szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Egyedül a városi buszok terén figyelhető meg a dízel alacsonyabb aránya.

Az alternatív hajtású új tehergépjárművek forgalomba helyezésének lassú növekedése miatt magas bírságok esedékessé válására figyelmeztette a gyártókat az ACEA, az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete egy brüsszeli sajtókonferencián, a kereslet növekedését támogató intézkedésekre szólítva fel egyúttal a döntéshozókat.

Iparági adatok szerint jelenleg még mindig több mint 90 százalékban dízelüzeműek az újonnan forgalomba helyezett tehergépjárművek.

2025 első negyedévében a forgalomba helyezett tehergépjárművek 3,5 százaléka volt tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtású. A buszok esetében a helyzet kedvezőbb: a városi elektromos buszok meglehetősen magas arányának köszönhetően az ACEA szerint a dízelüzemű autóbuszok aránya a forgalomba helyezésekben közel 65 százalék.

A Scania vezérigazgatója és az ACEA haszongépjármű-bizottságának elnöke, Christian Levin felszólította a politikusokat, hogy emeljék meg jelentős mértékben a dízeles fuvarozás költségeit. Emellett felhívta a figyelmet egy észszerű töltőinfrastruktúra létesítésének a szükségére is az elektromos tehergépjárművek számára.

A közelmúltban nagy viták folytak a személygépkocsikra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, de a teherautó-gyártóknak is hasonló szabályokat kell betartaniuk. A jelenlegi szabályok szerint az új autóbuszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátását 2030-ig 45 százalékkal, 2035-ig 65 százalékkal, 2040-ig pedig 90 százalékkal kell csökkenteni 2019-es szinthez képest.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!