Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"69eaf758-6ed9-415c-9493-53cbb7a46146","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére nem ütközött a szemből érkezőkkel. ","shortLead":"Szerencsére nem ütközött a szemből érkezőkkel. ","id":"20250428_durrdefektet-auto-szalagkorlat-M3-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69eaf758-6ed9-415c-9493-53cbb7a46146.jpg","index":0,"item":"0ac4b02b-7043-416a-9687-90dfc0a189b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_durrdefektet-auto-szalagkorlat-M3-as","timestamp":"2025. április. 28. 10:18","title":"Videón, ahogy durrdefekt miatt szalagkorlátnak csapódik egy autó az M3-ason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6491fee-d716-486d-8d07-2ee35bf0e353","c_author":"Galicza Dorina ","category":"360","description":"Elhagyatott, növényzettel benőtt vasúti sínek, autómentes övezetek és innovatív lakhatási megoldások – megnéztük, mihez kezdett Bécs a Rákosrendezőre hasonlító területekkel. Bár megértettük, miért Bécs a világ legélhetőbb városa, rá kellett jönnünk arra is, Budapest belátható időn belül biztosan nem fogja tudni utolérni.","shortLead":"Elhagyatott, növényzettel benőtt vasúti sínek, autómentes övezetek és innovatív lakhatási megoldások – megnéztük, mihez...","id":"20250428_Becs-varostervezes-Rakosrendezo-Parkvaros-Vitezy-David","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6491fee-d716-486d-8d07-2ee35bf0e353.jpg","index":0,"item":"f420a4ea-9635-42c3-add0-086c316c025e","keywords":null,"link":"/360/20250428_Becs-varostervezes-Rakosrendezo-Parkvaros-Vitezy-David","timestamp":"2025. április. 28. 11:30","title":"Megnéztük Bécsben, mit lehetne kihozni Rákosrendezőből, de megtudtuk azt is, miért nem fog sikerülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5da2c1f-487c-42f6-83f9-0ce30b6a708c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Azt, hogy a szaúdiak szorosabbra kívánják fűzni a kapcsolatukat Szíriával, szépen bizonyítja, hogy az ország új vezetőjének első hivatalos külföldi útja is Rijádba vezetett.","shortLead":"Azt, hogy a szaúdiak szorosabbra kívánják fűzni a kapcsolatukat Szíriával, szépen bizonyítja, hogy az ország új...","id":"20250427_sziria-adossag-vilagbank-katar-szaud-arabia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5da2c1f-487c-42f6-83f9-0ce30b6a708c.jpg","index":0,"item":"7b935cfd-7a93-4e00-bf57-0e23848c259c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250427_sziria-adossag-vilagbank-katar-szaud-arabia","timestamp":"2025. április. 27. 22:19","title":"Szaúd-Arábia és Katar rendezik Szíria tartozását a Világbankkal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bfc045f-0e7c-4609-a4e3-ed3e3bf34224","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy egyéves gyermek édesanyját is letartóztatta, majd kitoloncolta az amerikai bevándorlási hivatal.","shortLead":"Egy egyéves gyermek édesanyját is letartóztatta, majd kitoloncolta az amerikai bevándorlási hivatal.","id":"20250427_Egy-keteves-amerikai-kisgyermeket-es-testvereit-is-kitoloncolnanak-az-Egyesult-Allamokbol-egy-ugyved-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bfc045f-0e7c-4609-a4e3-ed3e3bf34224.jpg","index":0,"item":"b8335c6c-e88d-4460-9f92-517b45834611","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_Egy-keteves-amerikai-kisgyermeket-es-testvereit-is-kitoloncolnanak-az-Egyesult-Allamokbol-egy-ugyved-szerint","timestamp":"2025. április. 27. 11:31","title":"Egy kétéves amerikai kislányt és egy négyéves rákos kisfiút is kitoloncolhattak az Egyesült Államokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59ff8b27-84ee-4dd1-88ba-485053e12e48","c_author":"Galicza Dorina ","category":"itthon","description":"A Corvinusról korábban kirúgott docens perének újabb tárgyalásán egyik kollégája az egyetemen uralkodó félelemről beszélt, felesége elmondta, mi veszített a legtöbbet a vizsgabotránnyal, de az Ádám Zoltán kirúgásához vezető ominózus levélváltás is ismét szóba került.","shortLead":"A Corvinusról korábban kirúgott docens perének újabb tárgyalásán egyik kollégája az egyetemen uralkodó félelemről...","id":"20250428_Adam-Zoltan-targyalas-Corvinus-vizsgabotrany-munkaugyi-per-kollegak-feleseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59ff8b27-84ee-4dd1-88ba-485053e12e48.jpg","index":0,"item":"24617f1b-529e-42d9-bb02-d4fa0df4c3c4","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Adam-Zoltan-targyalas-Corvinus-vizsgabotrany-munkaugyi-per-kollegak-feleseg-ebx","timestamp":"2025. április. 28. 17:50","title":"Ádám Zoltán felesége a bíróságon: „A Corvinusnak nem az volt a lényeg, hogy az igazság kiderüljön, hanem az igazmondó tűnjön el”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","shortLead":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","id":"20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f.jpg","index":0,"item":"5b753ff0-5d4e-4e90-9b64-ac6ee23ae035","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","timestamp":"2025. április. 28. 07:11","title":"Megvádolták a vancouveri gázolót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Japánban megjelenő angol nyelvű lap úgy látja, hogy a magyar kormányfő beszorul az Egyesült Államok és Kína közé – a saját hibájából. A szerző, Jens Kastner úgy értékeli, hogy Magyarország sokáig a tényleges súlyánál nagyobb befolyást élvezett a világpolitikában, köszönhetően a vétójogának. Azon keresztül ugyanis hatni tudott az EU politikájára mind Peking, mind Moszkva, mind Washington ügyében. Most azonban karamboloznak az orbáni világok.","shortLead":"A Japánban megjelenő angol nyelvű lap úgy látja, hogy a magyar kormányfő beszorul az Egyesült Államok és Kína közé –...","id":"20250427_Nikkei-Asia-Review-Orban-Viktor-most-megfizeti-az-arat-hogy-tulterpeszkedett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b.jpg","index":0,"item":"f7d0fb38-6e68-405a-85cc-91da47870d28","keywords":null,"link":"/360/20250427_Nikkei-Asia-Review-Orban-Viktor-most-megfizeti-az-arat-hogy-tulterpeszkedett","timestamp":"2025. április. 27. 07:54","title":"Nikkei Asia Review: Orbán Viktor most megfizeti az árát, hogy túlterpeszkedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel az árokba egy személyautó. A járműben négyen ültek, ketten kirepültek a kocsiból.","shortLead":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel...","id":"20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"436d4253-88e8-4386-b8f8-0607783956b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","timestamp":"2025. április. 27. 17:05","title":"Három halálos áldozata van egy Herceghalomnál, az M1-esen történt balesetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A környezetszennyezés miatt eszünkbe sem jut gyerekeinkkel vagy unokáinkkal a Körúton sétálni, és ez a helyzet tarthatatlan. Egyre többen betegednek meg asztmában és tüdőrákban – hangoztatták többek között a múlt vasárnap rendezett zöld demonstráció szónokai. Az élhetőbb Budapestért szervezett megmozduláson két-háromszáz, túlnyomó részben fiatal biciklista és gyalogos vett részt.
A Levegő Munkacsoport, a Greenpeace Magyarország, a Magyar Kerékpárosklub, a Critical Mass, a Zöld Fiatalok, a Védegylet, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete és a TAVASZ Egyesület által jegyzett, szeles hidegben rendezett tüntetésen a résztvevők az Astoriától végigvonultak a Károly körúton, majd a Városháza mögött, az egykori bazársor helyén végighallgatták a szónokokat.
A Magyar Kerékpárosklub elnöke, László János szerint Hollandiában számításokat végeztek: ha mindenki biciklivel tenne meg egy hét és fél kilométernél rövidebb, jelenleg autóval megtett utat, akkor huszonhat százalékkal csökkenne a levegő szén-dioxid-tartalma. László szerint mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy gyalog vagy biciklivel közlekedjék. Tűrhetetlennek nevezte, hogy kisgyerekkel veszélyes végigsétálni a Nagykörúton, és más budapesti utakon, olyan nagymértékű a levegő szennyezettsége. Elengedhetetlen, hogy a tömegközlekedés olcsóbb legyen, mint az autó használata. Az útépítéseknél nemcsak az autósok, hanem a gyalogosok és a biciklisták igényeit is figyelembe kell venni.
A Levegő Munkacsoport táblái. Asztma- és tüdőrák-előfordulások trendjei 1980-2006
Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője két, transzparensen látható grafikonon mutatta meg, hogy miként növekedett az utóbbi évtizedekben Budapesten az asztmások és a tüdőrákosok aránya. A növekedésnek szerinte döntő oka a légszennyezettség. A folyamat megállítására mind a mai napig nem történt érdemi intézkedés. Mint hozzátette, nincs igazuk azoknak, akik szerint Budapesten a levegő szennyezettsége "nem olyan rossz". A Fővárosi Önkormányzat a Levegő Munkacsoport több javaslatát – például a teherautók behajtási díjának emelését – megfogadta, de – mint mondta – még sok a tennivaló. Negatívumként említette a BKV viteldíjainak drasztikus emelését, ami sok utast elriasztott a tömegközlekedés használatától. A légszennyezettség elleni intézkedések gazdaságilag is kifizetendők lennének – szögezte le.
A Greenpeace kampányfelelőse, Rohonyi Péter fölolvasta a tüntetést jegyző szervezetek petícióját, majd átadta azt Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek. A petíció követeli a közvélemény megbízható tájékoztatását a levegőszennyezés mértékéről és veszélyeiről, a lehetséges megoldásokról, követeli továbbá a tömegközlekedési járművek szabad mozgásának biztosítását, a tömegközlekedés fejlesztésére fordítandó dugódíj bevezetését, az áruszállítás ésszerűsítésével a teherautó-forgalom csökkentését, a közlekedés biciklis- és gyalogosbaráttá alakítását és a zöldfelületek fejlesztését.
László János (a jobb szélen) átadja a petíciót Hagyó Miklósnak
A petíció rámutat, hogy az előírások szerint a légszennyezettség egy évben legfeljebb 35 napon haladhatja meg az egészségügyi határértéket, vagyis a köbméterenkénti 50 mikrogrammot. Budapesten viszont az elmúlt évek során évente a 35 nap többszörösével lépte túl a légszennyezettség a határértéket. Az önkormányzatnak minden évben már a 36. napon tájékoztatnia kellett volna a lakosságot, valamint intézkedési tervet kellett volna kidolgoznia és végrehajtania a légszennyezés csökkentésére.
A porszennyezettség szempontjából Budapest Európa egyik legrosszabb helyzetben lévő nagyvárosa, és Közép-Európa városai között is igen kedvezőtlen helyet foglal el. A gyerekek között is terjed az asztma, az allergia, ami régebben egyáltalán nem volt jellemző. A levegőszennyezés százmilliárdos károkat okoz, lerontva nemcsak a főváros élhetőségét, de nemzetközi versenyképességét is. Az aláíró szervezetek követelik, hogy a Levegőtisztaság-védelmi Program pontjaihoz – a programot a Fővárosi Közgyűlés már 2006 májusában elfogadta – májusig készítsenek részletes intézkedési tervet, konkrét határidőkkel, felelősökkel és előirányzott forrásokkal.
Rohonyi a hvg.hu-nak elmondta, hogy Nyugat-Európa nagyvárosaiban általában dugódíjjal és a tömegközlekedés fejlesztésével, továbbá a külvárosi közlekedési csomópontokon található parkolókkal csökkentik a belterületek forgalmát. Londonban a napokban emelték meg a belvárosi behajtási díjat. A nagyon környezetszennyező autók behajtási díja napi 25 fontra (körülbelül 8800 forintra) drágult. A dugódíjat vissza kell forgatni a tömegközlekedés javítására; Budapesten főként a villamoshálózatot kellene fejleszteni – mutatott rá a Greenpeace aktivistája.
Hagyó Miklós, Demszky Gábor helyettese, átvette a petíciót az önkormányzat nevében, ám tagadta, hogy a budapestieket érintő környezetvédelmi kérdésekben a főváros nem egyeztet a zöld szervezetekkel. A tüntetést követően parázs, de alapvetően békés vita alakult ki a tüntetők egy csoportja és Hagyó között. „Maguk a plázákat és az autósokat védik, nem bennünket, nem a gyerekeket. Minden intézkedésük erről szól” – mondta egy asszony. Többen azt kérdezték, hogy miért nincs szmogriadó, ha a törvény szerint kéne, hogy legyen. Hagyó válaszában hangsúlyozta: ez nem a főváros, hanem a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium hatásköre.
A hvg.hu kérdésére, hogy a biciklisták kárára elkövetett autós közlekedési szabálysértések ügyében mit tesz a főváros – például az Andrássy úton az autók rendszeresen a kerékpárúton parkolnak – Hagyó kitérő választ adott: „létezik együttműködési megállapodás a főváros és a Budapesti Rendőr-főkapitányság között, de a szabálysértés ügyében a rendőrségnek kell eljárnia”.