szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kerékpáros közlekedést választók valóban más országban ébredhetnek április 26-án. Na, nem mintha a Fidesz túlhangsúlyozná programjában a fenntartható közlekedés ezen formáját, inkább a Magyar Kerékpárosklub felhívása formálhatja át az utcaképet.

"Nagyon jó, hogy a Critical Mass-on együtt örömködünk, az igazi rekord azonban az lenne, ha hétfőn is mindenki, aki teheti, kerékpárral közlekedne az országban" - fejezte ki reményeit László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a hvg.hu-nak. A Critical Mass kerékpáros felvonuláson minden évben több tízezren vesznek részt, a rendezvény a csütörtöki Föld napját követő szombaton lesz. A kerékpározást választó résztevők ezt követően tehát - ha első nekifutásra talán csak egy napra is - a saját képükre formálhatják az utcaképet. Talán nem is baj, ha ezt maguk intézik, a választási programokat tanulmányozva legalábbis - az LMP-n kívül - a pártoktól bajosan várhatnák, hogy részletes cselekvési tervvel rukkolnak elő a fenntartható közlekedési formák elterjesztéséről.

A választást immár megnyerő Fidesz programját lapozgatva általánosságokba botlunk, a párt egy hosszú mondatban ejtette el kerékpárosokkal kapcsolatos elképzeléseit: "A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei Gazdasági Tér újjáépítése, ennek érdekében fejlesztjük a logisztikai tereket és a tranzitfolyosókat, feloldjuk a határövezetekben még meglévő szűk közlekedési keresztmetszeteket: sok esetben néhány kilométer vasút vagy közút, egy-egy gyalogos-, kerékpáros- vagy autóshíd hiánya jelenti ma a szűk közlekedési keresztmetszetet határainkon (pl. Ipoly-hidak megépítése, az északi és déli vasúti szárnyvonalak összekapcsolása)". A Fidesz-programban tehát a kerékpár elsősorban mint túraeszköz jelenik meg, s nem a városi közlekedés zsúfoltságán könnyítő dolog.

Az éppen brandváltásra készülő szocialisták ígéretekkel nem is fáradtak a program írásakor. Felidézik azonban, a kormányzásuk alatt levezényelt fejlesztéseket: 400 km-rel több kerékpárút, mint 2002-ben. Emellett van még egy nagy szumma is, amelynek összegszerű részletezésével nem fáradtak. Azt írják ugyanis: 18 milliárd forintot fordítottak kerékpárutakra ÉS nemzeti parkjaink fejlesztésére, látogatóközpontokra, turisztikai szolgáltató centrumokra, ökoturisztikai fejlesztésekre, pihenőhelyekre. 

Stiller Ákos

Egy fél mondatot a Jobbik programjában is találunk kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos elképzelésekről. Azt írják: "Közlekedéspolitikánk megvalósításában kiemelt szerepet szánunk a környezetvédelmi szempontoknak is, ezért az olyan alternatív közlekedési lehetőségeket, mint a kerékpározás, ahol csak lehet, támogatni kívánjuk". Az első három parlamenti bejutó tehát igazából nem alkalmazott a biciklit használó választópolgároknak dedikált ígéreteket.

A témához legközelebb nem meglepő módon az ökotémákat gondozó LMP jár, programjában megemlíti, hogy a városokban a kerékpáros közlekedés biztosítása, s "a közlekedési más résztvevői sem kezelik egyenrangú félként a kerékpárost". A programalkotók hangsúlyozzák: az infrastrukturális fejlesztéseknél is fontosabb a szemléletváltás, s radikális változást szeretnének a kerékpározás feltételein. 

A forrásokkal kapcsolatban annyit írnak: a közlekedési fejlesztésekre és fenntartásra jutó költségek fix részét kötelezően a kerékpáros közlekedés fejlesztésére kell fordítani az elkövetkezendő években. Konkrétumokat nemigen említenek 228 oldalas írásukban, de biztató jel, hogy a választások előtt többek között "Kerékpárral a Parlamentbe" programmal is kampányoltak, a városban kerekezve különző pontokon találkoztak szimpatizánsaikkal.

Mit akar a Kerékpárosklub?

Azt szeretném, ha a kerékpáros közlekedés fejlesztése ne lobbierő hatására tett szívesség legyen, hanem a közlekedés fejlesztésbe integrált cél - mondja a hvg.hu-nak László János. A politikai a mai kornak megfelelő prioritásokról döntsön: változtatni kell azon, hogy a távolsági és helyi közlekedési fejlesztésekben az egyéni gépjárműnek van előnye, tehát  az autóközlekedést fejlesztjük a gyalogos, kerékpáros és tömegközlekedés helyett - magyarázza László János.

A klubvezető szerint a főváros közlekedésében először gondosan ki kell jelölni azokat az egyirányú utcákat, amelyek - mint arra a KRESZ idén már lehetőséget adna - ellenirányban is megnyithatók a kerékpáros forgalom számára. Azt ugyanígy meg kell vizsgálni, hogy melyik buszsáv nyitható meg a kerékpárosok előtt. "Ezek a lépések pénzt alig, átgondolt közlekedésszervezést annál inkább igényelnek" - mondta a klubvezető. Megvalósulásuk esetén integráltan, biztonságosan tudnak kerékpárosok közlekedni, nem csak a kijelölt kerékpárutakon, hanem gyakorlatilag mindenütt.

Ne gondoljuk, hogy önmagában a kerékpáros közlekedést kell fejleszteni, ilyen nincs - figyelmeztet László. A Rákóczi utat például meg kell szüntetni olyannak, amilyen most, mert "mit keres egy autópálya a város kellős közepén?" Ott nem a kerékpározás a legnagyobb probléma: a kereskedők sem élnek meg, sétálni sem lehet rendesen - teszi hozzá.

"Arra is látok sanszot, hogy a Nagykörúton is megoldódik, hogy kerékpárral biztonságosan lehessen közlekedni" - mondta László János. Hogy melyik forgalomtechnikai eszköz alkalmazásával, azt nem tudja, de elméleti lehetőségként megemlíti: megszüntethetnek egy forgalmi sávot, s helyette kerékpársávot létesíthetnek, hiszen a Körúton egyébként is megvannak azok a szűk kapacitások, amelyek meghatározzák az út forgalmát. Esetleg megszüntethetik a parkolósávot, s helyette kerékpársáv jöhet, illetve szóba jöhet valamilyen vegyes mód. "Én is ellene vagyok annak, hogy parkolókat nagy számban szüntessenek meg" - mondja László, megemlítve, hogy a Belváros új főutcáján például autók is közlekedhetnek, parkolóhely is van, kerékpározni is lehet, s még a gyerekek is rohangászhatnak a kismotorjukkal keresztül-kasul.

Addig is marad a szombati felvonulás (a tudnivalókat itt gyűjtötték össze a szervezők), illetve a hétfői kerékpáros mozgósítás. És egy kis csemege a végére: 2006-ban a Critical Mass megkereste a pártokat, mit ígérnek biciklis választóiknak. Itt elolvashatják a pártok válaszait, elöljáróban csak annyit: akkor még volt fidesz.hu/kerekpar és a szocialisták is személyes hangú levélben válaszoltak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!