szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Bár a kormány korábban azt állította, hogy kikötőt vásárolt 2019-ben Triesztben, valójában még csak most kezdik építeni a létesítményt, 50 ezer köbméteres feltöltéssel indul a munka. Ettől várják, hogy jobban tudunk exportálni, majd valamikor 2028-ban.

Megkezdődött a trieszti magyar kikötő építése – közölte a MTI-vel Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára még csütörtökön. A kikötő megvásárlásáról a közlés szerint 2018-ban döntött a kormány, bár az első pillanattól kezdve csúsztatásokkal kommunikált róla: 2019-ben bejelentették, hogy megvették, de a tranzakció csak 2020-ban zárult le. Bár a hivatalos verzió arról szólt, hogy kikötőt vettek, valójában egy koncesszióról volt szó, amely, mint a HVG korábban megírta, egy akkori állapotában használhatatlan rakpartból, kármentesítésre szoruló jogi eljárások terhelte ipari területből állt. 

A projekt az elmúlt évek alatt látványosan alig haladt előre, bár az állami projektcégnél, az Adria Port Zrt.-nél a fizetések emelkedtek

Az államtitkár mindenesetre a mostani bejelentésben arról beszélt, hogy a kormányt a gazdasági racionalitás vezette, amikor a beruházás mellett döntött, és részletezte az építés menetét is: 

  • először egy 250 méteres partfalszakasz építenek, amihez 50 ezer köbméteres területet töltenek fel a tengerben;
  • ezt viszik tovább tovább 400 méterrel, így összesen 650 méternyi partszakasza lesz a magyar kikötőnek;
  • emellett 30 hektáron építenének fel egy nagy logisztikai központot, és itt húzzák fel a tengeri operációhoz szükséges létesítményeket is.

Mindezt, mint korábban megírtuk, medertisztítás előzte meg a csatornában. 

Az Adria Port látványterve
Adria Port Zrt.

Bár Szijjártó Péter külügyminiszter 2022-ben még arról beszélt, hogy 2026-ben már működhet a terminál, az államtitkár most már azt ígérte, 2028-ban működik majd teljes kapacitással, és kiszolgálja a magyar áruexportot.

A KKM államtitkára szerint Magyarország évente 60 ezer milliárd forint értékben exportál fizikai javakat, a világ 34. legnagyobb exportőre, és az árucikkek nagy része tengeren hagyja el Európát. Ezzel igyekezett alátámasztani a saját kikötői kapacitás kiépítésének szükségességét, amiről korábban azt írtuk, hogy nincs sok értelme, de legalább jó drága lesz.

Nincs sok értelme a trieszti magyar kikötőnek, de legalább jó drága lesz

Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vesz területet és kikötői jogosultságot a magyar kormány Triesztben. Elvileg azért, hogy a tengerentúli exportot segítse, a létesítmény azonban a jelek szerint erre nem lesz alkalmas. Az ügyletet lezártként emlegetik, de valójában ez sem igaz. Az viszont biztos, hogy az olaszok hálásak lehetnek Orbánéknak az üzletért.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!