szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Csütörtökön az érintett osztályban tanító pedagógusok és saját szülei előtt kell beszámolnia tettéről annak a diáknak, aki a budapesti Erdélyi utcai Általános Iskola és Gimnáziumban megrúgta, majd egy csapteleppel megfenyegette fizikatanárát - mondta Süveges Éva, az iskola igazgatónője.

A VIII. kerületi iskola igazgatónője kiemelte, hogy ez lesz a tanuló első nyilvános szereplése az ügy kapcsán. Arról is beszélt, hogy az erőszakoskodó diák "nem egy agresszív, nem egy durva gyerek", hanem "szereplési mániával küzdő" fiatal, aki folyamatosan produkálja magát. Emlékeztetett arra, hogy a tanár "az első számú felelős" azért, hogy az óráján mi történik, noha az is igaz, hogy "a gyereknek nincs joga átvenni a hatalmat, és a gyereknek a bűnét sem mentjük".

Az iskola vezetője arról is szólt, hogy az erőszakoskodó gyereknek asszisztáló diáktársak ellen is megindulhat a fegyelmi eljárás, ha csütörtökön a nevelőtestület úgy dönt.

Elmondása szerint a szaktanár a saját maga védelmére kérte a gyerekektől, hogy vegyék fel mobiltelefonjaikra, hogy mi történik, de ezzel a kérésével szerinte személyiségi jogokat sértett. Az igazgatónő hangsúlyozta: "a gyerekek részéről megrendezett jelenet" volt ez az erőszakoskodás is, ami beleillik abba a képbe, hogy a tanuló "a szereplési vágyát akarta kielégíteni".

Süveges Éva kifejtette: a fizikatanár hibás abban is, hogy nem tudott fegyelmet tartani az osztályban. Ezt alátámasztandó kiemelte, hogy két másik osztály is írt neki, amelyben közölték, hogy nem voltak meg a tanuláshoz szükséges feltételek az órákon a különböző fegyelmezetlenségek miatt. A tanár, miután "szembesült a problémákkal", beadta felmondását, amelyet elfogadtak - jelezte az igazgatónő.

A tanár ott követett el mulasztást az igazgatónő szerint, hogy "módszertani hiányosságát" enyhítendő nem kért segítséget a fegyelmezésben az iskola vezetésétől. Hozzátette: amikor megtekintette kollégája tanóráját, nem volt fegyelmezési probléma, mivel az iskolavezetés előtt nem mertek úgy viselkedni a gyerekek, ahogy egyébként általában szoktak.

Az igazgatónő örömét fejezte ki ugyanakkor annak kapcsán, hogy Szili Katalin házelnök felkérésére az országgyűlés oktatási bizottsága foglalkozik majd azzal, hogy megfelelőek-e a diákok magatartását, erkölcsi nevelését meghatározó jogszabályok, és hogy miként lehet az iskolai agressziót visszaszorítani.
   
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) kedden közleményben szólította fel a kormányt, hogy haladéktalanul terjessze az Országgyűlés elé azokat a jogszabály-módosító javaslatait, melyek megszüntetik a sokszor a pedagógusok fizikai épségét veszélyeztető megnyilvánulásokat.
   
A Gémesi György elnök által aláírt dokumentum kifejti: a MÖSZ félelmetesnek és megdöbbentőnek tartja az elmúlt héten napvilágot látott, Budapest VIII. kerületben egy fizikatanár "megverésével" kapcsolatos történéseket. Sajnálattal állapítják meg, hogy az eddigi megnyilatkozásokban nem fogalmazódott világos elhatárolódás "a diákerőszak" sajátos megnyilvánulása ellen, és elmaradtak a pedagógusok védelme érdekében megfogalmazandó megnyilatkozások is.
   
A közlemény szerint elfogadhatatlan, hogy az intézmény igazgatója nem a vétlen és munkáját tisztességgel védő tanárt vette védelmébe, és hogy az egyes tanulók és hozzátartozóik részéről lassan mindennapossá váló, a fizikai erőszakot sem mellőző megnyilvánulások szankció nélkül maradnak. 
   
A MÖSZ szükségesnek tartja, hogy a jelenlegi szabályozatlan helyzetet jóval szigorúbb, egyértelmű szabályozás váltsa fel. A szövetség az önkormányzatok - mint az oktatási intézmények legjelentősebb fenntartói - nevében egyben kéri a VIII. kerületi önkormányzatot, hogy intézkedéseivel hozza helyre az igazgató eddigi mulasztásait, állítsa helyre a megalázott pedagógus tekintélyét, és köszörülje ki az emberi méltóságán esett csorbát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Karrier

Hogyan kell leszerelni az erőszakos diákokat?

Négyszáz német pedagógus vesz majd részt továbbképzésen márciustól decemberig egy európai programban, amelyen arra oktatják majd őket, miként reagáljanak az iskolákban adódó veszélyes helyzetekre, a diákok erőszakos viselkedésére vagy fenyegetőzésére.