Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"350a4cd4-0ffa-4846-a634-054ef536e037","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagennek mostanság igen jól megy a saját hazájában, a legkelendőbb modell a Golf.","shortLead":"A Volkswagennek mostanság igen jól megy a saját hazájában, a legkelendőbb modell a Golf.","id":"20250411_volkswagenek-uraljak-a-nemet-eladasi-listakat-de-nem-elektromosak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/350a4cd4-0ffa-4846-a634-054ef536e037.jpg","index":0,"item":"4ff2fb57-9dac-4741-8237-2967545c7074","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_volkswagenek-uraljak-a-nemet-eladasi-listakat-de-nem-elektromosak","timestamp":"2025. április. 11. 07:21","title":"VW-k uralják a német eladási listákat, de nem elektromosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbbc9e5e-9943-47be-91df-63fd50407be9","c_author":"Somfai Dávid","category":"kkv","description":"Az alföldi minikilátók és a lombok nélküli lombkoronasétány országában sokan rögtön pályázati trükközésre, túlárazásra gyanakodtak.","shortLead":"Az alföldi minikilátók és a lombok nélküli lombkoronasétány országában sokan rögtön pályázati trükközésre, túlárazásra...","id":"20250410_Zabar-foldut-portalanitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbbc9e5e-9943-47be-91df-63fd50407be9.jpg","index":0,"item":"dcf116a2-3dc7-4814-8a26-57fae7f86009","keywords":null,"link":"/kkv/20250410_Zabar-foldut-portalanitas-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 15:37","title":"Mi került azon 6 millió forintba, hogy portalanítottak egy Nógrád megyei falusi földutat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"797e2af3-b094-4809-8cbb-a9b3c80d0dd4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biztonsági övnek és szerencsének köszönhető, hogy nem sérült meg a sofőr.","shortLead":"A biztonsági övnek és szerencsének köszönhető, hogy nem sérült meg a sofőr.","id":"20250411_arokba-borult-tartalykocsi-kiborult-tej","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/797e2af3-b094-4809-8cbb-a9b3c80d0dd4.jpg","index":0,"item":"5d43eafe-d90e-4222-8c6d-a2888c169efc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_arokba-borult-tartalykocsi-kiborult-tej","timestamp":"2025. április. 11. 12:14","title":"Árokba borult egy tartálykocsi az M6-on, 23 ezer liter tej ömlött ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b6c73c4-2ac7-4332-95e5-48d451bde942","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Több mint négyszázmillió forint kárt okoztak azok a különféle márkajelzésű – Adidas, Nike, Louis Vuitton, Givenchy, Ralph Lauren – hamis termékek, amiket a pénzügyőrök lefoglaltak.","shortLead":"Több mint négyszázmillió forint kárt okoztak azok a különféle márkajelzésű – Adidas, Nike, Louis Vuitton, Givenchy...","id":"20250411_Negymilliard-forintnyi-kerdeses-eredetu-arut-foglaltak-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b6c73c4-2ac7-4332-95e5-48d451bde942.jpg","index":0,"item":"ba48bab9-015a-4603-b4d4-32ed00425aa9","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Negymilliard-forintnyi-kerdeses-eredetu-arut-foglaltak-le","timestamp":"2025. április. 11. 08:30","title":"Hamis luxus: négymilliárd forintnyi árut foglalt le a NAV távol-keleti cégektől Kőbányán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya csomópontjánál, a Budapest felé vezető oldalon, Törökbálint térségében.","shortLead":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya...","id":"20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"4da6fb86-e3bb-4a25-85a1-008e6dcc4fd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","timestamp":"2025. április. 12. 08:12","title":"Kamion és autó ütközött: teljes az útzár az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d45c556-8051-4238-838c-5fd15ce49ca2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elemző szerint nem lehet tudni, melyik felmérés áll közel a valósághoz, de egy kampányban nem is ez a fontos kérdés, hanem az: melyik hat jobban.","shortLead":"Az elemző szerint nem lehet tudni, melyik felmérés áll közel a valósághoz, de egy kampányban nem is ez a fontos kérdés...","id":"20250410_torok-gabor-tisza-ketharmad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d45c556-8051-4238-838c-5fd15ce49ca2.jpg","index":0,"item":"869ebe7f-41ce-437a-91b5-b119b0b26323","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_torok-gabor-tisza-ketharmad","timestamp":"2025. április. 10. 12:56","title":"Török Gábor: Ezek a számok bizony már a Tisza magabiztos, kétharmadhoz közeli győzelmét jelenthetnék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f561979c-253f-4e71-bcb5-683997b4f1cb","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Sem Nemes Jeles László, sem Enyedi Ildikó új filmje nem szerepel a programban.","shortLead":"Sem Nemes Jeles László, sem Enyedi Ildikó új filmje nem szerepel a programban.","id":"20250410_Cannes-filmfesztival-versenyprogram-filmek-mozi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f561979c-253f-4e71-bcb5-683997b4f1cb.jpg","index":0,"item":"657c024e-4bf5-46d5-864b-a5b0c4b31907","keywords":null,"link":"/elet/20250410_Cannes-filmfesztival-versenyprogram-filmek-mozi","timestamp":"2025. április. 10. 13:59","title":"Idén magyar játékfilm nélkül rajtolhat a cannes-i filmfesztivál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fd703e2-4feb-4749-a6b0-dd54bca2d464","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Már péntektől lesznek forgalomkorlátozások.","shortLead":"Már péntektől lesznek forgalomkorlátozások.","id":"20250410_Futoverseny-lesz-egesz-hetvegen-Budan-es-Pesten-sok-lezarasra-kell-szamitani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fd703e2-4feb-4749-a6b0-dd54bca2d464.jpg","index":0,"item":"c8dd652a-7393-47e5-a844-84b4ec96696d","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_Futoverseny-lesz-egesz-hetvegen-Budan-es-Pesten-sok-lezarasra-kell-szamitani","timestamp":"2025. április. 10. 17:03","title":"Futóverseny lesz egész hétvégén Budán és Pesten, sok lezárásra kell számítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Más országban ébredhetnek a biciklisek a választások után
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A kerékpáros közlekedést választók valóban más országban ébredhetnek április 26-án. Na, nem mintha a Fidesz túlhangsúlyozná programjában a fenntartható közlekedés ezen formáját, inkább a Magyar Kerékpárosklub felhívása formálhatja át az utcaképet.
"Nagyon jó, hogy a Critical Mass-on együtt örömködünk, az igazi rekord azonban az lenne, ha hétfőn is mindenki, aki teheti, kerékpárral közlekedne az országban" - fejezte ki reményeit László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a hvg.hu-nak. A Critical Mass kerékpáros felvonuláson minden évben több tízezren vesznek részt, a rendezvény a csütörtöki Föld napját követő szombaton lesz. A kerékpározást választó résztevők ezt követően tehát - ha első nekifutásra talán csak egy napra is - a saját képükre formálhatják az utcaképet. Talán nem is baj, ha ezt maguk intézik, a választási programokat tanulmányozva legalábbis - az LMP-n kívül - a pártoktól bajosan várhatnák, hogy részletes cselekvési tervvel rukkolnak elő a fenntartható közlekedési formák elterjesztéséről.
A választást immár megnyerő Fidesz programját lapozgatva általánosságokba botlunk, a párt egy hosszú mondatban ejtette el kerékpárosokkal kapcsolatos elképzeléseit: "A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei Gazdasági Tér újjáépítése, ennek érdekében fejlesztjük a logisztikai tereket és a tranzitfolyosókat, feloldjuk a határövezetekben még meglévő szűk közlekedési keresztmetszeteket: sok esetben néhány kilométer vasút vagy közút, egy-egy gyalogos-, kerékpáros- vagy autóshíd hiánya jelenti ma a szűk közlekedési keresztmetszetet határainkon (pl. Ipoly-hidak megépítése, az északi és déli vasúti szárnyvonalak összekapcsolása)". A Fidesz-programban tehát a kerékpár elsősorban mint túraeszköz jelenik meg, s nem a városi közlekedés zsúfoltságán könnyítő dolog.
Az éppen brandváltásra készülő szocialisták ígéretekkel nem is fáradtak a program írásakor. Felidézik azonban, a kormányzásuk alatt levezényelt fejlesztéseket: 400 km-rel több kerékpárút, mint 2002-ben. Emellett van még egy nagy szumma is, amelynek összegszerű részletezésével nem fáradtak. Azt írják ugyanis: 18 milliárd forintot fordítottak kerékpárutakra ÉS nemzeti parkjaink fejlesztésére, látogatóközpontokra, turisztikai szolgáltató centrumokra, ökoturisztikai fejlesztésekre, pihenőhelyekre.
Stiller Ákos
Egy fél mondatot a Jobbik programjában is találunk kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos elképzelésekről. Azt írják: "Közlekedéspolitikánk megvalósításában kiemelt szerepet szánunk a környezetvédelmi szempontoknak is, ezért az olyan alternatív közlekedési lehetőségeket, mint a kerékpározás, ahol csak lehet, támogatni kívánjuk". Az első három parlamenti bejutó tehát igazából nem alkalmazott a biciklit használó választópolgároknak dedikált ígéreteket.
A témához legközelebb nem meglepő módon az ökotémákat gondozó LMP jár, programjában megemlíti, hogy a városokban a kerékpáros közlekedés biztosítása, s "a közlekedési más résztvevői sem kezelik egyenrangú félként a kerékpárost". A programalkotók hangsúlyozzák: az infrastrukturális fejlesztéseknél is fontosabb a szemléletváltás, s radikális változást szeretnének a kerékpározás feltételein.
A forrásokkal kapcsolatban annyit írnak: a közlekedési fejlesztésekre és fenntartásra jutó költségek fix részét kötelezően a kerékpáros közlekedés fejlesztésére kell fordítani az elkövetkezendő években. Konkrétumokat nemigen említenek 228 oldalas írásukban, de biztató jel, hogy a választások előtt többek között "Kerékpárral a Parlamentbe" programmal is kampányoltak, a városban kerekezve különző pontokon találkoztak szimpatizánsaikkal.
Mit akar a Kerékpárosklub?
Azt szeretném, ha a kerékpáros közlekedés fejlesztése ne lobbierő hatására tett szívesség legyen, hanem a közlekedés fejlesztésbe integrált cél - mondja a hvg.hu-nak László János. A politikai a mai kornak megfelelő prioritásokról döntsön: változtatni kell azon, hogy a távolsági és helyi közlekedési fejlesztésekben az egyéni gépjárműnek van előnye, tehát az autóközlekedést fejlesztjük a gyalogos, kerékpáros és tömegközlekedés helyett - magyarázza László János.
A klubvezető szerint a főváros közlekedésében először gondosan ki kell jelölni azokat az egyirányú utcákat, amelyek - mint arra a KRESZ idén már lehetőséget adna - ellenirányban is megnyithatók a kerékpáros forgalom számára. Azt ugyanígy meg kell vizsgálni, hogy melyik buszsáv nyitható meg a kerékpárosok előtt. "Ezek a lépések pénzt alig, átgondolt közlekedésszervezést annál inkább igényelnek" - mondta a klubvezető. Megvalósulásuk esetén integráltan, biztonságosan tudnak kerékpárosok közlekedni, nem csak a kijelölt kerékpárutakon, hanem gyakorlatilag mindenütt.
Ne gondoljuk, hogy önmagában a kerékpáros közlekedést kell fejleszteni, ilyen nincs - figyelmeztet László. A Rákóczi utat például meg kell szüntetni olyannak, amilyen most, mert "mit keres egy autópálya a város kellős közepén?" Ott nem a kerékpározás a legnagyobb probléma: a kereskedők sem élnek meg, sétálni sem lehet rendesen - teszi hozzá.
"Arra is látok sanszot, hogy a Nagykörúton is megoldódik, hogy kerékpárral biztonságosan lehessen közlekedni" - mondta László János. Hogy melyik forgalomtechnikai eszköz alkalmazásával, azt nem tudja, de elméleti lehetőségként megemlíti: megszüntethetnek egy forgalmi sávot, s helyette kerékpársávot létesíthetnek, hiszen a Körúton egyébként is megvannak azok a szűk kapacitások, amelyek meghatározzák az út forgalmát. Esetleg megszüntethetik a parkolósávot, s helyette kerékpársáv jöhet, illetve szóba jöhet valamilyen vegyes mód. "Én is ellene vagyok annak, hogy parkolókat nagy számban szüntessenek meg" - mondja László, megemlítve, hogy a Belváros új főutcáján például autók is közlekedhetnek, parkolóhely is van, kerékpározni is lehet, s még a gyerekek is rohangászhatnak a kismotorjukkal keresztül-kasul.
Addig is marad a szombati felvonulás (a tudnivalókat itt gyűjtötték össze a szervezők), illetve a hétfői kerékpáros mozgósítás. És egy kis csemege a végére: 2006-ban a Critical Mass megkereste a pártokat, mit ígérnek biciklis választóiknak. Itt elolvashatják a pártok válaszait, elöljáróban csak annyit: akkor még volt fidesz.hu/kerekpar és a szocialisták is személyes hangú levélben válaszoltak.