Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat az ember az eszköz akkumulátorából.","shortLead":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat...","id":"20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd.jpg","index":0,"item":"e11ef765-59bf-4f92-8570-4b345d09dab9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","timestamp":"2025. március. 03. 10:03","title":"Egy egyszerű beállítással megnövelheti iPhone-ja üzemidejét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90b3b199-5a24-422d-90dd-7c4837864334","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A haifai támadásban négy másik ember megsebesült.","shortLead":"A haifai támadásban négy másik ember megsebesült.","id":"20250303_izrael-haifa-terrortamadas-keseles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90b3b199-5a24-422d-90dd-7c4837864334.jpg","index":0,"item":"c81abff7-ad69-4ee0-9d93-2c00c163dda1","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_izrael-haifa-terrortamadas-keseles","timestamp":"2025. március. 03. 11:53","title":"Késes terrorista ölt meg egy embert Izrael északi részén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A rendőrség vasárnap vette őrizetbe a német állampolgárságú nőt. ","shortLead":"A rendőrség vasárnap vette őrizetbe a német állampolgárságú nőt. ","id":"20250304_Gyanusitottkent-hallgattak-ki-a-holtan-talalt-berekfurdoi-kisfiu-anyjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"ed6797d1-63d9-455e-a027-ee62a17f4d94","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_Gyanusitottkent-hallgattak-ki-a-holtan-talalt-berekfurdoi-kisfiu-anyjat","timestamp":"2025. március. 04. 10:15","title":"Emberölés miatt gyanúsítottként hallgatták ki a holtan talált berekfürdői kisfiú anyját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f5eeb73-db5a-4fa5-9d05-33d5d2ad7952","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Bár Oroszországot hozzák fel példaként, amikor az LMBTQ-közösség elleni magyar kormányzati lépésekről beszélünk, Moszkvában és Szentpéterváron a Pride betiltása fordított utat járt be, mint Magyarországon: hamarabb tiltották be a felvonulásokat, mint hogy jogszabályban korlátozták volna a melegek jogait.","shortLead":"Bár Oroszországot hozzák fel példaként, amikor az LMBTQ-közösség elleni magyar kormányzati lépésekről beszélünk...","id":"20250302_pride-moszkva-lmbt-torveny-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f5eeb73-db5a-4fa5-9d05-33d5d2ad7952.jpg","index":0,"item":"1ac49ea2-663d-47e8-9cd4-86b471ce848d","keywords":null,"link":"/360/20250302_pride-moszkva-lmbt-torveny-oroszorszag","timestamp":"2025. március. 02. 15:00","title":"Az orosz elnyomás magasabb fokozata: 100 évre tiltották be a Pride-ot Moszkvában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74e0d126-52e0-4bc3-a8f7-b2661014a9c8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha nem lett volna elég az egyik baj, gyorsan jött a következő.","shortLead":"Ha nem lett volna elég az egyik baj, gyorsan jött a következő.","id":"20250303_Osszetort-autojuk-mellett-inteztek-varatlan-folytatas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74e0d126-52e0-4bc3-a8f7-b2661014a9c8.jpg","index":0,"item":"a945d063-8678-4cc6-babc-c03f8dfbf5a9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_Osszetort-autojuk-mellett-inteztek-varatlan-folytatas-video","timestamp":"2025. március. 03. 07:36","title":"Összetört autójuk mellett intézték a papírmunkát, amikor jött a váratlan folytatás – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d30071c-9efd-49e8-8048-5a23ec8b1f2a","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Vannak, akik vitatják a különleges teljesítményt.","shortLead":"Vannak, akik vitatják a különleges teljesítményt.","id":"20250303_Vilagrekorder-harcsat-foghatott-a-Dunabol-egy-roman-horgasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d30071c-9efd-49e8-8048-5a23ec8b1f2a.jpg","index":0,"item":"c58c448d-ed56-4532-9663-80a197f12e17","keywords":null,"link":"/sport/20250303_Vilagrekorder-harcsat-foghatott-a-Dunabol-egy-roman-horgasz","timestamp":"2025. március. 03. 19:49","title":"Világrekorder harcsát fogott a Dunából egy román horgász","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f2800e0-6491-4e1d-bab1-ab5f3429b2ff","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Várkonyi Andrea is ezt kortyolta a híres jachtos felvételen.","shortLead":"Várkonyi Andrea is ezt kortyolta a híres jachtos felvételen.","id":"20250303_hell-jegeskave-reklamarc-megan-fox","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f2800e0-6491-4e1d-bab1-ab5f3429b2ff.jpg","index":0,"item":"786e7c85-720b-4ea8-8922-1793ee5b12d3","keywords":null,"link":"/elet/20250303_hell-jegeskave-reklamarc-megan-fox","timestamp":"2025. március. 03. 12:16","title":"Megan Foxszal reklámozzák a Hell jegeskávéját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek talán alkalmas lenne, országos múzeumnak biztosan nem.","shortLead":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek...","id":"20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9.jpg","index":0,"item":"08b1d52f-94e2-4587-94a4-05a313d03a1b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","timestamp":"2025. március. 02. 15:54","title":"Vitézy: Ha a hozzá nem értés fájna, Lázár János megállás nélkül ordítana","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tavaly nyáron lezuhant egy égési sérült kisfiút szállító mentőhelikopter, miután a gép mindkét hajtóműve leállt. A mentőápoló a helyszínen, a pilóta néhány nappal később a kórházban meghalt. A helikopterbalesetek nem ritkák ugyan, ez a tragédia mégis rendkívüli volt: először fordult elő, hogy ezen a típusú gépen mindkét hajtómű felmondta a szolgálatot. A baleset több megválaszolatlan kérdést hagyott maga után.
2008. július 31-én kora délután egy égési sérült gyermekhez riasztották Budaörsről Paksra a MEDIC-14 hívójelű, EC 135 típusú mentőhelikoptert. A gép 13 óra 02 perckor szállt le Pakson. Felvette a sérült fiút és édesanyját, majd 13 óra 25 perckor elindult Budapestre. 13 óra 43 perckor azonban eltűnt a radarernyőről, a pilótával nem sikerült kapcsolatba lépniük a légi irányítóknak. Rajta, a sérült gyermeken és az édesanyán kívül egy mentőorvos és egy ápoló utazott a helikopteren; az ápoló elöl, a pilóta melletti ülésen, a többiek a gép hátsó felében. Néhány perccel a MEDIC-14 eltűnése után több utasszállító repülő jelezte: Ráckeve-Kiskunlacháza térségében vészjeleket vett. Ezzel egyidejűleg az Országos Mentőszolgálat ügyeletese is hívást kapott. A vonal túlsó végén a MEDIC-14 mentőorvosa volt. Lezuhantak, sürgős orvosi segítségre van szükségük – közölte az ügyeletessel. Mint később kiderült, a helikopter hajtóművei leálltak, ez okozta a balesetet. Az ápoló a gép becsapódásakor meghalt, az életveszélyes sérülést szenvedett pilóta pedig három nappal később, a kórházban hunyt el. A többiek túlélték a zuhanást – a mentőorvos és az édesanya súlyos sérülésekkel, míg az égési sérült kisfiú szinte sértetlenül, köszönhetően annak is, hogy a mentőorvos minden erejét összeszedve a zuhanás után kimentette őket a roncsok alól. Tettéért később kitüntették.
Ilyen még soha nem volt
A MEDIC-14 tragédiájának híre hamar bejárta a sajtót; a média napokon át foglalkozott az esettel. Az elhunyt pilóta, Hatala János az ország egyik legtapasztaltabb pilótája és elismert oktatója volt. Korábban a hadseregnél és a rendőrségnél szolgált, a légi mentőknél már a pilóták főnökeként, főpilótaként dolgozott. A baleset után megszólaltak a szerencsétlenül járt légi mentők kollégái is. Egy nyilvánosságra került levelükben „gyalázatos munkakörülményeikről” panaszkodtak.
A helikopterbalesetek nem ritkák ugyan, ez a tragédia mégis rendkívüli volt. Ez volt az első eset, hogy egy ilyen típusú helikopteren a jobb- és a baloldali hajtómű is felmondta a szolgálatot. A kérdésre, hogy mindez miért történhetett meg, a hazai és a nemzetközi vizsgálatok eredményeitől reméltek választ az érintettek, köztük a tragédiában elhunytak hozzátartozói.
A jobb oldali hajtómű leállását műszaki hiba okozta, de a baloldali hajtómű leállásának oka nem ismert – információnk szerint erre a következtetésre jutott elsőfokú határozatában a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) idén júniusban. Ez azért is érdekes, mert a legutolsó adat szerint a bal hajtómű kiválóan működött. S jóllehet leállásának oka az NKH határozatában megválaszolatlan maradt, a dokumentum a pilótát tette felelőssé a tragédiáért. Felrótta neki, hogy a becsapódást megakadályozó úgynevezett autorotálást nem jól hajtotta végre. Persze felmerül, hogy erre tökéletesen képes lett volna-e, mert a műveletet csak „félig-meddig” gyakorolták, gyakorlatozás közben soha nem ért földet a gép. Nem csoda, hogy a határozatot a pilóta családja megfellebbezte. Röviddel aztán megszületett a másodfokú NKH-s határozat, amely bizonyítottság hiányában már nem a pilótát okolta a balesetért. De információnk szerint arra sem adott magyarázatot, miért állhatott le a baloldali hajtómű.
Alkohol a vérben, vér a papíron (Oldaltörés)
A balesetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) is vizsgálta, zárójelentése nemrég vált nyilvánossá. A KBSZ nem a felelőst, felelősöket hivatott keresni, hanem a tragédiát kiváltó okokat kutatja. Nem egyedül: a „nyomozásba” a helikoptert gyártó német Eurocopter, a hajtóműveket gyártó francia Turbomeca szakértői és a német balesetvizsgáló szervezet (BFU) képviselője is bekapcsolódott. A bizottság sok más mellett vizsgálta a roncsot, a baleset helyszínét, bevizsgálta a tüzelőanyagot, meteorológiai szakvéleményt kért, a németekkel megvizsgáltatta a fedélzeti GPS-t, meghallgatta a balesetet túlélő mentőorvost, s olyan szemtanúkat is, akik a helikopter repülési útvonala mentén fekvő településeken élnek.
Az így elkészült zárójelentés szerint a bal hajtómű leállását nem műszaki hiba okozta, hanem a már leállt jobb hajtómű kikapcsolása helyett tévedésből állították le. Kézzel. A kérdés csak az, kicsoda – ez ugyanis nem derül ki a jelentésből. A KBSZ ezt a kérdést nem vizsgálta, a kapcsolóról pedig nem vettek utólag ujjlenyomatot. Pedig ebből talán kiderülhetett volna, ki állította át a kapcsolót a repülés közben – már csak azért is, mert a jelentés egyik melléklete szerint a kapcsoló állását a helyszínre érkező mentők, tűzoltók nem változtatták meg. Megkeresésünkre a KBSZ azzal indokolta az ujjlenyomat vizsgálatának hiányát, hogy a lezuhant gépen kizárólag a pilóta volt jogosult a „helikopter bármely kezelőszervének működtetésére”. Márpedig – állítják – a vizsgálat során nem jutottak olyan információhoz, „amely valószínűsíthetné, hogy a pilóta a repülés időtartama alatt bármikor is kérte volna bárki segítségét, vagy bárki önmagától beavatkozott volna a légijármű vezetésébe, működtetésébe”. Hangsúlyozták, a helikopteren nem volt olyan fedélzeti adatrögzítő, amely „objektív adatokkal szolgálhatott volna a repülés lefolyásáról”, ezért a bizottság az „eseményhez vezető okok feltárása során kizárásos módszerrel haladt előre és vizsgálta meg a lehetőségeket”.
Talán ennek is tulajdonítható, hogy más furcsa momentum is elkerülte figyelmüket. A roncsban megtalált Légiüzemeltetési Utasítás füzetlapjain például véres ujjlenyomatokat találtak, de a jelentés nem említi, kié az ujjlenyomat, s miért véres. Ugyanis ezt sem vizsgálta a KBSZ. Mint mondják, azért nem, mert a vizsgálat során nem jutott tudomásukra olyan információ, miszerint a balesethez vezető repülés előtt vagy az alatt a fedélzeten tartózkodó személyek közül bárki megsérült volna, így tehát – vélik a vizsgálók – a vérnyom a baleset következményeként kerülhetett a papírra, így az „a baleset bekövetkezéséhez nem tartalmaz információt”.
Csakhogy nagyon is elképzelhető, hogy a füzetet még a levegőben lapozgatta az elöl ülők közül valaki (a pilóta vagy az ápoló), aki vérzett is – még a repüléskor. A roncs alá szorult ápoló a becsapódás után azonnal meghalt, a pilóta pedig az ütközéskor kirepült a szélvédőn, ami azt feltételezi, hogy a földet érés után már egyikük sem nyúlhatott a füzethez. Csak előtte, a levegőben. Ez logikus is, hiszen ezt a füzetet vészhelyzet esetén „érdemes” lapozgatni.
Legalább ilyen könnyen siklik át a jelentés azon tény fölött, hogy a pilóta mellett ülő ápoló a baleset idején ittas volt, vérében 1,047 ezreléknyi alkoholt mutattak ki. Ilyen mértékű alkoholos befolyásoltság akár gátlástalansággal, agresszivitással, túlértékeléssel is járhat, a jelentésből mégsem derül ki, hogy az alkohol játszhatott-e bármilyen szerepet a tragédiában. (Mellékszál ugyan, de érdekes: a vizsgálat során az ápolótól vett vizeletminta megsemmisült.)
Tapasztalt pilóta ilyet nem csinál? (Oldaltörés)
A helikopter feltételezett mozgása is különös. A fedélzeti GPS-adatok szerint a gép a baleset idején 100-170 méter magasan, 240 km-es sebességgel haladt. A radarkép tanúsága szerint 13 óra 42 perckor 1300 láb, azaz nagyjából 400 méter magasságig emelkedett, majd intenzíven vesztett magasságából. Végül a radarjel 13 óra 43 perckor Kiskunlacházától 2,2 km-re 197 fokos irányban eltűnt. (Arról nem szól a jelentés, hogy az 1300 láb talajszint feletti vagy tengerszint feletti magasság. Ha talajszint feletti, akkor a magasságkülönbség 300-230 méter, ha tengerszint feletti, akkor 210-140 méter.) Csakhogy a GPS nem mutatta ezt a magasságkülönbséget. A KBSZ vizsgálóbizottsága ezt azzal magyarázta, hogy a GPS tíz másodpercenként rögzíti az adatokat, s a helikopter fel-le mozgása tíz másodpercen belül történt. Csakhogy a hvg.hu által megkérdezett szakértők szerint ez irreálisan magas emelkedés-süllyedés (20-30-40 m/sec), ami ilyen helyzetben megindokolhatatlan, s egy tapasztalt pilóta (amilyennek Hatala Jánost ismerték) ilyet egészen biztosan nem csinált volna. Márpedig a KBSZ jelentésében nem találtunk semmilyen magyarázatot arra, miért következhetett be ez a furcsa manőver.
A vizsgálók ezzel kapcsolatban a hvg.hu-val közölték: mivel az eseménysort nem rögzítette erre rendszeresített fedélzeti adatrögzítő, ezért csak eltérő adattárolóból nyerhettek információkat a repülés lefolyásáról. De ezek szerintük nem megfelelő pontosságúak egy esemény „valósághű rekonstruálásához” – noha azt elismerik, hogy a radarkép valóban jelzett magasságnövekedést.
A balesetnek a kisfiún kívül két túlélője volt, ám tanúként közülük csak a mentőorvost hallgatta meg a KBSZ, aki viszont – annak ellenére, hogy tapasztalata volt a repülésben – kevés információval tudott szolgálni. Legalábbis a jelentésből nem derül ki, mit hallott, látott a balesetből, vagy az azt megelőző eseményekből. Nem világos, látta-e, hallotta-e, mi történt a pilótatérben. A súlyosan sérült édesanyát meg sem hallgatta a vizsgálóbizottság. Ezt a hvg.hu-nak azzal indokolták, hogy abból a látószögből, ahol ő utazott, illetve egyéb körülményekből (zajvédőt és nem fejhallgatót viselt) adódóan nem is tudott volna érdemi információt mondani. S bár valóban viselt zajvédőt, a hvg.hu-nak azt mesélte: az ablakon kinézve észlelte, amikor a forgószárny leállt. A lábával ekkor meg is bökte a mentőorvost, kérdezvén, mi történik. De az orvos csak a fejét rázta.