Öt év után elkezdték felépíteni a kikötőt, amit Magyarország vásárolt Triesztben

Bár a kormány korábban azt állította, hogy kikötőt vásárolt 2019-ben Triesztben, valójában még csak most kezdik építeni a létesítményt, 50 ezer köbméteres feltöltéssel indul a munka. Ettől várják, hogy jobban tudunk exportálni, majd valamikor 2028-ban.

  • HVG
Öt év után elkezdték felépíteni a kikötőt, amit Magyarország vásárolt Triesztben

Megkezdődött a trieszti magyar kikötő építése – közölte a MTI-vel Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára még csütörtökön. A kikötő megvásárlásáról a közlés szerint 2018-ban döntött a kormány, bár az első pillanattól kezdve csúsztatásokkal kommunikált róla: 2019-ben bejelentették, hogy megvették, de a tranzakció csak 2020-ban zárult le. Bár a hivatalos verzió arról szólt, hogy kikötőt vettek, valójában egy koncesszióról volt szó, amely, mint a HVG korábban megírta, egy akkori állapotában használhatatlan rakpartból, kármentesítésre szoruló jogi eljárások terhelte ipari területből állt. 

A projekt az elmúlt évek alatt látványosan alig haladt előre, bár az állami projektcégnél, az Adria Port Zrt.-nél a fizetések emelkedtek

Az államtitkár mindenesetre a mostani bejelentésben arról beszélt, hogy a kormányt a gazdasági racionalitás vezette, amikor a beruházás mellett döntött, és részletezte az építés menetét is: 

  • először egy 250 méteres partfalszakasz építenek, amihez 50 ezer köbméteres területet töltenek fel a tengerben;
  • ezt viszik tovább tovább 400 méterrel, így összesen 650 méternyi partszakasza lesz a magyar kikötőnek;
  • emellett 30 hektáron építenének fel egy nagy logisztikai központot, és itt húzzák fel a tengeri operációhoz szükséges létesítményeket is.

Mindezt, mint korábban megírtuk, medertisztítás előzte meg a csatornában. 

Az Adria Port látványterve
Adria Port Zrt.

Bár Szijjártó Péter külügyminiszter 2022-ben még arról beszélt, hogy 2026-ben már működhet a terminál, az államtitkár most már azt ígérte, 2028-ban működik majd teljes kapacitással, és kiszolgálja a magyar áruexportot.

A KKM államtitkára szerint Magyarország évente 60 ezer milliárd forint értékben exportál fizikai javakat, a világ 34. legnagyobb exportőre, és az árucikkek nagy része tengeren hagyja el Európát. Ezzel igyekezett alátámasztani a saját kikötői kapacitás kiépítésének szükségességét, amiről korábban azt írtuk, hogy nincs sok értelme, de legalább jó drága lesz.

Nincs sok értelme a trieszti magyar kikötőnek, de legalább jó drága lesz

Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vesz területet és kikötői jogosultságot a magyar kormány Triesztben. Elvileg azért, hogy a tengerentúli exportot segítse, a létesítmény azonban a jelek szerint erre nem lesz alkalmas. Az ügyletet lezártként emlegetik, de valójában ez sem igaz. Az viszont biztos, hogy az olaszok hálásak lehetnek Orbánéknak az üzletért.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.