Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65580cee-b2a0-458e-9613-628ce140d3ba","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Szergej Sojgu orosz nemzetbiztonsági miniszter szerint az amerikaiaknak kötelessége lenne hozzájárulni Afganisztán újjáépítéséhez.","shortLead":"Szergej Sojgu orosz nemzetbiztonsági miniszter szerint az amerikaiaknak kötelessége lenne hozzájárulni Afganisztán...","id":"20241126_oroszorszag-afganisztan-talibok-taliban-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65580cee-b2a0-458e-9613-628ce140d3ba.jpg","index":0,"item":"621a7244-7aed-4223-a122-65e8dc6252da","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_oroszorszag-afganisztan-talibok-taliban-usa","timestamp":"2024. november. 26. 05:57","title":"A tálibok orosz közvetítéssel barátkoznának az Egyesült Államokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e7cc8ad-5629-4d24-b8b0-bba60eb5d2f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Erősen lángolt egy Szuhoj Superjet 100-95LR hajtóműve az antalyai repülőtéren. Sérültekről nincs hír.","shortLead":"Erősen lángolt egy Szuhoj Superjet 100-95LR hajtóműve az antalyai repülőtéren. Sérültekről nincs hír.","id":"20241124_orosz-repulogep-tuz-torokorszag-antalyai-repuloter-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e7cc8ad-5629-4d24-b8b0-bba60eb5d2f5.jpg","index":0,"item":"ca3e8069-9d19-4539-bd0f-25e8ebd6dab6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241124_orosz-repulogep-tuz-torokorszag-antalyai-repuloter-video","timestamp":"2024. november. 24. 21:59","title":"Kigyulladt egy orosz repülőgép a török antalyai repülőtéren – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c8d4dd5-b1b1-476c-8668-3924a65e6b6c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai Aqara nevű cég azt ígéri, a Valve Controller T1 segítségével csőtörés esetén akár távolról is el lehet zárni az otthoni vízcsapot.","shortLead":"Az amerikai Aqara nevű cég azt ígéri, a Valve Controller T1 segítségével csőtörés esetén akár távolról is el lehet...","id":"20241125_aqara-smart-calve-controller-t1-csotores-okos-csap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c8d4dd5-b1b1-476c-8668-3924a65e6b6c.jpg","index":0,"item":"0ed6cecd-76d2-48fd-aac2-c5fc0a025f11","keywords":null,"link":"/tudomany/20241125_aqara-smart-calve-controller-t1-csotores-okos-csap","timestamp":"2024. november. 25. 10:03","title":"Százezres vízszámlától mentheti meg a felokosított csap, amit távolról is vezérelhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fe1f913-34f7-4046-9740-6f90a971ff38","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"Számtalan tévhit forog közszájon még mindig a klímaberendezésekről, ami miatt sokan elzárkóznak attól, hogy ezt a megoldást válasszák, legyen szó akár hűtésről, akár fűtésről. Ezeket a rossz beidegződéseket vesszük sorra és oszlatjuk el cikkünkben.","shortLead":"Számtalan tévhit forog közszájon még mindig a klímaberendezésekről, ami miatt sokan elzárkóznak attól, hogy ezt...","id":"20241125_Makacs-berogzodesek-klima-eon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fe1f913-34f7-4046-9740-6f90a971ff38.jpg","index":0,"item":"75cc51c2-b067-4c40-ad65-fdf016be946f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241125_Makacs-berogzodesek-klima-eon","timestamp":"2024. november. 25. 15:30","title":"Makacs berögződések miatt zárkóznak el még most is sokan a klímáktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bfc34da-88f6-452e-880d-fa8c291d463c","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Pályát tévesztett egy ittas autós.","shortLead":"Pályát tévesztett egy ittas autós.","id":"20241125_Vonat-helyett-egy-Suzuki-futott-be-az-Erdligeti-allomasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bfc34da-88f6-452e-880d-fa8c291d463c.jpg","index":0,"item":"2499da91-e32c-4675-bac9-d7fc300093ac","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_Vonat-helyett-egy-Suzuki-futott-be-az-Erdligeti-allomasra","timestamp":"2024. november. 25. 16:56","title":"Vonat helyett egy Suzuki futott be az érdligeti állomásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9b49596-b90a-44b6-adbc-e055d150e335","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Neue Klasse platformra épülő SUV első végleges példányai jövőre hagyják el a magyar gyártósort.","shortLead":"A Neue Klasse platformra épülő SUV első végleges példányai jövőre hagyják el a magyar gyártósort.","id":"20241125_ilyen-alcazas-nelkul-az-elso-debreceni-bmw-ix3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9b49596-b90a-44b6-adbc-e055d150e335.jpg","index":0,"item":"3c73cef3-b5ee-4530-9030-7abfb57c0f2a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_ilyen-alcazas-nelkul-az-elso-debreceni-bmw-ix3","timestamp":"2024. november. 25. 08:41","title":"Ilyen álcázás nélkül az első debreceni BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0a56bda-c297-4b0b-969e-344d26ad842e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Komoly fennakadásokra kell számítani.","shortLead":"Komoly fennakadásokra kell számítani.","id":"20241125_deli-palyaudvar-leallas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0a56bda-c297-4b0b-969e-344d26ad842e.jpg","index":0,"item":"ac87133d-e719-4fe3-8ee1-bd6e7449fe34","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_deli-palyaudvar-leallas-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 15:06","title":"Szembement két vonat egymással a Délinél, leállt a forgalom a pályaudvaron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbfd9fbe-6df3-46e4-82c5-f48e412eba32","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hiába próbálják titokban készített felvételekkel lejáratni Magyar Pétert, az ellenzék reménységét, lepattannak róla a vádak. Az viszont mellette szól, hogy Orbán Viktor nyakában ott a gazdasági válság. Ezzel a tapasztalattal tért vissza bécsi állomáshelyére Walter Mayr, a hetilap délkelet-európai tudósítója.","shortLead":"Hiába próbálják titokban készített felvételekkel lejáratni Magyar Pétert, az ellenzék reménységét, lepattannak róla...","id":"20241125_Spiegel-riport-Magyarorszagon-mocskos-parviadal-zajlik-a-hatalomert-Orban-Viktor-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbfd9fbe-6df3-46e4-82c5-f48e412eba32.jpg","index":0,"item":"82b65088-bd69-4a73-a1fe-9ba702252df5","keywords":null,"link":"/360/20241125_Spiegel-riport-Magyarorszagon-mocskos-parviadal-zajlik-a-hatalomert-Orban-Viktor-Magyar-Peter","timestamp":"2024. november. 25. 07:30","title":"Der Spiegel-riport: Magyarországon mocskos párviadal zajlik a hatalomért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Más országban ébredhetnek a biciklisek a választások után
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A kerékpáros közlekedést választók valóban más országban ébredhetnek április 26-án. Na, nem mintha a Fidesz túlhangsúlyozná programjában a fenntartható közlekedés ezen formáját, inkább a Magyar Kerékpárosklub felhívása formálhatja át az utcaképet.
"Nagyon jó, hogy a Critical Mass-on együtt örömködünk, az igazi rekord azonban az lenne, ha hétfőn is mindenki, aki teheti, kerékpárral közlekedne az országban" - fejezte ki reményeit László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a hvg.hu-nak. A Critical Mass kerékpáros felvonuláson minden évben több tízezren vesznek részt, a rendezvény a csütörtöki Föld napját követő szombaton lesz. A kerékpározást választó résztevők ezt követően tehát - ha első nekifutásra talán csak egy napra is - a saját képükre formálhatják az utcaképet. Talán nem is baj, ha ezt maguk intézik, a választási programokat tanulmányozva legalábbis - az LMP-n kívül - a pártoktól bajosan várhatnák, hogy részletes cselekvési tervvel rukkolnak elő a fenntartható közlekedési formák elterjesztéséről.
A választást immár megnyerő Fidesz programját lapozgatva általánosságokba botlunk, a párt egy hosszú mondatban ejtette el kerékpárosokkal kapcsolatos elképzeléseit: "A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei Gazdasági Tér újjáépítése, ennek érdekében fejlesztjük a logisztikai tereket és a tranzitfolyosókat, feloldjuk a határövezetekben még meglévő szűk közlekedési keresztmetszeteket: sok esetben néhány kilométer vasút vagy közút, egy-egy gyalogos-, kerékpáros- vagy autóshíd hiánya jelenti ma a szűk közlekedési keresztmetszetet határainkon (pl. Ipoly-hidak megépítése, az északi és déli vasúti szárnyvonalak összekapcsolása)". A Fidesz-programban tehát a kerékpár elsősorban mint túraeszköz jelenik meg, s nem a városi közlekedés zsúfoltságán könnyítő dolog.
Az éppen brandváltásra készülő szocialisták ígéretekkel nem is fáradtak a program írásakor. Felidézik azonban, a kormányzásuk alatt levezényelt fejlesztéseket: 400 km-rel több kerékpárút, mint 2002-ben. Emellett van még egy nagy szumma is, amelynek összegszerű részletezésével nem fáradtak. Azt írják ugyanis: 18 milliárd forintot fordítottak kerékpárutakra ÉS nemzeti parkjaink fejlesztésére, látogatóközpontokra, turisztikai szolgáltató centrumokra, ökoturisztikai fejlesztésekre, pihenőhelyekre.
Stiller Ákos
Egy fél mondatot a Jobbik programjában is találunk kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos elképzelésekről. Azt írják: "Közlekedéspolitikánk megvalósításában kiemelt szerepet szánunk a környezetvédelmi szempontoknak is, ezért az olyan alternatív közlekedési lehetőségeket, mint a kerékpározás, ahol csak lehet, támogatni kívánjuk". Az első három parlamenti bejutó tehát igazából nem alkalmazott a biciklit használó választópolgároknak dedikált ígéreteket.
A témához legközelebb nem meglepő módon az ökotémákat gondozó LMP jár, programjában megemlíti, hogy a városokban a kerékpáros közlekedés biztosítása, s "a közlekedési más résztvevői sem kezelik egyenrangú félként a kerékpárost". A programalkotók hangsúlyozzák: az infrastrukturális fejlesztéseknél is fontosabb a szemléletváltás, s radikális változást szeretnének a kerékpározás feltételein.
A forrásokkal kapcsolatban annyit írnak: a közlekedési fejlesztésekre és fenntartásra jutó költségek fix részét kötelezően a kerékpáros közlekedés fejlesztésére kell fordítani az elkövetkezendő években. Konkrétumokat nemigen említenek 228 oldalas írásukban, de biztató jel, hogy a választások előtt többek között "Kerékpárral a Parlamentbe" programmal is kampányoltak, a városban kerekezve különző pontokon találkoztak szimpatizánsaikkal.
Mit akar a Kerékpárosklub?
Azt szeretném, ha a kerékpáros közlekedés fejlesztése ne lobbierő hatására tett szívesség legyen, hanem a közlekedés fejlesztésbe integrált cél - mondja a hvg.hu-nak László János. A politikai a mai kornak megfelelő prioritásokról döntsön: változtatni kell azon, hogy a távolsági és helyi közlekedési fejlesztésekben az egyéni gépjárműnek van előnye, tehát az autóközlekedést fejlesztjük a gyalogos, kerékpáros és tömegközlekedés helyett - magyarázza László János.
A klubvezető szerint a főváros közlekedésében először gondosan ki kell jelölni azokat az egyirányú utcákat, amelyek - mint arra a KRESZ idén már lehetőséget adna - ellenirányban is megnyithatók a kerékpáros forgalom számára. Azt ugyanígy meg kell vizsgálni, hogy melyik buszsáv nyitható meg a kerékpárosok előtt. "Ezek a lépések pénzt alig, átgondolt közlekedésszervezést annál inkább igényelnek" - mondta a klubvezető. Megvalósulásuk esetén integráltan, biztonságosan tudnak kerékpárosok közlekedni, nem csak a kijelölt kerékpárutakon, hanem gyakorlatilag mindenütt.
Ne gondoljuk, hogy önmagában a kerékpáros közlekedést kell fejleszteni, ilyen nincs - figyelmeztet László. A Rákóczi utat például meg kell szüntetni olyannak, amilyen most, mert "mit keres egy autópálya a város kellős közepén?" Ott nem a kerékpározás a legnagyobb probléma: a kereskedők sem élnek meg, sétálni sem lehet rendesen - teszi hozzá.
"Arra is látok sanszot, hogy a Nagykörúton is megoldódik, hogy kerékpárral biztonságosan lehessen közlekedni" - mondta László János. Hogy melyik forgalomtechnikai eszköz alkalmazásával, azt nem tudja, de elméleti lehetőségként megemlíti: megszüntethetnek egy forgalmi sávot, s helyette kerékpársávot létesíthetnek, hiszen a Körúton egyébként is megvannak azok a szűk kapacitások, amelyek meghatározzák az út forgalmát. Esetleg megszüntethetik a parkolósávot, s helyette kerékpársáv jöhet, illetve szóba jöhet valamilyen vegyes mód. "Én is ellene vagyok annak, hogy parkolókat nagy számban szüntessenek meg" - mondja László, megemlítve, hogy a Belváros új főutcáján például autók is közlekedhetnek, parkolóhely is van, kerékpározni is lehet, s még a gyerekek is rohangászhatnak a kismotorjukkal keresztül-kasul.
Addig is marad a szombati felvonulás (a tudnivalókat itt gyűjtötték össze a szervezők), illetve a hétfői kerékpáros mozgósítás. És egy kis csemege a végére: 2006-ban a Critical Mass megkereste a pártokat, mit ígérnek biciklis választóiknak. Itt elolvashatják a pártok válaszait, elöljáróban csak annyit: akkor még volt fidesz.hu/kerekpar és a szocialisták is személyes hangú levélben válaszoltak.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.