szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Egy létező reptér bővítése sokkal olcsóbb és gyorsabb megoldás lenne az új teherreptér kialakítására, mint egy zöldmezős beruházás. Szóba jöhet Debrecen, Kecskemét vagy akár az orosz turisták által korábban frekventált sármelléki reptér.

A Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által bejelentett új teherreptér kivitelezése zöldmezős beruházás esetén akár 8 évig is tarthat, míg egy meglévő repülőtér fejlesztése 4-5 év alatt megvalósulhat. „Ha már létezik egy kifutópálya, az fél beruházás” – mondta egy piaci szereplő az Indexnek.

A lap nevük elhallgatását kérő forrásai szerint Debrecen és Sármellék számítanak a legkézenfekvőbb helyszíneknek: rendelkeznek infrastruktúrával, bővíthetők, és alkalmasak széles törzsű gépek fogadására. „A gurulóutakat viszont bővíteni kellene” – jegyezte meg egyik forrásuk.

Tegyük hozzá: Sármellék különösen jó opciónak tűnik, a repteret jelentős állami forrásból fejlesztették, miközben a forgalma csekély. Nem függetlenül attól, hogy a közeli Hévíz az orosz turisták kedvelt célpontja volt – Moszkva Ukrajna elleni agressziója azonban ezt a relációt ellehetetlenítette.

Felmerült még Kecskemét és Pécs neve is. Előbbinél egy katonai reptér fejlesztéséről lehetne szó, amelyről már korábban is készültek tervek. Pécs ellenben „logisztikai vakfolt” – fogalmazott egy iparági szereplő, utalva arra, hogy jelenleg nem tölt be elosztószerepet a szállítmányozásban.

Kormánygép a kecskeméti repülőtéren
Túry Gergely

Nagy Márton a témában tartott sajtótájékoztatóján annyit árult el, hogy a teherreptérre Ferihegy kapacitásainak korlátossága miatt van szükség – Ferihegy esetében a kapacitásokat szűkíti a lakosság védelme érdekében történő éjszakai forgalomkorlátozás. A tárcavezető szerint a projekt koncessziós megoldással valósulna meg, és „logikusnak tartaná” kínai partner bevonását, tekintve a kínai áruforgalom nagy arányát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!