA-GI szignójú hirdetések változatos formákban jöttek, csak a SI-LA-GI márkajel volt állandó a sorozaton. Gondolathirdetések. Idegpályáinkat tesztelik: megszoktuk, hogy a hirdetés leplezetlenül el akar adni valamit -- az a dolga --, ezért aztán a legtöbben továbblapozunk. Bannerre reflexből nem klikkelünk. De ha a lelkiismeretes Műértő-olvasó visszakeres és kigyűjti a termést, a gondolathirdetések kiadnak valamit. Mindenekelőtt megmutatnak egy magatartást. SI-LA-GI finoman meghackeli a rendszert ezekkel a képekkel, becsempész valamit a reklámok közé, nevezetesen a gondolatot, amelynek nem szokott ott helye lenni, és ezzel hívja fel a figyelmet a hiányra. Korszerű kommunikációs formát választ -- forduljunk rá mármost a konkrét képre --, hiszen lakóparkkorban élünk. Jelszavaink valának biztonság és zártság. Lobogónk Demján. A lakóegység, amelynek hevenyészett alaprajza itt látható -- kissé a Menő Manó vonalrajzára emlékeztet (feje búbja mintha fel is tűnne a képen), nekem ezért is kedves --, lássuk be, azért iszonyatos egy falanszter. Egy tér, egy halovány apszis és egyetlen fekhely. Ennyi. Fel lehet rá venni kedvezményes lakáshitelt. Másféle olvasatban azonban: mi kell egy embernek? Egy hely. Tessék, itt van! És akkor álljunk is meg itt, SI-LA-GI-t ugyanis meghitt viszony fűzi a zen buddhizmushoz. S ez itt egy puritán, meditatív tér. Szűkecske, de hát ugye, aki meditál, úgyis befelé utazik. És ha így nézzük, letisztult, arányos, szép ez a tér. Ahogy egy buddhistához illik, SI-LA-GI kinyitja a szemszöget, és újabbakat is feltár. Az egyszerű alaphelyzet bonyolult értelmezési lehetőségeket kínál, akár egy koanban. A szöveggel tovább árnyalja a képet. A „szoba-konyhás-ki-bejárat nélküli…” annyira a mi világunk, annyira ismerősen magyar, kelet-európai…, hogy nagyon. De a tudat határozza meg a teret, az pedig Amerikában meg ideát is eléggé beszűkült mostanság; magára zárta a társadalom és a politika. Az Amerika lakópark felirat olyan, mint márkaneveink, a Cézár-ház meg a Római Lakópark, meg a La Hacienda, meg a nem tudom, mi, ami itt mindenhol épül, hihetetlen sebességgel. A ház új értelmezésével van dolgunk. Az építkezés mint árokásás? Alig közösségi tér, inkább az elvonulás, az elbarikádozás helye, a homokszínű burkolat és a Bauhausra utaló jegyek mára az új középosztály önképéhez tartoznak, meg az őrző-védő a kapuban, az ipari kamerarendszer, a tehetős a szegénytől így óvja magát. Adjatok egy függőfolyosót, s kimozdítom sarkaiból a Fészekrakó programot! SI-LA-GI mintha saját helyzetére is reflektálna ezzel a kicsi, lezárt térrel. A hazai művészetben afféle zárványnak tűnik munkássága. Nehezen illeszthető bárhová. Valahogy nagyon másképp gondolkozik (művei másképp gondolkoznak), megosztja hát a szemlélőket. SI-LA-GI-nak nem ez az első médiahackje, a nyolcvanas években, még Svédországban élve az ottani napilapokból afféle negatív kollázsokat csinált, vagyis nem kivágott és összeragasztott képeket, hanem kitakart az oldalakból ezt-azt, és így adott új értelmet a szövegeknek és fotóknak. Ez a töprengő, pepecselő viszony a valósághoz, ez megmaradt nála. Valóságot írtam, de írhattam volna walóságot is, ahogy egy másik gondolathirdetésében állt, utalva a többféle valóságra. Szlogeneket gyártott a bannereken: Nincs kép, nincs baj / Van kép, nincs baj; Telik az idő egész mással; WALÓSÁG. Vagy a három ujj, amelyek közül a középső emelkedik ki, s a felirat: A középszer hatalma. Koanok, apró példázatok mind, akár az Amerika lakópark. Az olvasó szeme meg-megakad a hirdetéseken, és elidőz egy pillanatra, elmereng, min is? Az életen. Ennél többre a legjobb marketinges sem vágyhat.

Nagy Gergely

(Műértő 2005. október)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Műértő

Műértő - 2005. októberi tartalom

Beszámoló a Néprajzi Múzeum új kiállításáról és az Iparművészeti Múzeum tárlatáról, öt beszélgetés 56-ról, tudósítás az Ars Electronica 2005 kiállításról, beszámoló a művészettörténész-képzés jövőjéről, a SI-LA-GI gondolathirdetéseiről és a hazai lóversenyzés apró emlékeiről. Mindez és még sok minden más a Műértő októberi számában!

Műértő

Műértő - 2005. szeptemberi tartalom

Beszélgetés Petrányi Zsolttal, a Műcsarnok új főigazgatójával, beszámoló a velencei biennále magyar pavilonjáról, portré Monty Cantsinról, alias Kántor István Kanadában élő médiaművészről, valamint összeállítás a holokauszt-emlékművekről Budapesten és Berlinben. Mindez és még sok minden más a Műértő szeptemberi számában!

Radar360: Budapest plakátkampányba kezd, Szlovákia újra országos tesztelésbe

Radar360: Budapest plakátkampányba kezd, Szlovákia újra országos tesztelésbe

Zúgolódnak a karanténba kényszerített teniszezők Ausztráliában

Zúgolódnak a karanténba kényszerített teniszezők Ausztráliában

Venezuelától szokott olyan levelet kapni az ENSZ, mint amilyet Magyarországtól kapott

Venezuelától szokott olyan levelet kapni az ENSZ, mint amilyet Magyarországtól kapott