Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek talán alkalmas lenne, országos múzeumnak biztosan nem.","shortLead":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek...","id":"20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9.jpg","index":0,"item":"08b1d52f-94e2-4587-94a4-05a313d03a1b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","timestamp":"2025. március. 02. 15:54","title":"Vitézy: Ha a hozzá nem értés fájna, Lázár János megállás nélkül ordítana","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6c8b01a-ba0d-44a7-b61f-ad1f0cf682bf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mielőtt megállt, még driftelt is, amiért külön megbírságolták. ","shortLead":"Mielőtt megállt, még driftelt is, amiért külön megbírságolták. ","id":"20250303_50-helyett-170-nel-hajtott-egy-fiatal-sofor-Esztergomban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6c8b01a-ba0d-44a7-b61f-ad1f0cf682bf.jpg","index":0,"item":"761aee68-3fc9-4a86-b1a7-0387c56438f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_50-helyett-170-nel-hajtott-egy-fiatal-sofor-Esztergomban","timestamp":"2025. március. 03. 16:27","title":"50 helyett 170-nel hajtott egy fiatal Esztergomban, félmilliós bírsággal zárta a száguldást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76d73fe0-8a9a-4d71-b5f8-bed3b5e61922","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Az inflációkövető lakossági állampapírok kamatfizetése idején szokatlanul sok ügyfélnek kell döntenie arról, hogy mihez kezd a pénzével. A lehetőségekről, a szempontokról és a veszélyekről a HVG több piaci szereplőt kérdezett.","shortLead":"Az inflációkövető lakossági állampapírok kamatfizetése idején szokatlanul sok ügyfélnek kell döntenie arról, hogy mihez...","id":"20250303_hvg-allampapir-befektetes-befektetesi-alap-kamateso-idejen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76d73fe0-8a9a-4d71-b5f8-bed3b5e61922.jpg","index":0,"item":"8bb0932e-1f40-4cf3-a2a0-a0b52232a778","keywords":null,"link":"/360/20250303_hvg-allampapir-befektetes-befektetesi-alap-kamateso-idejen","timestamp":"2025. március. 03. 18:30","title":"Állampapírpénzek: mit lehet tenni a Nagy Márton-i őrület idején?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d285c89c-d863-4dd3-bc8b-ccb195c40811","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány hete, egy fontos szerzői jog per kellős közepén jelentette be Mark Lemley, a Meta szellemi jogokra szakosodott ügyvédje, hogy otthagyja a céget. A miértekről egy interjúban beszélt.","shortLead":"Néhány hete, egy fontos szerzői jog per kellős közepén jelentette be Mark Lemley, a Meta szellemi jogokra szakosodott...","id":"20250302_meta-mark-lemley-ugyved-mark-zuckerberg-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d285c89c-d863-4dd3-bc8b-ccb195c40811.jpg","index":0,"item":"e0183521-088d-4cb2-9136-132545e760a9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_meta-mark-lemley-ugyved-mark-zuckerberg-donald-trump","timestamp":"2025. március. 02. 20:03","title":"Otthagyta a Metát a sztárügyvéd, mert a cégen és Mark Zuckerbergen is „neonáci őrület lett úrrá”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7203f7b2-5f04-4480-8f15-e5c2e4950339","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A két halálos áldozattal és több sérülttel járó gázolás elkövetőjét őrizetbe vették.","shortLead":"A két halálos áldozattal és több sérülttel járó gázolás elkövetőjét őrizetbe vették.","id":"20250303_nemet-allampolgar-mannheim-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7203f7b2-5f04-4480-8f15-e5c2e4950339.jpg","index":0,"item":"6586afd6-7b98-420d-aeb9-893aa8f3f9fe","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_nemet-allampolgar-mannheim-gazolas","timestamp":"2025. március. 03. 17:55","title":"Német állampolgár a mannheimi gázoló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec169aa1-672c-4f76-8f68-7a2fcd6c2361","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rákosrendezői terület fővárosi elővásárlási jogával bíró Budapesti Közművek (BKM) vezérigazgatója az immár a főváros kezébe kerülő beruházás jövőjéről, az őt ért médiabeli támadásokról és ifjabb Donald Trumpról is nyilatkozott.","shortLead":"A rákosrendezői terület fővárosi elővásárlási jogával bíró Budapesti Közművek (BKM) vezérigazgatója az immár a főváros...","id":"20250302_Martha-Imre-interju-BKM-Stockton-Rakosrendezo-Rogan-Antal-Toni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec169aa1-672c-4f76-8f68-7a2fcd6c2361.jpg","index":0,"item":"85499665-c476-47ea-a615-79af62c910d5","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Martha-Imre-interju-BKM-Stockton-Rakosrendezo-Rogan-Antal-Toni","timestamp":"2025. március. 02. 09:54","title":"Mártha Imre: Amit Tóni kreált rólam, azt ezerszeres szorzóval tette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3064eb6-22df-41c1-87a2-cb105a4d0642","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az elemző szerint nincs minden veszve, de Európának például “siránkozás helyett alkalmazkodnia kell.” ","shortLead":"Az elemző szerint nincs minden veszve, de Európának például “siránkozás helyett alkalmazkodnia kell.” ","id":"20250302_Racz-Andras-12-pontban-foglalta-ossze-mi-johet-a-vilagban-a-botranyos-Trump-Zelenszkij-talalkozo-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3064eb6-22df-41c1-87a2-cb105a4d0642.jpg","index":0,"item":"576f1434-c643-4af5-a127-5c360b359126","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Racz-Andras-12-pontban-foglalta-ossze-mi-johet-a-vilagban-a-botranyos-Trump-Zelenszkij-talalkozo-utan","timestamp":"2025. március. 02. 14:56","title":"Rácz András 12 pontban foglalta össze, mi jöhet a világban a botrányos Trump-Zelenszkij találkozó után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fb1dd0f-b4df-469a-9f3f-3c2f4592bcc7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nagy Péter István és Vinnai András feldolgozása nem kicsit forgatta föl Shakespeare „majdnem azonos című színművét”. Ajánló.","shortLead":"Nagy Péter István és Vinnai András feldolgozása nem kicsit forgatta föl Shakespeare „majdnem azonos című színművét”...","id":"20250302_Vinnai-Andras-Nagy-Peter-Istvan-Vizkereszt-vagy-amit-forgattok-shakespeare","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fb1dd0f-b4df-469a-9f3f-3c2f4592bcc7.jpg","index":0,"item":"710f1586-d45f-4e28-be64-847b451aef1c","keywords":null,"link":"/360/20250302_Vinnai-Andras-Nagy-Peter-Istvan-Vizkereszt-vagy-amit-forgattok-shakespeare","timestamp":"2025. március. 02. 16:15","title":"Maffiózó dealerek és alpári vágy – Vízkereszt, vagy amit forgattok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Más országban ébredhetnek a biciklisek a választások után
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A kerékpáros közlekedést választók valóban más országban ébredhetnek április 26-án. Na, nem mintha a Fidesz túlhangsúlyozná programjában a fenntartható közlekedés ezen formáját, inkább a Magyar Kerékpárosklub felhívása formálhatja át az utcaképet.
"Nagyon jó, hogy a Critical Mass-on együtt örömködünk, az igazi rekord azonban az lenne, ha hétfőn is mindenki, aki teheti, kerékpárral közlekedne az országban" - fejezte ki reményeit László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a hvg.hu-nak. A Critical Mass kerékpáros felvonuláson minden évben több tízezren vesznek részt, a rendezvény a csütörtöki Föld napját követő szombaton lesz. A kerékpározást választó résztevők ezt követően tehát - ha első nekifutásra talán csak egy napra is - a saját képükre formálhatják az utcaképet. Talán nem is baj, ha ezt maguk intézik, a választási programokat tanulmányozva legalábbis - az LMP-n kívül - a pártoktól bajosan várhatnák, hogy részletes cselekvési tervvel rukkolnak elő a fenntartható közlekedési formák elterjesztéséről.
A választást immár megnyerő Fidesz programját lapozgatva általánosságokba botlunk, a párt egy hosszú mondatban ejtette el kerékpárosokkal kapcsolatos elképzeléseit: "A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei Gazdasági Tér újjáépítése, ennek érdekében fejlesztjük a logisztikai tereket és a tranzitfolyosókat, feloldjuk a határövezetekben még meglévő szűk közlekedési keresztmetszeteket: sok esetben néhány kilométer vasút vagy közút, egy-egy gyalogos-, kerékpáros- vagy autóshíd hiánya jelenti ma a szűk közlekedési keresztmetszetet határainkon (pl. Ipoly-hidak megépítése, az északi és déli vasúti szárnyvonalak összekapcsolása)". A Fidesz-programban tehát a kerékpár elsősorban mint túraeszköz jelenik meg, s nem a városi közlekedés zsúfoltságán könnyítő dolog.
Az éppen brandváltásra készülő szocialisták ígéretekkel nem is fáradtak a program írásakor. Felidézik azonban, a kormányzásuk alatt levezényelt fejlesztéseket: 400 km-rel több kerékpárút, mint 2002-ben. Emellett van még egy nagy szumma is, amelynek összegszerű részletezésével nem fáradtak. Azt írják ugyanis: 18 milliárd forintot fordítottak kerékpárutakra ÉS nemzeti parkjaink fejlesztésére, látogatóközpontokra, turisztikai szolgáltató centrumokra, ökoturisztikai fejlesztésekre, pihenőhelyekre.
Stiller Ákos
Egy fél mondatot a Jobbik programjában is találunk kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos elképzelésekről. Azt írják: "Közlekedéspolitikánk megvalósításában kiemelt szerepet szánunk a környezetvédelmi szempontoknak is, ezért az olyan alternatív közlekedési lehetőségeket, mint a kerékpározás, ahol csak lehet, támogatni kívánjuk". Az első három parlamenti bejutó tehát igazából nem alkalmazott a biciklit használó választópolgároknak dedikált ígéreteket.
A témához legközelebb nem meglepő módon az ökotémákat gondozó LMP jár, programjában megemlíti, hogy a városokban a kerékpáros közlekedés biztosítása, s "a közlekedési más résztvevői sem kezelik egyenrangú félként a kerékpárost". A programalkotók hangsúlyozzák: az infrastrukturális fejlesztéseknél is fontosabb a szemléletváltás, s radikális változást szeretnének a kerékpározás feltételein.
A forrásokkal kapcsolatban annyit írnak: a közlekedési fejlesztésekre és fenntartásra jutó költségek fix részét kötelezően a kerékpáros közlekedés fejlesztésére kell fordítani az elkövetkezendő években. Konkrétumokat nemigen említenek 228 oldalas írásukban, de biztató jel, hogy a választások előtt többek között "Kerékpárral a Parlamentbe" programmal is kampányoltak, a városban kerekezve különző pontokon találkoztak szimpatizánsaikkal.
Mit akar a Kerékpárosklub?
Azt szeretném, ha a kerékpáros közlekedés fejlesztése ne lobbierő hatására tett szívesség legyen, hanem a közlekedés fejlesztésbe integrált cél - mondja a hvg.hu-nak László János. A politikai a mai kornak megfelelő prioritásokról döntsön: változtatni kell azon, hogy a távolsági és helyi közlekedési fejlesztésekben az egyéni gépjárműnek van előnye, tehát az autóközlekedést fejlesztjük a gyalogos, kerékpáros és tömegközlekedés helyett - magyarázza László János.
A klubvezető szerint a főváros közlekedésében először gondosan ki kell jelölni azokat az egyirányú utcákat, amelyek - mint arra a KRESZ idén már lehetőséget adna - ellenirányban is megnyithatók a kerékpáros forgalom számára. Azt ugyanígy meg kell vizsgálni, hogy melyik buszsáv nyitható meg a kerékpárosok előtt. "Ezek a lépések pénzt alig, átgondolt közlekedésszervezést annál inkább igényelnek" - mondta a klubvezető. Megvalósulásuk esetén integráltan, biztonságosan tudnak kerékpárosok közlekedni, nem csak a kijelölt kerékpárutakon, hanem gyakorlatilag mindenütt.
Ne gondoljuk, hogy önmagában a kerékpáros közlekedést kell fejleszteni, ilyen nincs - figyelmeztet László. A Rákóczi utat például meg kell szüntetni olyannak, amilyen most, mert "mit keres egy autópálya a város kellős közepén?" Ott nem a kerékpározás a legnagyobb probléma: a kereskedők sem élnek meg, sétálni sem lehet rendesen - teszi hozzá.
"Arra is látok sanszot, hogy a Nagykörúton is megoldódik, hogy kerékpárral biztonságosan lehessen közlekedni" - mondta László János. Hogy melyik forgalomtechnikai eszköz alkalmazásával, azt nem tudja, de elméleti lehetőségként megemlíti: megszüntethetnek egy forgalmi sávot, s helyette kerékpársávot létesíthetnek, hiszen a Körúton egyébként is megvannak azok a szűk kapacitások, amelyek meghatározzák az út forgalmát. Esetleg megszüntethetik a parkolósávot, s helyette kerékpársáv jöhet, illetve szóba jöhet valamilyen vegyes mód. "Én is ellene vagyok annak, hogy parkolókat nagy számban szüntessenek meg" - mondja László, megemlítve, hogy a Belváros új főutcáján például autók is közlekedhetnek, parkolóhely is van, kerékpározni is lehet, s még a gyerekek is rohangászhatnak a kismotorjukkal keresztül-kasul.
Addig is marad a szombati felvonulás (a tudnivalókat itt gyűjtötték össze a szervezők), illetve a hétfői kerékpáros mozgósítás. És egy kis csemege a végére: 2006-ban a Critical Mass megkereste a pártokat, mit ígérnek biciklis választóiknak. Itt elolvashatják a pártok válaszait, elöljáróban csak annyit: akkor még volt fidesz.hu/kerekpar és a szocialisták is személyes hangú levélben válaszoltak.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.