Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Öt éve létezik az állami projektcég, amely a külügyi tárca bábáskodása alatt kikötőt épít Triesztben. Illetve csak építene: még egy kapavágás sem történt. Azért a vezérigazgató és a cég fb-tagjainak fizetését megemelték, noha a vállalkozás masszívan veszteséges.

Nemhogy komoly eredményeket felmutatni nem képes, öt év alatt még csak odáig sem jutott a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter által vizionált, Triesztben magyar tengeri kikötő építésével megbízott állami projektcég, hogy az építkezés meginduljon.

“A magyar terminál fejlesztésének előkészítése megfelelő ütemben halad. A partfalépítési és mederkotrási munkák ebben az évben megindulhatnak, a munkaterületet már átadtuk” – írta a HVG kérdésére augusztus elején az Adria Port Zrt., a projektcég.

Eszerint semmi nem történt 4 hónap alatt, hiszen áprilisban Magyar Levente külügyi államtitkár ugyanezt közölte. Sőt, a minap szóról szóra ezt írta a külügyi tárca másik államtitkára, Sztáray Péter is Hadházy Ákos független képviselő kérdésére:

A partfelépítési és mederkotrási munkák ebben az évben megindulhatnak.”

Szijjártó Péter öt éve, 2019 nyarán jelentette be, hogy Magyarország egy 300 méteres partszakasszal rendelkező, 32 hektáros területet vásárolt Triesztben 31 millió euróért, és további 25 millió eurót fizettek a 2074-ig szóló kikötői koncessziós jogért.

Trieszti kikötő – egy kis darab magyar tenger ígérete az Orbán-kormánytól
Fazekas István

A beruházásra létrehozták projektcégként az Adria Port Zrt.-t, amelybe a kormányzat már az első évben több mint 11 milliárd forintot pumpált – főleg ingatlanbérlésre és tanácsadásra költve –, majd egy oda telepített kereskedőházat is gründoltak.

A kikötő állami átvétele 2020 végén megtörtént, de azóta nagy a csend. Közben elkészültek a látványtervek és a fejlesztési koncepció, 2022 decemberében pedig Szijjártó azt mondta, a magyar terminál 2026-ban már működhet.

A kormány az exportáló magyar vállalatok tengeri kapujaként igyekszik lefesteni a trieszti terminált. A képet árnyalja, hogy valójában kompkikötőről (roll on–roll off terminál) van szó, amely nagy konténerhajók fogadására alkalmatlan.

Trieszti kikötő. Ilyen konténerből nem sokat láthatunk majd a magyar kikötőrészben
Fazekas István

A Szijjártó által említett 2026-os céldátum tarthatóságáról már hiába kérdezte a HVG az Adria Port Zrt., erre nem válaszoltak. Ahogy arra a kérdésünkre sem, hogy miközben a kikötőprojekt látványosan nem haladt előre, mi indokolta a cégnél a fizetésemeléseket.

Ugyanis az Adria Port Zrt. mérlegbeszámolóiban a HVG felfedezte: a cégvezető éves fizetése a 2023-ban 10 ezer eurós emelés után 71 ezer euróra nőtt, továbbá a 4 felügyelőbizottsági tag éves juttatását is 2,6-szorosára emelték egy év alatt.

Ráadásul azt sem mondhatjuk, hogy volt miből emelni, hiszen az Adria Port masszívan veszteséges. A 2022-es évet, amikor a Berkeley-n végzett cégvezető, Garai Péter Tibor fizetése még csak évi 61 717 euró volt, a cég 1 millió eurós veszteséggel zárta.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Zeno D’Agostino, a kikötő vezérigazgatója a trieszti kikötőben 2019. július 5-én.
MTI / KKM / Mitko Sztojcsev

A projektcég a 2023-ban is hasonló, 1 millió eurós mínuszt szedett össze, de közben a vezető fizetése évi 71 705 euróra nőtt, ami havi mintegy 2,36 millió forint. Tavaly a cégnek 442 670 eurós – kb. 170 millió forintos – bérköltsége volt a 12 alkalmazottra.

Eközben nőtt a 4 felügyelőbizottsági tag – volt vagy jelenlegi minisztériumi középvezetők – éves tiszteletdíja is, mivel a 2022-es, összesen 7863 euró után tavaly már 20 675 eurót fizettek nekik. Ez fejenként és havonta 430 euró, vagyis körülbelül 170 ezer forint.

Az fb-tagoknak fizetett összegre lehet azt mondani, hogy nem sok pénz – persze nem tudni mennyi munkáért, de vélhetően évi legfeljebb néhány, párórás ülésezésért –, viszont az ilyen közpénzekről mondta tavaly a HVG-nek Gulyás Gergely miniszter, hogy

minden felügyelőbizottsági tagnak folyósított havi pár százezer forint is pénz.”

Gulyás Gergely elmondta a hvg360-nak, miért bukja el Kocsis Máté felesége a jól fizető állást, amit neki köszönhet

Nem tart fenn tovább az állam olyan projektcégeket, ahol nincs érdemi munka, mert nem halad a beruházás – mondta a hvg360 megkeresésére Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki azt is közölte, hogy a döntés alapján megszüntetik a forráshiány miatt elhalasztott Dél-budai Centrumkórház projektcégét is.

Ezt a Miniszterelnökséget vezető miniszter nem az Adria Port Zrt.-vel, hanem a sok milliárdnyi tervezési kiadás után az állami beruházások listájáról lehúzott, meg nem valósuló dél-budai szuperkórházat előkészítő projektcéggel összefüggésben jelentette ki.

De csak azután, hogy kiderült, évek óta jó fizetést kap Kocsis Máté Fidesz-frakcióvezető felesége és a Megafon vezetője is a meg sem kezdődött kórházberuházást végző projektcégtől. Végül idén tavasszal meg is szüntették a céget.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!