szerző:
MTI

Felmondta a BKV az Alstommal a 2-es és 4-es metró szerelvényeire kötött szerződést és érvényesíti valamennyi, szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét. Az M4-es átadása 3-5 évet csúszik, így a 2016-2018 közötti időszakban várható.

A BKV szerdai közleménye szerint a szerződésekben rögzített és a polgári jogviszonyokban egyébként is elvárható együttműködési kötelezettségének minden vonatkozásban maximálisan eleget tettek és több alkalommal figyelmeztették a szállítót szerződéses kötelezettségei teljesítésére. Álláspontjuk szerint a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, és nem szerezte meg a járművek végleges típusengedélyét. Így ebben a helyzetben a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja az M2 és M4 metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket. 

Kocsis István vezérigazgató lehívta az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciákat valamint bejelentette kötbérigényét. Közölték azt is: a BKV mindent megtesz azért, hogy minél előbb kiírják az új metrószerelvényekre a beszerzési eljárást. A BKV szerint a 4-es metró átadásában 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen. Ez érinthet több kapcsolódó szerződést is, amelyeket felül kell vizsgálni. 

A BKV-nál azt mondták, hogy a 3-5 éves csúszást 2013-hoz kell viszonyítani, azaz az első szakasz átadása a 2016-2018 közötti időszakban várható. A 2-es metró vonalán közlekedő szovjet metrókocsikon azonnal megkezdi a BKV a szükséges javítások elvégzését, és a kapcsolódó szerződés felülvizsgálatát. A járműfelújítás becsült költsége 3 milliárd forint.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság hétfőn közölte, hogy másodfokon, jogerősen is elutasította az Alstom Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását. Ezt azzal indokolták, hogy "a jogszabálytól eltérő fékrendszer egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg". A jogerős határozat ellen csak bírósági úton lehet fellebbezni. 

Az Alstom hétfői közlése szerint egyelőre vizsgálják, hogy milyen jogi lépéseket tesznek az ügyben. Kovács Kázmér, a Magyar Ügyvédi Kamara elnökhelyettese az  kedden azt mondta, az eljáró bíróság csak akkor helyezheti hatályon kívül az NKH döntését, ha az jogszabályba ütközik, az adatokat nem mérlegelheti, a határozatot nem módosíthatja.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártott volna a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért. A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. 

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az Alstom pedig - a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére - legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 szerelvényt.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Itthon

Alstom: nem a cég készítette a szerződést

Nem az Alstom Transport készítette az új metrószerelvények beszerzéséről szóló szerződést, így a vis maior feltételek sem köthetők hozzá - reagált a francia cég az MTI-nek a Népszabadság csütörtöki számában megjelentekre.

MTI Itthon

Metrókocsik: elutasította az NKH az Alstom fellebbezését

Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Alstom fellebbezését a 2-es metró szerelvényeinek típusengedélyével kapcsolatban, így a gyártó cég immár jogerősen nem kapta meg a gyártáshoz szükséges típusengedélyt.

MTI Itthon

Az Alstom vizsgálja, hogy bíróságra viszi-e az ügyet

Az Alstom egyelőre nem döntött arról, hogy a bíróságon megtámadja-e a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) másodfokú, jogerős határozatát, amellyel megtagadta a 2-es metróvonalra szánt Metropolis szerelvények típusengedélyének kiadását.

MTI Itthon

Tarlósék dönthetnek az Alstom-ügyben

Az októberben felálló új Fővárosi Közgyűlés dönthet az Alstom-metrókocsik ügyéről, miután a csütörtöki közgyűlésen nem hoztak döntést arról, felbontják-e a francia gyártóval a szerződést.

MTI Itthon

Metrókocsik: akár novemberig is eltarthat az eljárás

Akár november közepéig is elhúzódhat az Alstom metrókocsik ügyében a másodfokú hatósági eljárás; bár az Alstom augusztus 13-án beadta a fellebbezést, a hatóság szakértő bevonását rendelte el, a véleményezés ideje azonban nem számít bele a 30 napos határidőbe.

Leslie Mandoki írta az elektromos Volkswagenek „motorhangját” – hallgassa meg

Leslie Mandoki írta az elektromos Volkswagenek „motorhangját” – hallgassa meg

Doku360: "Ezek a srácok filmdrogosok voltak, én is az voltam"

Doku360: "Ezek a srácok filmdrogosok voltak, én is az voltam"

Touch ID és/vagy Face ID? Mi lesz velük az iPhone 12-ben?

Touch ID és/vagy Face ID? Mi lesz velük az iPhone 12-ben?

Mindenki imádná a Waze új funkcióját – kár, hogy még nem mindenki használhatja

Mindenki imádná a Waze új funkcióját – kár, hogy még nem mindenki használhatja

Műkarral ölelhette át testvérét a félkezű fiú

Műkarral ölelhette át testvérét a félkezű fiú

Pokoli meleg van Ausztráliában

Pokoli meleg van Ausztráliában