Megkezdődött a trieszti magyar kikötő építése – közölte a MTI-vel Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára még csütörtökön. A kikötő megvásárlásáról a közlés szerint 2018-ban döntött a kormány, bár az első pillanattól kezdve csúsztatásokkal kommunikált róla: 2019-ben bejelentették, hogy megvették, de a tranzakció csak 2020-ban zárult le. Bár a hivatalos verzió arról szólt, hogy kikötőt vettek, valójában egy koncesszióról volt szó, amely, mint a HVG korábban megírta, egy akkori állapotában használhatatlan rakpartból, kármentesítésre szoruló jogi eljárások terhelte ipari területből állt.
A projekt az elmúlt évek alatt látványosan alig haladt előre, bár az állami projektcégnél, az Adria Port Zrt.-nél a fizetések emelkedtek.
Az államtitkár mindenesetre a mostani bejelentésben arról beszélt, hogy a kormányt a gazdasági racionalitás vezette, amikor a beruházás mellett döntött, és részletezte az építés menetét is:
- először egy 250 méteres partfalszakasz építenek, amihez 50 ezer köbméteres területet töltenek fel a tengerben;
- ezt viszik tovább tovább 400 méterrel, így összesen 650 méternyi partszakasza lesz a magyar kikötőnek;
- emellett 30 hektáron építenének fel egy nagy logisztikai központot, és itt húzzák fel a tengeri operációhoz szükséges létesítményeket is.
Mindezt, mint korábban megírtuk, medertisztítás előzte meg a csatornában.

Bár Szijjártó Péter külügyminiszter 2022-ben még arról beszélt, hogy 2026-ben már működhet a terminál, az államtitkár most már azt ígérte, 2028-ban működik majd teljes kapacitással, és kiszolgálja a magyar áruexportot.
A KKM államtitkára szerint Magyarország évente 60 ezer milliárd forint értékben exportál fizikai javakat, a világ 34. legnagyobb exportőre, és az árucikkek nagy része tengeren hagyja el Európát. Ezzel igyekezett alátámasztani a saját kikötői kapacitás kiépítésének szükségességét, amiről korábban azt írtuk, hogy nincs sok értelme, de legalább jó drága lesz.