Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A lapok jobb áttekinthetőségét és a memóriaspórolást is segíti az a funkció, ami most egészen más helyen lesz fellehető a Google Chrome-ban.","shortLead":"A lapok jobb áttekinthetőségét és a memóriaspórolást is segíti az a funkció, ami most egészen más helyen lesz fellehető...","id":"20250520_google-chrome-kereses-a-lapok-kozott-funkcio-modositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"6d92232f-9d7e-4d79-83f6-d955df70f4df","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_google-chrome-kereses-a-lapok-kozott-funkcio-modositas","timestamp":"2025. május. 20. 17:03","title":"Költözik a Chrome egyik fontos funkciója – ne keresse megszokásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5425ba2c-25b6-43c3-89c1-8a071b72c8a2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A szexuális zaklatás miatt börtönbe került egykori sztárproducer azt állítja, hibázott ugyan, de törvényt nem sértett.","shortLead":"A szexuális zaklatás miatt börtönbe került egykori sztárproducer azt állítja, hibázott ugyan, de törvényt nem sértett.","id":"20250520_harvey-weinstein-interju-artatlansag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5425ba2c-25b6-43c3-89c1-8a071b72c8a2.jpg","index":0,"item":"3b47d28a-d297-40bc-bfd1-49761c8ed1f2","keywords":null,"link":"/elet/20250520_harvey-weinstein-interju-artatlansag","timestamp":"2025. május. 20. 10:41","title":"Weinstein Istenre és a családjára esküdözött, hogy ártatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság kerekasztalának résztvevői szerint az árrésstop alkalmatlan az infláció letörésére.","shortLead":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság...","id":"20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7.jpg","index":0,"item":"1eda38b1-f7a4-408f-af51-c314bf33de55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","timestamp":"2025. május. 19. 16:21","title":"„Az infláció oka maga a kormány” – az árrésstopról tartottak kerekasztalt a közgazdászok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"978cc52e-6840-478e-8dd3-65dc287cf862","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A lányokat a házaspár, mielőtt elhagyta Szíriát, az Iszlám Állam egy másik tagjának adta át.","shortLead":"A lányokat a házaspár, mielőtt elhagyta Szíriát, az Iszlám Állam egy másik tagjának adta át.","id":"20250519_jazidi-rabszolgak-nemetorszag-per-iraki-vadlottak-iszlam-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/978cc52e-6840-478e-8dd3-65dc287cf862.jpg","index":0,"item":"62347db6-aa62-481d-9daa-96c259509150","keywords":null,"link":"/vilag/20250519_jazidi-rabszolgak-nemetorszag-per-iraki-vadlottak-iszlam-allam","timestamp":"2025. május. 19. 17:05","title":"Jazidi lányokat rabszolgaként tartó iraki házaspár pere kezdődött meg Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pár perccel a kezdés előtt értesítették a frakciókat, hogy az átláthatósági törvény ügyében a Fidesz rendkívüli bizottsági ülést hívott össze hétfő kora délutánra. A HVG kiderítette, mi a tervük ezzel, és ez a tárgyalási folyamat felgyorsítását jelenti-e.","shortLead":"Pár perccel a kezdés előtt értesítették a frakciókat, hogy az átláthatósági törvény ügyében a Fidesz rendkívüli...","id":"20250519_Nyolc-perc-alatt-hivtak-ossze-rendkivuli-bizottsagi-ulest-az-atlathatosagi-torveny-miatt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"1e5da99a-396e-48c4-aed1-ad927eff90fa","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_Nyolc-perc-alatt-hivtak-ossze-rendkivuli-bizottsagi-ulest-az-atlathatosagi-torveny-miatt-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 13:17","title":"Nyolc perc alatt hívott össze a Fidesz rendkívüli bizottsági ülést az „átláthatósági” törvény miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96957947-7b30-46a6-a14d-1add5834cd73","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A gerincvelőifolyadék-elemzés helyett ezután egy egyszerű vérvizsgálat mutathatja meg az orvosoknak, hogy egy adott beteg Alzheimer-kórban szenved-e. Az újfajta megoldást az Egyesült Államokban alkalmazhatják először.","shortLead":"A gerincvelőifolyadék-elemzés helyett ezután egy egyszerű vérvizsgálat mutathatja meg az orvosoknak, hogy egy adott...","id":"20250520_alzheimer-kor-vervizsgalat-diagnosztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96957947-7b30-46a6-a14d-1add5834cd73.jpg","index":0,"item":"028cb089-0aa6-41fc-9aa0-14447fd5f1b5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_alzheimer-kor-vervizsgalat-diagnosztika","timestamp":"2025. május. 20. 10:47","title":"Engedélyezték a vérvizsgálatot, amely kimutatja az Alzheimer-kórt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6163b10-43d9-4eeb-be20-e001ad2dc04e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mátyus Editnek, az ELTE Kémiai Intézetében működő Molekuláris Kvantumdinamika Kutatócsoport vezetőjének ítélte oda az Osztrák Tudományos Akadémia az Ignaz L. Lieben-díjat 2025-ben.","shortLead":"Mátyus Editnek, az ELTE Kémiai Intézetében működő Molekuláris Kvantumdinamika Kutatócsoport vezetőjének ítélte oda...","id":"20250519_elte-kemia-intezet-matyus-edit-osztrak-ignaz-l-lieben-dij-kutatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6163b10-43d9-4eeb-be20-e001ad2dc04e.jpg","index":0,"item":"d6e0500e-c5cb-40e8-9955-1f7015af002c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_elte-kemia-intezet-matyus-edit-osztrak-ignaz-l-lieben-dij-kutatasok","timestamp":"2025. május. 19. 14:42","title":"Az ELTE kémikusa nyerte az Osztrák Akadémia rangos díját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3211328f-0741-43ed-bccd-648adf45d61b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hosszú távon a cukorbetegség és a rák kockázatát is csökkentheti, ha étkezés után egy rövid sétára megyünk, és szabadjára engedjük a kikívánkozó szeleket. Nem mindegy azonban, hogyan időzítünk.","shortLead":"Hosszú távon a cukorbetegség és a rák kockázatát is csökkentheti, ha étkezés után egy rövid sétára megyünk, és...","id":"20250520_seta-szellentes-fingas-egeszseg-cukorbetegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3211328f-0741-43ed-bccd-648adf45d61b.jpg","index":0,"item":"b9b0b378-ea7f-4a92-9378-8bf9043f7d19","keywords":null,"link":"/elet/20250520_seta-szellentes-fingas-egeszseg-cukorbetegseg","timestamp":"2025. május. 20. 06:01","title":"Az orvosok szerint jót tesz az egészségünknek, ha evés után elindulunk szellenteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tavaly nyáron lezuhant egy égési sérült kisfiút szállító mentőhelikopter, miután a gép mindkét hajtóműve leállt. A mentőápoló a helyszínen, a pilóta néhány nappal később a kórházban meghalt. A helikopterbalesetek nem ritkák ugyan, ez a tragédia mégis rendkívüli volt: először fordult elő, hogy ezen a típusú gépen mindkét hajtómű felmondta a szolgálatot. A baleset több megválaszolatlan kérdést hagyott maga után.
2008. július 31-én kora délután egy égési sérült gyermekhez riasztották Budaörsről Paksra a MEDIC-14 hívójelű, EC 135 típusú mentőhelikoptert. A gép 13 óra 02 perckor szállt le Pakson. Felvette a sérült fiút és édesanyját, majd 13 óra 25 perckor elindult Budapestre. 13 óra 43 perckor azonban eltűnt a radarernyőről, a pilótával nem sikerült kapcsolatba lépniük a légi irányítóknak. Rajta, a sérült gyermeken és az édesanyán kívül egy mentőorvos és egy ápoló utazott a helikopteren; az ápoló elöl, a pilóta melletti ülésen, a többiek a gép hátsó felében. Néhány perccel a MEDIC-14 eltűnése után több utasszállító repülő jelezte: Ráckeve-Kiskunlacháza térségében vészjeleket vett. Ezzel egyidejűleg az Országos Mentőszolgálat ügyeletese is hívást kapott. A vonal túlsó végén a MEDIC-14 mentőorvosa volt. Lezuhantak, sürgős orvosi segítségre van szükségük – közölte az ügyeletessel. Mint később kiderült, a helikopter hajtóművei leálltak, ez okozta a balesetet. Az ápoló a gép becsapódásakor meghalt, az életveszélyes sérülést szenvedett pilóta pedig három nappal később, a kórházban hunyt el. A többiek túlélték a zuhanást – a mentőorvos és az édesanya súlyos sérülésekkel, míg az égési sérült kisfiú szinte sértetlenül, köszönhetően annak is, hogy a mentőorvos minden erejét összeszedve a zuhanás után kimentette őket a roncsok alól. Tettéért később kitüntették.
Ilyen még soha nem volt
A MEDIC-14 tragédiájának híre hamar bejárta a sajtót; a média napokon át foglalkozott az esettel. Az elhunyt pilóta, Hatala János az ország egyik legtapasztaltabb pilótája és elismert oktatója volt. Korábban a hadseregnél és a rendőrségnél szolgált, a légi mentőknél már a pilóták főnökeként, főpilótaként dolgozott. A baleset után megszólaltak a szerencsétlenül járt légi mentők kollégái is. Egy nyilvánosságra került levelükben „gyalázatos munkakörülményeikről” panaszkodtak.
A helikopterbalesetek nem ritkák ugyan, ez a tragédia mégis rendkívüli volt. Ez volt az első eset, hogy egy ilyen típusú helikopteren a jobb- és a baloldali hajtómű is felmondta a szolgálatot. A kérdésre, hogy mindez miért történhetett meg, a hazai és a nemzetközi vizsgálatok eredményeitől reméltek választ az érintettek, köztük a tragédiában elhunytak hozzátartozói.
A jobb oldali hajtómű leállását műszaki hiba okozta, de a baloldali hajtómű leállásának oka nem ismert – információnk szerint erre a következtetésre jutott elsőfokú határozatában a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) idén júniusban. Ez azért is érdekes, mert a legutolsó adat szerint a bal hajtómű kiválóan működött. S jóllehet leállásának oka az NKH határozatában megválaszolatlan maradt, a dokumentum a pilótát tette felelőssé a tragédiáért. Felrótta neki, hogy a becsapódást megakadályozó úgynevezett autorotálást nem jól hajtotta végre. Persze felmerül, hogy erre tökéletesen képes lett volna-e, mert a műveletet csak „félig-meddig” gyakorolták, gyakorlatozás közben soha nem ért földet a gép. Nem csoda, hogy a határozatot a pilóta családja megfellebbezte. Röviddel aztán megszületett a másodfokú NKH-s határozat, amely bizonyítottság hiányában már nem a pilótát okolta a balesetért. De információnk szerint arra sem adott magyarázatot, miért állhatott le a baloldali hajtómű.
Alkohol a vérben, vér a papíron (Oldaltörés)
A balesetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) is vizsgálta, zárójelentése nemrég vált nyilvánossá. A KBSZ nem a felelőst, felelősöket hivatott keresni, hanem a tragédiát kiváltó okokat kutatja. Nem egyedül: a „nyomozásba” a helikoptert gyártó német Eurocopter, a hajtóműveket gyártó francia Turbomeca szakértői és a német balesetvizsgáló szervezet (BFU) képviselője is bekapcsolódott. A bizottság sok más mellett vizsgálta a roncsot, a baleset helyszínét, bevizsgálta a tüzelőanyagot, meteorológiai szakvéleményt kért, a németekkel megvizsgáltatta a fedélzeti GPS-t, meghallgatta a balesetet túlélő mentőorvost, s olyan szemtanúkat is, akik a helikopter repülési útvonala mentén fekvő településeken élnek.
Az így elkészült zárójelentés szerint a bal hajtómű leállását nem műszaki hiba okozta, hanem a már leállt jobb hajtómű kikapcsolása helyett tévedésből állították le. Kézzel. A kérdés csak az, kicsoda – ez ugyanis nem derül ki a jelentésből. A KBSZ ezt a kérdést nem vizsgálta, a kapcsolóról pedig nem vettek utólag ujjlenyomatot. Pedig ebből talán kiderülhetett volna, ki állította át a kapcsolót a repülés közben – már csak azért is, mert a jelentés egyik melléklete szerint a kapcsoló állását a helyszínre érkező mentők, tűzoltók nem változtatták meg. Megkeresésünkre a KBSZ azzal indokolta az ujjlenyomat vizsgálatának hiányát, hogy a lezuhant gépen kizárólag a pilóta volt jogosult a „helikopter bármely kezelőszervének működtetésére”. Márpedig – állítják – a vizsgálat során nem jutottak olyan információhoz, „amely valószínűsíthetné, hogy a pilóta a repülés időtartama alatt bármikor is kérte volna bárki segítségét, vagy bárki önmagától beavatkozott volna a légijármű vezetésébe, működtetésébe”. Hangsúlyozták, a helikopteren nem volt olyan fedélzeti adatrögzítő, amely „objektív adatokkal szolgálhatott volna a repülés lefolyásáról”, ezért a bizottság az „eseményhez vezető okok feltárása során kizárásos módszerrel haladt előre és vizsgálta meg a lehetőségeket”.
Talán ennek is tulajdonítható, hogy más furcsa momentum is elkerülte figyelmüket. A roncsban megtalált Légiüzemeltetési Utasítás füzetlapjain például véres ujjlenyomatokat találtak, de a jelentés nem említi, kié az ujjlenyomat, s miért véres. Ugyanis ezt sem vizsgálta a KBSZ. Mint mondják, azért nem, mert a vizsgálat során nem jutott tudomásukra olyan információ, miszerint a balesethez vezető repülés előtt vagy az alatt a fedélzeten tartózkodó személyek közül bárki megsérült volna, így tehát – vélik a vizsgálók – a vérnyom a baleset következményeként kerülhetett a papírra, így az „a baleset bekövetkezéséhez nem tartalmaz információt”.
Csakhogy nagyon is elképzelhető, hogy a füzetet még a levegőben lapozgatta az elöl ülők közül valaki (a pilóta vagy az ápoló), aki vérzett is – még a repüléskor. A roncs alá szorult ápoló a becsapódás után azonnal meghalt, a pilóta pedig az ütközéskor kirepült a szélvédőn, ami azt feltételezi, hogy a földet érés után már egyikük sem nyúlhatott a füzethez. Csak előtte, a levegőben. Ez logikus is, hiszen ezt a füzetet vészhelyzet esetén „érdemes” lapozgatni.
Legalább ilyen könnyen siklik át a jelentés azon tény fölött, hogy a pilóta mellett ülő ápoló a baleset idején ittas volt, vérében 1,047 ezreléknyi alkoholt mutattak ki. Ilyen mértékű alkoholos befolyásoltság akár gátlástalansággal, agresszivitással, túlértékeléssel is járhat, a jelentésből mégsem derül ki, hogy az alkohol játszhatott-e bármilyen szerepet a tragédiában. (Mellékszál ugyan, de érdekes: a vizsgálat során az ápolótól vett vizeletminta megsemmisült.)
Tapasztalt pilóta ilyet nem csinál? (Oldaltörés)
A helikopter feltételezett mozgása is különös. A fedélzeti GPS-adatok szerint a gép a baleset idején 100-170 méter magasan, 240 km-es sebességgel haladt. A radarkép tanúsága szerint 13 óra 42 perckor 1300 láb, azaz nagyjából 400 méter magasságig emelkedett, majd intenzíven vesztett magasságából. Végül a radarjel 13 óra 43 perckor Kiskunlacházától 2,2 km-re 197 fokos irányban eltűnt. (Arról nem szól a jelentés, hogy az 1300 láb talajszint feletti vagy tengerszint feletti magasság. Ha talajszint feletti, akkor a magasságkülönbség 300-230 méter, ha tengerszint feletti, akkor 210-140 méter.) Csakhogy a GPS nem mutatta ezt a magasságkülönbséget. A KBSZ vizsgálóbizottsága ezt azzal magyarázta, hogy a GPS tíz másodpercenként rögzíti az adatokat, s a helikopter fel-le mozgása tíz másodpercen belül történt. Csakhogy a hvg.hu által megkérdezett szakértők szerint ez irreálisan magas emelkedés-süllyedés (20-30-40 m/sec), ami ilyen helyzetben megindokolhatatlan, s egy tapasztalt pilóta (amilyennek Hatala Jánost ismerték) ilyet egészen biztosan nem csinált volna. Márpedig a KBSZ jelentésében nem találtunk semmilyen magyarázatot arra, miért következhetett be ez a furcsa manőver.
A vizsgálók ezzel kapcsolatban a hvg.hu-val közölték: mivel az eseménysort nem rögzítette erre rendszeresített fedélzeti adatrögzítő, ezért csak eltérő adattárolóból nyerhettek információkat a repülés lefolyásáról. De ezek szerintük nem megfelelő pontosságúak egy esemény „valósághű rekonstruálásához” – noha azt elismerik, hogy a radarkép valóban jelzett magasságnövekedést.
A balesetnek a kisfiún kívül két túlélője volt, ám tanúként közülük csak a mentőorvost hallgatta meg a KBSZ, aki viszont – annak ellenére, hogy tapasztalata volt a repülésben – kevés információval tudott szolgálni. Legalábbis a jelentésből nem derül ki, mit hallott, látott a balesetből, vagy az azt megelőző eseményekből. Nem világos, látta-e, hallotta-e, mi történt a pilótatérben. A súlyosan sérült édesanyát meg sem hallgatta a vizsgálóbizottság. Ezt a hvg.hu-nak azzal indokolták, hogy abból a látószögből, ahol ő utazott, illetve egyéb körülményekből (zajvédőt és nem fejhallgatót viselt) adódóan nem is tudott volna érdemi információt mondani. S bár valóban viselt zajvédőt, a hvg.hu-nak azt mesélte: az ablakon kinézve észlelte, amikor a forgószárny leállt. A lábával ekkor meg is bökte a mentőorvost, kérdezvén, mi történik. De az orvos csak a fejét rázta.