Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"244747c1-e0fb-4b1d-9396-7f72e1194e51","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Niagara-vízesésnél 2022-ben tűzgömbbé váló 2022 WJ1 átmérőjét az általa visszavet fény mennyisége alapján határozták meg, és igen érdekes eredményre jutottak az amerikai kutatók.","shortLead":"A Niagara-vízesésnél 2022-ben tűzgömbbé váló 2022 WJ1 átmérőjét az általa visszavet fény mennyisége alapján határozták...","id":"20241202_niagara-vizeses-2022-wj1-meteorit-aszteroida","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/244747c1-e0fb-4b1d-9396-7f72e1194e51.jpg","index":0,"item":"eb3ecc4c-eb8e-4db0-9c08-2ed8cc9d4078","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_niagara-vizeses-2022-wj1-meteorit-aszteroida","timestamp":"2024. december. 02. 12:03","title":"Az eddigi legkisebb aszteroida találta el a Földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa55ccca-dc83-49b7-bec5-31adbd4ef603","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint száz ország és szervezet tárgyal klímavédelmi lépésekről Hollandiában. ","shortLead":"Több mint száz ország és szervezet tárgyal klímavédelmi lépésekről Hollandiában. ","id":"20241202_Nemzetkozi-Birosag-meghallgatas-klimavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa55ccca-dc83-49b7-bec5-31adbd4ef603.jpg","index":0,"item":"b6b58b9e-9bad-41b2-99b9-8dd30d9a5686","keywords":null,"link":"/elet/20241202_Nemzetkozi-Birosag-meghallgatas-klimavedelem","timestamp":"2024. december. 02. 17:49","title":"Az eddigi legnagyobb klímavédelmi meghallgatás zajlik a Nemzetközi Bíróságon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bde5581-091c-4aac-8dda-4207fef31b7a","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Akad svéd újságíró, aki szerint a magyarok felzárkózhatnak a világ élmezőnyéhez.","shortLead":"Akad svéd újságíró, aki szerint a magyarok felzárkózhatnak a világ élmezőnyéhez.","id":"20241201_magyar-noi-kezilabda-valogatott-svedorszag-kezilabda-eb-nyilatkozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bde5581-091c-4aac-8dda-4207fef31b7a.jpg","index":0,"item":"b04054ea-56e9-45a1-8c4b-0c5563bb4984","keywords":null,"link":"/sport/20241201_magyar-noi-kezilabda-valogatott-svedorszag-kezilabda-eb-nyilatkozatok","timestamp":"2024. december. 01. 17:25","title":"Megalázó vereségről, kollektív összeomlásról írnak a svéd lapok a magyar válogatott győzelme után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Akár ott volt, akár nem, az eresz körül ma is pezseg az élet Brüsszelben.","shortLead":"Akár ott volt, akár nem, az eresz körül ma is pezseg az élet Brüsszelben.","id":"20241201_szajer-jozsef-eresz-brusszel-kepek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68.jpg","index":0,"item":"86f1749d-3b90-420e-a7fd-791799fd3abe","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_szajer-jozsef-eresz-brusszel-kepek-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 08:05","title":"Így néz ki most az eresz, ami Szájer József szerint nem is volt azon a házon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c0dcf90-2f95-448e-8dab-d979d0a7297c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter november elején robbant be a platformon.","shortLead":"Magyar Péter november elején robbant be a platformon.","id":"20241201_magyar-peter-reddit-felfuggesztes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0dcf90-2f95-448e-8dab-d979d0a7297c.jpg","index":0,"item":"72f1b040-7f76-468a-8989-3a5756219f76","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_magyar-peter-reddit-felfuggesztes-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 17:05","title":"Felfüggesztette Magyar Péter fiókját a Reddit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cac5628-3ac9-40ef-b3e3-5044961bbf07","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az újságíró szüleit a Rákosi-rendszerben lecsukták – Amerika mentette meg őket. Ő továbbra is abban az Egyesült Államokban hisz, amely akkor kimenekítette őket Magyarországról. ","shortLead":"Az újságíró szüleit a Rákosi-rendszerben lecsukták – Amerika mentette meg őket. Ő továbbra is abban az Egyesült...","id":"20241201_kati-marton-donald-trump-orban-viktor-demokracia-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cac5628-3ac9-40ef-b3e3-5044961bbf07.jpg","index":0,"item":"adb667ec-0702-48bc-b6eb-940640ce967a","keywords":null,"link":"/360/20241201_kati-marton-donald-trump-orban-viktor-demokracia-usa","timestamp":"2024. december. 01. 09:00","title":"Kati Marton: Hiába csodálja Trump Orbánt, felesleges lenne feladni az amerikai demokráciába vetett hitet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dc4cb2d-1771-4fcc-9eb7-f05939d014df","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A 16. percben félbeszakadt a Fiorentina-Internazionale rangadó az olasz labdarúgó-bajnokság 14. fordulójában vasárnap, mivel a hazaiak játékosa, Edoardo Bove összeesett a pályán.","shortLead":"A 16. percben félbeszakadt a Fiorentina-Internazionale rangadó az olasz labdarúgó-bajnokság 14. fordulójában vasárnap...","id":"20241201_bove-osszeesese-miatt-felbeszakadt-a-Fiorentina-Internazionale-focimeccs-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dc4cb2d-1771-4fcc-9eb7-f05939d014df.jpg","index":0,"item":"d6fa55bb-a10e-42b9-b49b-0f1cb5c6b566","keywords":null,"link":"/sport/20241201_bove-osszeesese-miatt-felbeszakadt-a-Fiorentina-Internazionale-focimeccs-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 19:24","title":"Bove összeesése miatt félbeszakadt a Fiorentina-Internazionale focimeccs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27b2c166-55fa-458d-b1ea-ad6f099b8c58","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kormányfő szerint erkölcstelen, amit a tüntetők csinálnak.","shortLead":"A kormányfő szerint erkölcstelen, amit a tüntetők csinálnak.","id":"20241202_kobahidze-gruzia-tuntetes-targyalas-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27b2c166-55fa-458d-b1ea-ad6f099b8c58.jpg","index":0,"item":"00fc8c0f-1d24-4e56-ae57-3b3f6a99664f","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_kobahidze-gruzia-tuntetes-targyalas-elutasitas","timestamp":"2024. december. 02. 19:03","title":"Nem hajlandó tárgyalni az ellenzékkel a grúz miniszterelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nemzetközi átlagnak megfelelő eredményt értek el a magyar középiskolások a PISA tudásvizsgálaton. A felmérés matematikai és szövegértési tesztjein a korábbi években kétszer már csalódást keltően szerepeltünk. Az eredményeket kedden hozták nyilvánosságra.
A magyar tizenöt éves diákok 504 pontos eredményükkel az országok rangsorában 57 ország között a 19-23. helyen végeztek PISA 2006 felmérés természettudományos vizsgálatában. Eredményük ezzel nagyjából az OECD-országok (Nemzetközi Gazdasági és Fejlesztési Szervezet) átlagával azonos, s egy súlycsoportban szerepelnek Svédországgal, Lengyelországgal, Dániával és Franciaországgal. A természettudományos teszten a legjobb eredményt Finnország diákjai érték el, őket Hongkong, Kanada, Tajvan, Észtország, Japán, Új-Zéland, Ausztrália és Hollandia középiskolásai követik. Az OECD és az oktatási tárca kedden délelőtt hozta nyilvánosságra adatait, a részletes jelentést innen tölthetik le.
Oktatási rendszerünk nem látja el feladatát
A tanulás kultúrájának alapvető megváltoztatására van itthon szükség - nyilatkozta lapunknak Csapó Benő, a PISA Igazgató Tanácsának tagja még a nemzetközi felmérés 2006-os eredményeinek nyilvánosságra kerülése előtt, de már az eredmény ismeretében. A szakember szerint oktatási rendszerünk nem tesz eleget feladatának; annyi tudást szerzünk, amennyi odahaza ránk ragad.Az interjúhoz kattintson!
A PISA-felmérés egyszerre vizsgálja a szövegértési, matematikai és természettudomyános készségeket, ezek közül az egyiket mindig kiemelten kezeli. A korábbi két (2000-ben és 2003-ban készített) PISA-felmérés kiemelt témáját adó szövegértési és matematikai feladatokat rendre gyengébben oldották meg a magyar középiskolások, mint a természettudományos tesztet, így a 2006-ban készített, most publikált vizsgálat előtt végeredményben jobbnak tűntek a kilátások. A történethez hozzátartozik azonban, hogy a felmérésben résztvevő "vetélytárs" országok száma 2000-hez képest emelkedett: akkor még 43 államból álló, ma már 57 országból álló mezőnyben indultunk.
Bár a természettudományos feladatokra jutott a legtöbb tesztidő, a PISA 2006 a szövegértési és matematikai tudást is vizsgálta. S bár a felmérés készítői óvnak attól, hogy valamifajta agárversenynek, országok közötti vetélkedőnek tekintsük a kutatást, a közzétett táblázat alapján mégiscsak az derül ki, hogy összesítve a teszteket huszonkét ország diákjai állnak magasabb képességszinten, mint a magyarok. (Aki a részletekre kíváncsi, a jelentés 33. oldalától indulva megtalálja.) Matematikából pedig képességszintünk alapján pedig ennél is gyengébb az eredményünk: OECD-átlag alatti.
A magyar szereplés viszonylagos sikertelenségét jelentősen árnyalja az a függvénytábla, amelyen a természettudományos teszteredményeket az egyes államok GDP-jének függvényében vizsgálhatjuk, ennek alapján legalábbis Magyarország "átviszi a lécet". Ugyanígy jók az eredményeink, ha az egy diákra fordított intézményi források és pontszámaink kapcsolatát vizsgáljuk. (Másfelől persze sovány vígasz, ha csak önmagunkhoz képest vagyunk kiemelkedőek.)
Nem véletlen, hogy a PISA-felmérés (Programme for International Student Assessment - nemzetközi tanulói tudásszintmérő program) gyorsan viszonyítási ponttá vált a fejlett ipari országok számára. Annyira, hogy bár az OECD kezdeményezésére indult, nem csak a tagállamai vesznek részt benne. Az OECD arra kíváncsi, mennyire felelnek meg a különféle államok oktatási rendszerei által képzett tanulók a mindennapi élet s a modern munkaerőpiac kihívásainak. Nem arra koncentrál tehát, hogy az adott ország tantervében mi szerepel, a teszt nem is ezt kéri számon.
A 2000-es első felmérést három évente követi újabb. Magyarországon kétszáz oktatási intézményből nagyjából ötezer 15 éves diák vett benne részt. Az iskolákat - hasonlóan a PIRLS-teszt gyakorlatához - a nemzetközi központ választja ki véletlenszerűen, de reprezentatív módon. Előre kizárhatják a felmérésből a speciális nevelést igénylő tanulókat, illetve iskoláikat, de az ennek alapján a vizsgálatból kihagyott diákok száma nem haladhatja meg az vizsgált összlétszám 5 százalékát.
"A PISA-tesztek a három vizsgált témaköréből 2006-ban a természettudományos műveltséget kezelték kiemelten. A szövegértés és a matematika ettől függetlenül jelen volt a vizsgálatban, csak kevésbé hangsúlyosan" - vázolja lapunknak a kutatás körülményeit Balázsi Ildikó, a Közoktatási Mérési és Értékelési Osztály vezetője. A több ország szakemberei által kiválasztott feladatokból összeállított tesztfüzet kitöltési ideje 120 perc, közben kisebb szüneteket tarthatnak a diákok.
A magyar tizenöt éves kamaszok eredményei sem 2000-ben, sem 2003-ban nem bűvöltek el bennünket. Az első, főleg szövegértésre koncentráló teszten a nemzetközi átlagnál gyengébb eredmények születtek. A 4-es és 5-ös képességszintet olvasásból csak a magyar fiatalok 23 százaléka teljesítette, a diákoknak gyakorlatilag a fele (48 százaléka) pedig 2-es vagy 1-es szinten teljesített. A nemzetközi rangsorban így szövegértésben ugyanúgy, ahogyan matematikából, a résztvevő országok középső harmadának második feléhez, a természettudományos tesztek megoldásában pedig a középső harmadának első feléhez tartoztunk.
A 2003-as PISA-teszten már 41 ország 250 ezer diákja vett részt, közülük 30 volt OECD-tagország. A magyarok 47,2 százaléka 2-es szinten vagy alatta teljesített az olvasási-szövegértési tesztekben, ezzel 24-28. helyen végeztünk az országok rangsorában. A természettudományos teszten ugyancsak nem brillíroztunk, a 14-19. helyet csíptük el, a matematika-teszteken pedig ennél is gyöngébben szerepeltünk, 22-27. helyezettek lettünk.
Hogyan lehetséges, hogy a különféle korosztályos felméréseken, pl. a szövegértést a tízévesek körében vizsgáló PIRLS-en jól szereplő magyar diákok tizenöt éves korukban már csak közepes vagy annál gyengébb eredményt érnek el?
Kompetenciaalapú érettségi
Az érettségi rendszer reformja a PISÁ-tól függetlenül zajlott, de középszinten mégis igyekszik minél inkább kompetenciaalapú lenni - mondja lapunknak Lukács Judit, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa, amikor azt firtatjuk, idomult-e valamiképpen a hazai vizsgarendszer a PISA-féle követelményekhez. "A Nemzeti Alaptanterv újabb változásai kompetencia-alapúan határozzák meg a tantárgyi követelményeket, de a pontos tartalmi követelményrendszert már a kerettantervekre bízzák; s mivel a változások akkor érnek valamit, ha kimeneti téren is történik módosulás, a vizsgatartalom is változott. A kétszintűnek nevezett érettségi rendszer középszintű vizsgája próbál leginkább kompetenciaalapú lenni, az emelt szintű vizsga inkább a szakma irányultságú továbbtanulásra készíti fel a diákot, így ott az elméleti mélységek is komolyabbak - ecseteli Lukács Judit.
De a matematika-tételeket alapul véve: a PISA feladataihoz hasonlóan itt is a szöveget kell elsősorban megérteni, majd matematizálni, vagyis matematikai modellt alkotni rá. Időnként a józan ész elég a megoldásához, ami a középszinten érettségizett tanulóknak elég, még akkor is, ha világos: a matematikának nagyon erős transzferhatása van, a "matekos godolkodást" az élet sok területén alkalmazni lehet.
Biztató, hogy a magyar nyelv és irodalom középszintű érettségin megjelentek a szövegértési feladatok. Bár a magyartanárok egy része úgy érzi, a szövegértési képzést alacsonyabb iskolai fokozaton el kell intézni, valójában a szövegértés folyamatos gyakorlást-fejlesztést igényel, akár a középiskolában is. Mindenesetre - mondja Lukács Judit - a 2005-ben bevezetett kétszintű érettségi, bár nem egyforma mértékben, de minden tárgyban megjelentet olyan kulcskompetenciákat, mint a szövegértés, a modellalkotás, a forrásfeldolgozás, a grafikonok olvasása. Mindenképpen különbség a PISA-felméréshez képest, hogy míg az csak három területet mér, az érettségi ennél többet.
"Ami szokatlanná teszi a PISA szövegeit a tanulók számára, az nem maga a művelet, vagy a felmérés szövegei, hanem a viszonylag szokatlan feladatmegoldási helyzet: nemcsak szépirodalmi, elbeszélő jellegű szövegeken, hanem tudományos ismeretterjesztő cikkeken, vagy különféle megrendelésekkel kapcsolatban is meg kel mutatniuk képességeiket. Ehhez nincsenek szerintem hozzászokva" - világít rá a nem túl hízelgő eredmény feltehető okaira Felvégi Emese oktatáskutató. "A fizikai vagy földrajz témájú szövegek keretében nem vizsgálják a szöveg felépítését, tartalmi elemeinek viszonyát, szókincsét, ezért szokatlan számukra, hogy nem csupán szépirodalmi írásokkal kapcsolatban kapnak szövegértési feladatokat" - magyarázza a szakember. Hozzá hasonlóan nyilatkozik Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének vezetője is.
A nemzetközi szakirodalom és számos ország tanítási gyakorlata a különféle olvasási és szövegfeldolgozási technikák általános fejlesztését támogatja - emlékeztet Felvégi Emese, példaként említve, hogy a matematika és a biológia szaktanár is fejleszti a diáknak az adott tárgyhoz szükséges szókincsét, olvasási stratégiáit, szövegértési és fogalmazási képességét. Végeredményben a szövegértés és fogalmazás-tanítás irányába kellene nyitnia a tanárképzésnek és a gyakorlatnak is - teszi hozzá.
De a PISA-felmérés eredményei nem csupán azért hatottak hidegzuhanyként, mert a rendszerváltás után felnövő generáció a vártnál gyengébben teljesített. (Akárhogyan is, a végeredmény mégiscsak függ az oktatásra fordított központi forrásoktól.) Inkább az döbbenthette meg a laikus közvéleményt, hogy Magyarországon az iskola nem képes kiegyenlíteni a társadalmi egyenlőtlenségeket. A szegény és képzetlen családból érkező diákokból ritkán lesznek okos és képzett felnőttek. Az iskola jó esetben is csak azon a szinten tartja, amilyen színvonalon átvette őket.
Poroszos oktatási rendszerben felnőtt emberként azt kérdezhetnénk: milyen büntetés jár ilyen bizonyítványért? "A PISA csupán mér, az OECD természetesen nem kér számon, nem támaszt velünk szemben követelményeket. Az önmagával szembeni elvárásokat minden országnak magának kell megfogalmaznia" - adja meg a választ Balázsi Ildikó, hozzátéve: mivel a PISA-ra jóformán mindenki odafigyel, mi sem legyinthetünk rá, különösen akkor, ha látjuk, hogy EU-s stratégiák születnek ennek mentén.
Bár a középiskolásokat érintő PISA felmérés korábbi eredményei hidegzuhanyként értek bennünket, azért van remény: a PIRLS nemzetközi szövegértési felmérésen kisdiákjaink, a 9-10 évesek, immár másodszor szerepeltek biztatóan, 40 ország "versenyében" a 9.helyet szerezték meg.