Az ingázás vonattal-metróval a leggyorsabb

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

Immár hagyományosan a vonat-metró kombináció nyerte az idén a Gödöllő és a Stadionok metróállomás között megrendezett "eljutási versenyt", amellyel kezdetét vette az Európai Mobilitási Hét budapesti rendezvénysorozata.

Reggel 7 órakor két csapat indult útnak Gödöllőről a főváros felé: az egyik vonattal, a másik HÉV-vel próbált bejutni Budapestre, míg Gaál Noémi televíziós személyiség gépkocsival állt rajthoz. A közösségi közlekedést használó két csapat tagjai a MÁV, a BKV, a Volán, civil és szakmai szervezetek vezetőiből kerültek ki.

A verseny végeredménye nem hozott meglepetést: 50 perces eredménnyel a vonat-metró kombináció végzett az élen, ezt követte mintegy tíz lemaradással a HÉV-metró páros, végül pedig 70 percnyi utazás után Gaál Noémi futott be.

A sajtótájékoztatón, amelyet a közeljövőben üzembe álló új Alstom Metropolis metrószerelvényen tartottak, a MÁV, a Volán és a BKV vezetői egyetértettek abban, hogy a budapesti elővárosi közlekedés fejlesztésében az eddiginél tudatosabb menetrendi összehangolásra és a párhuzamos kapacitások leépítésére van szükség. Hangoztatták, hogy a tömegközlekedés fejlesztése nem az alágazatok versenyét, sokkal inkább nagyobb együttműködését kell, hogy jelentse.

Kéthelyi József, a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) ügyvezetője olyan "utazási láncok" kialakításának szükségességéről beszélt, amelyek a főváros vonzáskörzetéből tennék kényelmessé a belvárosba való bejutást. Ennek fontos eleme a P+R parkolók kapacitásának növelése. Elmondta: a következő egy évben mintegy ezer ilyen férőhely jön létre Budapesten.

Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport igazgatója úgy vélte: a tömegközlekedés fejlesztése elsősorban politikai akarat kérdése, hiszen a szakmai és civil szervezetek évről-évre lerakják az asztalra javaslataikat. Kovács László, a hagyományosan szeptember 16-tól 22-ig tartó Európai Mobilitási Hét (EMH) budapesti főszervezője hangsúlyozta: noha a rendezvény elsősorban a fenntartható, környezettudatos közlekedési módok, így a kerékpározás, a gyaloglás, a tömegközlekedés fontosságát hangsúlyozza, az autóhasználat sem "ördögtől való". Úgy vélte, a cél nem a gépkocsihasználat teljes megszüntetése, hanem az "ésszerű autóhasználat", például a gépkocsi-megosztás (car-sharing) és a közös gépkocsihasználat (car pooling) elterjesztése.

A 2002 óta minden év szeptember 16. és 22. között megrendezett Európai Mobilitási Hét célja, hogy ösztönözze az önkormányzatokat a fenntartható közlekedés bevezetésére, fejlesztésére, s arra, hogy állampolgáraikat felhívják a gépkocsihasználat alternatíváinak kipróbálására. A 2009-es Európai Mobilitási Hét szlogenje - „Az éghajlatváltozás kihívásai – városi klíma" - az ENSZ 2009. decemberi koppenhágai klímacsúcsához kapcsolódik.

A budapesti rendezvények kiemelt eseménye a szeptember 19-20-i autómentes hétvége, valamint a hét zárónapját, egyben csúcspontját jelentő szeptember 22-i Európai Autómentes Nap, amely egyúttal a Critical Mass kerékpáros demonstráció időpontja is a fővárosban.