szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hétfőn hajnali három órától folytatódik a vasutassztrájk - jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke vasárnap, miután eredménytelenül zárult az egyeztetés a szakszervezet követeléséről vasárnap délelőtt a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), a MÁV-START Zrt., valamint a MÁV Zrt. között.

A szakszervezet elnöksége azért döntött ismét a munkabeszüntetés mellett, mert a VDSZSZ előzőleg eredménytelen egyeztetést folytatott az érdekképviselet bérköveteléséről a MÁV Zrt.-vel és a MÁV-START Zrt.-vel - közölte sajtótájékoztatóján Gaskó István.

A VDSZSZ a MÁV Zrt.-vel hétfőn 11 órakor, a személyszállító céggel pedig 16 órakor folytatja a tárgyalást. A szakszervezet követelései alátámasztására február 1-jén hajnali három órakor kezdett határozatlan idejű munkabeszüntetésbe, amelyet déli 12 órakor felfüggesztett. A sztrájk folytatását a hétvégi megbeszélések eredményétől tette függővé.

A VDSZSZ azt követeli a munkáltatóktól, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalékos többletbérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak - a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak a kiszervezés időpontjától, a MÁV-START esetében 2007. július 1-ig, visszamenőleg.

A VDSZSZ elnöke kiemelte: azt javasolták, hogy állapodjanak meg a minimális vasúti szolgáltatásban, ami azt jelentette volna, hogy reggel 8 és 10 óra, valamint 17 és 19 óra között 360-450 vonat közlekedett volna naponta. A MÁV vezetése azonban ragaszkodott ahhoz, hogy a nemzetközi vonatok is közlekedjenek, ami naponta mintegy kétezer vonat közlekedését jelentette volna, ám ez a VDSZSZ számára elfogadhatatlan volt.

A kialakult helyzetet a munkaadók idézték elő, ezért a felelősség is őket terheli - jelentette ki Gaskó István. Bertók Judit, a VDSZSZ vezető jogtanácsosa cáfolta a MÁV jogi szakértőjének azt a közlését, miszerint a társaságoknál van érvényes kollektív szerződés és bérmegállapodás 2008-ra.

Bertók Judit véleménye szerint a 2007. december 28-án aláírt kollektív szerződés jogszerűtlen, mert azt a VDSZSZ nem írta alá. Álláspontja szerint a kollektív szerződés csak akkor lenne jogszerű, ha azt minden reprezentatív szakszervezet aláírta volna.

A VDSZSZ vezető jogtanácsosa a MÁV jogi szakértőjének azzal az állításával sem értett egyet, miszerint jogszerűtlen a sztrájk, mivel a még elégséges szolgáltatásról nem állapodtak meg a felek.

Gaskó István cáfolta a munkáltatók vezetőinek azon kijelentését, miszerint "a VDSZSZ azért tárgyalt velük rövid ideig, és jelentett be vasárnap délután 14 órára sajtótájékoztatót, mert nem is akart megállapodni". Hangsúlyozta: a VDSZSZ akár a tárgyalások alatt is tarthatott volna sajtótájékoztatót, mint ahogy ezt a múltban többször tette.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke az MTI-nek korábban elmondta: alaptalan a MÁV-START hivatkozása, hogy az üzleti tervben nincs fedezet a 10 százalék többletbéremelésre, hiszen a MÁV START-nak még nincs is elfogadott üzleti terve. Utalt arra, hogy a MÁV-START felügyelő bizottsága meg sem tárgyalta a készülő üzleti tervet, amelyet csak a felügyelő bizottság véleményével lehetne felterjeszteni a tulajdonosnak. A VDSZSZ elnöke szerint az üzleti terv tervezetében vannak olyan tartalékok, amelyek elegendőek lennének a többlet 10 százalék bérfejlesztéshez. Mint mondta: a január 15-i tárgyaláson már előzetesen megállapodtak a MÁV-START-nál a 10 százalékos bérfejlesztési igény kielégítéséről különböző technikákkal, de ezt a MÁV-START tulajdonosa nem engedélyezte. Az a megoldás mintegy 1,1 milliárd forintba került volna a MÁV-START-nak, aminek fedezete a tartalékok között benne lehetne az üzleti tervben.

Gaskó István kifogásolta, hogy a MÁV-START mintegy 200 millió forintot költ jogi szolgáltatás megvásárlására, miközben jogi szervezete, a MÁV Zrt.-nek pedig jogi igazgatósága van, továbbá indokolatlan szakértői megrendelésre tartalékolnak forrást a készülő üzleti tervben. A MÁV autóbusz-szolgáltatási vásárlásával kapcsolatosan a szakszervezeti elnök úgy vélekedett, hogy a MÁV mindenkinek fizetni akar, csak a vasutasoknak nem; ha azoknak a buszoknak a megrendelési díjait, amelyekkel esetleg kiváltanák a vasutat, odaadnák a vasutasoknak, akkor nagy valószínűséggel megállapodást lehetne kötni.

A szakszervezet követelései alátámasztására február 1-jén hajnali három órakor kezdett határozatlan idejű munkabeszüntetésbe, amelyet déli 12 órakor felfüggesztett. A sztrájk folytatását a hétvégi megbeszélések eredményétől tette függővé.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

A Volánbusz és a BKV a sztrájk idején elfogadja a vasúti bérleteket

A MÁV-START megállapodott írásban a budapesti székhelyű Volánbusz társasággal, illetve szóban a Budapesti Közlekedési Vállalattal (BKV), hogy hétfőtől, a vasutassztrájk idején a budapesti régióban járataikon elfogadják az érvényes dolgozói és tanuló vasúti bérletet - mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója vasárnap a fővárosban.