Rekordév az ingatlanpiacon
Átadták Budapest legnagyobb presztízsű irodaházát, és az ország legnagyobb plázáját. A Magyar Posta 23 ezer négyzetméteres irodabérleti szerződésével szinte minden rekordot megdöntött, és idén vált biztossá az is, hogy a Gucci üzletet nyit az Andrássy úton. Az Ingatlanmenedzser.hu az iroda- és kereskedelmi ingatlanpiac évét értékeli.
Vörösmarty No. 1. © Stiller Ákos |
Az idei év kiemelt átadásai közé tartozik a Lánchíd Palota.Bár az irodarezidenciáknak otthont adó épület nem tartozik a nagyok közé, olyan új szegmenst nyitott meg az irodakínálatban, amelyre minden jel szerint van kereslet Budapesten. Az épület átadásával a luxus irodaházak piaca idén átlépte a Dunát, hiszen eddig a presztízsirodák egytől egyig a pesti oldalon voltak. Szintén említést érdemel a szakmai körökben frissen díjazott Vörösmarty No. 1., ismertebb nevén Vigadó Irodaház is, amely a város egyik központi terének újjáélesztésének mérföldköve lett.
Rekordév jön
Ha az idei évet erősként jellemezzük, a jövő évre még erősebbként kell gondolnunk a folyamatban lévő fejlesztések nagyságrendje és földrajzi sokszínűsége miatt. Idén ugyanis elkezdődött a főváros legnagyobb irodaépületének, a Capital Square-nek az alapozása, és elindult az első repülőtér melletti irodafejlesztés, a Quadrum is. A szintén az idei évben bejelentett Solaris City fejlesztésének köszönhetően újra lendületbe jöhet Budaörs is. Az új projektek mellett erősödik az érdeklődés az építészetileg vagy történetileg emblematikus épületek iránt, mint amilyen például a Divatcsarnok vagy az NDK volt nagykövetségének épülete, amely Stefánia Park néven irodaházként születik újjá.
Mozgolódtak az óriásbérlők
Az idei év legnagyobb bérlője a Magyar Posta volt, amelynek 23 ezer négyzetméteres tranzakciója méretében egyedülálló a budapesti piacon, amelyen általánosságban már egy 4 ezer négyzetméter feletti bérelt terület is nagynak számít. Ez utóbbira több példa is volt az utóbbi időben, és az utolsó negyedév is bővelkedik ilyen tranzakciókban. 2007-ben egyértelműen az IT és telekommunikáció adta ennek a bérlői igénynek a túlnyomó részét.
Növekvő kereslet
Az irodák iránti kereslet egyébként évről évre nő. 2004 óta minden év rekordnak számított, és ez az idén sem lesz másként. A bruttó bérbeadás várhatóan 300 ezer négyzetméter körül alakul majd, szemben a tavalyi közel 250 ezer négyzetméterrel. A számoknál azonban fontosabb, hogy a bérlők érdeklődése töretlen Budapest iránt − szögezi le Borbély Gábor. Egyre nő a hazai bérlők területi és minőségi igénye, és töretlen a külföldiek érdeklődése is a magyar főváros iránt. Bár a verseny kiélezett, és egyre több szereplő van a regionális porondon, a budapesti irodakínálat alapján a magyar főváros a legjobb helyszínek között szerepel egy közép-európai expanzió során. A fejlesztők között erős minőségi verseny folyik, a kihasználatlanság pedig egészséges fluktuációt tesz lehetővé.
Újdonságok a kereskedelmi piacon
Új márkák jelentek meg
Az idei évben új márkák is megjelentek a magyar piacon, idén nyitotta meg első üzletét például az Inditex csoporthoz tartozó Bershka, a Stradivarius, a Pull & Bear, valamint az az Oysho. Az Arena Plazában nyitott üzletüket követően ezen márkák hamarosan a belvárosban is megtalálhatók lesznek, a Pull & Bear már meg is nyitotta üzletét a Vörösmarty téren. Hasonlóan újként jelent meg nálunk a Haagen Dazs jégkrémmárka, valamint az idei év elején piacra lépő francia L'Occitane is. A Guess néhány év kihagyás után újra márkaboltot nyitott Budapesten, ezúttal új franchise partner segítségével. Első üzletükkel az Andrássy úton, a másodikkal pedig az Arena Plazában nyitottak. A luxusmárkák Andrássy úti megjelenését a Luis Vuitton üzletnyitása óta jósolják, idén viszont konkrét szerződéskötés is történt: a Burberry, valamint Gucci az idei évben írtak alá bérleti szerződést. Mindkét márka az Opera környékén nyitja meg üzletét.
Stagnálnak a bérleti díjak
Az elmúlt év nem hozott számottevő változást a meglévő bevásárlóközpontok bérleti díjaiban, és a Váci utca bérleti díjai is hasonlóak az egy évvel ezelőtti átlaghoz. Az idei évben átadott kereskedelmi fejlesztések várhatóan a következő évben fejtik ki hatásukat, ami figyelembe véve a fejlesztések típusát, elhelyezkedését és vonzáskörzetét, a piac további átrendeződését, valamint a már meglévő fejlesztések továbbfejlesztését, megújítását is eredményezheti. A folyamat hosszabb távon várhatóan minőségi változást eredményez majd a különböző típusú fejlesztések körében.
(Összeállításunk második részében a lakóingatlanok piacát elemezzük.)